larole Startet 10.November.2020 Del på Facebook Startet 10.November.2020 Hei, økonomien tillater ikke en ankervinsj for øyeblikket, så jeg grubler litt på hvordan jeg skal gjøre dette, alene ombord. Jeg snakker om å ankre opp med en 30 fots Viksund, med baugen mot land, uten ankervinsj. Det er snakk om ankertau med blykjerne, 5 meter kjetting og et ti-kilos Bruce-anker. Forholdene vil være sandbunn, svaberg med grei dybde og rolige vind- og strømforhold. Lar det seg gjøre i praksis? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 10.November.2020 Del på Facebook Svart 10.November.2020 Förutsatt att det är lagom ankardjup och tillräckligt djupt in till land och att det är möjligt att hoppa iland och att det då inte blåser för mycket så är det väl inget oöverstigligt problem. Alltså, förbered allt i god tid. Sätt en tillräckligt lång boglina i fören. Förbered ankaret med tillräckligt lång lina. Välj ett lämpligt ställe där du vill ligga och då givetvis helst i frånlandsvind och där det finns ett lämpligt föremål att fästa stävlinan i iland. Studera sjökortet och gå långsamt in mot den tänkta platsen. Studera ekolodet för att läsa av eventuella hinder på botten. Om det verkar ok så backa ut och lägg båten i en långsam 'inflygning' vinkelrätt mot stranden eller lite på vindsidan. Lägg ankaret lagom långt ut med hänsyn till djupet, gärna lite extra med tanke på att det kan behövas några meter för ankaret att få fäste. Låt båten fortsätta långsamt mot stranden, och gå fram i stäven. När båten är nästan framme så får Du hoppa iland med stävlinan och fästa snabbt provisoriskt och sen hoppa tillbaka i båten och sträcka upp ankarlinan. Sedan tillbaka i fören och anpassa förförtöjningen. Visst går det! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.November.2020 Del på Facebook Svart 10.November.2020 Hulda gjør det rett som det er. Forskjellen er at jeg har 20 kg anker og tau hele veien. Vel, rett som det er, er vel en overdrivelse. Slipper ankeret uti. Går langsomt mot land til jeg treffer. Gir litt gass og låser roret. Går i land med fortommen. Best å gjøre det når det ikke er folk rundt. De skal på liv og død holde igjen 17 tonn båt som blir dyttet frem av en GM V8. GM'en vinner bestandig. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 10.November.2020 Del på Facebook Svart 10.November.2020 (redigert) Riktig nok en 20 fots skjærgårdsjeep eg har, men teknikken funker gjerne. Kaster dreng, glir rolig mot land, legger dreggtauet over kryssholtet akter, tar tauet videre frem og rundt kryssholtet i baug. Da kan eg stoppe båten i kryssholtet forut, og hoppe i land med fortøyningstauet. Justerer dregg ved og dra i dreggtauet vie forut kryssholt... Redigert 10.November.2020 av Fjordland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 10.November.2020 Del på Facebook Svart 10.November.2020 (redigert) Om ankertauet løper fritt overbord av seg selv, og ikke kommer i propellen, lar det seg godt gjøre. Hold tauet i borde, la det evt løpe gjennom halegattet, så du vet hvor du har det. Har sett seilbåter har ankertauet på trommel, men har ikke sett dette på motorbåter. Virker genialt. Tiden for å stoppe opp, og løpe i land med tauet kan være knapp, men i praksis er dette lettere på en stor båt enn en liten som driver av med en gang. Bruce anker med 5m kjetting fester nesten alltid, så du kan alltid dra deg ut igjen om du bommer. Alt blir enklere om du er godt forberedt: -Ankertauet pent kveilet, så det ikke henger seg opp, eller lager knuter. -Fortøyningsline klar og festet på baugen, slik at det bare er en tamp å gjøre fast. -Fendere på plass etter behov. -Dropp ankeret langt nok ute til at du kan holde stø kurs mot land. Helst bør kursen være stø innen du dropper ankeret. -Med og motvind er enklest. I sidevind (og evt strøm) må du regne litt avdrift -Ha en 'escape-plan' klar, om du må avbryte. Vi har alle måtte forsøke noen ganger før dette sitter. De lærde ønsker helst å kjøre fast ankeret, slik at det sitter. Jeg pleier å gjøre fast i land, og så gå og stramme opp ankeret etterpå. Henger på en 'daumann' på ankerlina, og lar det gå seg til og etterstrammer ved behov. Da holder du skuta godt ut fra land også. Dette er oftest godværsfortøyning for soling, lunch og bading. Som alltid: Øvelse gjør mester. Det er til og med lov å øve flere ganger rett etter hverandre😉. Dette lar seg godt gjøre alene. ⚓ Redigert 10.November.2020 av Havarita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 10.November.2020 Del på Facebook Svart 10.November.2020 Det går bra, bare å øve litt under gunstige forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.November.2020 Del på Facebook Svart 10.November.2020 Det går bra mange ganger. I kraftig sidevind og strøm går det dårlig veldig ofte. Fordelen med den båten er at den har litt kjøl, og dermed ikke så mye avdrift ved litt sidevind. Det gjør faktisk saken mye enklere enn med en helplaner. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
alfaalfa Svart 10.November.2020 Del på Facebook Svart 10.November.2020 (redigert) Hei, det er mange ulike løsninger. Jeg har lettvektmetoden. Et Fortress alu anker, med blyline på noen meter og så en en Ankarolina montert på en løs plate. Legger denne slik at båndet ruller ut rundt en pullert slik at det blir svak motstand. Dropper ankeret med giret i fri, men i sig forover slik at ikke båndet skal gå i propellene. Går til cockpit og setter i gir forover for å gi litt mer skyv. Har ankarolinen rett bak meg så jeg kan holde litt igjen på båndet for at ankret skal få feste. Og jeg kan holde igjen båten når jeg nærmer meg land. Går til land og har fortampen liggende ved siden av meg på fribordet. Tar med meg tampen og går frem og hopper i land... kan feste denne og gå tilbake og akterover for å stramme ankerlinen. Men det skal ikke blåse mye... 38 fot drar av raskt.. Da må jeg ha bistand. Redigert 10.November.2020 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 10.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2020 Takk, dette blir jo et eventyr :-) Man kan vel etter å ha festet i land, bakke litt ut, for deretter å feste ankeret godt ved litt pådrag fremover mot land igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.November.2020 Del på Facebook Svart 10.November.2020 Funker det. Men med min sikkerhetsmargin må jeg ha 50 meter fortom. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 10.November.2020 Del på Facebook Svart 10.November.2020 Har aldrig følt behov for å bakke etter at dreggen er satt. Strammer bare opp og gjør fast. Fungerte både på 31 fots tresjekte og Polar 29 som er samme konsept som du har. Å sette baugen i heia med motorkraft har jeg aldrig følt er nødvendig men en hjelp i sidevind kanskje. Det går greit med litt øvelse. Greit også med baug stige så ikke det blir så vanskelig å komme i land. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Havarita Svart 10.November.2020 Del på Facebook Svart 10.November.2020 (redigert) larole skrev 39 minutter siden: Takk, dette blir jo et eventyr :-) Man kan vel etter å ha festet i land, bakke litt ut, for deretter å feste ankeret godt ved litt pådrag fremover mot land igjen? Med lang forfortøyning (20-30m), og evne til å kaste langt kan dette funke om ikke forskjellen på flo og fjære er så stor. Ankeret bør uansett være 3-5 ganger dybden fra båten (ved flo sjø). Har praktisert denne også, spesielt ved fralandsvind, liten båt og grunt vann. Da er dreggen nesten bare til pynt uansett. Trekk båten inn igjen i posisjon før ankertauet strammes, ellers trekker du bare ankeret opp uten at det fester seg. Jeg strammer for hånd. Blir litt styr om du må gjenta mange ganger før det fester seg. Fordelen er at da har du bare en ting å tenke på om gangen, som kanskje oppleves sikrere / enklere. Redigert 10.November.2020 av Havarita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 10.November.2020 Del på Facebook Svart 10.November.2020 La meg tilføye at ankertauet gjerne løper penere ut om det ligger i en stamp med den løse enden nederst. Lett for å bli tvinn på tauet om du kveiler. Og ikke hopp i land om du ikke er sikker på at du klarer å klatre ombord igjen😏 Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 10.November.2020 Del på Facebook Svart 10.November.2020 Hvis du har autopilot kan du sette baugen mot land å starte autopiloten mens giret står forover. Nå har du tid til å gjøre fast og legge til rette for fortøyingen uten at båten vrir seg pga vind eller bølger. Når du har fortøyd i land med passe slakk på tauet kan du stoppe moter og stramme opp akterfortøyningen. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 10.November.2020 Del på Facebook Svart 10.November.2020 Komodo skrev for 2 timer siden: Det går bra mange ganger. I kraftig sidevind og strøm går det dårlig veldig ofte. Dette ville jeg kun gjort i direkte motvind, og da altså i le av land. Men hvorfor ikke gjøre det enkelt... Svai.. Har du med en liten jolle kommer du deg til land uansett. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
hanto1 Svart 11.November.2020 Del på Facebook Svart 11.November.2020 Før hadde nesten ingen ankervinsj, man la seg på le land, da er det bare å la ankertauet løpe, hoppe i land og gjøre fast foran for deretter å gå ombord og stramme ankertauet. Slik gjør jeg det egentlig enda, finner en plass i le men nå strammer jeg opp ankertauet fra land med fjernkontrollen etter jeg har fortøyd forut. Sideveis strøm /drag i lufta kan jo skape litt utfordringer så fjernkontroll til thrusteren hadde vært greit når man står på baugen. Det værste som kan skje er jo et lite dunk eller en ripe i gelcoaten. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 11.November.2020 Del på Facebook Svart 11.November.2020 Hadde mange somre alene på ferie med ca samme båtstørrelse. Jeg liker aldri å ligge mot land med sidevind, så i praksis alltid i lite eller ingen vind sideveis eller bakfra gjorde jeg som du tenker å gjøre. En 30 fot seilbåt ligger såpass stille når det er rolig som du skriver er rådende forhold. Jeg pleide å slippe anker, sige innover med lav fart. Med innenbordsmotor hadde jeg bare gir forover, etter bytte til 4 hk påhenger på 3,5 t båt måtte jeg ha litt gass. Satte så i fri, og bremset såvidt med ankeret når jeg nærmet meg, slik at farten var meget lav. Jogget lett over dekk og spaserte i land med tamp. Satte fast og gikk så akter og festet ankertau. Hang på en daumann og fikset så et tau eller to til forut. Det som også er genialt er hvis det er plass longside, så starter du med å legge båten med nesa inn. Når du er trygt fortøyd kan du feste flere liner og slippe opp ankeret, og så drar du båten inn longside. Du har da kred i bøtter og spann som ligger longside som soloskipper, og har ofte tryggere ilandstigning. Om vinden drar på eller du bare skal dra, trekker du deg bare ut til ankeret før du begynner å kåle med motoren. ANkeret kan da brukes midtskips for å holde skuta såvidt klar av svaberg/stein. Bare pass på at andre er oppmerksom på ditt ankertau om det er trafikkert. Daumann løser dette stort sett. Å ha motor i gir når jeg er andre steder enn i cockpit og alene ombord har jeg en streng regel på at jeg ikke gjør. Jeg er 100%sikker på at jeg ikke vil være ufrivillig i vannet med motor i gir. Etter første gang du får til dette føler du deg dobbelt så kompetent, lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 11.November.2020 Del på Facebook Svart 11.November.2020 (redigert) larole skrev for 11 timer siden: Man kan vel etter å ha festet i land, bakke litt ut, for deretter å feste ankeret godt ved litt pådrag fremover mot land igjen? Testet det nettopp. Hadde 30 m tau, og det var ca 4 m dypt. Fungerte greit, men jeg satte en unge i land for å feste tauet. Fordelen var at hun kunne bruke så lang tid hun ville på å feste tauet uten at faren ble stresset Hadde ankerrulle med bånd på forrige båt. Synes det fungerte veldig bra. Da løper båndet fint ut uten at du behøver å tenke på det. https://www.biltema.no/batutstyr/ankring/ankere/ankerrulle-2000036417 https://www.biltema.no/batutstyr/tau/tau/ankerband-2000032364 Det enkleste hadde kanskje vært hvis ankerrullen var montert foran, og lar båndet gå over kryssholtet bak. Da kan du stå i baugen og feste ankerbåndet midlertidig i kryssholtet foran før du hopper i land. Hvis du kjøper 55 m bånd så gjør det ikke noe om du mister 10 m lengde fordi du har rullen i baugen. Redigert 11.November.2020 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 11.November.2020 Del på Facebook Svart 11.November.2020 Alt over, men du går ikke i land. Kjøp den minste paraplydreggen på BT. Sikre sikringen så dreggen ikke kan lukke seg. Fest den i en line som egner seg som kasteline, tynn, sterk og litt "stiv". Følg din favorittmetode for å få akterdreggen ut. Gå mot land. Når du er nær nok går du foran og pælmer "kastedreggen" inn på land, strammer opp. Så gjør du resten på den måten du måtte foretrekke. ----------- Og har du jolle så har du nå også jolledregg, og tau :-). Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 11.November.2020 Del på Facebook Svart 11.November.2020 Hper skrev for 2 timer siden: kastedregg Jepp. det er sånn jeg gjør det også. Seilbåten min har en høy og vertikal baug og er vond å komme opp og ned fra. Marerittet er å hoppe i land med tampen, se båten skjene av gårde og ikke klare å klyve ombord igjen. Med kastedregg har jeg bedre sikkerhetsmargin og behøver ikke å legge baugen helt opp mot steinene. Da kan jeg også koste på meg å legge til der det er litt vinddrag fra siden eller er en smule trangt. Om dreggen ikke får feste på første kastet er det helt udramatisk å starte på nytt. Å hoppe i land med tampen går som regel bra, men fyttikattta så stressa jeg har blitt noen ganger når jeg har feilberegnet. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 11.November.2020 Del på Facebook Svart 11.November.2020 Enkleste er vel fort å be noen andre gode båtfolk ta i mot tampen i land? Ellers heller jeg mot å legge seg på svai og ta jolla til land. Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 11.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2020 Hele poenget er jo at jeg er alene. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 11.November.2020 Del på Facebook Svart 11.November.2020 Ikke kast dreggen hvis det står mye folk på land for å ta i mot Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.November.2020 Del på Facebook Svart 11.November.2020 larole skrev 1 time siden: Hele poenget er jo at jeg er alene. Da er Hulda-metoden suveren. En ettermiddag, sen høst, noen år siden. Gjorde som vanlig ute på Ursholmen (Strömstad). Flatt berg helt nede ved vannlinjen. Jumpet ned og festet fortommen i en fortøyningsring. Problemet, sent på ettermiddagen, mutters alene, var at baugen er 185 cm høy. Det ble noe turning og kaving. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 12.November.2020 Del på Facebook Svart 12.November.2020 Ide: "dragfortøyning". Man tager et veldig langt tau, trer det igjennom en dertil egnet ring festet på ankeret (i tillegg til ordinær kjetting og tau), og fester på egnet sted akterut. Andre enden er festet forut. Dropp så anker og fest det med ønsket metodikk. Gå mot land og la båten sige inntil. Stopp i passe avstand. Hopp så i land med tauet. Da kan du dra båten ut og inn etter ønske slik at du får festet tauet godt. Gå så tilbake i båten og stram opp ankertauet. Når du er fornøyd, løsner du dragtauet akter, og drar det i land. En liten klappdregg eller ei fjellkile kan gjerne bli med på første tur på land; kan gjøre det enklere å holde igjen store båter og gi litt pusterom. Oppfordrer også, i man står der som en bebarmet gallionsfigur, å uttrykke i det man hopper "HOPP FOR #¤%#!%#"¤!!"!#%#%" slik at man kan oppleve situasjonen fra "den bedre vinkel"... Men så har jeg da ikke erfaring med noe større enn salige Rana 17 DC. I teorien synes jeg dette er en grei ide. Kanskje ikke like enkelt om yoghurtbegerets størrelse inneholder et utvalg X... Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.