Jump to content

Hvilken båt velger Astor?


Faxen

Vilken båt velger Astor  

215 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Bilde

 

Det ble en hektisk men hyggelig dag hjemme hos Odd Batalden i Florø. En real båtmann som har stelt sin "Silje" de årene den har vært i familiens eie.

Silje var en av e

deltagerne i konvoyen til Shetland for noen år siden. Siden den gang har den fartet på magn et utpost borte på Nord-Vestlandet.

 

Nord-Westen er godt stelt til tross for sine rundt 3000 motortimer. Den 217 hesters Perkinsen malte som en katt da vi la ut i ruskeværet ut fra Florø i går kveld. Regnet pistret mot frontrutene. Sjøen viste ikke om den skulle gå fra eller mot land. Sjøen var opprørt. Den stolte Silje likte seg bedre og bedre jo lenger ut fra havna vi kom. Kveldsmøre senket seg med utsikt ut mot Stadt. Radaren ble prøvekjørt. Her kunne vi lese av fiskeblåser og staker og møtende båter mens regnet slo mot skroget. Silje er en trygg båt som viste gode sjøegenskaper.

 

Odd hadde gjort mange forbedringer med NW. Og tiden ble knapp for gjennomgåelse. Midtveis i rundturen rakte jeg selger hånda og sa: Båten er solgt, Odd! Dermed kunne begge senke skuldrene og gå igjennom resten av båten i ro og mak.

 

I dag ligger Silje på land for skubbing og stoffing. I tillegg fotograferer eieren båtens bunn.

Man får tillit når man har med slike folk å gjøre. Følte det faktisk som en ære å få overta noe som har vært stelt og pleiet i flere år.

 

I dag settes kjøpesummen inn på konto til selger. Mandag blir trolig Silje heist på dekket til en frakteskute for å bli sluppet på fjorden en gang midt i neste uker i Oslofjorden.

 

I mellomtida sitter jeg å ser på bildet av Silje, som snart skal hete Astor.

 

Må få betillt nytt navn til båten.

 

Astor er barnets navn, uten P.

 

I ettermiddag fikk jeg bekreftet hjemfarten til Astor. Eieren skal se om han kan få kjørt båten til Bergen søndag. Mandag morgen går den på dekk på frakteskute.

 

 

Hjemme på Hurum står to spente og venter. "Nikita" har allerede søkt om mønstringspapirer på turen fra Sarpsborg til Hurum. Det blir to Jeløya-guttær på tur. :sailing::flag::sailing:

 

Og akkurat den turen tror jeg vi kan, uten kart og andre hjelpemidler. Men så kommer det store spørsmålet. Kommer Astor under Mossebrua, som er 4.5 meter over vannflaten. Vi skal i alle fall prøve. Litt forsiktig!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Fin båt Astor. Gratulerer.

Og Mossebrua går med god klaring. Sjøl vi går klar av den (på lavvann) og vi er jo en etasje høyere.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Men så kommer det store spørsmålet. Kommer Astor under Mossebrua, som er 4.5 meter over vannflaten. Vi skal i alle fall prøve. Litt forsiktig!

 

:flag: Gratulerer med "ny" båt, Astor. Jeg stemte riktig i pollen skjønner jeg. :wink:

 

Kanalbrua i Moss skal du ikke bekymre deg for. Den går du fint under. Kanskje du bør titte litt på antennen om den er nærme, (ser ikke hvor lang den er på bildet) men tror det går bra. Båten min går greit under uten å gjøre noe med de antennene jeg har, selv om de er ca meter'n over targaen. Riktignok er det noe høyere vannstand enn vanlig nå om dagen, men ikke mere enn en kanskje 30-40 cm over normalen. Maximum.

 

God tur!

Link to post
Share on other sites

:flag: GRATULERER MED NY BÅT!!! :flag:

 

Jeg fikk også rett på pollen, men det betyr ingenting.

Det som betyr alt er at du blir fornøyd og at det ikke dukker opp store overraskelser.

 

Hvor mye var forresten maks fart på båten da?

 

Hvis du sier fra når du skal passere Fredrikstad så skal jeg prøve å få sett den fra kaia, eller hjemmefra.

 

 

 

 

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt Astor!! :flag::flag:

 

Spennende føljetong dette.

Mht. Kanalbrua, jeg opplevde faktisk i sommer å se en båt som sto fast under brua. Han hadde en mast/bom akter, og denne hadde kilt seg oppunder brua.

"Det gikk bra ifjor" sa skipperen ombord, rimelig flau.

Andre båter som passerte, diskuterte om dette var Selskapsreisen II eller III. :lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så mye med nybåten, Astor :flag:

 

Skal bli artig å treffes igjen i San Polé og ta båten nærmere i øyensyn.

 

I alle fall hjertelig tillykke fra mannskapet på Quantum.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Men så kommer det store spørsmålet. Kommer Astor under Mossebrua, som er 4.5 meter over vannflaten. Vi skal i alle fall prøve. Litt forsiktig!

Gratulerer med kjøpet!

 

Jeg kom under brua med min NW900 FB og den er nok litt høyere. Men det var ikke mye klaring (korteste VHF antenna subbet oppi). Så om det er veldig høyt vann og sjø må du nok være litt på vakt. NW er en solid båt, men Mossebrua er nok hakket vassere :rolleyes:

 

 

Mvh. BEG :flag:

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Henger meg på gratulasjons-kø'en, Astor!

:o)

 

......og der ble det gratulasjoner fra 2 Kommedalsbåt-eiere, etterhverandre. :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...