Jump to content

Ombygging av SELCO 18 Selcab. Fra skrot til ...


okristi

Recommended Posts

Da legger jeg ut ett av prosjektene mine her på baatplassen, med håp om at det gir inspirasjon til andre og for å få tilbakemeldinger som kan gi meg inspirasjon til å ferdigstille prosjektet.

 

Utgangspunktet en gammel klassiker; Selco 18 Cabin.

 

 

 

Kat1.jpg

Kat2.png.eac710fb922abe61faab7acfec148a1a.png

Kat3.png.bbc574a167c6d0ad42ffada06e8f9e82.png

Kat4.png.847132164f59b247303e715e0b212cdb.png

 

 

Båten var mildt sagt sliten da jeg overtok den. Den hadde tidligere vært bygd om til utenbordsmotor. Skumdørken var full av vann, treverket var råttent og innredning var fjernet av tidligere eiere. Så det var ikke aktuelt å restaurere den tilbake til en originalstand.

 

IMG_0209.JPG.387a08ca93997cf97abd605439e4e314.JPG

606994931_IMG_1523(2).JPG.d15cdfd269c64bb9318ee6f06a3b2d75.JPG

895789867_IMG_1525(2).JPG.30ed8fb8044b01fa19575d41dfbc732e.JPG

IMG_2381_.jpg.8a3704df885eb6c86a0a117ce89887b6.jpgIMG_2379.JPG.6827d0deebdd2bf54a76dcf1bce7acf8.JPGIMG_2380_.jpg.32d64288cb44fed82ca31b2efbe1642c.jpgIMG_2365.JPG.18a4801d8fb0f653d39eae4b7f8fdd7a.JPG

 

 

Det som gjorde at jeg falt for båten og er villig til å satse tid og penger på den er at den har en skrogform som ser ut til å ha greie sjøegenskaper og at det er en båtstørrelse som passer til mitt bruk, som vil si transport og fiske.

 

Planen er som følger:

              Fjerne skum i dørk og gjøre båten selvlensende.

              Bygge en badeplattform/motorbrakett med stepp som en forlengelse av skroget

              Bygge inn fester for enkelt løft av båten med kaikrane

              Lage et overbygg som gir skjul for vær og vind samt grei tilgang ved ilandstigning

 

Fjerning av skumdørk og innstøping av stringers.

IMG_1561.JPG.ab2c323578d986a3cfdaa8ce7968ebc3.JPGIMG_1560.JPG.5e8ddb11b003145ab2ad40377628bd64.JPGIMG_1563.JPG.08e87b7a30d616fd26e52b6776fefbd4.JPGIMG_1581.JPG.7468fead0ad4903ddc5959bdebf9ab53.JPGIMG_1614.JPG.8b6f4ed3d0d122deeca435d747e158df.JPGIMG_1620.JPG.ff85a15399c6da9266f04a45fdb05361.JPGIMG_1622_1.jpg.cd743c287900ba59ece7db66b13712e3.jpgIMG_1637.JPG.6a2800a49d6e035dddceca9e542508d7.JPGIMG_1643.JPG.c60f2f10d85c71074ba361bf535ad369.JPGIMG_1722.JPG.47ca4647ce15698ec224d0c9b3d7df6d.JPGIMG_1723.JPG.abac8f4aec5dc4a01d7b3396fe9a1615.JPGIMG_1732.JPG.b6197a1fd310dbb1fef1aa2a664067b0.JPG

 

 

Forlengelse av skroget på ide stadiet.

IMG_1727.JPG.62a9e8d77943dce404e6e5914712ff53.JPGIMG_1729.JPG.91e90f3060e527481a75d06571c59f80.JPGIMG_1730.JPG.c5da874e3b75eec911cd4a9302c8178d.JPGIMG_1731.JPG.90bb04944af9ca3bbedfd5dd68ab7249.JPG

 

 

Formen tar form.

IMG_1773.JPG.e250fbe69942c83681b864fe45613f16.JPGIMG_1776.JPG.01fd290a602de4bb5b2f964b304fbacd.JPGIMG_1778.JPG.0721cdb3d911cb84a66cbbacf8ac282b.JPGIMG_1814.JPG.049f7c0626760c08bcc3fd2b940bc5ee.JPGIMG_1815.JPG.4ec571cfa3a09c31b5bc1d3a9da8474f.JPGIMG_1823.JPG.ecb6600e15e00135b2374681a96ed6d5.JPG

 

 

Form til overdel.

IMG_1821.JPG

 

Klargjøring til støyping

IMG_1875.JPG

IMG_1876.JPG

 

Glassfiber støpning og fjerning av en nokså motvillig form. Jeg var nok ikke akkurat raus med voks og slippmiddel.

IMG_1883.JPG.896b71a26b6b05b557be532a4cb24d62.JPGIMG_1884.JPG.21a550e5f564de4e6cd37e387400262a.JPGIMG_1890.JPG.22b71c2a12eeaeaa75ab72a76007df4c.JPGIMG_1894.JPG.298ad72c123397833c4e50f0ffa2115a.JPGIMG_1898.JPG.0512cf4d3fdfb32d056c2bd91356f84e.JPGIMG_1901.JPG.65083a09fe85580d16ca8503cdfb9f5c.JPGIMG_1902.JPG.401a5209044d94463bfb74715c8b0b50.JPGIMG_1906.JPG.2e1b6ca89f57c96ba643c7ca2117dd3f.JPGIMG_1909.JPG.205f58c0cef15acd8cb83a568ecf91e4.JPGIMG_1910.JPG.082e5eee545c00b5a2eaadb052f54485.JPGIMG_2173_.jpg.8fe03928b39b8261f48e5d2545e3b6f7.jpg

 

 

Fortsettelse følger...

 

Redigert av okristi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Meget interessant...!   

Vet om flere som hadde Selcab, og en med DC , populære båter.     Ser jo ut som et sprekt skrog på disse. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev for 6 timer siden:

Herlig! 
Pøs på med bilder og oppdateringer underveis! 
Er det papprør som er brukt til å støpe stringers over? 

Ja, det er papprør som er brukt til å støpe stringers. Det er laget et ca 10mm hull i endene for å drenere ut eventuelt kondensvann.

 

Takk til alle for tilbakemeldingene.  Godt å se at det er noen som vil følge med.

 

Her kommer det flere bilder.

 

"Litt" pussing må til også på yttersiden av skroget.  Vi brukte sponavsug for å redusere støvmengden, det hjalp godt men det var ikke støvfritt. 

 IMG_1911.JPG.4d4a2dafdb462fb008d5592d31c60e7b.JPGIMG_1914.JPG.05cab3368f55e8dd1ba54680925703db.JPGIMG_2184.JPG.a1c6ccf347255287f6b115e071a5aeae.JPGIMG_2186.JPG.64311a88e2550bbcfe3e71d85c949761.JPGIMG_2204.JPG.1db0817fa2cd6133a93acec3a8ba462d.JPGIMG_2205.JPG.5bb526928520e1941dfe03224dd16043.JPGIMG_2270.JPG.516e01ed433498715459191ac3577fce.JPGIMG_2271.JPG.ab71d6520bea356dd616e463f1b7cb53.JPGIMG_2273.JPG.686503492b65ae785dace1733dd545eb.JPGIMG_2275.JPG.5994627bd41e91dd9cae040951513349.JPG

Link to post
Share on other sites

Knude skrev On 23.11.2020 at 16.56:

Så bra at gamle klassikkere blir gjenbrukt . Lykke til med et godt utgangspungt. :thumbsup:

 

Takk for tilbakemeldingen Knude. Jeg trenger nok litt av ditt pågangsmot for å komme i mål.

De fleste ville vel kjørt denne til gjenvinning. Sikkert fornuftig det, men la oss håpe at noen Selcoèr blir tatt vare på. 

 

Denne klassikeren ble lansert i 1965 og prototypen vant racet Oslofjorden Rundt samme år. Den ble produsert på Europas største båtfabrikk med 400 ansatte i ti forskjellige versjoner. Store deler av produksjonen foregikk på Rjukan. Totalt solgte Selco 25 000 båter. 

 

 

Komodo skrev On 23.11.2020 at 20.04:

Her har dere jo virkelig kommet langt allerede! Denne tråden gleder jeg meg til å følge med på :flag_bp:

 

Har kommet et godt stykke. Har flyttet båten fra snekkerverkstedet til min far, da det ble for mye polyester lukt opp til boligen til mine kjære foreldre. Båten er nå plassert i min egen garasje for å fortsette med plastarbeidet.

Godt å ha noen med erfaring som følger med, så takk for det.:thumbsup:

 

Thostr skrev On 23.11.2020 at 15.31:

Ja herlig med slike prosjekter, er jo nesten som man savner sitt eget vrak som nå har blitt til pen og pyntelig båt :-)

 

Ja det er egentlig kjekt å holde på, men jeg har en tendens til å gyve på med godt mot og så mister man interessen etter hvert. Jeg starter gjerne på noen nye prosjekter før man får ferdigstilt. Jeg har to "vrak" som ligger å venter, men nå skal jeg prøve å konsentrere meg om Selcoèn først, tror jeg... 

Forresten flott arbeid du har gjort med µ A55:thumbsup: 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, okristi said:

 

Ja det er egentlig kjekt å holde på, men jeg har en tendens til å gyve på med godt mot og så mister man interessen etter hvert. Jeg starter gjerne på noen nye prosjekter før man får ferdigstilt. Jeg har to "vrak" som ligger å venter, men nå skal jeg prøve å konsentrere meg om Selcoèn først, tror jeg... 

Forresten flott arbeid du har gjort med µ A55:thumbsup: 

 

Kunsten med omtrent alt her i verden er å vite når man skal starte og når man skal slutte :-) Jeg er nokså selektiv med hvilke prosjekter jeg tar løs på, og er veldig selvbevisst på å fullføre. Og gjerne fort når jeg først har gått i gang. Min kamp med meg selv er å bruke nok tid på de ulike oppgavene og nyte det underveis, vs å gjøre mye på kort tid. 

Faderen har en gammel Selco stående i et naust, som nok er i topp stand (lite brukt). Er veldig inspirerende å se på din utbedring her og lære båten å kjenne gjennom å se et vrak gjenoppstå. 

Link to post
Share on other sites

Da var det overbygget som skal til pers. Som dere så av bilder tidligere har det fått seg en trøkk, så noe må gjøres.

Hva med en ombygging for å øke plassen og for å få styreposisjonen under tak?

Det bør jo se sånn någen lunde ut i dagslys.

 

 

Prøver litt digitalt først, med utgangspunkt i det brosjyrebildet (øverst).

SelcoIde.jpg.fc84a78d672777bc21127ecaebc1c3ad.jpg

 

Jeg holder en knapp på versjonen med rett frontrute.

Hva synes dere?

IMG_3979.JPG

IMG_3980.JPG

IMG_3982.JPG

IMG_3983.JPG

IMG_3984.JPG

IMG_6391.JPG

IMG_6395.JPG

IMG_6404.JPG

IMG_6408.JPG

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 4 timer siden:

er endel designideer, bl.a overbygg i denne tråden, en som har tatt for seg en With 15 for å se hva som er mulig  :smiley:

 

Ill_fiske.jpg.b7f029d23d9119e31bba311ad344af51.jpg

 

 

Takk for tipset @ivar 

Jeg hadde ikke fått med meg den kreative tråden, så der gikk det to uproduktive timer på baatplassen.  Ikke rart man sliter med gjennomføringsevnen :-)

 

Da får jeg se om jeg får laget frontvinduer ala Viknes, eller skal vi si @WithVital

Takk for tilbakemeldingene.

 

Link to post
Share on other sites

unnskyld :lol:

 

Er jo mange måter å løse dette på  - og mange hensyn å ta. 

Takhøyde vs vindfang foreksempel.  Samt at førerplass lenger fram = mer juling fra bølgene.

 

eksempel 3 minner jo veldig om denne vil jeg si , Vator 17 HT

Vator 17 HT moottorivene 1977 - Turku - Nettivene

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk igjen @ivar lærte meg noen triks hos @WithVital Måtte jo få lest igjennom første del av tråden også før leggetid.

Neste gang jeg skal sparkle med epoksy med tykningsmiddel skal jeg ha en rull med plastfolie for hånden for å unngå sig og ikke minst at det er lov å være kreativ :thumbsup:.

 

Vator 17 overbygget så jo fint ut. Må nok litt i tenkeboksen med å finne en balanse mellom funksjon og utseende.

Jeg har hevet dekket slik at båten nå er selvlensende og så skal man prøve å holde overbygget så lavt som mulig, men fint om man kan få ståhøyde. Har også tenkt å ha en styreposisjon under tak. Tenker litt på løsningen til Delta 25 der man har en bred skyveluke i bakkant av styrehuset. Har også behov for en lukeåpning i front fra kabin. Nei dette blir ikke enkelt, men vi får se hva man får til med litt påfyll av kreativiteten fra Baatplassen. 

 

Link to post
Share on other sites

Utgang via luke i front taler nok litt imot "Viknes style " overbygg og til fordel for bakoverliggende vinduer tenker jeg.  Ser Skibsplast har en litt snedig løsning med skyveluke i front på 555ht / 675ht, montro hvordan den funker i praksis? 

 

ang styreposisjon under tak, det er ikke veldig ofte jeg har savnet det på weslingen min, liker fleksibiliteten der med at jeg kan stå oppreist bak targabøylen om det trengs.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei.

Artig å se at en gammel Selco blir til noe nytt og spennende. Imponerende pågangsmot med tanke på utgangspunktet. Jeg er vokst opp med en Selco Selcab med 70hk Evinrude utenbordsmotor. Skroget tåler etter min erfaring bra med juling og har bra fartspotensial. Vår gikk 30 ærlige knop med 70hk. Om en var frisk med tilten så løftet skroget seg fint ut av vannet og en kunne nyte en knop eller to ekstra, alt etter forhold og hjemlengsel.

 

Slik jeg husker kabinen på båten så var den relativt lav under taket i utgangspunktet. Om du har hevet gulvet i tillegg så tror jeg den fort kan se uproporsjonal ut om du skal ha full ståhøyde. 

 

Selcab utgaven var jo litt sær med tanke på at førerposisjon var utenfor kabinen og man så igjennom en smal vindskjerm på taket av kabinen. Regnvær var alltid spennende  om en hadde kalesjen enten helt eller delvis oppe. Var ikke akkurat rare sikten den bittelille vindusviskeren i skjermen klarte å vise til. Om en ville se hva som var foran båten så måtte man stikke hodet ut av kalesjen eller inn igjennom døren i kabinen. 

 

Om du trenger ytterligere tips om overbygg så kan du jo ta en titt på de forskjellige utgavene av Yamarin Big Catch. Selv om det er en litt annen båttype så har den kanskje noen designelementer i overbygget som kan gi inspirasjon.

Link to post
Share on other sites

Helix2279 skrev 23 minutter siden:

Om du trenger ytterligere tips om overbygg så kan du jo ta en titt på de forskjellige utgavene av Yamarin Big Catch. Selv om det er en litt annen båttype så har den kanskje noen designelementer i overbygget som kan gi inspirasjon.

 

jeg tenkte faktisk også på disse.. Og så har man denne også, 540 big game (som jeg også har sett med Askeladden logo) 

YAMARIN 540 BIGGAME - Fakta, bilder, prisstatistik, annonser, mm

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingen og velkommen til Baatplassen @Helix2279, ser det er din første post. Kjekt at du deler erfaringen med Selco Selcab. Det høres ut som båten er relativ lettdreven, 30 knop med 70hk må jo være bra. Jeg hadde tenkt på 60hk, men jeg får se når båten nærmer seg ferdig.  Må ha motorvekten litt i bakhodet, men dersom 70 hk veier tilnærmet det samme som en 60 hk så blir det en 70 hester.

 

Jeg har bare hevet dekket i bakkant av kabinen, så høyden på overbygget kan beholdes tilnærmet originalt.  

 

Ser også at førerposisjonen ble laget i to versjoner. En høy som du beskriver og en lav versjon, se under.

bp1.jpg.267f9b17015601048eec131e39a5c873.jpg

 

 

 

BTaasen02.jpg.239da64040a8a08b7ff79e804fe8490c.jpg

 

Skal se litt nærmere på Big Catch og Big Game fra Askeladden.  Gode forslag til design element:thumbsup:

 

XO 270 Cabin har løst utfordring med luke i front med vinduer som er rette. Her er den en kombinasjon av skyveluke og hengslet vindusdel. Elegant løsning med trinn som felles ned.  Kan nok kombineres med "Viksund style" vinduer.

 

 

Styreposisjon under tak er ikke et absolutt krav men veldig kjekt når det nordnorske været viser sine dårlige sider. 

 

Link to post
Share on other sites

Det er min første post ja. Jeg har dog vært fast leser i lang tid.

 

Jeg opplevde båten som relativt lettdrevet og den hadde forholdsvis liten planingsterskel. Det var ikke noen nevneverdige problemer med å få båten i plan selv med akterbenken fyllt opp med voksne. Nå hadde vi powertrim på vår og det er mulig at historien hadde vært en annen om en måtte forholde seg til en fast posisjon på tilten.

 

Vi hadde en 79mod 70hk Evinrude 3 syl totakter med stålpropell på vår. Det var en skikkelig kul lyd i den ved fullt pådrag. Jeg vet ikke helt vektforholdet mellom den og nymotens firetaktere. Nå var jo disse OMC motorene tilnærmet lik til langt ut på 90-tallet så det burde jo være grei skuring å finne ut ca vekt.

 

Jeg trodde lenge at versjonen med lav styreposisjon var hjemmemekk, men det finnes såpass mange bilder av den at det må ha vært en egen versjon. Den er i så fall en mer sosial båt. Det kunne bli litt ensomt å sitte ute og styre om det øvrige mannskap hadde rigget seg til i kabinen. Det finnes også en versjon med høy styreposisjon, men uten dør og vegg til kabinen.

 

Selco må jo ha vært en relativt påkostet båt da den var ny. All innredning var jo i Mahogny. Min far slipte ned og lakket opp igjen alt treverk da jeg var liten. På våren så bestod en del av båtpussen og gå over treverket med møbel finish :giggle:

 

Det blir spennende å følge prosjektet ditt videre :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...