Jump to content

Prosjekttråd: Trintella 3A


mingebretsen

Recommended Posts

Huffda, der ble det innkjøp av litt jobb..

Nei, dette må bli bra, med litt tålmodighet og hjelp fra forum og andre.

En Trintella 3A ketch bytter eier. Solid og god langturbåd, med plass til familie eller mannskap. Og liten nok til å seile alene greit. Nederlandsk design, kjente Van de Stadt. Mye flott info her: https://trintella.org/en/yachts/yachts/centre-cockpits/trintella-iii-and-iiia

Jimmy Cornell, mannen bak en hang guidebøker til jordomseiling, brukte denne båtmodellen på sin første gang rundt.jimmy-boats-aventura1.jpg

 

Bygd som tanks, solide skip. En båttype jeg har sett på lenge, og ønsket, og med denne prosjektbåten tilgjengelig tok jeg sjansen og slo til. Et flott utgangspunkt for mye flott seiling og komfort året rundt på anker eller i uthavn, i Finnmark eller langs atollene i Stillehavet. Min samboer er fra Nederland, og med syk far der nede, skal vi besøke Nederland, og bo der et år. Da vil nok båten, værtfall deler av tiden bli bolig... Derfor kjekt med akterkabinen og litt plass med to små.

 

Prosjektliste per nå:

 

  • Dårlig teak dekk, verre på akterdekk. Limt på. Fjerne og legge ny topcoat er planen. 
  • Lekkasje fra luke mellom mast og cockpit, tette.
  • Få system og fikse elektrisk
  • Takplater (nå kun rett på glassfiber). Lyst og hvitt er tanken, hva slags plater er greie å brukes, og hvordan gjøre dette. Nei, det får vi komme tilbake til senere..
  • På sikt en varmeovn, men slikt er ikke veldig hast, og litt oppdatering på elektronikk, men slikt kommer ettervært. En lønning av gangen ;)

 

 

Henting skjer i de nærmeste ukene, utifra jobb og værmelding, når det blir å passe. 

 

 

52D89489-1C95-43DB-8292-8CEEDF4B25B7.jpeg

IMG_0168.jpeg

 

Redigert av mingebretsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer! Ser ut som en trygg båt. :thumbsup:

 

Hvor hentes den fra?

 

Har du vurdert "falsk teak"? Både mtp utseendet og at jeg antar det er mindre glatt en gelcoat? 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Falsk teak. Ja, tenkte tanken på kork eller lignende. Men antar at prisen er høyere, en å «male» på topcoat, med «ruglete» overflate i områdene man beveger seg. Kom gjerne med synspunkt på pris her, har ikke sjekket enda. — @enslagsgjest ja, nettop. Kiwigrip ser bra ut!

Båten ligger i Tønsberg, flyttes til Kristiansand, rundt 100 NM.


 

edit_ lagt til en video fra YouTube med litt fine klipp av liknende båtmodell. Disse har en litt annen layout i byssa, men ellers lik.

 

Redigert av mingebretsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ny autopilot blir raskt en investering, da jeg seiler mye alene.

Raymarine sin evolution autopilot til ratt har maks båtvekt til 7500 kg, som er oppgitt vekt på båten. Altså helt på grensa, når man uroleg har fulle diesel og vanntanker. Steget opp til «mekanisk styring» enheten så er prisen nesten doblet. 
Hvor «forsiktig» med vektangivelsene bør man være på autopilot?
 

til disse prisene håper jeg å finne noe på bruktmarkedet.

Link to post
Share on other sites

Hvis dere skal seile mye på havet er autopilot det siste jeg ville spart på. Den må fungere i 25 m/s. Du ønsker ikke å styre da. Jeg kunne kuttet alt annet av elektronikk i bytte mot en autopilot som klarer å styre båten i alle forhold. Ville kjøpt en som monteres på kvadranten. 

 

Edit, gratulerer med båt! Blir spennende å følge prosjektet. 

Redigert av pacuare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt sant @pacuare  . Slik sett, en billig brukt, potensielt litt svak elektrisk autopilot = dårlig valg. 
 

Men vindror og rorkult pilot ser jeg jommen som et økonomisk alternativ. Joda, lettvint ned integrert system på ror kvadraten, om jeg venter å sparer opp til det. Men ute på havet vil vindroret gjøre jobben. Den elektriske vil være grei å ha innaskjærs, på kortere rolige etapper, og i vindstille for motor. Og da vil den gjøre en flott jobb. 
 

Litt mindre praktisk, men om man allikevel tenker på begge, og ikke kun ha el, så blir det en halvering. På Finn nå et cape Horn vindror til 22, ink badeplattform og stige. Legger du på en rorkultpilot til 5-6000. Så har du el og vindror kombinasjon til mindre en et nytt el auto oppsett koster..

 

Alt skal jo betales. Men skal ikke krysse Atlanteren i morgen heller. Men det blir noe å fundere på. 

Link to post
Share on other sites

mingebretsen skrev for 4 timer siden:

Raymarine sin evolution autopilot til ratt har maks båtvekt til 7500 kg, som er oppgitt vekt på båten. 

Det synes jeg hørtes lite ut?

Havelle er rett nok et par små fot større, 42, men vi er en masseprodusert lett turseiler. Oppgitt vekt er 9,5 tonn, men kranfører melder at vi er over 11, og det med tomme vanntanker. 

Link to post
Share on other sites

mingebretsen skrev 1 time siden:

Og dere har den rattmonterte @Havelle? Eller er det vekta på båten du syntes er lite? Godt mulig isåfall, dem veier jo stort sett mer en det er oppgitt.

 

Nei, det var båtens vekt jeg syntes hørtes lite ut, men ingen ekspert.

 

Vi har i følge en som har peiling en ganske kraftig plugg av en linjær sak. Husker dessverre ikke type, men autopilot er jo et område man gjerne vil ta litt i :)

Link to post
Share on other sites

Vindror vil fungere veldig bra på denne båten. Men de færreste bruker det på kystseilas. Det er litt jobb å stille inn. Spesielt de første 50 gangene. Har seilt en båt med kombinasjon vindror og dårlig autopilot, og det fungerte veldig fint på havet, men savnet en god autopilot når det skjedde mye. 

Link to post
Share on other sites

I følge Sailboatdata.com stemmer vekten på 7500 kg, hvorav 2800 kg er i kjølen. 14 m2 seil/tonn, så er nok ingen racer, men det er vel heller ikke meningen. Langturutstyrt og -lastet blir nok vekten adskillig mer.

 

Til sammenlikning er Bavaria 34, som er 11 cm lenger, 4500 kg totalt og 1400 kg kjøl. 22 m2 seil/tonn.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt, mingebretsen!

 

Et par ting har erfaring lært meg:

1 Båter er bestandig til dels vesentlig tyngre enn oppgitt i salgsbrosjyren. Vet ikke hvorfor.

2 En 'akkurat-autopilot' konker etter Murphy's Law. Altså når det er minst ønskelig og gir størst skade. Egenerfart.

 

Følgelig har 17 tonn Hulda autopilot der alt er under dekk. Og piloten er rated til 20 tonn båt. I en kartong har jeg liggende en enda større, og kliss ny som skal monteres. Autopiloten kan trekke rundt 18 A på maks. Elektronikken tar 30 A trekk. Piloten kan styres via knapper eller trådløst. Er som å ha en rormann som alltid er edru, aldri sulten, aldri må på potta, aldri trøtt. For oss en kjempedyr, men svært nyttig investering. Trumfer til og med baugpropellen.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Når endelig dag for henting var her, bussbillett bestilt, så frøys det over utenfor båthavna i Tønsberg hvor båten ligger. Boblehavn, så isfritt i havn. Men foreløpig rapport er at det er fyrst over utenfor. Får håpe på noe vind kan bryte det opp.

 

Fikk henta en godtepose av diverse i dag. Flere bryter og sikringspanel, dekkslys, og Hydronic varmer mm. Vil nok komme til nytte når vi skal igang med det elektriske. 

0E6E54DC-2AE1-4F46-AC74-33CC510BD65C.jpeg

3734766E-04CE-4D39-AA44-8F7FB63D5394.jpeg

Redigert av mingebretsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo, det gjør den nok. Men aventer litt. Er det jo ikke selv, så kan ikke bedømme selv istykkelse og forhold. Men forrige eier er aktiv i båthavna og ser til båten, og passer på, og anbefalte å vente litt. Så får stole på han da. Er bolehavn og godt beskyttet, så er jo ikke hast sliksett. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Skulle egentlig seilt båten ned i helga, men den brennende Hybrid ferga stengte deler av havna og gjorde det vanskelig. Forøvrig fant forrige eier ut at dynamo ga dårlig lading, og tilbudte seg å bytte den til ny. Så henting blir forhåpentligvis til fredag. Fikk lagt igjen litt utstyr når jeg først var der. Endel treverk som trenger kjærlighet. Hva er stalltips her?

 

ellers fikk jeg sett nærmere på den hydrauliske styringen, som jeg forstår bestemmer litt hva slags autopilot som vil passe. Det er nå montert en autohelm 6000, som ikke virker. Mulig den hydrauliske pumpa til autopilot fungerer. 
På den hydrauliske styringen står det «Vacner 115-150», om jeg leser riktig. 
hva betyr dette iforhold til størrelse på autopilot?

 

507F528A-AB70-4289-B5D1-DC9AB0F34119.jpeg

386AA925-A461-42C0-8D94-2A41F27D6B90.jpeg

777EFB5A-C58E-4A8F-B9A8-DFFD3E8CADE1.jpeg

1734CF28-A569-431A-AEE5-6FD204B57A16.jpeg

F1DB2ED1-5C61-4F33-91E4-11C8E7D5F200.jpeg

B39CDEC6-D27D-4E2A-86BD-480C5C1C2185.jpeg

62AFC577-07C3-4E00-83E5-F94490827EE1.jpeg

2DA4C331-B34B-40E0-A280-B458AD6B1362.jpeg

5B3858C7-B7BA-4DF7-92BC-A0C10C2F7AEC.jpeg

4381CB0F-BFC5-4C10-B1C0-8D7C623FD4B2.jpeg

Redigert av mingebretsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...