Jump to content

Blir bruktbåtmarkedet like spinnvilt denne sommeren som i fjor?


Solseng

Recommended Posts

Hva tror båtfolket om årets sesong og bruktmarkedet? Fjoråret ble som kjent svært preget av koronanedstenging både innenlands og utenlands, og det var mange som skulle ha seg båt for å kunne nyte sommerferien her hjemme. Jeg er alltid innom Finn for å se litt på hva som dukker opp, og registrerte at kurante båter forsvant som dugg for solen. Det var riktignok litt båt til greie priser etter sesongen, men da var det selvsagt ikke mange kjøpere - noe som selvsagt gjør det vanskelig å bytte om man allerede har båt. Akkurat når det litt stille før sesongstormen, men lurer på om ikke det denne sesongen også blir et nokså hett bruktmarked?

Link to post
Share on other sites

Jeg mistenker at båt salget vil bli som i fjor. Koronaen ser ikke ut å gi slipp med det første. Når man ser hvor få båter av "riktig" type som ligger ute på nett så tyder det på høye båt priser i år også. Hadde trodd det skulle kommet flere båter rimelig til salgs nå fordi mange kanskje handlet litt fort i fjor. Men ser ikke slik ut så langt. Men det vil jo tiden vise. Så blir bare synsing.

Link to post
Share on other sites

 Alt var spesielt våren 2020 å det var ikke bare båtmarkedet som fikk fart på seg. Det tror jeg ikke kommer igjen i år . En av grunnene er at vi øyner å kunne reise igjen til høsten. Mange av de som var førstegangs kjøpere har jo nå fått seg båt . Noen opplevde at dette ble feil å vil selge igjen. De kommer på markedet til Påske. Den haugen med gamle båter er blitt enda et år eldre men det markedet er stabilt.  De som har valgt bort overnattings båt med fort ut og fort hjem bestiller nytt å har mer å velge i siden produsentene og innportørene har forberedt  seg på et større volum.  

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det blir mere trøkk i markedet for de litt større båtene i år, jeg. Men snøballen må begynne å rulle til påske, for mange skal selge før det skal kjøpes større. Og nå skal båten brukes mere som hytte enn før. Kanskje også som båtkontor. Da åpnes det kanskje for å bruke mer penger, siden hyttemarkedet er så hett. Sitter man på båter som Princess P38/40/42, Fairline Phantom 38/40/43 og denne type båt, tror jeg de hå en økning i verdi i 2021 fra 2020. 

Link to post
Share on other sites

Ser per skrivende stund at i vestland totalt er det kun 100 private annonser på båter på finn...

Markedet er skrapt, så vi får bare håpe det kommer noe for salg etterhvert, vet om flere som vil ha båt men ikke finner noe på finn så om noen har noe liggende som de vurderer å selge så er det nok bare å få det på finn👍 vet som sagt om flere som ønsker å kjøpe så send meg evt mld så kansje dere kan få ett raskt salg😁

Link to post
Share on other sites

Støtter teorien til @S/Y Emma et stykke på vei, men tror at det blir en sommer neste år der alle vil utenlands med tilhørende høye priser. Jeg tror derfor mange ikke tar utenlandsturen og at båtprisene kan holde seg høye også neste år. Kan være at de med mest å rutte med reiser utenlands og selger sine båter, mens resten venter et år. Det kan i så fall gi økt salg i den øvre enden av prisskalaen og prisfall der. Ikke lett å spå om framtiden.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi får se et godt båtmarked i år også. Mange forhandlere får også i år inn et begrenset antall båter. Jeg var på båtjakt våren 2020 og  det var fascinerende å se hvordan de aller fleste seilbåter i prisklassen 35 000 - 150 000 stort sett gikk på dagen eller i løpet av få dager. Jeg tror selv jeg var veldig heldig, men det var fordi jeg kjøpte en litt nyere liten seilbåt når de fleste ønsket mest mulig plass og turkomfort for minst mulig penger. 

Link to post
Share on other sites

Et viktig element her er vel også valuta, dollar og euro, og den norske kronen er fortsatt forholdsvis svak. Alt av nye båter som selges i år er kjøpt inn på høy/ere kurser/pris enn tidligere år. 

 

Støtter forslaget om å selge i år og vente til året etter med å kjøpe, ikke minst hvis man tenker på ny båt.

Link to post
Share on other sites

Enig med både Emma og Knude.

 

The Saint skrev for 12 timer siden:

Jeg mistenker at båt salget vil bli som i fjor. Koronaen ser ikke ut å gi slipp med det første. Når man ser hvor få båter av "riktig" type som ligger ute på nett så tyder det på høye båt priser i år også. Hadde trodd det skulle kommet flere båter rimelig til salgs nå fordi mange kanskje handlet litt fort i fjor. Men ser ikke slik ut så langt. Men det vil jo tiden vise. Så blir bare synsing.

Hvilke båttyper tenker du på når du sier "riktig" type?

Link to post
Share on other sites

Personlig håper jeg det kommer en god porsjon med seilbåter i 37-42 fot størrelsen, har hatt en Albin Scampi 30 i 6 sesonger og føler sterkt får å få noe større om det lar seg gjøre. En Hanse 371, 411, 370, 400 hadde vært ideelt, men har jo øynene åpen for andre seilbåter også. I fjor vår ble solgt en Hanse 400 som lå ute på finn til 800k, så håpet er der. Kommer det noe passende i prisklasse 600-800k så står pengene på konto og venter på ny eier :P 

 

Så alle som er ute etter ny brukt båt får krysse fingrene med meg å håpe på at det blir et bruktbåt market med fornuftige priser, ser mage eksempler på helt tullete priser, en mid 2000 Bavaria Cr 42 til 1,2 mill pluss er helt bak mål etter min mening.

Link to post
Share on other sites

Blir spennede å se hva som skjer med bruktmarkedet for litt større seilbåter (36-42). Hvis de som har kjøpt overprisede båter ikke skjønner prinsippet med sunk cost, vil normalisering av bruktmarkedet ta litt tid, kanskje vi ikke ser effekt før tidligst våren 2022. Som en annen referer til her, det er jo fantastisk at man tror at en Bavaria 42 cruiser fra tidlig 2000-tall vil selge for 1,2 mill !!

Redigert av scamπ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

scamπ skrev for 1 time siden:

 Hvis de som har kjøpt overprisede båter ikke skjønner prinsippet med sunk cost, vil normalisering av bruktmarkedet ta litt tid, kanskje vi ikke ser effekt før tidligst våren 2022. Som en annen referer til her, det er jo fantastisk at man tror at en Bavaria 42 cruiser fra tidlig 2000-tall vil selge for 1,2 mill !!

 

Hvis kjøperne i år gjør som de i fjor, og stiller seg i kø for å kjøpe Bavaria 42 Cruiser fra tidlig 2000-tall for 1,2 mill, kan jeg ikke se at dette har så mye med selgerne å gjøre.

Link to post
Share on other sites

14 minutes ago, TideRace said:

 

Hvis kjøperne i år gjør som de i fjor, og stiller seg i kø for å kjøpe Bavaria 42 Cruiser fra tidlig 2000-tall for 1,2 mill, kan jeg ikke se at dette har så mye med selgerne å gjøre.

Tror ingen stilte seg i kø for å kjøpe den til 1,2 mill. Eller var/er det din båt kanskje? 

Link to post
Share on other sites

Jan Øivind skrev for 2 timer siden:

Personlig håper jeg det kommer en god porsjon med seilbåter i 37-42 fot størrelsen, har hatt en Albin Scampi 30 i 6 sesonger og føler sterkt får å få noe større om det lar seg gjøre. En Hanse 371, 411, 370, 400 hadde vært ideelt, men har jo øynene åpen for andre seilbåter også. I fjor vår ble solgt en Hanse 400 som lå ute på finn til 800k, så håpet er der. Kommer det noe passende i prisklasse 600-800k så står pengene på konto og venter på ny eier :P 

 

Så alle som er ute etter ny brukt båt får krysse fingrene med meg å håpe på at det blir et bruktbåt market med fornuftige priser, ser mage eksempler på helt tullete priser, en mid 2000 Bavaria Cr 42 til 1,2 mill pluss er helt bak mål etter min mening.

Det kommer jo helt an på utstyrsnivå. Nå skal ikke vi selge, men Havelle er en 42cr fra 2007, så har fulgt litt med. Tror du må belage deg på rundt en mill minst for en slik båt. Som @TideRace påpeker.

 

Det er, etter min mening, heller ikke rart. Forutsatt at båten er uten skader og oppgradert med utstyr og seil er det (i motsetning til feks skillet det var mellom midten av 80-tallet og år 2000) ikke så stor forskjell i hverken plass eller funksjon mellom en ny båt og en fra si 2005. 

Ser man på prisen av en ny båt, uten ekstrautstyr, fremstår en oppgradert båt med ekstrautstyr til en brøkdel av prisen som en god deal.

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 5 minutter siden:

Det kommer jo helt an på utstyrsnivå. Nå skal ikke vi selge, men Havelle er en 42cr fra 2007, så har fulgt litt med. Tror du må belage deg på rundt en mill minst for en slik båt. Som @TideRace påpeker.

 

Det er, etter min mening, heller ikke rart. Forutsatt at båten er uten skader og oppgradert med utstyr og seil er det (i motsetning til feks skillet det var mellom midten av 80-tallet og år 2000) ikke så stor forskjell i hverken plass eller funksjon mellom en ny båt og en fra si 2005. 

Ser man på prisen av en ny båt, uten ekstrautstyr, fremstår en oppgradert båt med ekstrautstyr til en brøkdel av prisen som en god deal.

Det å betale rundt en mill for en båt som har en reell verdi 600-800k avhengig av utstyrsnivå er bare tull, det at noen gjør det er fordi de ikke har peiling eller ikke bryr seg om prisen. Når båten er 15-20 år gammel, som gjelder for tidlig og mid 2000 båter så er det en del faktorer annet enn nye seil, oppgradert elektronikk ect. man må tenke på stående og løpende rigg, strukturelle skader som kan skje, som sjeldent informeres om i salgs annonser. vannskader, gjennomføringer, slanger til wc og septik må byttes siden de begynner å lekke gass etter 5-10 år og generell bruks slitasje. 

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev 15 minutter siden:

Nei, min båt må du nok betale enda mer for, men den skal heller ikke selges.

Jeg bare antyder at det som i andre markeder er etterspørselen som bestemmer prisen. Ikke selger.

@TideRace Utav ren nysgjerrighet, hvilken båt har du, og hvilken pris ville du listet den til, og hvorfor?

Link to post
Share on other sites

14 minutes ago, TideRace said:

 

Nei, min båt må du nok betale enda mer for, men den skal heller ikke selges.

Jeg bare antyder at det som i andre markeder er etterspørselen som bestemmer prisen. Ikke selger.

Ja, og det er derfor det blir spennende å følge med på bruktmarkedet fremover. Har lagret mange annonser på finn, som har utgått (ikke merket solgt), så da har jeg et sammenligningsgrunnlag i tiden som kommer :) 

Link to post
Share on other sites

Jan Øivind skrev 26 minutter siden:

Det å betale rundt en mill for en båt som har en reell verdi 600-800k avhengig av utstyrsnivå er bare tull, det at noen gjør det er fordi de ikke har peiling eller ikke bryr seg om prisen.

 

Hei.

 

Her tek du nok feil. Reell verdi er det markedet vil betala.

Redigert av Ask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...