Jump to content

Blir bruktbåtmarkedet like spinnvilt denne sommeren som i fjor?


Solseng

Recommended Posts

Ask skrev Just now:

Hei.

 

Her tek du nok feil. Reell verdi er det markedet vil betala.

Når jeg snakker reell verdi så mener jeg hva det faktisk er verdt i et normalt marked... er tingenes tilstand som har skapt en forbigående situasjon.

Teknisk sett har du rett, men det betyr ikke att det ikke er idioti og ganske ufornuftig.

Link to post
Share on other sites

Sequoia skrev 4 minutter siden:

Hva er et normalt marked? (Jeg har ikke sett en B42Cr fra mid-00 til 600k før.)

600k er nedre sjiktet, nå nevte jeg 37-42 fot til 600-800k i seilbåter fra mid -00..

 

Her har du et eksempel https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=178109794&fbclid=IwAR00cyktgW87mxne6uUzZEH17-wVrfrDSSratUFRhFOrbmbw3dJWnraCYgw

 

Husk også at ofte går båter 5-15% under listet pris. Folk legger ofte ut båtene sine til en pris slik at det er rom for pruting :) 

 

Link to post
Share on other sites

R.O skrev for 13 timer siden:


Riktig type vil vel ofte være den man selv har...🙂

Det som har vært lettest å selge de siste årene har vært nyere daycruisere. av anerkjente merker. Yanmarin, Skibsplast, Uttern, Nordkapp osv. Fordelen med disse båtene er jo at man ikke nødvendigvis trenger båtplass. Har selv en Spibsplast 650cc som jeg kjøpte året før Koronaen slo til. Har denne på tilhenger når den ikke blir brukt. Noe som også gjør opplag mye enklere. I fjor kunne jeg ha solgt den flere ganger til mye høyere pris enn det jeg selv gav for den. (Men den er ikke til salgs). Dette til tross for at den er av den "eldre garde". Båter fra år 2000 og oppover er lettere å selge. Eneste som kunne ha gjort det aktuelt for meg å selge var om jeg skulle ha kjøpt en nyere Yanmarin eller Skibsplast. Men de ligger for høyt i pris for min del og jeg vil ikke være en sommer uten båt. Skjærgårds jeeper har det også vært bra marked for, så lenge de ikke har vært for gamle. :saint:

Link to post
Share on other sites

Det er blitt gjentatt til kjedsomlighet, men markedsprisen for en båt (som alt annet) er akkurat det du kan finne noen som vil kjøpe den for. Jeg er ikke alltid enig i prisen men slik er det. Hvis du finner en selger som må selge kan du gjøre en god deal som kjøper, finner du en kjøper som er veldig motivert er det mulig å oppnå en god pris som selger. Siden kan vi diskutere bruksverdi og lignende i mange timer, men når det gjelder salg bestemmer markedet. Jeg har gjennom jobben min kontakt med mange båtforhandlere og de forteller at mange båtmodeller allerede er utsolgt for 2021, det vil naturlig nok drive etterspørselen etter brukte båter.  Dette gjelder motorbåter fra 18-30 fot, seilbåter og storbåt har jeg ikke kunskap om markedet for.

Link to post
Share on other sites

Jan Øivind skrev for 9 timer siden:

Det å betale rundt en mill for en båt som har en reell verdi 600-800k avhengig av utstyrsnivå er bare tull, det at noen gjør det er fordi de ikke har peiling eller ikke bryr seg om prisen. 

 

Enhver båt er vel egentlig verdt hva noen vil betale for den, enkelt og greit? 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jan Øivind skrev for 8 timer siden:

600k er nedre sjiktet, nå nevte jeg 37-42 fot til 600-800k i seilbåter fra mid -00..

 

Her har du et eksempel https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=178109794&fbclid=IwAR00cyktgW87mxne6uUzZEH17-wVrfrDSSratUFRhFOrbmbw3dJWnraCYgw

 

Husk også at ofte går båter 5-15% under listet pris. Folk legger ofte ut båtene sine til en pris slik at det er rom for pruting :) 

 

 

Å kjøpe ein båt i nedre prisskikt, treng ikkje nødvendigvis bli så mykje rimlegare. Den du linkar til har t.d. orginale seil, sprayhood som må skiftast, manglar kartplottar. Berre dette medfører stor kostnad. I tillegg har båten berre kort cockpitkalesje, tobladers foldepropell.  Kva meir som må gjerast veit vi ikkje. Kjøpte sjølv ein "billig"" båt i 2016, oppgraderte båten for ca 50 % av kjøpesummen. Mange arbeidstimar! Har kosta meg omtrent det samme som snittprisen av denne typen båtar, men min er nok i toppskiktet når det gjeld tilstand. Ellers er det markedet som bestemmer, så får ein gjere sitt eige val ut i frå det.

Link to post
Share on other sites

Jan Øivind skrev for 10 timer siden:

600k er nedre sjiktet, nå nevte jeg 37-42 fot til 600-800k i seilbåter fra mid -00..

 

Her har du et eksempel https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=178109794&fbclid=IwAR00cyktgW87mxne6uUzZEH17-wVrfrDSSratUFRhFOrbmbw3dJWnraCYgw

 

Husk også at ofte går båter 5-15% under listet pris. Folk legger ofte ut båtene sine til en pris slik at det er rom for pruting :) 

 

Det gjør de, men jeg kjenner til tre tilfeller av B42c hvor det ble budrunde og man endte opp 50-150k over prisen på finn.

 

Men der har du jo et godt eksempel på hva jeg sa. En helt umodernisert båt, kjøpt med mininum av utstyr for over 700.

Som @sunnmøre påpeker er det ofte veldig dyrt.Sånn i tillegg til at noen jo har forsøkt å gjøre noe med innredning og skap i den båten uten å lykkes noe særlig. Tror dette var en grei pris for det som så ut som en litt nedslitt B42c med utstyr helt nederst på skalaen. De hadde antagelig spart penger i det lengre løp om de hadde kjøpt en dyrere og mer oppgradert båt.

 

Men hvis den båten er verdt over 700, så mener jeg at en oppdatert båt vil være verdt over en mill.
La oss bruke Havelle som case, fordi hennes salgspris er irrelevant* så I tillegg til (litt, det er Havelles svakeste punkt) nyere seil, sprayhood og full kalesje, har vi ny radar, ny kartplotter, ny og dobbelt så stor varmtvannstank, ny ais og ny vhf, ny vannvarmer og vi har baugpropell, mye annet jeg ikke gidder å liste opp, davitere, dobbelt så stor batteribank, større vanntanker, og har fått proff gjennomgang av rigg, kjøl, etc.

 

Nå virker det ikke som dette er veldig relevant for noen av oss, du vil ikke kjøpe en båt til den prisen, og vi skulle hatt veldig langt over markedspris for å kvitte oss med vår båt.

Men, som flere har påpekt, ting er ikke verdt det du ønsker at de skal være verdt. De er verdt hva folk er villig til å betale (det er jo også grunnen til at vi beholder Havelle, om noen tilbyr 100 millioner skal de få kjøpe henne :p) .

 

 

PS: @Mouche Donald er igjen en and. Det er verdt en skål med en Corona Extra.

 

 

*Vi har planer om å beholde henne til vi blir for gamle til å seile, noe som blir lenge til, vi er begge midt i 30-årene nå. Og når vi en gang om 30-50 år må la henne gå så kommer vi antagelig til å gi henne billig til enten barn eller et ungt par som har mer kjærlighet for sjøen enn penger.

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En ting er hva et objekt reelt er "verdt".

 

En annen ting er forholdet mellom tilbud og etterspørsel. Har man flere kjøpere enn tilbydere så er det veldig prisdrivende i seg selv.

 

B42C er en båt som har det mange ønsker seg av en båt, og da blir de som selges naturlig nok konkurrert om. 

 

Slik vil nok denne sesongen også bli, de båtene mange ønsker seg har flere kjøpere enn selgere. 

 

At det siden 2008 er solgt relativt små antall av båter som kan sammenliknes med B42C gjør disse båtene enda mer ettertraktet. Også de som har budsjett til nyere båt finner få slike til salgs, og kan da gi mer for litt eldre båter for i det hele tatt å få båt.

Link to post
Share on other sites

Vi skal selge i år.  Tanken er å gå ned i størrelse til "lastebil-vennlig". 

Men dersom corona-marked består har eg har litt urotankar rundt muligheten for aldeles ukyndige kjøparar.  Eldre båt som alltid kan forbedrast bør eigast av folk med litt teknisk innsikt.  

Selger man til den som betaler mest, eller selger man til den man føler har best innsikt ?  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev 5 minutter siden:

Selger man til den som betaler mest, eller selger man til den man føler har best innsikt ?  

Det må du jo selv se hva du føler for, det beste er jo en kombo ;)

Jeg solgte båt i høst, da var villig til å gå litt ekstra ned pris, når jeg skjønte den ville bli tatt godt vare på og jeg ikke ville få problemer med reklamasjoner senere.

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev 36 minutter siden:

Vi skal selge i år.  Tanken er å gå ned i størrelse til "lastebil-vennlig". 

Men dersom corona-marked består har eg har litt urotankar rundt muligheten for aldeles ukyndige kjøparar.  Eldre båt som alltid kan forbedrast bør eigast av folk med litt teknisk innsikt.  

Selger man til den som betaler mest, eller selger man til den man føler har best innsikt ?  

 

Det kommer vel litt an på differansen. Man vil gjerne selge til en kjøper man får den rette følelsen for, men samtidig skal man ikke gi bort ting. Så jeg ville gitt den "gode " kjøperen muligheten til å tilnærme seg prisen som andre har tilbudt. Men igjen, du er ikke ansvarlig for kjøpers kompetanse eller forutsetninger. Så det viktigste er en god kontrakt som dekker alle eventualiteter. Så du ikke risikerer bråk med noen som tror de har kjøpt en ny båt. 

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev 37 minutter siden:

Vi skal selge i år.  Tanken er å gå ned i størrelse til "lastebil-vennlig". 

Men dersom corona-marked består har eg har litt urotankar rundt muligheten for aldeles ukyndige kjøparar.  Eldre båt som alltid kan forbedrast bør eigast av folk med litt teknisk innsikt.  

Selger man til den som betaler mest, eller selger man til den man føler har best innsikt ?  

Så lenge man er ærlig på hva man selger, tror jeg det går helt fint. Jeg laget en oversikt over hva jeg hadde gjort med båten, hva jeg mente burde gjøres/stod for tur, samt at jeg skrev at motor fungerer og har fungert fint i mitt eie, men pga alder er å regne for utgått(1978). Skrev en vanlig salgsannonse, men leverte ut dokumentet til de som var interessert, og la det med kontrakt som vedlegg, underskrevet av begge.

Link to post
Share on other sites

for å svare til flere ang den Bavarian jeg linket (kanskje ikke det beste eksempelet mtp. gamle seil og halv cockpit kalesje) ... det virker som veldig mange forventer å få igjen det de har brukt på båten.. 100k ekstra om man kjøpte nye seil for 2 år siden... om man oppgraderte elektronikk for 5 år siden så er det er fin ting det, men om du brukte 50k på det er det ikke vært det 5 år senere...poenget mitt er at tingenes tilstand har skapt et marked som er helt tullete, og det er forbigående, en Corona bølge som mange hiver seg på om man vil.

 

men et litt bedre eksempel kan dere se her...https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=184341489&fbclid=IwAR3mT_uZjRR44wPit21mUXHtHq3vlz8qNg-MYi5m4T-RhO9SA-8bEKElV50

 

den har masse nytt, som ny elektronikk, nye seil pluss at den har den store motoren... alt dette uten at den listes urimelig høyt.... den ble solgt i fjor vår forresten...så aller er ikke blitt tullete.

 

Nå liker jeg å seile så ville også valgt den Hansen fremfor en Bavaria 42cr med inmast furling... 

Link to post
Share on other sites

Hva som er rett pris er jo det som kjøpere er villige til å betale.

Om det er høyt eller lavt spiller vel ikke så stor rolle. Husk på at Euro/USD kursen er høyere nå enn for noen år siden, ergo koster nybåter mer og dette kan dra bruktpriser opp og en høyere pris på bruktbåt er vel bare bra sålenge gapet mellom nytt og brukt holdes normalt.

Pris følger mer enn at en båt blir eldre og dermed absolutt skal bli billigere og billigere pga alder.


Det gikk en Bav-cr 42 for rundt 900.- for et par mnd siden, den gikk raskt mens det har ligget en ute til 1,2 en god stund og den til 1,2 går vel den også når markedet presses litt.

Det har også blitt solgt et par veldig kurante  seilbåter utenfor markedet de siste ukene, kurante båter som går på flekken uten å engang annonseres, det kombinert med at nybåtprodusentene ikke kan levere nok nå vil nok gi et marked som 2020 i år også tipper jeg.

 

Dette me litt rare priser.
Det er for eksempel 3stk Sun odyssey 49DS I markedet nå hvor to av de er 2005/06 modeller og ligger på rett under 2million, dette er event-seilte båter med blått skrog som nok ikke er det mest lettsolgt. Sun OD 49DS fra 06 kunne man kjøpe for 1450 000.- for få år siden og de som er i markedet for den typen båt er gjerne ikke førstegangskjøpere så de har litt prishistorikk i hodet og kjenner det svir å betale 2mill for en 15år gammel båt som ble omsatt for en halv mill mindre når den var 10år gammel.

 

Katamaraner for eksempel er nesten umulige å oppdrive i Norge og der kan man vel få nærmest hva man vil for båten om man vil selge men det virker ikke som noen vil selge dessverre.

 

 

 

Japp det bli spinnvilt

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jan Øivind skrev 44 minutter siden:

for å svare til flere ang den Bavarian jeg linket (kanskje ikke det beste eksempelet mtp. gamle seil og halv cockpit kalesje) ... det virker som veldig mange forventer å få igjen det de har brukt på båten.. 100k ekstra om man kjøpte nye seil for 2 år siden... om man oppgraderte elektronikk for 5 år siden så er det er fin ting det, men om du brukte 50k på det er det ikke vært det 5 år senere...poenget mitt er at tingenes tilstand har skapt et marked som er helt tullete, og det er forbigående, en Corona bølge som mange hiver seg på om man vil.

 

men et litt bedre eksempel kan dere se her...https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=184341489&fbclid=IwAR3mT_uZjRR44wPit21mUXHtHq3vlz8qNg-MYi5m4T-RhO9SA-8bEKElV50

 

den har masse nytt, som ny elektronikk, nye seil pluss at den har den store motoren... alt dette uten at den listes urimelig høyt.... den ble solgt i fjor vår forresten...så aller er ikke blitt tullete.

 

Nå liker jeg å seile så ville også valgt den Hansen fremfor en Bavaria 42cr med inmast furling... 

Tror få forventer det. Det er jo derfor vi skriver at det lønner seg å kjøpe en oppgradert, men dyrere, båt.

 

Hansebåten var fin, men stor prisforskjell (og, spesielt med tre lugarer, forskjell i komfort) på 37 og 42 fot.

 

Selvfølgelig kan og vil Corona gi utslag i prisene. Men det betyr ikke at båtene ikke er verdt det de går for nå. På lik linje kan de godt falle kraftig i pris etter Corona, og da vil de være verdt det de går for da.

 

Du får finne opp en måte å shorte båter på om det plager deg så mye ;)

 

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi ofte ser litt for teknisk på dette med båtmarkedet i dag. 
Ja, i fjor var det en betydelig koronaeffekt/reiseforbudeffekt. Men vi som er glade i båtlivet må jo ikke se helt bort fra at mange av de titusener som kjøpte båt for første gang i fjor, faktisk har fått oppleve båtlivets gleder og er på vei til å bli båtfolk? Altså at forholdsvis mange velger å fortsette med muligheten for båtferie også etter at man kan reise til Aya Napa med mer (eller mindre) god samvittighet?

 

Da står vi igjen med et permanent større fritidsbåtmarked, og prisene vil synke gradvis mot det tidligere nivået etterhvert som den økte etterspørselen mettes av at det tilføres nye båter. 

 

:sailing:

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 5 minutter siden:

Da står vi igjen med et permanent større fritidsbåtmarked, og prisene vil synke gradvis mot det tidligere nivået etterhvert som den økte etterspørselen mettes av at det tilføres nye båter. 

 

Veldig greit resonnert. Vi vet også lite om tiden etter Covid-19, både når det gjelder reisevaner og økonomi. Så hva båtprisene måtte være om to år er umulig å spå. Om økonomien gjør tilførsel av nye båter til markedet begrenset vil bruktbåter holde seg høy så lenge etterspørselen er der. Bruktpriser for to år siden sier lite og ingenting om hva fremtiden vil bringe. Spesielt ikke i dagens situasjon. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at noen av dem mest populære utgavene av brukte Princess og Fairline ikke når ut på markedet(finn.no). Dem blir omsatt via folk som spør om de vil selge. Enten direkte eller via forum. Har hørt om flere som er omsatt på den måten i fjor. Jeg skiftet båt i fjor men valgte og legge min ut på Finn.no. Det ble telefonstorm og folk kom med bud som gale. Jeg ville ikke helt være med på den runden og solgte til han som jeg fikk en god følelse var rette kjøper. Det er jeg veldig fornøyd med. Fikk til og med henvendelser flere dager etter at det sto solgt på annonsen om jeg ville bryte kontrakt hvis dem tilbød meg 100000kr. mer. Det var selfølgelig ikke aktuelt.

Redigert av Haakonol (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder fjoråret, er ikke inntrykket at det var 10-15% ned som var normalen. Av de jeg snakket med, så var det budrunde, og kort salgstid som var normalen. Mange gikk som @Haakonol er inne på, før de kom på markedet. Å by noen penger for å bryte en kontrakt er kvalmt:puke:

Sånne egoister hadde jeg ikke solgt til, enkelt og greit. Sikkert vært grei å ha med å gjøre om noe uforutsett skjedde etter salget.... 

 

Link to post
Share on other sites

Interessante poenger. Dersom det blir flere sommere med strenge reiserestriksjoner vil antagelig etterspørselen etter fritidsbåter stige globalt. Som @Kanalkapteinen er inne på kan det jo føre til økt interesse permanent.

Båtprodusentene, som jo har hatt en del magre år etter finanskrisen, er neppe gearet til å møte det etterspørselsbehovet. I så fall kan prisstigningen på bruktbåtene være mer permanent.
Spesielt om man tar valutaprisene i betrakting, og det faktum at båtene selv er godt lagd. Oppgradert er bruksverdien av 10-15-20 år gamle båter høy, og i et marked med stor etterspørsel vil bruksverdi henge tett sammen med markedsverdi. 

Link to post
Share on other sites

Tror nok vii Norge er et anderledesland med våre "fast og veiledende priser" på marvarer og andre ting. 1 liter is har forskjellig pris på Nordpolen og i Saharaørkenen.

Om utryggheten for å reise eller få lov til a reise fortsetter, vil nok de unormalt høye prisene bli permanente på både båter og hytter. Så enkelt er det

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 2 timer siden:

Tror nok vii Norge er et anderledesland med våre "fast og veiledende priser" på marvarer og andre ting. 1 liter is har forskjellig pris på Nordpolen og i Saharaørkenen.

Om utryggheten for å reise eller få lov til a reise fortsetter, vil nok de unormalt høye prisene bli permanente på både båter og hytter. Så enkelt er det

 

Matvarer er en ting....

Båt, hus og hytte noe ganske annet...

Om du er i tvil ...Google nedturen 80/90  tallet....jeg har det og friskt minne...intet vokser inn i himmelen...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...