Jump to content

Gjennbruk - Draco 2000DC Gt - En metamorfose fra daycab til skjærgårdsjeep.


eapett

Recommended Posts

Nå er jo ikke dette akkurat noe nytt. Det finnes jo minst en håndfull Draco 20 som er ombygget i forskjellige varianter. 


Denne tråden blir da min vri. Prosjektet er nesten ikke kommet i gang enda. Og har ingen deadline. Så lenge båten jeg har enda flyter/starter er det ingen krise.

 

Jeg har litt tidligere erfaringer med glassfiber arbeid. Men etter å ha snust innom litt forskjellige tråder på forumet her har jeg innsett at jeg egentlig kan fint lite.
Det siste lille prosjektet jeg gjorde var båten jeg har nå.

En Gh 15 deluxe som jeg fikk gratis med motor og alt etter den var sunket i brygga. Båt og motor ble tatt på land og motor gjennopplivet, båten undersøkt. et var til dels store pest skader. 

 

noen bilder:
båten
1.jpeg.8a7475416cf6a5c71f866be98b6d7ea3.jpeg

skade

2.jpeg.e728347df0dc389e0c81f3f7736da044.jpeg
skrap

3.jpg.0a6a9d6e76113ef51ca316be0fbe082a.jpg
slip

4.jpg.6a97bc7c2486d3a5e8d6e047d34c02f9.jpg
plast 

5.jpg.f343522f5917ae3d7043879eca3464fe.jpg

slip

6.jpg.77c4a355dcf5cd5d5a48958e48fd796d.jpg

ferdig rep

7.jpg.57043d5bee20476bf5c06d32204f39b9.jpg

etec, en kort kariere med 90 etec på hekken. morsomt så lenge det varte.. tilbake til 50 4t

8.jpg.7d9170781fba8ace449a8444ca557fad.jpg

nå 2020

9.jpg.ff46fd2730673ff9084340d4c6aabbe6.jpg

 


Nok om den Gh-en 

 

Det satt litt inne å begynne et så omfattende prosjekt. Men etter mange mange, mange runder på finn.no med søk etter min 
neste båt, så fant jeg ikke noe som passet. Enten for kjedelig skrog eller for mye puter og solsenger. 

 

Etter å ha funnet tråden til Komodo her om "Draco 20 til jolle" så ble motivasjonen større og det ble gjort litt regning på materiell osv 
for å se hva som skulle til for å komme i mål med en lignende konvertering.

Litt mer graving rundt Draco 20 ble det også. At skroget er designet av Hermann Linge var nok kansje avgjørende for at det ble akkkurat draco 20, etter mer graving fant jeg jo at det var 2 utgaver. og jeg bestemte meg for at Gt skroget måtte være det riktige for meg.(jada, det skal være litt tyngre å drive)

 

Letingen etter et passende utgangspunkt begynte. siden jeg bor godt opp i Nordland så var jeg forberedt på å kjøre litt for å hente. Det er heller ikke flusst av disse båtene her i nord. Jeg fant etterhvert en Gt, litt lengre sør, i Gudbrandsdalen, bare 1000km sørover hver vei. Båten en -79(?) 2000DC GT ble hentet på henger og fraktet nordover, prisen var symbolsk og tilstanden sliten. :p

 

Her er noen bilder av gliset, fra finn annonsen:

 

 

003_169777106.jpg.bb9169758f6a9339d67ef0562873b8ba.jpg

 

003_1917950783.jpg.801d5767e2f37a9166364f24531c921d.jpg

003_1559383966.jpg.5504a15d1b93c1a8d4a92ff975d24a10.jpg003_247104999.jpg.5686dd1dbcabc99c4ff3584c80608dfc.jpg

 

Det ble ett voldsomt første innlegg.

 

Link to post
Fantino skrev for 3 timer siden:

Antar du har funnet den gamle tråden om ombygging av Draco her på BP? Mener det var @Komodo som hadde den. 

Joda, har vært 3-4 ganger igjennom den :p

Men båtplassen har betydelig mye mer å by på.. Og uten baatplassen så hadde dette aldri blitt noe av. Noen år før jeg fikset GH15 så fikk jeg en Rana20 åpen båt, som trengte nytt dekk, og mye fix. det ble da avlyst.

 

10.jpg.7605273b5875e8544a6b5e1bab1858ad.jpg

 

Slik har båten stått siden jeg hentet den i slutten av april, flagget har ikke stått oppe da.

Det lille som er gjort er at det er kastet alt av løst interiør. samt benker fra kabin. 

Og i dag hentet jeg hjullasteren på jobb og fikk flyttet den over på båthenger. så nå vil det være mulig å flytte den inn  på jobb for noen etapper med jobb. det er ikke store ambisjonene jeg har for fremdriften. håpet er være ferdig med demontering og kapping før snyen går i april/mai.

 

PS! Om noen trenger deler fra  en mercruicer 470 med mercruser mc1 drev og transmount. så skrik ut.. motor skal være defekt med vann i olja.og har etter det stått 2 vintere. 

Link to post

Spennende! Kan du si noe om hvilke tanker du har om hvordan den skal se ut oppi? Lurer også på hva du tenker om motor. 

 

eapett skrev 44 minutter siden:

Joda, har vært 3-4 ganger igjennom den :p

Har brukt noen timer på å lese du da :giggle:

 

Og en siste ting; du skriver ikke noe i signaturen din om hvor du holder til, hvor i Nordland er dette?

Link to post
Komodo skrev On 21.11.2020 at 20.33:

Har brukt noen timer på å lese du da :giggle:

Hehe.. og mange flere blir det nok. veldig mye matnyttig der. 

Komodo skrev On 21.11.2020 at 20.33:

 

Og en siste ting; du skriver ikke noe i signaturen din om hvor du holder til, hvor i Nordland er dette?

Signaturen ja.. den har jeg ikke fått foret med noe matnyttig enda. Får se om det kommer noe der. :p 

Holder til i Hamarøy kommune. Sørsiden av vestfjorden. 

Link to post
Komodo skrev On 21.11.2020 at 20.33:

Kan du si noe om hvilke tanker du har om hvordan den skal se ut oppi? Lurer også på hva du tenker om motor. 

skissedraco20.png.2411f2995245b30f7a2e86951ec4713c.png

 

Her er en grov skisse, størrelsesforhold osv er nok litt rart her.

Men stikkord er

 

Sidekonsoll

Selvlensende dekk, uten rør og ventiler (fall akter og ut)

Utenbordsmotor.  xl stamme, det blir brukt motor. mest spennende er Yamaha eller Suzuki 4t på rundt 150hk.

Tank under dekk.

Spylepumpe,

Mulig targa på styrekonsoll for lanterner og lys. 

Åpning med port bak styrbord side,

Diversje luker og rom for oppbevaring.

Trekkrør og feste til Teinehaler og evt garnkort. forran/styrbord (Teinehaler har jeg en egenkomponert elektrisk som drar godt)

Det lures også mye på luke og rom under dekk, men da må luken være flush med dekk når lukket, så vil gi mye ekstra jobb,

 

Link to post

Sitter med litt lørdags kos og grubler elller heller prøver å spå, hvor mye materialer som kommer til å gå med på dette prosjektet. 

Det er jo selvfølgelig alt etter hvor tykkt man støper men, noen tanker:

 

+speil/hekk/motorbrønn 20mm divinycell 2lag 600g + fylling av hull og overganger

+Stringere i 20mm divinycell, 2lag 600g matte på sidene, 300g til ender

+Dekk i 20mm divinycell(eller annet kjærnematerile) 2 lag 600g over og under, dekk + støpes på ekstra 600g lag il sist

+300g duk brukes til faststøp og overlapp av diversje overganger og samenføyninger.

 

En grov beregning gir meg at det skal gå med litt over 100m 600g matte på ett ca slikt oppsett. og forbruket av polyester skal være rundt 1.5-2:1 for 600g matte(?`)

 

Det ryker fort 20kg "sparkel" til hulkiler osv(?) tenker å kjøpe glassfiberkapp og fumedsilica til hulkiler, og evt litt microballonger til finsparkling av feks steglister. til blanding av sparkel burde vel fortsatt glass:resin forholdet være ca som i støp?

 

Det lukter fort 2 ruller 600g og en rull 300 matte samt 200L fat med polyester. 

 

Dette burde vel være greit? er fort mer fornuftige priser i litt større volum. 225kg fat tilsvarer "bare" 155kg i 25kg dunker.

https://www.kompositthuset.no/produkt/polyester-og-coat/polyester-og-vinylester/polyester-orthe-2-420-palv-225kg

forresten mye bra materialer der til ok priser tror jeg.

 

 

Link to post
  • 2 uker senere...
Pettersenmotor skrev On 29.11.2020 at 21.16:

Centerplast er jo nærmere deg og vil nok bli billigere totalt sett.

Helt riktig. men nå kommer det alltid til utvalg av produkter og pris. men de er med i planene.

 

Det dukket plutselig opp ett halvt fat (ca 110kg) med polyester på bruktmarkedet. produksjonsdato fra des 19, så da var det bare å handle. det blir jo en start i allefall og prisen ble under  30kr/kg.. :p

 

Det er litt mere fremgang her enn jeg hadde sett for meg. Har sneket meg til litt garasjeplass på jobb. et glemt lager, der det var mulig å rydde plass. får se hvor lenge jeg klarer å beholde det.

 

130274315_408699970480247_3574062786507504886_n.jpg.71d84e6a96a1419d0ad79cc2739e55c3.jpg

 

Dørken er revet ut. det er enda litt vann og mye dritt som skal ut. motor er jo fortsatt her.

 

 

130708522_148887176573260_3826635916430839135_n.jpg.ab7c1d01cf693ae3c62ac7d50cae3603.jpg

 

Jeg jobber akkurat nå med å ta ned vindskjerm og overbygg. Der etter blir det tank og motor  etter det igjen blir det en real vask med avfettning og hissig såpe.

 

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
eapett skrev for 9 timer siden:

Neste er en bedre vssk innvendig. Så snus med kjølen i været.

 

Et tips i forhold til når du skal snu den: Nå som skroget er ganske rent innvendig kan det være lurt å kappe til et par 2"4" og stemple fast innvendig i skroget før du skal snu den. Disse ville jeg støpt fast med noen småbiter med glassfibermatter på f.eks. 10x20 cm. Da slipper du å risikere at de ramler vekk, men det er allikevel "ingen" jobb å fjerne. Hvis ikke risikerer du å klemme skroget når du skal snu det slik at du får sprekker i det som står igjen av dollbord. Jeg gikk på den smellen, og pådro med dermed noen timer med reparasjon. 

Link to post
Komodo skrev On 30.12.2020 at 17.18:

Et tips i forhold til når du skal snu den: Nå som skroget er ganske rent innvendig kan det være lurt å kappe til et par 2"4" og stemple fast innvendig i skroget før du skal snu den. Disse ville jeg støpt fast med noen småbiter med glassfibermatter på f.eks. 10x20 cm. Da slipper du å risikere at de ramler vekk, men det er allikevel "ingen" jobb å fjerne. Hvis ikke risikerer du å klemme skroget når du skal snu det slik at du får sprekker i det som står igjen av dollbord. Jeg gikk på den smellen, og pådro med dermed noen timer med reparasjon.

Godt Nytt År!

 

Og takk for tips. Dollbordet er nok litt skjørt akkurat nå. Håndtering og ikke minst oppstøtting opp-ned trenger nok en del forsiktighet og fordeling av belastningen

 

Tanken er å snu skroget etter fortøyningsørene. 2 bak og ett i baugen.

Jeg har tilgang på Hjullaster og bruker den til flytting og håndtering.

Så for å få hulllaster til å fungere så må jeg lage  en slags "palle" som vil bli under skroget. det blir et lite byggverk som jeg tenker jeg også kan feste dollbordet til.

Garagen der jeg har prosjektet nå er litt dum i at den er for kort til å sette båten rett inn. Og skroget må derfor stå på skrå, dette kompliserer håndteringen litt.  Men det er slik jeg ser det bedre innomhus enn ute eller i telt. 

Link to post
  • 4 uker senere...

vel, ting tar en annen rettning enn det jeg trodde var planen.  Jeg snekkret sammen avstivning som skal fungere som "palle" når båten snus. 

144475292_412195239857479_2419200622808830945_n.jpg.2d4a5a5e04db3210b80008e4d824ccf3.jpg

 

Men i så kom det frem litt verktøy og i flytsonen gjør man kanskje mer enn man i utgangspunktet hadde planlagt. 

 

145278577_835957310294932_6135607001134029958_n.jpg.43a3b81b0423e9cb69ff6b602acf946f.jpg

 

Det hele begynte med at jeg fjernet restene av innfestningen til "dekks-åsene", som gikk over i fjerning av langsgående forsterkninger.

nå er inntrykket at det som har vært støpt i selve skroget sitter dårlig dvs inngfestningen til åsene og avstiverene.

Nå var det allerede merkbart mer bevegelse i skrogsiden der forsterkningene er skåret ut. Så planen om å snu skroget  er utsatt til nye stringere/skott er kommet på plass. 

Ny plan er nå.  Oppstøttning og oppretting av skroget, for deretter å fortsette med resten av forsterkningene og begynne sliping av topcoat, 

alt skal ut, steglistene skal fylles og plastes og det må forsterkes i skroget der jeg har tatt ut laminat. 

 

Ellers kan det meldes at motor er kjøpt og forhåpentligvis på vei hit iløpet av uken. Mycell/Lycell kjernemateriell er bestillt. 

og det kom en pall med litt materiell i dag.. kanskje litt for mye.. men heller det enn for lite.. 

 

 

 

146294925_3759901500771738_6688785053960148312_n.jpg.12cf0b26af5d2ecb2a34ebf7e829e015.jpg

 

2ruller 600g csm, 2 ruller 450g csm, i rull 450g biax 45/45, 10kg q-cel fyllstoff, 10kg cabosil,5kg glassfiber kapp og 5kg malt glassfiber. 

en god start.. 

det er bare å jobbe videre. har satt meg ett mål om å få båten ferdig i sommer. så her det er bare å gasse på.. 

 

 

Link to post

Vel.. da er det virkelig i gang.. "endelig" første økt med sliping. bare ørten igjen.

Jeg har fått testet litt forskjellig verktøy jeg har.  Dette er en første grovslip, så planen er å gå over en gang til senere.

har slipt ut kantene fra de langsgående avstivningene her, og fjernet en del topcoat. Godt å være i gang.

146814010_241231847457266_3601318949631666887_n.jpg.c6ff2b29c16988884bbb8588f4deb6c3.jpg

 

Her ser vi de to gul-aktige stripene som er innsiden av avstivningene. det er en del jobb igjen på finish, men det meste som skal bort er allerede i støvsugeren.

146764852_283100033243128_1557293841256751332_n.jpg.1a4c7ad63574a787e65f0f7ef346bcfe.jpg

 

Her er litt av hva jeg jobber med. 

Eksentersliperen er kjempefin i og med at den har støvavsug, men den er ikke så alt for rask til slik grov jobb som i første runde her.

derfor hadde jeg tenkt å bruke 36korn papir påvinkelsliperen, men hadde kommet over disse lamellene i en skuff på jobb, og måtte prøve. aner ikke hva de heter eller hvor de kommer fra, kanskje noen her som vet? jada, jeg har her en 180skive på en 125mm maskin, litt på kanten med hms der, men  men.

 

 

145869337_433675108056612_1280088243948294343_n.jpg.ad3f0c0f1a2dacc9feb07162d7e81f85.jpg146946503_711730092854719_9048723614771948955_n.jpg.89f57ab24b31b9968eda6a07a52f5f79.jpg

 

147249821_2895390324043180_3058604517810788437_n.jpg.eacddf03315c899bcbf513451b026504.jpg147673409_167668718237099_7861404484206518480_n.jpg.9df11d07546df87f5f6c33359dac9a1c.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her der det 66kg csm og 49kg biaxial matte klar til en bedre tilværelse på bøljan blå.. :D

om stativet holder/fungerer vil vise seg.

 

146561085_247402320187962_6524820787695874214_n.jpg.3d28312eb8543ce1709e5deee925dec6.jpg

Redigert av eapett (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

En liten men kanskje ikke så spennende oppdatering. 

 

Slipejobben nærmer seg halvferdig. nå sliper jeg kanskje mer enn det jeg hadde vært strengt nødvendig. men men.

Jeg prøver å få et jevn underlag dvs jeg fjerner all påstøyp fra støtter og innfestninger. for enkelhets skyld kommer jeg da ned til første lag med voven-roving. 

 

152067400_10165128898020454_8049843896479039847_n.jpg.24bd0f1c60b3a7364bd22aebd7a342d2.jpg

 

151594609_10165128898090454_7533298124652992635_n.jpg.0e8381793b4dacbd8a1a0a1ffe0505db.jpg

 

Jeg kommer til å fylle steglister og forsterke i bunnen med biaxial og cms, det blir også ett eller to lag cms hele veien opp til rekka.

 

ellers er det dukket opp en forsending med kjernemateriale. det ble 30mm Lycell til stringere/skott og dekk. og litt  15mm 130kg til speiø. og noe 10mm til konsoll og evt annet. 

151939746_10165128898190454_1418867352958140830_n.jpg.a9cf1517e2a2b8f0b788723eed66449c.jpg

 

En liten søtnos kom også snikende. 2012 DF150 med bare 250 timer, denne burde kanskje klare å dra baljen over 40kn. Det er ikke lengre tvil om at det er skiftet over i 2d gir..

 

151602629_10165128898305454_2383873560101898152_n.jpg.2b4ff470913cf6f1b47cb5be0d79e317.jpg

 

Link to post
Komodo skrev On 21.2.2021 at 1.35:

He he, ikke fritt for at de bildene gir litt flashback :giggle:  Men du gjør en meget grundig jobb, så jeg har stor tro på at dette blir veldig bra :thumbsup: Har også tro på motorvalget ditt. 150 er nok en veldig fin motor til disse jollene. Hvor lang stamme er det på den?

 

 Hehe..Takk for gode ord.  Ja det kan jeg lett se for meg at "traumene" kommer snikende.

'Det går egentlig overaskende bra denne gangen. bedre værneutstyr minimerer jo kløen.  

 

Som nevnt er tråden din studert frem og tilbake noen ganger, kom over følgende som også gjelder for denne balja fra 1979.

Sitat

Svart 24.September.2016

Sliping står på timeplanen. Jeg har sett for meg å slipe hele skroget innvendig slik at det er klart for å bygge opp med nye avstivninger og dørk. Jeg må imidlertid innrømme at det ble litt mer jobb med denne slipingen enn jeg hadde trodd. De har ikke spart på topcoaten når de har bygget denne skuta, og det mangler heller ikke på lamineringsfeil og slurv som må slipes vekk. Må si jeg ikke er spesielt imponert over detaljfinishen under dørken :thumbsdown:  Det ser ut til at de har gjort en god jobb når de har støpt skroget, men det meste av det som er støpt inn etterpå er venstrehåndsarbeid. Tipper Drangsholdt har stått med stoppeklokka og pisket karene til å få ut båtene fortere enn svint :giggle:

 

Mye dårlig utførelse, ingen hulkiler under vegger/rammeverk det gir  knusning og delaminering. Men heldigvis har ikke disse skadene stukket ned i selve skroget(av det som er funnet til nå). Det var en del krakeleringer i topcoat innvendig, men det har heldigvis ikke vært noe mer enn det. spesielt langs kjølen ligger det mye uarmert polyester,  det er også raust med topcoat en del steder. 

 

Motoren er med XL/25" stamme, den dype v-en i disse skrogene krever nesten xl, det blir fort fuktig for motor i vanlig lang utførelse. ikke spesielt giret på en dyp motorbrønn som står full av vann til en hver tid.

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...