Jump to content

Ombygging av SELCO 18 Selcab. Fra skrot til ...


okristi

Recommended Posts

okristi skrev for 16 timer siden:

XO 270 Cabin har løst utfordring med luke i front med vinduer som er rette. Her er den en kombinasjon av skyveluke og hengslet vindusdel. Elegant løsning med trinn som felles ned.  Kan nok kombineres med "Viksund style" vinduer.

 Fiks løsning ja, men etter mitt hode ikke så veldig brukervennlig når det må utføres 3 separate operasjoner hver gang noen skal ut foran :smiley:

 

Helix2279 skrev 21 minutter siden:

Jeg trodde lenge at versjonen med lav styreposisjon var hjemmemekk, men det finnes såpass mange bilder av den at det må ha vært en egen versjon. Den er i så fall en mer sosial båt. Det kunne bli litt ensomt å sitte ute og styre om det øvrige mannskap hadde rigget seg til i kabinen.

 

Jeg tenker også at det blir en mye mer sosial båt med alle alle sittende på samme nivå - blir jo etter min mening også en mye triveligere uteplass. 

 

Ang motorvekt, en 70hk 2t fra OMC eller Yamaha veier rundt 100 kg.  4T starter på ca 120 kg (Yamaha F70) mens feks en Suzuki DF70 av nyeste modell veier ca 150.  Tror ikke 150 kg er noe problem på hekken på denne

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Selco18 skrev On 8.1.2008 at 15.54:

Heisann Selco eiere! GODT NYTTÅR!

 

I vinter begynner jeg med båten og førerhus... Blir masse jobb.

Jeg trenger tips om hvor jeg kan få tak i deler og røropplegg til selvlensende dekk... Og hvordan dette gjøres best!

 

Slik har jeg sett for meg det nye førerhuset.

Skal muligens lage form for glassfiberarbeidet så jeg kan lage flere.... om det finnes interesse for det.

bt.jpg

 

Ser det er flere som hadde planer om ombygging av Selco 18, men jeg finner ikke mer informasjon om prosjektet til @Selco18 ble ferdigstilt.  Men det ser jo bra ut på skissestadiet.

 

 

skogsmatros74 skrev On 24.1.2020 at 23.21:

Noen år siden denne tråden var aktiv men, om noen er interesserte så brukte jeg sist vinter på en 1968 Selco 18 Selcab. Litt info ligger på https://bentarehaugland.no

Uhorvelig mye arbeid men desto større glede når den ble ferdig (nesten)!

20150901_193505.jpg

IMG_6748.jpg

 

Godt å se at @skogsmatros74 gir en gammel klassiker omsorg og beholder den original. 

 

 

Helix2279 skrev 1 time siden:

Jeg opplevde båten som relativt lettdrevet og den hadde forholdsvis liten planingsterskel. Det var ikke noen nevneverdige problemer med å få båten i plan selv med akterbenken fyllt opp med voksne. Nå hadde vi powertrim på vår og det er mulig at historien hadde vært en annen om en måtte forholde seg til en fast posisjon på tilten.

 

Under arbeidet med undervannsskroget fant jeg ut at den var noe konkav. Mulig det er årsaken til liten planingsterskel og positive egenskaper ved mye last akter?

 

 

ivar skrev 32 minutter siden:

 Fiks løsning ja, men etter mitt hode ikke så veldig brukervennlig når det må utføres 3 separate operasjoner hver gang noen skal ut foran :smiley:

 

Ang motorvekt, en 70hk 2t fra OMC eller Yamaha veier rundt 100 kg.  4T starter på ca 120 kg (Yamaha F70) mens feks en Suzuki DF70 av nyeste modell veier ca 150.  Tror ikke 150 kg er noe problem på hekken på denne

 

Ja ser utfordringen  med mange operasjoner for å benytte utgangen foran på XO 270. Det enkel er ofte det beste.

 

Jeg har vel siktet meg inn på en Yamaha F70 som du foreslår. Det er vel et fornuftig valg med tanke på hk/vekt forhold samt ikke minst kvalitet.  Sånn skrogmessig kunne jeg vel fint ha satset på en motor på 115-130 hk som veier rundt 180 kg, men jeg må ha i bakhodet at jeg skal løfte båten med faste løfteører. Får prøve litt når jeg har ferdigstilt for å så hva som gir god balanse ved kranløft. 

 

Er det noen som har erfaring med sjøegenskaper og farts potensiale med påhengsmotor på over 100 hk på Selco 18?

 

Link to post
Share on other sites

okristi skrev 26 minutter siden:

Under arbeidet med undervannsskroget fant jeg ut at den var noe konkav. Mulig det er årsaken til liten planingsterskel og positive egenskaper ved mye last akter?

 

Det kan det helt sikkert være.  Og det vil nok samtidig gå ut over fartspotenisalet om man tenker å ha på større motorer

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Så var det å finne ut hvordan akterenden skal utformes.

 

IMG_6325.JPG.0d7a5d2966ba855489164509273ef855.JPG

 

Det hadde vært greit om man fikk plass til en luke for å utnytte plassen.

 

 

 

Greit med litt papp for å visualisere resultatet.

 

IMG_6328.JPG.b5013c1d3ac941bfd410555b1b79cfcf.JPG

 

IMG_6340.JPG.87812a8b02e0fa4824988f5b0ddbc8f9.JPG

 

IMG_6348.JPG.30f395d2bfcd83acb7119e305ef8b34c.JPG

Bade/redningsstige må man ha.

 

IMG_6347.JPG.a016d24ccfaedf554c7f29bcf6250064.JPG

IMG_6386.JPG.6c534a678d088e0d381e55d39e77de35.JPGIMG_6389.JPG.445af25e10a43cb17e8d4ad45363bdbe.JPG

Greit å kunne bruke litt glassfiber rester etter tidligere prosjekt.

 

IMG_6439.JPG.07296b5740f7f5a23d1560df9356a7e4.JPG

 

Laget en form til øverste delen av rekka akter.

 

676145701_IMG_6440(2).JPG.8ce92663c7c581d9c93ae134fdf18faf.JPG

 

Malte den svart for å lettere kunne rulle ut luft under støyping.

IMG_6712.JPG.61c595f641e20254b5130296a3a029e8.JPG

IMG_6929.JPG.36a9c6260aae0b9b8b34cd93b0b0ef9d.JPG

Denne gangen brukte man rikelig med voks og slippmiddel før støyping.

 

IMG_6931.JPG.5fe2650178cb293bed27bd763484f2a0.JPG

IMG_6934.JPG.67e15ac46aea05b3737f1f94834295af.JPG

IMG_6943.JPG.fa3f3e8f1fc6400687e610999b0eecc8.JPGIMG_6944.JPG.99f3559379d96af6e040470aba101435.JPG

 

 

 

Redigert av okristi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Artig å se at noen fortsatt holder på med litt god gammel kvalitet. Hadde tidligere en Selco 18 med B20 som jeg lurte på å bygge om, men det ble dessverre med tanken. Legger til en enkel skisse på hva jeg den gangen så for meg. Lykke til med på prosjektet, håper på en liten oppdatering om ikke lenge:smiley:82BDE867-9D6E-4898-AC3E-FD186450F1B4.jpeg.415569e56cd93407f8f0ae88807798de.jpeg

Link to post
Share on other sites

On 11/30/2020 at 4:10 PM, okristi said:

Så var det å finne ut hvordan akterenden skal utformes.

 

 

 

Det hadde vært greit om man fikk plass til en luke for å utnytte plassen.

 

 

 

Greit med litt papp for å visualisere resultatet.

 

 

 

 

 

 

Bade/redningsstige må man ha.

 

 

 

Greit å kunne bruke litt glassfiber rester etter tidligere prosjekt.

 

 

 

Laget en form til øverste delen av rekka akter.

 

 

 

Malte den svart for å lettere kunne rulle ut luft under støyping.

 

 

Denne gangen brukte man rikelig med voks og slippmiddel før støyping.

 

 

 

 

 

 

 

 

Her er en genial og praktisk måte å ha interegrert badeplatform på båt med utenbords!  Om jeg noen gang skal finne på å realisere noen av mine båtdrømmer så blir det uten tvil en sånn hekk!

 

askeladden-c61-cruiser-04.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...