Jump to content

Blir bruktbåtmarkedet like spinnvilt denne sommeren som i fjor?


Solseng

Recommended Posts

R.O skrev for 2 timer siden:

 

Den reelle verdien er og blir det folk vil betale. 

 

https://e24.no/privatoekonomi/i/BRxOV0/16-kvadratmeter-i-oslo-i-2017-28-millioner

 

Ja, det er vel også hva jeg skrev, og også mener. At noen som skal kjøpe båt mener noe annet har jeg forståpelse for, som et ønske, men da forblir man nok båtløs en stund til.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Alt tyder vel på at det blir mer norgesferie i år også. Det vil garantert bidra til å holde båt- (og hytte-) markedet oppe nok en sesong. Dette vil først og fremst gjelde båter i den størrelsen og prisområdet som "folk flest" har mulighet og, viktigst,  interesse, av å kjøpe. Da er vi typisk på båter opp mot 42-45 fot. Over dette er det mindre påvirkning fra slike tendenser. Dette er et marked (35-42 fot) hvor veldig få nye båter kommer til hvert år, og en liten økning i interessen vil lett drive prisene opp nokså uforholdsmessig.

 

Så kan man gjerne omtale det som en boble, men faktum er i hvert fall at det for tiden er en voldsom etterspørsel etter f eks Princess 38, 40, 42 og kanskje opp mot 45, og særlig med fly. Det samme gjelder selvsagt båter av omtrent samme type fra andre produsenter. Det er vel også nokså mye etterspørsel i størrelsene godt under dette, men på f eks daycruisermarkedet er jo nysalget hvert år veldig mye større, og det går raskere å fylle et etterspørselsjag, noe landets forhandlere nå har sørget for i flere år.

 

Jeg ser på flere av de aktuelle foraene på Facebook at det er mange som legger ut ønsker om å kjøpe modeller som nevnt over. Tror også mange av de som kjøpte slikt for få år siden, nå vil kunne selge med fortjeneste, evt med mindre tap enn tidligere. 

 

Men til alle som tror det å kjøpe stor båt er en god investering: Det er det sjelden, bare så det er sagt:) Men det gir mye glede og gode opplevelser.

Link to post
Share on other sites

Det blir spennede å se om grensene åpner. Gjør de det, blir det nok charter-bonanza og bruk av feriehus i utlandet for mange. Det betyr imidlertid ikke automatisk mange båter på finn.no, men kan bety det på sikt. Som potensiell båtkjøper blir det spennende å se hva som blir lagt ut etter hvert. Har også en båt som skal selges utpå vårparten. Har allerede lagt merke til at de samme båtene som ble solgt i fjor, legges ut for salg i år. Tror det blir trenden fremover. 

Redigert av scamπ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

scamπ skrev for 8 timer siden:

Har allerede lagt merke til at de samme båtene som ble solgt i fjor, legges ut for salg i år. Tror det blir trenden fremover. 

 

Det har jeg lagt merke til også. Men en del av de båtene som var hyllevarmere i fjor, går som varmt hvetebrød iår.

I kategorien "30-35 fot, pris ca 1 mill", er det ikke uvanlig at annonsen merkes "solgt" i løpet av et par dager.  

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Jeg syns ikke båtmarkedet prismessig er så spinnvilt. Ja, båtene gikk i snitt raskt i fjor, men fortsatt til overkommelige priser. Jeg tror mange glemmer  hva en ny båt med utstyr koster. Skulle jeg kjøpt min egen båt som ny båt i 2020 så måtte jeg nok gitt et sted rundt 400 000 -  450 000,-. Da fremstår en pertentlig holdt 2006 modell (2013 motor) med nye seil til 90 000 som en grei deal. 

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev for 1 time siden:

Jeg syns ikke båtmarkedet prismessig er så spinnvilt. Ja, båtene gikk i snitt raskt i fjor, men fortsatt til overkommelige priser. Jeg tror mange glemmer  hva en ny båt med utstyr koster. Skulle jeg kjøpt min egen båt som ny båt i 2020 så måtte jeg nok gitt et sted rundt 400 000 -  450 000,-. Da fremstår en pertentlig holdt 2006 modell (2013 motor) med nye seil til 90 000 som en grei deal. 

 

Det er et godt poeng, viktig å sammenlikne med ny-båt priser. En ny Marex Suncruiser f.eks koster over 3mill ut av butikken https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=205956556 , disse registrerte jeg at gikk bra unna i fjor, så bla at en 2010 modell gikk for 900.000kr, noe som må anses å være en god pris. Men fortsatt kun 30% av ny-båt pris. Har ikke skjedd all verden med motoren på disse årene, og en velholdt 2010 dieselmotor vil kunne overleve de fleste eiere dersom den får godt stell. Drevet er en slitedel,  men du få ny innmat i drevet for langt under 100.000kr. Ja, en 2021 modell er finere og med nyere og smartere løsninger, men utover det vil du langt på vei ha den samme glede av båten fra 2010,  og du trenger 2millioner mindre. Blir et enkelt regnestykket for mange - enn så lenge er vi vel langt unna noe "pyramidespill"... 

Link to post
Share on other sites

Daffy65 skrev for 10 timer siden:

Ser populære merker av day- bow- skjærgårdsjeeper  i 18- 25  selges nesten på timen og senest etter noen  dager. 

 

 

Kurrante båter går meget raskt ja og til uvanlig høye priser, både nå og fjorårets sesong. Solgte selv en 17 modell 17 fots alu- skjærgårdsjeep med Yamaha F60 i fjor vår. Den kjøpte jeg som demobåt i 2017 for 165k og solgte for 175k  etter to års bruk og ca 100 motortimer. Kjøperne stod i kø og det var bare å velge å vrake. 

Link to post
Share on other sites

Opplever at noe av "problemet" her, og i lignende diskusjoner, er at man snakker om helt forskjellige markeder som f.eks en kurant nyere skjærgårdsjeep til 150.000 og en båt som kan skal være en families feriested, en båt på 40 fot og til en pris på et par millioner. De førstnevnte opplevde jeg selv å selge i fjor, svært enkelt og til prisantydning, trolig blir det tilsvarende også i år for samme type/kategori båt mens de større til pris på million/millioner nok vil bli noe mere sårbare for utviklingen av pandemien/vaksinering/reiserestriksjoner samt prisen på dollar/euro.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En helt OK seilbåt for familie på ferietur (Bav37C f.eks.) kostet midt på 00-tallet rundt 1 million eller litt mer med godt utstyr. Salget av slike nye båter var formidabelt fram til 2008.

 

I dag har kravene/ønskene økt slik at den samme kjøpergruppen vil ha båt rundt 40 fot+. En slik båt ny i dag koster fra 3,5 mill og oppover. 

Naturlig nok selges disse ikke i bøtter og spann, slik at svært få båter tilføres markedet hvert år. 

 

Fortsatt er det mange som ønsker seg seilbåt for familie på ferietur, så ny som mulig, men som ikke har budsjett til ny båt. Da sier det seg selv at når tilførselen av båter til bruktmarkedet er liten og tilveksten av kjøpere er større, så blir det kamp om de færre og færre bruktbåtene som tilfredsstiller kravene/ønskene.

 

Så at brukte, kurante seilbåter i riktig alder og riktig størrelse vil ha høye priser framover er ikke vanskelig å spå.

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Indy said:

En helt OK seilbåt for familie på ferietur (Bav37C f.eks.) kostet midt på 00-tallet rundt 1 million eller litt mer med godt utstyr. Salget av slike nye båter var formidabelt fram til 2008.

 

I dag har kravene/ønskene økt slik at den samme kjøpergruppen vil ha båt rundt 40 fot+. En slik båt ny i dag koster fra 3,5 mill og oppover. 

Naturlig nok selges disse ikke i bøtter og spann, slik at svært få båter tilføres markedet hvert år. 

 

Fortsatt er det mange som ønsker seg seilbåt for familie på ferietur, så ny som mulig, men som ikke har budsjett til ny båt. Da sier det seg selv at når tilførselen av båter til bruktmarkedet er liten og tilveksten av kjøpere er større, så blir det kamp om de færre og færre bruktbåtene som tilfredsstiller kravene/ønskene.

 

Så at brukte, kurante seilbåter i riktig alder og riktig størrelse vil ha høye priser framover er ikke vanskelig å spå.

Må ikke glemme at flere og flere begynner å få veldig god råd (dessverre), noe som i seg selv driver opp etterspørselen av større og dyrere båter. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det jeg lurer på, er hvorvidt dette har følgepåvirkning på tilgang/pris på båtplasser og verkstedstjenester. Dette er allerede ekstremt presset allerede, særlig rundt Oslofjorden, og dyktige fagfolk er nesten ikke til å oppdrive. En tusenlapp økning her, der og der blir fort titusenener, og i en tid hvor folk i posisjon maner andre til moderasjon på den ene siden, og samtidig jekker alt av priser i været på den andre siden så kan det fort bli at prisen på båtlivet øker ganske så mange ganger mer enn lønnen.

Link to post
Share on other sites

ja,  prisen har gjort et hopp, og båter selges fort,  tror heller ikke de vil falle.  har fulgt med siden i fjord høst,  og f.eks. Yanamrin 2015 mod ble solgt for mer en hva ny pris var i 2015.  så brukt ligger høyt i pris,  i forhold til helt nytt med garanti på det meste.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jan Øivind skrev for 8 timer siden:

Lol, ja, noen kan det å kaste bort penger... Skulle jeg brukt 1,2 mill på en båt fra mid - 00 så hadde jeg ihvertfall valgt noe med seilegenskaper på kryss også... Selger sitter vel å ler seg i hjel en plass. 

Vil ikke si det er å kaste bort penger, båtene som selges er verdt det kjøpere er villige til å betale, det er slik markedet fungerer. Så kanskje 1,2 virket som mye høsten 2019 men nå er verden annerledes med valuta og nybåtpriser som går opp osv da må bruktmarkedet følge etter.

 

Bav C42 har da ikke så gærne seilegenskaper på kryss, og dessuten så kan det jo være at både selger og kjøper er av den oppfatning at man seiler ikke dit hvor vinden kommer fra, det er umoderne

Link to post
Share on other sites

Vi er nok en av de "idiotene" som har kjøpt båt i år :wink: Vi har ønsket å prøve oss på seilbåt etter noen år med motorbåt. Solgte på sensommeren i fjor til en hyggelig pris, å kunne sikkert "tynt" noen ekstra kroner ut av det ved å vente til i år, men fant en hyggelig kjøper og fikk en vinter uten stell av båt.

 

Utvalget har ikke vært all verden i år, og som "alle" andre så ser vi etter 38-42 fot. Prisene er kanskje høyere, men synes vi fikk greit med båt for pengene. Det viktigste er egentlig at vi fikk en båt som har det vi ønsker oss 🤗

 

Båt er aldri en god investering om man måler i penger. Båt er for meg investering i opplevelser og om jeg ikke taper alt for mye er det bare en bonus. Vi har hatt 4 båter og ett par har kostet mye, og ett par mindre. Uansett har vi hatt mye gleder med hver av de og ville gjort akkurat det samme igjen! Det høres ut som en floskel, men livet er for kort til å sitte å vente på "riktig" priser i bruktmarkedet!

Link to post
Share on other sites

Kjetil A. D. skrev for 10 timer siden:

Vi er nok en av de "idiotene" som har kjøpt båt i år :wink: Vi har ønsket å prøve oss på seilbåt etter noen år med motorbåt. Solgte på sensommeren i fjor til en hyggelig pris, å kunne sikkert "tynt" noen ekstra kroner ut av det ved å vente til i år, men fant en hyggelig kjøper og fikk en vinter uten stell av båt.

 

Utvalget har ikke vært all verden i år, og som "alle" andre så ser vi etter 38-42 fot. Prisene er kanskje høyere, men synes vi fikk greit med båt for pengene. Det viktigste er egentlig at vi fikk en båt som har det vi ønsker oss 🤗

 

Båt er aldri en god investering om man måler i penger. Båt er for meg investering i opplevelser og om jeg ikke taper alt for mye er det bare en bonus. Vi har hatt 4 båter og ett par har kostet mye, og ett par mindre. Uansett har vi hatt mye gleder med hver av de og ville gjort akkurat det samme igjen! Det høres ut som en floskel, men livet er for kort til å sitte å vente på "riktig" priser i bruktmarkedet!

:clap: De som skal ha alt til å «lønne seg» går gjerne glipp av noen båtsesonger i jakten på et godt kjøp. De som har vanskelig for å sette en kroneverdi på en tapt båtsesong, er på vannet. Tipper du hører til den siste kategorien, uten at det nødvendigvis gjør deg til idiot.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...