Jump to content

Ny nasjonal fartsforskrift på trappene?


hanto1

Recommended Posts

Bølgeskader på båter og kaianlegg grunnet andre båter som kjører forbi er et rent sommerfenomen, mens vinterskader på samme utstyr skyldes i hovedsak uvær, springflo og is.

Den lokale padleklubben går ut i allslags vær og hekkbølger fra en enslig fjordplog vinterstid bekymrer dem lite.

Problematikken vinterstid er jo ikke eksisterende, blir nesten som når skottene måtte innlemmes i felles regelverk og reguleringer fordi EU ville forhindre bifangst av skilpadder i Middelhavet.

Link to post
Share on other sites

Snekka mi gjør 6 knop på marsjfart, så jeg kommer til å blåse en lang marsj i påbud om 5 knop. Sivil ulydighet og alt det der, jeg kommer til å være helt rabiat og sågar gi bånn gass (7 knop) når jeg ser politibåten. Living on the wild side, der har du meg... :cool: 

Link to post
Share on other sites

Greit om det kommer et FELLES regelverk som hver enkelt kommune kan innføre eller la være å bry seg med, i stedet for forskjellige regler fra kommune til kommune. Som for eksempel:

 

- Kommunen bestemmer om regelverket skal gjelde i kommunen eller om det skal være fritt fram.

- max X knop Y meter fra land

- gjelder 1/4-30/9 opp til og med Frøya, 1/6-31/8 nord for Frøya, dersom kommunen ikke har sagt hele året

- No wake sone X meter fra brygger, badeplasser og områder med mer enn N båter fortøyd per M meter

- Unntatt fra regelen er yrkestrafikk, utrykning og assistanse. I nødstilfeller er et hvert fartøy fritatt fra reglene så lenge fører vet hva ha/un gjør og ikke utsetter andre for fare.

 

og så videre. Da tar vi hensyn til at folk ikke hæres å bade nordpå før uti Juli, kommunene får velge om de skal bry seg eller ikke (greit for en øykommune f.eks.) og det er enkelt å navigere regelverket. Og ingen blir jo kjølhalt om de følger reglene der reglene ikke gjelder, så det går an å være på den sikre siden av leia.

 

Koble dette med en veileder som sier at Onkel Båtus ikke skal bry seg om hvert minste brudd; ikke legg på flekkings etter en kar i 9 knop på tur borti klakken med baugen til værs en grytidlig høstmorgen før kråka har fått på seg underbuksene og rimet legger de gule gress-stråene lavt langs bakken. (hører du lyden? <3 )

 

Felles regler kan være veldig bra, så lenge de ikke tres nedover øra våre og hele landet skjæres over et nes.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 27 minutter siden:

Bølgeskader på båter og kaianlegg grunnet andre båter som kjører forbi er et rent sommerfenomen

 

Ikke enig, selv om problemet nok er større sommerstid med mange uerfarne fjordplogførere. De som bruker båt året rundt har i større grad lært seg å ta hensyn.  Men jeg skjønner ikke helt dette behovet for å kjøre fort nærmest mulig land. Det finnes da mer enn nok plass til å kjøre fort...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 2 timer siden:

Problemet med badende ( som enkelte nevner ) vinterstid og særlig rundt Svalbard kan jeg heller ikke se eksistere i noen nevneverdig grad.

Jeg nevner bade bøyer fordi det er 5 knop innenfor 50m fra disse. (Nasjonal forskrift).

Bøyene taes bort vinterstid.

Det rimer ingen sted at sikkerhetsavstanden til badeplasser skal være mindre enn til den alminnelige kystlinje.

Link to post
Share on other sites

index skrev 51 minutter siden:

 

Ikke enig, selv om problemet nok er større sommerstid med mange uerfarne fjordplogførere. De som bruker båt året rundt har i større grad lært seg å ta hensyn.  Men jeg skjønner ikke helt dette behovet for å kjøre fort nærmest mulig land. Det finnes da mer enn nok plass til å kjøre fort...

Problemet er at en nasjonal fartsgrense vil gjelde alle fartøyer.

Det er litt forskjell på bølgene fra danskeferja i 25 knop og en mindre fritidsbåt.

 

Hvor dette er et (stort nok) problem, vil det kunne settes lokale fartsrestriksjoner av politikere som kjenner området.

 

Man kan uansett trekkes til ansvar om man forvolder skade.

 

Mange steder i landet er ikke leia 200m bred heller. Det gir ingen mening å innføre generell fartsgrense 5 knop langs 90% av kystlinjen som uansett ikke egnet for fortøyning, bading eller padling.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 4 minutter siden:

Det er litt forskjell på bølgene fra danskeferja i 25 knop og en mindre fritidsbåt.

 

For de fleste er det fritidsbåtene som lager problemer. Førere av yrkesfartøy er godt kjent med sitt ansvar og tar hensyn der det er nødvendig. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bruflaat skrev On 6.11.2020 at 19.41:

55.jpg.f28302f65a398ce24fd231ad12c31197.jpg

 

Vi kan jo ta Kragerø som et eksempel på hva som skjer hvis denne 5 knopen innføres da, her hvor det allerede er flere 5 knops soner om sommeren som er helt fint og nødvendig med sommertrafikk. Nå vet jeg ikke hvor mange som har kjørt rundt i denne skjærgården en dag midt i Januar, men det er jaggu ikke nok trafikk i min mening til at det skal være nødvendig med 5 knop 100m fra land.

 

Jeg ferdes mye i skjærgården året rundt, men det er på sommeren med innførte 5knops soner det er totalt kaos her. Men 5knop året rundt, blir morsomt for de som bor på Jomfruland og skal på jobb i byen hver eneste dag 

 

Syns heller det burde innføres ett like stort sertifikat på båt, som det er på bil, uansett alder. Da vil man få luka vekk mye idioti og galskap

Link to post
Share on other sites

Synest ikke bilsertifikatet hjelper mye, mange godt skolerte folk i tyske biler som motbeviser dette. Vi har  verdens mest rigide og dyre kjøreskole opplegg på landjorden uten at dette frir oss fra drittsekker på veien.

Vi kan jo selfølgelig gjøre det samme på sjøen men det blir like resultatløst.

Folk blir jo også mere  og mere støtt for flere og flere ting. 

En morgen i Ny -Hellesund ble nabobåten skjelt ut etter noter fordi han startet motoren og skulle gå mens de andre hadde frokost. De ville ha seg frabedt støy og motorrøyk ..

Link to post
Share on other sites

Opplever med snekka at det er alt for mange bilførere på sjøen allerede. De kommer bakfra i planefart i mitt kjølvann, når de er ubehagelig nærme legger de seg ut og kjører forbi på venstre side( hva mener du med babord....?) og passerer på 10 meters avstand. Så legger de seg "inn igjen" når de har passert. Hva med å endre kurs 2 grader et par kabellengder før du tar meg igjen og passere på 50 meter.... Og gjerne på Styrbord, hvis jeg virkelig kunne få alt jeg ønsket meg. Forstår at dette selvsagt er avhengig av plass, men der jeg farter er det ofte god plass til å passere "etter boka", da jeg som regel plasserer meg slik at det skal være naturlig å passere på vanlig måte..

Link to post
Share on other sites

Honduras skrev 3 minutter siden:

Opplever med snekka at det er alt for mange bilførere på sjøen allerede. De kommer bakfra i planefart i mitt kjølvann, når de er ubehagelig nærme legger de seg ut og kjører forbi på venstre side( hva mener du med babord....?) og passerer på 10 meters avstand. Så legger de seg "inn igjen" når de har passert. Hva med å endre kurs 2 grader et par kabellengder før du tar meg igjen og passere på 50 meter.... Og gjerne på Styrbord, hvis jeg virkelig kunne få alt jeg ønsket meg. 

 

Når jeg går i leden så holder jeg mest mulig til styrbord så hvis alle som ønsker det skal passere meg på min styrbord side så kan det bli riktig så spennende på sjøen. Mitt ønske er defor at de skal passere meg på min babord side, ikke styrbord som du ønsker det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 9 minutter siden:

 

Når jeg går i leden så holder jeg mest mulig til styrbord så hvis alle som ønsker det skal passere meg på min styrbord side så kan det bli riktig så spennende på sjøen. Mitt ønske er defor at de skal passere meg på min babord side, ikke styrbord som du ønsker det.

 

Helt enig!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev On 9.11.2020 at 11.26:

 

Bilen din forårsaker ikke bølger som kan gjøre stor skade på fortøyde båter, kaianlegg, padlere etc. Verre er det vel ikke?

ØYHH!!!! Det bor da faktisk folk på her vestlandet også!!!! :lol:

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Forbausende mange som krever nasjonale regler basert på lokale forhold...

Ikke en gang på veien er det slik. 

 

Ellers er det den gamle visa om at de som kan kjøre fortere enn en selv er fartsmonstre, fjordploger osv.

Stigmatisering og å se på båtlivet med skylapper kan nok bidra til mer forskrifter og regulering, men bedre blir det kanskje ikke....

 

Forskriften tar utgangspunkt i at fritidsbåten kun er rekreasjon! Da skal alle kjøre sakte.

For det gjør jo ingenting, det er jo koselig. På sjøen skal vi kose oss, i sakte fart.

Kanskje er virkeligheten litt mer nyansert? Og kanskje burde forskriften tatt hensyn til det?

Link to post
Share on other sites

Johannes skrev 37 minutter siden:

Forbausende mange som krever nasjonale regler basert på lokale forhold...

Ikke en gang på veien er det slik. 

 

Ellers er det den gamle visa om at de som kan kjøre fortere enn en selv er fartsmonstre, fjordploger osv.

Stigmatisering og å se på båtlivet med skylapper kan nok bidra til mer forskrifter og regulering, men bedre blir det kanskje ikke....

 

Forskriften tar utgangspunkt i at fritidsbåten kun er rekreasjon! Da skal alle kjøre sakte.

For det gjør jo ingenting, det er jo koselig. På sjøen skal vi kose oss, i sakte fart.

Kanskje er virkeligheten litt mer nyansert? Og kanskje burde forskriften tatt hensyn til det?

Vil vel påstå at det er rimelig nasjonale regler for fart på veien i Norge.

Synes kanskje du går lengst ved å stigmatisere de som synes reguleringen er postitv her nå som saktegående:giggle:. Ikke alle er nøvendigvis saktegående, og spaken på mine båter har flere stillinger. Ser godt at det kan være forskjellige behov rundt i landet, men 100m er ikke stor avstand. For de som er kjent i Kragerøskjærgården som er nevnt som eksempel her. Hvor mange steder og hvor lenge må man ned med farta mellom tårnbrygga på Jomfruland og Kragerø da?

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Gullfisk said:

Vil vel påstå at det er rimelig nasjonale regler for fart på veien i Norge.

Det kan du nok til en viss grad ha rett i, men det er ikke behovet til sakte fart i f.eks. Bærum som bestemmer behovet for fartsregulering i Hammerfest... Det er anledning til å ha tidsbestemt fartsreduksjon forbi en skole f.eks.

Men på sjøen skal hele landet ta hensyn som det var Kragerø-skjærgården... 

Bittelitt overkill kanskje?

Link to post
Share on other sites

Shore skrev On 7.11.2020 at 10.51:

Mener det er helt irrelevant om det er nok dekning av politibåter eller ei. Norskekysten er for lang, uansett. Et påbud om maks 5 knop innefor 100 meter vil kunne gi en mulighet for å ta tak der det er behov og der det er stadige gjentagelser. Der det ikke er noe problem, vel, der er det vel ikke noe problem. 

 

Vi har fartsgrenser på veiene over alt. På E6 og E18, hvor det f.eks er 4 felts veier og 100 kmt, er det kanskje 20 % som holder denne fartsgrensen, resten ligger en del over, noen ganske mye over, men sjelden ekstreme hastigheter. Uansett, hvis det er steder med stadige problemer, vil et slikt sted ha høyere grad av overvåking, de med trygg traffikavvikling har vel knapt kontroller i det hele tatt. Det fungerer bra, det meldes sjelden om stygge ulykker der det er 4 felts veier. Slik vil det antagelig fungere langs norskekysten også.

 

Tviler på om det er spesielt mange badende og mange ute i kajakk langs 100 meters beltet utenfor f.eks Nordkinnhalvøya (unnskyld til dere som bor der hvis eksempelet er helt feil) store deler av året.

 

Helt enig, bank i bordet! :-). Bruke ressursene der det oppstår faktiske problem er eneste fornuftige, og vel også eneste mulige alternativet. 

 

Men samtidig, ha tillit til sine medborgere. I 999 av 1000 ganger en fører båt, sikkert mer enn det også, blir en ikke kontrollert for noe som helst. Det betyr selvsagt ikke at en kjører i fylla, i for stor fart, bryter alle sjøfartsregler og sitter på dass for autopilot samtidig. Folk flest gjør riktig uten å bli overvåket og kontrollert. Og om en gjør noe som bryter reglene, men er veloverveid og uten at det praktisk/faktisk øker risiko så slipper en stort sett alltid unna med det, og det er greit. Så kan en være ekstremt uheldig og bli tatt av noen ærgjerrige tjenestemenn/kvinner som ikke kan/vil se gjennom fingrene når en selv mener risikoen er lik null, og sånn er det, livet er urettferdig. ;-)

Link to post
Share on other sites

100m er veldig stor avstand med 5 knop mange steder, når ingen andre forhold taler for å redusere hastigheten.

Langs den ytterste kystlinjen.

I skjærgården på Sør og Vestlandet og videre nordover.

Inne i de brede fjordene har det kanskje ikke så mye å si, men hva er det som ikke tåler bølger her?

 

Har noen regnet på hva forslaget har å si for rutetidene for ferjene og hurtigbåtene på Vestlandet og på Helgeland?

De slakker ikke til 5 knop 100m fra en holme eller skjær de passerer. Det er det heller ingen grunn for.

100m fra kaien hvor de skal legge til kanskje.

 

Noen båter gjør også mer en 5 knop på tomgang. De skal altså sjalte inn og ut lang praktisk talt hele sørlandskysten?

 

Minner om at det er åpning for å fremme svar på høringen også som privatperson. Fristen er noenogtyvende november.

Lovmakerne tar ikke til seg synspunkter som fremkommer her på båtplassen.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Artikkelen har da ingenting med 100m sonen å gjøre🤑.

 

Refererer til avslutningen av artikkelen:

'3 motorer ser kult ut med brygga, men de færreste kjører så fort at de trenger 3 motorer.'

 

Det går an å ferdes i 25-30knop selv om redskapen er kapabel til 90knop.

Akkurat som man ferdes i lovlige hastigheter selv om Ferrarien er god for 300kmt, og man trenger heller ikke bredere veier av den grunn.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...