Pequod Svart 8.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2021 (redigert) Rusla bort til kjøpesenteret for å handle inn litt og gikk ut feil utgang. Da så jeg at det jo var gjestebrygger utenfor kjøpesenteret også, med strømstolper. Hadde jeg visst dette forrige gang jeg lå her, så hadde jeg spart en del trasking! Da jeg også oppdaget at døgnprisen var nesten det halve av i gjestehavna, så fant jeg ut at det var en god ide å forhale båten dit… Men hvor lenge var Adam i paradis? Viser seg at strømstolpene ikke fungerer, så da drar jeg tilbake til gjestehavna, skal bare innom Rema og handle inn mer brus først. Er i alle fall mye kortere vei… Redigert 8.September.2021 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 8.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2021 Da har jeg hatt et koselig besøk om bord av @Jogjendeog en hyggelig prat om båtliv og mye mer! I tillegg hadde han med seg hjemmelagde fiskekaker som jeg skal nyte med andakt i kveld! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.September.2021 Link til dette innlegget Svart 8.September.2021 Du er heldig @Pequod, treffer mange på dine reiser. Men det er også mange som er heldige å treffer deg. En sann entusiast. Det er din tittel. Håper benet blir bra fort nå da.. så du kan nyte denne festreisen din. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sjøholken Svart 8.September.2021 Link til dette innlegget Svart 8.September.2021 Du får gi en lyd når du nærmer deg knarvik/Isdalstø så kanskje jeg kan komme meg utpå med Sølvskjær, eventuelt invitere deg en tur ombord Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 8.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2021 Bjørn Løvjomås skrev 37 minutter siden: Du er heldig @Pequod, treffer mange på dine reiser. Men det er også mange som er heldige å treffer deg. En sann entusiast. Det er din tittel. Håper benet blir bra fort nå da.. så du kan nyte denne festreisen din. Takk for fine ord, Bjørn! Benet går det ganske bra med, har ikke hatt feber og slikt ettersom jeg tidlig ble klar over at det var noe galt denne gangen. Er inne i min andre dag med ny antibiotikakur, så får vi se hvordan det går. Blir ingen lange fotturer på meg den første tiden. Sjøholken skrev 5 minutter siden: Du får gi en lyd når du nærmer deg knarvik/Isdalstø så kanskje jeg kan komme meg utpå med Sølvskjær, eventuelt invitere deg en tur ombord Det må vi få til! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 8.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2021 stappmett.no etter å ha fortært noen meget gode, hjemmelagde fiskekaker laget av @Jogjendes rederinne etter oppskrift fra hennes bestemor. Tusen takk! Litt for sterk varme i begynnelsen, så noen ble litt godt stekte, men de smakte himmelsk åkkesom! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Jogjende Svart 9.September.2021 Link til dette innlegget Svart 9.September.2021 (redigert) Veldig gøy med en solid prat med @Pequod som en burde bli Starstruck av møte. For å få denne kommentaren så korrekt som mulig, tok eg og gooooogla ordet Starstruck. Då fann eg denne forklaringa : "fra engelsk starstruck, av star 'stjerne' og struck 'slått'. BETYDNING OG BRUK. muntlig. opprømt, bergtatt i møte med en kjent person." Då følte eg at ordspelet vart så komplett at eg bare måtte sitere det direkte Herlig at fiskekakene falt i smak. I landsmålestokk har dei veldig høg %-andel av fisk Safe Voyage resten av turen og Per-Helge. Redigert 9.September.2021 av Jogjende (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 9.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2021 Jogjende skrev for 6 timer siden: Veldig gøy med en solid prat med @Pequod som en burde bli Starstruck av møte. For å få denne kommentaren så korrekt som mulig, tok eg og gooooogla ordet Starstruck. Då fann eg denne forklaringa : "fra engelsk starstruck, av star 'stjerne' og struck 'slått'. BETYDNING OG BRUK. muntlig. opprømt, bergtatt i møte med en kjent person." Då følte eg at ordspelet vart så komplett at eg bare måtte sitere det direkte Herlig at fiskekakene falt i smak. I landsmålestokk har dei veldig høg %-andel av fisk Safe Voyage resten av turen og Per-Helge. Haha, det har jeg aldri tenkt over! Jeg valgte jo det navnet fordi det var en fin kombinasjon av etternavnet mitt og det faktum at jeg er blitt helt bergtatt av båtlivet, men at det skulle dukke opp i den sammenhengen var nytt! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 9.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2021 Da er borgerplikten gjennomført også denne gangen. Langt fra første gang jeg forhåndsstemmer, men det er første gang jeg stemmer fra en annen kommune enn der jeg bor. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 9.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2021 Strømmen har nettopp gått her i gjestehavna, og da jeg ringte havnevakta og sa ifra så fortalte hun at sønnen hennes hadde vært ute for å sjekke noen krabbeteiner, men måtte gi opp fordi skodda var så tjukk at de ikke fant dem... Like greit å ligge her da, ja... Kom i snakk med et hyggelig ungt par som ligger i en seilbåt her. De er fra Frankrike, bor i seilbåten og tar seg strøjobber her og der. Hørtes ut som et godt liv! De er også på vei sørover. Hadde jobbet i Valldal i sommer og skrøt fælt av stedet. Får ha et besøk der i bakhodet neste gang jeg eventuelt drar inn Geirangerfjorden. Tror jeg skal benytte sjansen til å både ta meg en dusj og vaske noen klær mens jeg først ligger her. Både dusj, vask og tørketrommel er inkludert i havneleia, ingen myntautomater ute og går her! Og det liker jeg! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Sjøstein Svart 9.September.2021 Link til dette innlegget Svart 9.September.2021 Jogjende skrev for 10 timer siden: Veldig gøy med en solid prat med @Pequod som en burde bli Starstruck av møte. For å få denne kommentaren så korrekt som mulig, tok eg og gooooogla ordet Starstruck. Då fann eg denne forklaringa : "fra engelsk starstruck, av star 'stjerne' og struck 'slått'. BETYDNING OG BRUK. muntlig. opprømt, bergtatt i møte med en kjent person." Då følte eg at ordspelet vart så komplett at eg bare måtte sitere det direkte Herlig! Dette er nesten som et møte mellom You Tube superstjernene Sailing Delos og Sailing Uma! @Pequod som har gitt timevis med båtunderholdning på BP og inspirert til overgang fra seil til motor. Og @Jogjende som gjennom flere You Tube-filmsnutter har inspirert meg i båtvalget! He he, publikum blir visst litt starstruck også. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 10.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2021 Strømmen går hele tiden her i gjestehavna, så nå er det elektrikere som går rundt og sjekker stolpene og båtene. Det er visst jordingsfeil. Jeg har byttet strømkabel selv, for sikkerhets skyld, men kunne ikke se noe fukt eller noe annet i den første kabelen. Den franske seilbåten har en mindre dimensjonert kabel, men strømmen gikk nettopp likevel, så da er det vel ikke dem. Håper det ikke er meg! Jeg har jo en landstrømpakke liggende og en galvanisk isolator, men har ikke fått koblet det opp. Må få gjort det når årets tokt er over. Og nå kom strømmen på igjen… Ellers er det jo speilblankt utpå og har vært oppholdsvær i over en time nå, men lenger ut er det tykk tåke. Franskmennene dro egentlig av gårde i dag tidlig, men snudde og kom tilbake på grunn av tåka. Så det blir vel tidligst avgang herfra på søndag (skal dog blåse en del da) - i morgen skal det være samme type vær som i dag. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 10.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2021 Ser ut som om de har lokalisert jordfeilen til en stolpe på den ytterste brygga, så da har det nok ikke noe med meg eller nabobåtene å gjøre… Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 10.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2021 Livet er jaggu meg full av tilfeldigheter! Kom en kar og hilste på meg her i havna i sted. Han er også bruker av forumet og nesten navnebror av meg, Helge. Vi traff på hverandre i ytre havn i Strömstad for to år siden, da jeg lå og ventet på bedre vær! Og nå så han at jeg lå her i havna og kom ned for å hilse på. Det endte med at det ble en liten rundtur i Florø ut av det! Veldig hyggelig gjort! I løpet av ettermiddagen har det klarnet veldig opp, og helt sluttet å regne, så jeg krysser fingra for en mulig avgang i morgen. Men vi skulle ikke veldig langt før jeg så at det nok var en del skodde lenger ut. Så det er vel litt for tidlig til å være optimist… Det er jo meldt regn i hele morgen, men det var det jo meldt i dag også, og her har det vel ikke regnet etter klokka 13-14… Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Chilli Solbris Svart 10.September.2021 Link til dette innlegget Svart 10.September.2021 Du må nok få deg en radar kamerat!☺️☺️☺️ Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Pequod Svart 10.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2021 Solbris II skrev for 1 time siden: Du må nok få deg en radar kamerat!☺️☺️☺️ Tja, vet ikke helt om det hjelper, liker å se hvor jeg drar, både i dagslys og mørke. Det siste kommer jeg nok uansett til å unngå en stund framover… Men så mye som jeg farter er vel radar uansett noe jeg bør ha en gang i framtiden. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Martine29 Svart 10.September.2021 Link til dette innlegget Svart 10.September.2021 .... plutselig kjører også du deg inn i tåka vettu... til tross for all verdens værapper.. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.September.2021 Link til dette innlegget Svart 11.September.2021 Pequod skrev for 11 timer siden: Tja, vet ikke helt om det hjelper, liker å se hvor jeg drar, både i dagslys og mørke. Det siste kommer jeg nok uansett til å unngå en stund framover… Men så mye som jeg farter er vel radar uansett noe jeg bør ha en gang i framtiden. Tåke er egentlig ikke så mye å frykte om du har en god kartplotter du er helt fortrolig med, og aller helst med AIS integrert ... Slakk av på farten, autopiloten på, og følg med fremover på mindre båter som ikke måtte dukke opp på AIS... Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 11.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2021 Ida Marie III skrev 1 time siden: Tåke er egentlig ikke så mye å frykte om du har en god kartplotter du er helt fortrolig med, og aller helst med AIS integrert ... Slakk av på farten, autopiloten på, og følg med fremover på mindre båter som ikke måtte dukke opp på AIS... Har hverken autopilot eller AIS (bare jukse-MAIS via MT), men kartplotteren er helt OK. Kikker litt på MT for å ha en viss oversikt over større skip i nærheten. Slakker selvsagt av på farten, men blir det for mye tåke er jeg ikke komfortabel, særlig i områder jeg ikke er kjent. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
LALUNA II Svart 11.September.2021 Link til dette innlegget Svart 11.September.2021 (redigert) Vil nå mye heller ha Radar fremfor AIS hvis jeg skulle velge duppeditter den er live og alle vises der Redigert 11.September.2021 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Ida Marie III Svart 11.September.2021 Link til dette innlegget Svart 11.September.2021 Pequod skrev for 3 timer siden: Har hverken autopilot eller AIS (bare jukse-MAIS via MT), men kartplotteren er helt OK. Autopilot er en god investering... Det er vanskelig å holde en stø kurs om det er tåke å du bare kjører etter plotter...blir mye zikk zakk... Og med pilot, kan du bruke mye mer tid på utkikk... Pequod skrev for 3 timer siden: Kikker litt på MT for å ha en viss oversikt over større skip i nærheten. Joda, men der er det en del forsinkelse, samt at det er bedre å ha dem inne på plotteren.. Pequod skrev for 3 timer siden: Slakker selvsagt av på farten, men blir det for mye tåke er jeg ikke komfortabel, særlig i områder jeg ikke er kjent. Har respekt for det...👍👍👍 Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.September.2021 Link til dette innlegget Svart 11.September.2021 LALUNA II skrev 1 time siden: Vil nå mye heller ha Radar fremfor AIS hvis jeg skulle velge duppeditter den er live og alle vises der En ekstern rader krever god øvelse... Er det overlay på plotter blir det selvfølgelig noe annet... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.September.2021 Link til dette innlegget Svart 11.September.2021 Vel, han som kommer bak odden for full spiker ser du ikke på radaren. Men om du og han har AIS ser du ham i god tid. Og for all del, ja takk til begge deler. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pequod Svart 11.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2021 Ida Marie III skrev for 2 timer siden: Joda, men der er det en del forsinkelse, samt at det er bedre å ha dem inne på plotteren.. Ja, det er jeg klar over, så jeg regner alltid med at de er mye nærmere enn det som vises på MT. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 11.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2021 (redigert) Kom meg helskinnet til Askvoll i dag, men stopper her. Er meldt bedre vær i morgen, bortsett fra veldig mye vind, så det kan nok hende at jeg blir her til mandag. Var jo helt nydelig med sjø utpå og da det så ut som sikten var veldig mye bedre, så kastet jeg loss. Hadde egentlig tenkt å ta indre leia, men endte opp med den vanlige fordi jeg hadde lyst å få tatt et bedre bilde av Stabben fyr, som er ganske så særegent. Det ble bygget i 1886-87 og satt i drift i 1887. Er visst på vernelisten til Riksantikvaren. Deretter dro jeg over Brufjorden samme vei som jeg tok nordover, men tok en annen rute over Stavfjorden og inn til Askvoll. Jeg dro jo via Hindøysundet nordover. Skylaget var lavt, og det ble noe dårlig sikt da jeg var på vei over Stavfjorden og verre inn Granesundet mot Askvoll, men fortsatt mye bedre enn da jeg var på vei sørover onsdag og valgte å gå inn til Florø. Regnet holdt seg også unna inntil jeg la til i båsen i Askvoll. Da kom en skikkelig skur. Da det ble opphold stakk jeg og betalte havneleia og handlet inn litt snacks på Kiwi siden det jo er lørdag! Måtte vente utenfor siden butikken var stengt en liten periode. Det var visst en kunde som hadde fått et illebefinnende. Det forklarer ambulansehelikopteret som kom flygende veldig lavt over båthavna rett etter at jeg hadde fortøyd. Helikopteret hadde landet på parkeringsplassen til Kiwi og det var et stort oppbud av ambulanse, legevaktbil, brannbil og det hele. Tok meg en runde i havneområdet mens det fortsatt var opphold og så at Oddvar Torsheim hadde fått en statue der. Han er visst veldig populær ettersom det er reist hele fire byster/statuer av ham i distriktet! Og han lever jo ennå! Denne her i Askvoll ble reist i 2013 og var den tredje i rekken. Det går ferge til Værlandet herfra, men jeg tror nok at jeg prøver meg med egen båt dit - noe som nok ikke blir før mandag. Vurderte et øyeblikk å dra dit i dag, men tåka ble tykkere og tykkere jo lenger sør jeg kom, så jeg slo det fra meg. Redigert 11.September.2021 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.