okristi Startet 23.November.2020 Del på Facebook Startet 23.November.2020 (redigert) Da legger jeg ut ett av prosjektene mine her på baatplassen, med håp om at det gir inspirasjon til andre og for å få tilbakemeldinger som kan gi meg inspirasjon til å ferdigstille prosjektet. Utgangspunktet en gammel klassiker; Selco 18 Cabin. Båten var mildt sagt sliten da jeg overtok den. Den hadde tidligere vært bygd om til utenbordsmotor. Skumdørken var full av vann, treverket var råttent og innredning var fjernet av tidligere eiere. Så det var ikke aktuelt å restaurere den tilbake til en originalstand. Det som gjorde at jeg falt for båten og er villig til å satse tid og penger på den er at den har en skrogform som ser ut til å ha greie sjøegenskaper og at det er en båtstørrelse som passer til mitt bruk, som vil si transport og fiske. Planen er som følger: Fjerne skum i dørk og gjøre båten selvlensende. Bygge en badeplattform/motorbrakett med stepp som en forlengelse av skroget Bygge inn fester for enkelt løft av båten med kaikrane Lage et overbygg som gir skjul for vær og vind samt grei tilgang ved ilandstigning Fjerning av skumdørk og innstøping av stringers. Forlengelse av skroget på ide stadiet. Formen tar form. Form til overdel. Klargjøring til støyping Glassfiber støpning og fjerning av en nokså motvillig form. Jeg var nok ikke akkurat raus med voks og slippmiddel. Fortsettelse følger... Redigert 23.November.2020 av okristi (see edit history) Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
ivar Svart 23.November.2020 Del på Facebook Svart 23.November.2020 Meget interessant...! Vet om flere som hadde Selcab, og en med DC , populære båter. Ser jo ut som et sprekt skrog på disse. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
junior 1 Svart 23.November.2020 Del på Facebook Svart 23.November.2020 Spenende, kommer til å følge Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 23.November.2020 Del på Facebook Svart 23.November.2020 Herlig! Pøs på med bilder og oppdateringer underveis! Er det papprør som er brukt til å støpe stringers over? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Guest Thostr Svart 23.November.2020 Del på Facebook Svart 23.November.2020 Ja herlig med slike prosjekter, er jo nesten som man savner sitt eget vrak som nå har blitt til pen og pyntelig båt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 23.November.2020 Del på Facebook Svart 23.November.2020 Så bra at gamle klassikkere blir gjenbrukt . Lykke til med et godt utgangspungt. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Svart 23.November.2020 Del på Facebook Svart 23.November.2020 Her har dere jo virkelig kommet langt allerede! Denne tråden gleder jeg meg til å følge med på Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
okristi Svart 23.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2020 Kanalkapteinen skrev for 6 timer siden: Herlig! Pøs på med bilder og oppdateringer underveis! Er det papprør som er brukt til å støpe stringers over? Ja, det er papprør som er brukt til å støpe stringers. Det er laget et ca 10mm hull i endene for å drenere ut eventuelt kondensvann. Takk til alle for tilbakemeldingene. Godt å se at det er noen som vil følge med. Her kommer det flere bilder. "Litt" pussing må til også på yttersiden av skroget. Vi brukte sponavsug for å redusere støvmengden, det hjalp godt men det var ikke støvfritt. Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
okristi Svart 25.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2020 Knude skrev On 23.11.2020 at 16.56: Så bra at gamle klassikkere blir gjenbrukt . Lykke til med et godt utgangspungt. Takk for tilbakemeldingen Knude. Jeg trenger nok litt av ditt pågangsmot for å komme i mål. De fleste ville vel kjørt denne til gjenvinning. Sikkert fornuftig det, men la oss håpe at noen Selcoèr blir tatt vare på. Denne klassikeren ble lansert i 1965 og prototypen vant racet Oslofjorden Rundt samme år. Den ble produsert på Europas største båtfabrikk med 400 ansatte i ti forskjellige versjoner. Store deler av produksjonen foregikk på Rjukan. Totalt solgte Selco 25 000 båter. Komodo skrev On 23.11.2020 at 20.04: Her har dere jo virkelig kommet langt allerede! Denne tråden gleder jeg meg til å følge med på Har kommet et godt stykke. Har flyttet båten fra snekkerverkstedet til min far, da det ble for mye polyester lukt opp til boligen til mine kjære foreldre. Båten er nå plassert i min egen garasje for å fortsette med plastarbeidet. Godt å ha noen med erfaring som følger med, så takk for det. Thostr skrev On 23.11.2020 at 15.31: Ja herlig med slike prosjekter, er jo nesten som man savner sitt eget vrak som nå har blitt til pen og pyntelig båt :-) Ja det er egentlig kjekt å holde på, men jeg har en tendens til å gyve på med godt mot og så mister man interessen etter hvert. Jeg starter gjerne på noen nye prosjekter før man får ferdigstilt. Jeg har to "vrak" som ligger å venter, men nå skal jeg prøve å konsentrere meg om Selcoèn først, tror jeg... Forresten flott arbeid du har gjort med µ A55 Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
okristi Svart 25.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2020 Da blir det noen bilder av understellsbehandlingen. La på noen lag med epoxy og la litt duk der det var skader. Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
Guest Thostr Svart 25.November.2020 Del på Facebook Svart 25.November.2020 3 hours ago, okristi said: Ja det er egentlig kjekt å holde på, men jeg har en tendens til å gyve på med godt mot og så mister man interessen etter hvert. Jeg starter gjerne på noen nye prosjekter før man får ferdigstilt. Jeg har to "vrak" som ligger å venter, men nå skal jeg prøve å konsentrere meg om Selcoèn først, tror jeg... Forresten flott arbeid du har gjort med µ A55 Kunsten med omtrent alt her i verden er å vite når man skal starte og når man skal slutte :-) Jeg er nokså selektiv med hvilke prosjekter jeg tar løs på, og er veldig selvbevisst på å fullføre. Og gjerne fort når jeg først har gått i gang. Min kamp med meg selv er å bruke nok tid på de ulike oppgavene og nyte det underveis, vs å gjøre mye på kort tid. Faderen har en gammel Selco stående i et naust, som nok er i topp stand (lite brukt). Er veldig inspirerende å se på din utbedring her og lære båten å kjenne gjennom å se et vrak gjenoppstå. Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 27.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2020 Da var det overbygget som skal til pers. Som dere så av bilder tidligere har det fått seg en trøkk, så noe må gjøres. Hva med en ombygging for å øke plassen og for å få styreposisjonen under tak? Det bør jo se sånn någen lunde ut i dagslys. Prøver litt digitalt først, med utgangspunkt i det brosjyrebildet (øverst). Jeg holder en knapp på versjonen med rett frontrute. Hva synes dere? Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
Bosjø Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 Enig, det blir bra. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 Rett frontrute ble bra ja. Evt strekke den enda litt frem, ala Viknes... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kanalkapteinen Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 Enig med @index 👆 Prøv å se hvordan framoverlent vil bli. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
ivar Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 er endel designideer, bl.a overbygg i denne tråden, en som har tatt for seg en With 15 for å se hva som er mulig Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Korsfjord Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 Enig, det midterste alternativet var det tøffeste, og godt mulig det hadde gjort seg med negative frontruter a la Vikanes, slik noen foreslår her. Ville forsket videre på det Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 27.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2020 ivar skrev for 4 timer siden: er endel designideer, bl.a overbygg i denne tråden, en som har tatt for seg en With 15 for å se hva som er mulig Takk for tipset @ivar Jeg hadde ikke fått med meg den kreative tråden, så der gikk det to uproduktive timer på baatplassen. Ikke rart man sliter med gjennomføringsevnen :-) Da får jeg se om jeg får laget frontvinduer ala Viknes, eller skal vi si @WithVital Takk for tilbakemeldingene. Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
ivar Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 (redigert) unnskyld Er jo mange måter å løse dette på - og mange hensyn å ta. Takhøyde vs vindfang foreksempel. Samt at førerplass lenger fram = mer juling fra bølgene. eksempel 3 minner jo veldig om denne vil jeg si , Vator 17 HT Redigert 27.November.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
okristi Svart 28.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2020 Takk igjen @ivar lærte meg noen triks hos @WithVital Måtte jo få lest igjennom første del av tråden også før leggetid. Neste gang jeg skal sparkle med epoksy med tykningsmiddel skal jeg ha en rull med plastfolie for hånden for å unngå sig og ikke minst at det er lov å være kreativ . Vator 17 overbygget så jo fint ut. Må nok litt i tenkeboksen med å finne en balanse mellom funksjon og utseende. Jeg har hevet dekket slik at båten nå er selvlensende og så skal man prøve å holde overbygget så lavt som mulig, men fint om man kan få ståhøyde. Har også tenkt å ha en styreposisjon under tak. Tenker litt på løsningen til Delta 25 der man har en bred skyveluke i bakkant av styrehuset. Har også behov for en lukeåpning i front fra kabin. Nei dette blir ikke enkelt, men vi får se hva man får til med litt påfyll av kreativiteten fra Baatplassen. Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
ivar Svart 28.November.2020 Del på Facebook Svart 28.November.2020 Utgang via luke i front taler nok litt imot "Viknes style " overbygg og til fordel for bakoverliggende vinduer tenker jeg. Ser Skibsplast har en litt snedig løsning med skyveluke i front på 555ht / 675ht, montro hvordan den funker i praksis? ang styreposisjon under tak, det er ikke veldig ofte jeg har savnet det på weslingen min, liker fleksibiliteten der med at jeg kan stå oppreist bak targabøylen om det trengs. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Helix2279 Svart 28.November.2020 Del på Facebook Svart 28.November.2020 Hei. Artig å se at en gammel Selco blir til noe nytt og spennende. Imponerende pågangsmot med tanke på utgangspunktet. Jeg er vokst opp med en Selco Selcab med 70hk Evinrude utenbordsmotor. Skroget tåler etter min erfaring bra med juling og har bra fartspotensial. Vår gikk 30 ærlige knop med 70hk. Om en var frisk med tilten så løftet skroget seg fint ut av vannet og en kunne nyte en knop eller to ekstra, alt etter forhold og hjemlengsel. Slik jeg husker kabinen på båten så var den relativt lav under taket i utgangspunktet. Om du har hevet gulvet i tillegg så tror jeg den fort kan se uproporsjonal ut om du skal ha full ståhøyde. Selcab utgaven var jo litt sær med tanke på at førerposisjon var utenfor kabinen og man så igjennom en smal vindskjerm på taket av kabinen. Regnvær var alltid spennende om en hadde kalesjen enten helt eller delvis oppe. Var ikke akkurat rare sikten den bittelille vindusviskeren i skjermen klarte å vise til. Om en ville se hva som var foran båten så måtte man stikke hodet ut av kalesjen eller inn igjennom døren i kabinen. Om du trenger ytterligere tips om overbygg så kan du jo ta en titt på de forskjellige utgavene av Yamarin Big Catch. Selv om det er en litt annen båttype så har den kanskje noen designelementer i overbygget som kan gi inspirasjon. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.November.2020 Del på Facebook Svart 28.November.2020 Helix2279 skrev 23 minutter siden: Om du trenger ytterligere tips om overbygg så kan du jo ta en titt på de forskjellige utgavene av Yamarin Big Catch. Selv om det er en litt annen båttype så har den kanskje noen designelementer i overbygget som kan gi inspirasjon. jeg tenkte faktisk også på disse.. Og så har man denne også, 540 big game (som jeg også har sett med Askeladden logo) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
okristi Svart 28.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2020 Takk for tilbakemeldingen og velkommen til Baatplassen @Helix2279, ser det er din første post. Kjekt at du deler erfaringen med Selco Selcab. Det høres ut som båten er relativ lettdreven, 30 knop med 70hk må jo være bra. Jeg hadde tenkt på 60hk, men jeg får se når båten nærmer seg ferdig. Må ha motorvekten litt i bakhodet, men dersom 70 hk veier tilnærmet det samme som en 60 hk så blir det en 70 hester. Jeg har bare hevet dekket i bakkant av kabinen, så høyden på overbygget kan beholdes tilnærmet originalt. Ser også at førerposisjonen ble laget i to versjoner. En høy som du beskriver og en lav versjon, se under. Skal se litt nærmere på Big Catch og Big Game fra Askeladden. Gode forslag til design element XO 270 Cabin har løst utfordring med luke i front med vinduer som er rette. Her er den en kombinasjon av skyveluke og hengslet vindusdel. Elegant løsning med trinn som felles ned. Kan nok kombineres med "Viksund style" vinduer. Styreposisjon under tak er ikke et absolutt krav men veldig kjekt når det nordnorske været viser sine dårlige sider. Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
Helix2279 Svart 29.November.2020 Del på Facebook Svart 29.November.2020 Det er min første post ja. Jeg har dog vært fast leser i lang tid. Jeg opplevde båten som relativt lettdrevet og den hadde forholdsvis liten planingsterskel. Det var ikke noen nevneverdige problemer med å få båten i plan selv med akterbenken fyllt opp med voksne. Nå hadde vi powertrim på vår og det er mulig at historien hadde vært en annen om en måtte forholde seg til en fast posisjon på tilten. Vi hadde en 79mod 70hk Evinrude 3 syl totakter med stålpropell på vår. Det var en skikkelig kul lyd i den ved fullt pådrag. Jeg vet ikke helt vektforholdet mellom den og nymotens firetaktere. Nå var jo disse OMC motorene tilnærmet lik til langt ut på 90-tallet så det burde jo være grei skuring å finne ut ca vekt. Jeg trodde lenge at versjonen med lav styreposisjon var hjemmemekk, men det finnes såpass mange bilder av den at det må ha vært en egen versjon. Den er i så fall en mer sosial båt. Det kunne bli litt ensomt å sitte ute og styre om det øvrige mannskap hadde rigget seg til i kabinen. Det finnes også en versjon med høy styreposisjon, men uten dør og vegg til kabinen. Selco må jo ha vært en relativt påkostet båt da den var ny. All innredning var jo i Mahogny. Min far slipte ned og lakket opp igjen alt treverk da jeg var liten. På våren så bestod en del av båtpussen og gå over treverket med møbel finish Det blir spennende å følge prosjektet ditt videre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.