Jump to content

Ny nasjonal fartsforskrift på trappene?


hanto1

Recommended Posts

Havarita skrev for 5 timer siden:

Det går an å ferdes i 25-30knop selv om redskapen er kapabel til 90knop.

Akkurat som man ferdes i lovlige hastigheter selv om Ferrarien er god for 300kmt, og man trenger heller ikke bredere veier av den grunn.

Leste du ikke hele artikkelen?

 

"Når man velger tre motorer fremfor to, så forsvinner jo litt av kjørekomforten i saktere fart. Med trippel installasjon er båten bygget for å gå litt fortere. Men da er det ikke like komfortabelt å kjøre i 30 knop. "

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Skal jeg være helt ærlig; kommer jeg neppe til å etterleve/respektere en slik ny fartsforskrift (5 knop/100m fra land). 5 knop er sakte. Jeg respekterer det når det er forhold som tilsier enten "no wake" p.g.a. fortøyde båter eller særlig stor risiko for badende i vannet. Men sånn generell 5-knops sone?

 

I 5 knop blir båten jagende frem og tilbake. Det er irriterende og man må ratte hele tiden for å holde kursen. Dessuten blir en transportetappe på 2-3 nautiske ut fra båtplassen og til åpnere farvann plutselig til en halvtimes tur. Da blir jeg heller en lovbryter.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solseng skrev 28 minutter siden:

Det er irriterende og man må ratte hele tiden for å holde kursen


Vi hadde en som argumenterte like tungt som dette etter å ha bli stoppet i elva som renner gjennom naturreservatet hjemme. Han kunne ikke kjøre sakte, og utenom i plan, fordi det var for grunt.

Tenker vi trenger forskriften jeg, og du har akkurat vist hvorfor, hensynsløshet.

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 15 timer siden:

 

I 5 knop blir båten jagende frem og tilbake. Det er irriterende og man må ratte hele tiden for å holde kursen. Dessuten blir en transportetappe på 2-3 nautiske ut fra båtplassen og til åpnere farvann plutselig til en halvtimes tur. Da blir jeg heller en lovbryter.

 

Tror ikke målet med turen blir særlig vektlagt ene aller andre veien. 

 

Om jeg skal kjøre helt til vestlandet så kjører jeg 50kmt i 30-sona der jeg bor fordi turen ellers tar så lang tid. Eller var det motsatt? Jeg skal kun på butikken rett borti bygda, det tar uansett så kort tid at jeg kan holde 30-grensa? Eller var det da en ikke kunne holde grensa i 30-sona fordi.... ettellerannet ulogisk som ingen forstår? :-) 

---------

Og hvorfor er det alltid noen som skriver om Amerika i tråder som dette? Heter det ikke hekkbølger her i landet? "No wake" er noe de driver med i en annen verdensdel, både faktisk og språklig sett. 

 

Om jeg ikke var på forumet her ville jeg vel tro "No wake" betydde... aner ikke. Hva faen er en "wake"? "Wakeee!, Wakeee!". Ikke skrik som ei måke eller noe? ;-)

Link to post
Share on other sites

Har hørt om wakeboard... uten å være helt sikker på hva det er. Så da får de holde seg unna da :yesnod:

 

Tror det er en god begynnelse å snakke/skrive norsk om folk skal skjønne kart og skilt langs kysten. 

--------

Hører rykter om at det er ønske om at losene snakker engelsk. Som kanskje er fornuftig når klientellet er utenlandsk. Losverket mener en fort kan miste detaljer osv om en må over på ett annen språk. Enig i det. Samtidig, når en vestlending sier "gå på hi sio", eller "nei, hin veien" osv til en østlending så vet jeg ikke om det øker presisjonsnivået på forståelse, selv innen samme språket :-D

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 1 time siden:

Hvis båten ikke kan gå rett i 5 knop,

Et generelt problem for mindre båter med drev og utenbordsmotor.

Stort sett vingler det frem og tilbake innenfor ønsket kurs +/- 3 meter.

Ikke noe stort problem, bare uvant til å begynne med.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

No wake zone er jeg stor tilhenger av. Ligger man fortøyd i en uthavn er det ikke greit å kjøre forbi i plan med en 50 fots båt. En 12 fots jolle er helt ok. Veldig aktuelt fra svenskegrensen til Lindesnes.

 

Må igjen innrømme at jeg lå i 30 knops fart ca 10 meter fra land i går. Ikke jeg som kjørte, men hadde lett gjort det samme selv. Så heller ikke i går noen andre båter på fjorden. Forstår ikke hva som var farlig i det vi gjorde. Dypt, oversiktelig og alene på fjorden. Jeg hadde ikke gjort det samme i kragerøskjærgården i juli. 

 

Nord for Sognefjorden fra september til mai er det veldig lite båter. Og en liten bagatell, de med båt kan kjøre båt. Skulle jeg satt en grense hadde det enten vært øst for Lindesnes eller syd for Sognefjorden. Å inkludere hele landet i denne regelen er tull. Det er vel flere båter mellom Asker og Oslo enn fra Skien til Kirkenes. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at mange kan se nytten i et helhetlig regelverk der de samme regler gjelder overalt. Slik det er nå er det opp til hver enkelt kommune å sette sine egne regler. Noen er aktive og lager regler med 50 meter, 100 meter, 3 knop, 5 knop, 8 knop etc, og tidsvinduer der reglene gjelder eller ei. Og andre kommuner bryr seg ikke i det hele tatt, kommunepolitikere flest har lite forhold til sikkerhet og fart på sjøen. De fleste av oss krysser mengder av kommunegrenser når vi er på tur, og alle disse særreglene er bortimot umulig å ha oversikt over. Derfor synes jeg en slik generell regel for hele landet er en mye bedre løsning, man viser hensyn langs land og trekker litt lengre ut om man vil kjøre fort. Jeg skjønner ikke at dette kan være så vanskelig. Hovedproblemet er vel at man griper inn i den "friheten" mange føler på sjøen. Men etter hvert som det kommer flere og flere uerfarne båtførere mener jeg det er viktig å ha lettforståelige regler for hva som er greit eller ei. Holmer og skjær langt fra folk trenger ikke involveres i en slik ordning nødvendigvis, men hvor sette man grensen?  Med enkle og greie regler slipper man synsing og skjønn. Jeg kan aldri se for meg at politibåten vil ligge på lur bak et skjær flere nm fra land og bebyggelse bare for å "ta" noen. Dette er mer for å ha et virkemiddel å bruke der det faktisk er et problem. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 25 minutter siden:

De fleste av oss krysser mengder av kommunegrenser når vi er på tur, og alle disse særreglene er bortimot umulig å ha oversikt over.

 

Kystverket har vel lansert en app som viser  lokale fartsbestemmelser der du til enhver tid befinner deg. Så dette er kurrant å holde oversikt over for de som er interessert. 

 

index skrev 27 minutter siden:

Jeg kan aldri se for meg at politibåten vil ligge på lur bak et skjær flere nm fra land og bebyggelse bare for å "ta" noen.

 

Om man kjører i strid med fartsreglene vil man bryte kongerikets lover, uansett hvor øde det måtte være på det aktuelle stedet. Jeg vet ikke hvor utbredt det er, men enkelte av oss har den holdningen at vi ikke ønsker å være lovbrytere. Derfor vil en slik nasjonal regel som er foreslått bare ramme de som er lovlydige. De som gir f.... i lover og regler vil neppe la seg hefte av regelen uansett. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 6 minutter siden:

Kystverket har vel lansert en app som viser  lokale fartsbestemmelser der du til enhver tid befinner deg. Så dette er kurrant å holde oversikt over for de som er interessert. 

 

Det vil jeg i så fall påstå er kun for spesielt interesserte. Bare det at man har sett behovet for en slik app viser jo tydelig det kaoset som finnes. Og som sagt, de færreste kommuner har valgt å forholde seg aktivt til sikkerhet på sjøen. Derfor hadde nasjonale regler vært greiere etter mitt syn. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 17 minutter siden:

Og som sagt, de færreste kommuner har valgt å forholde seg aktivt til sikkerhet på sjøen.

Kanskje fordi de er innlandskommuner?

 

I alle kommuner jeg kjenner til er det lokale fartsrestriksjoner hvor det er behov for det. Om det ikke er, kan det jo rett og slett hende at behovet heller ikke er så stort.

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

Og som sagt, de færreste kommuner har valgt å forholde seg aktivt til sikkerhet på sjøen. Derfor hadde nasjonale regler vært greiere etter mitt syn. 

 

Her omkring har de fleste kommuner innført fartsrestriksjoner der det er nødvendig. Men det er ikke mange steder det er behov for det. Og mange fritidsbåtførere viser hensyn ved å redusere farten når det er behov for det, selv om det ikke er hastighetsbegrensning på det aktuelle stedet. 

 

Husk at det er snakk om et forslag til nasjonal fartsgrense nærme land. Selv om dette kan være fornuftig i ditt nærområde vil det være fullstendig skivebom mange andre steder. Jeg tror det er få her på forumet som har reist langs hele kysten og som vet hvordan det faktisk ser ut. Og jeg har en mistanke om at det samme er tilfelle for det såkalte ekspertutvalget som har foreslått den nye regelen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 10 minutter siden:

Og mange fritidsbåtførere viser hensyn ved å redusere farten når det er behov for det, selv om det ikke er hastighetsbegrensning på det aktuelle stedet. 

 

Og disse er heller ikke noe problem. Problemet er de mange som ikke viser hensyn, og litt av dette skyldes manglende kunnskap og regler. Med felles regler er det lettere å forstå og lettere å slå ned på der det er nødvendig. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Men om det skal være felles regler må de passe over alt. 5 knop 100 m fra land gjør ikke det. Det er et forsøk på å løse noe som ikke er noe problem langs det aller meste av kysten. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

 

Det vil jeg i så fall påstå er kun for spesielt interesserte. Bare det at man har sett behovet for en slik app viser jo tydelig det kaoset som finnes. Og som sagt, de færreste kommuner har valgt å forholde seg aktivt til sikkerhet på sjøen. Derfor hadde nasjonale regler vært greiere etter mitt syn. 

 

Av to onder foretrekker jeg et gjengs regelverk fremfor ett lappeverk, som i dag. 

 

Et lappeverk av regler og reguleringer er åpenbare feller for de som bruker kysten. Du kan gå i x knop her, xx knop der xx(x) meter fra land. Og tømmer du dassen her er det ok, men ikke der og for all del ikke mindre enn xxx meter fra land, men det gjelder kun her, ikke andre steder. 

 

Greit med lokalt selvstyre, men det ender i nasjonalt vannstyre når ingen holder hodet over vannet og har litt oversikt over hva totalen blir. 

 

Vi skal ikke trenge å være jurister med total oversikt over nasjonale, interregionale, kommunale og lokale lover, forskrifter og regler for det ene og det andre for å dra på sjøen. Sånn er det på en god del områder pr. nå. Jeg gir all støtte til endringer som fjerner alt vissvasset og gjør det enklere. 

 

Vil heller ha nasjonale regler som slår litt dårlig ut der jeg bruker båten mest enn det tulleballet med ulike regler overalt som en har nå. 

Link to post
Share on other sites

index skrev for 8 timer siden:

Derfor synes jeg en slik generell regel for hele landet er en mye bedre løsning, man viser hensyn langs land og trekker litt lengre ut om man vil kjøre fort. Jeg skjønner ikke at dette kan være så vanskelig.

Mistenker at du aldri har vært i båt nord for Sognefjorden i perioden september til mai. Det er en ganske stor del av kyststrekningen vår. Aksepterer at du vil dytte påbud på folk i oslofjorden, men at du ønsker påbud der det overhodet ikke er behov forstår jeg ikke,

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 57 minutter siden:

Mistenker at du aldri har vært i båt nord for Sognefjorden i perioden september til mai.

 

Det stemmer. Jeg holder meg litt lenger sør på Vestlandet. Så det er behov for høy fart langs land nord for Sognefjorden?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Spørsmålet ditt blir her snudd på hodet @index.

Spørsmålet er om det er særlig saklig behov for å innføre redusert fart.

Om behovet ikke er saklig, er det ingen grunn for å innføre.

Hvor det er saklig grunn til å pålegge sakte fart, er det kanskje med få unntak allerede innført begrensinger, være seg 5knop, 7knop eller 15 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...