Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021


Pequod

Recommended Posts

LALUNA II skrev 7 minutter siden:

Til info ikke noe vær åå seile ned Jæren i dag blåser ganske friskt her i kr.sand/Søgne i dag
Været på fyret https://lindesnesfyr.no/#vaeret-pa-fyret

https://lindesnesfyr.no/webkamera/
 

  • Sjøtemperatur:13.9 °C
  • Lufttemperatur:10.4 °C
  • Bølgehøyde:1,5-4 meter, Økende
  • Barometertrykk:1004 hPa, Synkende
  • Vindretning:Sør-sørvest
  • Sol opp/sol ned:07:20 – 19:24
  • Vindstyrke:9,7 m/s Frisk bris
  • Sikt:God, 30-40 km.

-2021-sep-24-001.jpg

Ja, det er ikke aktuelt i dag. Planlegger Stavanger i morgen og deretter ned Jæren og Lista på tirsdag slik det ser ut nå.

Link to post
Share on other sites

Santa_Claus skrev 4 minutter siden:

Tananger har gjestehavn med flytebrygge innerst mot hotellet sammen med båtforeningen.

Tananger er selvsagt også et alternativ, men siden jeg må ligge fra lørdag til tirsdag, så tenkte jeg å røre litt på meg innaskjærs i helga til et par steder.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tananger blir fort kjedelig med så lang tid. En liten runde i Ryfylke kanskje? Helgøysund har en fin gjestehavn med butikk f.eks. 

 

Hvis ikke rundtur frister ville jeg bare lagt meg i Stavanger. I havna ved Oljemuseet. Kort vei til mye å se på.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har hatt hyggelig besøk om bord av @Tor_Arne som selv har hatt samme type båt. Han hadde med seg både middagsmat,Twist, peanøtter og Pepsi-Max til meg! Snakker om gjestfrihet!

 

Ble en veldig hyggelig samtale og jeg fikk flere tips om ruter, havner og steder jeg kan besøke på vei til Stavanger.

 

Også Helgøysund som @index nevner!

 

 

Link to post
Share on other sites

Forøvrig nevnte han også det området utenfor Bømlo der jeg opplevde at havet plutselig vendte seg mot meg - det er kjent lokalt som et område der det alltid er dårlige og vanskelige forhold. - Det blåser nordavind fra alle kanter, som godeste Ludvig i Flåklypa sier...:giggle:

 

Kommer snart en liten rapport fra gårsdagen...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg dro altså fra Kopervik i går, rett etter klokka ti. Nydelig vær innaskjærs. Da jeg kom ut i Karmsundet traff jeg på kystvaktskipet Tor, kom en rib kjørende fra land, så de hadde vel hatt noe ærend der. Fortsatte i retning mot Haugesund.

 

IMG-8908.jpg.b89d5d0026852252c4296e1057042cfc.jpgAllerede før jeg kastet loss hadde jeg tenkt at jeg skulle prøve og se hvordan været var lenger ut, fordi erfaringene med ymse værmeldingstjenester har vært veldig varierende denne sommeren, for å si det mildt.

IMG-8927.jpg.bf93251234b4c720818ecc8aa4b48795.jpg

Jeg tenkte at hvis de hadde bommet helt, så kunne jeg jo kanskje se om jeg kom meg til Kvitsøy og eventuelt ned Jæren, men allerede før jeg nærmet meg "åpningen" så skjønte jeg at de nok hadde ganske rett denne gangen. Riktignok var det late dønninger som kom, og ikke krappe bølger, men de kom slik at jeg villa få dem sidelengs og i tillegg ble de større og dypere i løpet av kort tid, så jeg valgte å snu og fortsette innaskjærs.

 

IMG-8924.jpg.b48a56a5101b8bd3ba5fe6bf44d4a5f9.jpgJeg hadde på forhånd beregnet at det ville betyr rundt en halvtimes "omvei" hvis jeg valgte å snu, og jeg noterte meg for 27 minutter da jeg var framme ved Lammeneset og kunne vende baugen innaskjærs. Passerte Kårstø - som jo var et imponerende anlegg (med 200 meters sikkerhetssone) og dro deretter mot Sjernarøy.

 

IMG-8929.JPG.4ab16aa5c5959fa062d72c52affbc017.JPGDer passerte jeg under broa og inn i Helgøysund, der jeg vel egentlig hadde planlagt å stoppe, men jeg hadde lyst å fortsette i det fine været (blikkstille innaskjærs, blå himmel og sol!) så jeg fortsatte og tok istedenfor første stopp i Eidssund på øya Ombo.

IMG-8945.jpg.440ccb0b69732c5d33b222e8a2b554f1.jpg

Der somlet jeg såpass om bord at da jeg endelig kom meg på land, så var Joker-butikken stengt. Den stengte allerede klokka 15. Jeg er jo vant til at butikkene på små steder her på Vestlandet stenger tidligere, men hadde da trodd at det sikkert var åpne til 17 eller 18, men jeg var tre kvarter for sent, gitt! :giggle:

242863224_10158049794142032_2119754674728596351_n.jpg.a2128c3ba4e2a1752a5e8db1f43fafe0.jpg

Var uansett ikke noe presserende, men jeg hadde planlagt å bunkre opp med PM før dagen var over, siden det er søndag i dag.

242978396_10158048497907032_8882420158931894474_n.jpg.7f255d91579c2394f2097c8adea5c9c5.jpg

Jeg fortsatte deretter litt på måfå innover fjorden og endte med å kjøre rundt Randøy. Jeg vurderte en stopp inne på Hjelmeland, men oppdaget at nettstedet til spahotellet (som så ut som å ha de beste plassene for meg) var lagt ned, og da tok jeg ikke sjansen på å dra inn - den kommunale kaia er for høy.

243294671_10158049794717032_905413253340599616_n.jpg.1cd1f9fe383b6dea9e12d4dfacba0360.jpg

Så da fortsatte jeg gjennom Ølesundet og videre innover Fisterfjorden.

243147169_10158049794862032_2879830911427651470_n.jpg.02d42a8ccceb957d8a10c95c28a5d690.jpg

Så at båthavna i Fister skulle ha en 60 meters gjestebrygge, men den fant i alle fall ikke jeg, så etter å ha rotet litt rundt der, bestemte jeg med for å droppe det, og dro videre utover fjorden. Var ingen der som jeg kunne spørre heller.

 

243111859_10158049794292032_562299246604199959_n.jpg.6763da26379714bfbca8f9d08bd49e92.jpgJeg så riktignok en ganske lang brygge som lå utenfor båthavna, men der befant det seg en stor koloni med måker, og den så veldig slitt ut og med landgangen borte, så hvis det var det som var gjestebrygga - så nei takk! Angrer dog litt på at jeg ikke la meg til der det sto et skilt om dagplasser utenfor det som så ut som en restaurant - bare slik at jeg kunne sett meg litt rundt på stedet - men det får bli en annen gang!

 

IMG-9002.jpg.e508030909aa20bd4c1e6ee0405c249e.jpgGenerelt sett er det mange båtforeninger med gjesteplasser som kunne ha spandert på seg et skilt som viser hvor gjesteplassene/brygga er, det er ikke alltid like lett å finne ut av det når man aldri har vært der før!

 

IMG-9029.jpg.d15cec98f0f9f5cb331f2f8798d7ae1d.jpgSiden det nå begynte å bli sent og jeg så at arbeidsøkta til sola også begynte å nærme seg slutten, så tenkte jeg at Jørpeland kunne være et greit sted å avslutte dagens etappe på, men da jeg begynte å nærme meg Tau kjente jeg at formen var litt på hell også, så jeg bestemte meg for å dra inn der istedenfor.

 

242899617_10158049794367032_6052068287564185312_n.jpg.26a864039db82220a66de95d2b9e271f.jpgIfølge Havneguiden skulle det være gjesteplasser inne i selve båthavna, mens de som lå på utsiden kunne være noe utsatt for fergetrafikk og skipstrafikk inn til mølla. Så jeg valgte å dra inn i selve båthavna og la meg til ved en kai som i Havneguiden var merket av som gjesteplasser.

 

IMG-9025.jpg.1f16fb8a06bb60e4e09878e09a79950a.jpgMen jeg oppdaget at strømskapet var låst med en hengelås og gikk dermed litt lenger inn i området og snakket med en lokal kar i en seilbåt. Han hadde aldri hørt om at det var gjesteplasser på kaia! Det er langt fra første gangen jeg har oppdaget utdaterte opplysninger i Havneguiden, så nå har jeg bestemt meg for å ikke fornye det digitale abonnementet neste år. Det er bare bortkastede penger.

 

IMG-9031.jpg.3b6e14aa757300f380a0f6a97da524e3.jpgSå jeg kastet fortøyningene og dro rundt moloen og inn til havneområdet der det er noen gjesteplasser. På veien ut oppdaget jeg at havna tydeligvis har et system med grønne og røde merker på båsplassene, nor som heller ikke er nevnt i Havneguiden, men da var jeg allerede på vei ut, så jeg gadd ikke å legge meg i den ene grønne båsen jeg passerte.

 

243080204_10158049794682032_4224529546904045680_n.jpg.0e3e1bf4413e7b4e4509674f6bdb56c9.jpgHeldigvis viste det seg at båttrafikken fra litt større skip ikke har vært noe sjenerende der jeg la meg på den ordentlige gjestebrygga, men det er ganske grunt her. Ser bunnen tydelig og det er 1,5 meters dybde her jeg ligger, så seilbåter på besøk bør vel heller prøve en ledig grønnmerket bås i havna innenfor moloen...

 

243102784_10158049794602032_8838285301849119245_n.jpg.9e0b218f83547dc0d230621e1632d645.jpgTau er ikke noe spesielt å skrive hjem om, men det var i alle fall veldig stille her i går - da tydeligvis hele Norge var ute på byen - så det var nok helt greit at jeg ikke la meg i Stavanger i går! Det er en møllepark her som jeg gikk gjennom i går, og som jeg tror er fin, men jeg gikk gjennom den etter å ha vært på Rema og da var det stummende mørkt, så derfor skriver jeg "tror"...

 

242843677_10158049794937032_5002331932078770971_n.jpg.d6da8b5152e2acf9671f79a262436c8b.jpgJeg må nesten vurdere å ta meg en spasertur opp dit for å knipse noen bilder før jeg drar, vi får se på venstrefoten, som har begynt å protestere igjen, selv om jeg er i full gang med ny antibiotikakur. Det beste er vel å bare bli liggende noen dager i horisontalen, men det har jeg rett og slett ikke tid til!

 

Jeg håper værmeldingene for tirsdagen ikke forandrer seg nevneverdig de nærmeste dagene, for det ser ut til å være den første dagen på lang tid at jeg kan klare å komme meg over Jæren, så jeg kommer uansett til å prøve! Vurderer å dra til Tananger mandag for å ha kort vei videre tirsdag morgen, ser at det kommer til å være rundt 1 meters bølger ganske krappe (4-5 sek) fra sør stort sett hele mandag.

 

Akkurat nå ser det ut til at mandag nesten ser bedre ut enn tirsdag, så jeg er som vanlig i tvil! Men kommer jeg meg helskinnet forbi Jæren skal jeg være fornøyd. Det er alltids mulig å bruke båttrekket hvis Lista ser dårlig ut.

 

Spanderer på meg et solbilde til...

242842398_10158049794162032_4029132918334829081_n.jpg.68f86c6c46839cad85c1dfd4902235c3.jpg

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tau havnen der er for gjester ja. Har lagt der selv en helg når vi hentet båten vår inne i Sauda.

 

Kebaben oppe med rema’en er bra god, og kan anbefales.

 

Madammen er fra Tau, og vi ferdes der mye. Når vi er der nede, er det daglig kotyme å ta en titt i båthavnen der nede :smiley:

 

Er nok litt mer liv inne ved Jørpeland.

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 1 time siden:

Er det meg du er uenig med? Jeg så ikke på vind, kun bølgehøyder og de skal tydelig kraftig opp fra Tirsdag, på de rette tidspunktene er de nede i sigifikant 1.5m, Mandag-Tirsdag.

Isåfall er windy og barentswatch uenige om bølgehøyde. Barentswatch er tydelig bedre tirsdag ettermiddag enn mandag.

Link to post
Share on other sites

nie skrev 38 minutter siden:

Isåfall er windy og barentswatch uenige om bølgehøyde. Barentswatch er tydelig bedre tirsdag ettermiddag enn mandag.

Nettopp det som er så forvirrende! Jeg får studere begge i kveld og i morgen tidlig.

 

Jeg kan jo ta en tur ut i morgen og gå inn ved Tananger hvis det blir for ille!

 

 

Link to post
Share on other sites

Screenshot_20210926-203808_Yr.jpg.9c62e81d5a251e89d1839dcad9a542ff.jpg

Mulig jeg er pysete, eller for forsiktig, men med dette varselet hadde ikke jeg lagt ut.

 

Du fortalte oss om en ubehagelig situasjon du hadde over ett åpent strekk tidligere.

Jæren er etter hva jeg har forstått ett av de værste strekningene vi har her sør.

Du har hatt en så flott og trivelig tur hittil, jeg vil nødig lese om dramtisk redningsaksjon el.

 

Så sent på året er det kaldt i sjøen og antagelig få andre båter "der ute".

 

Jeg er klar over at det ser ut til at det er flere dager til det roer seg, og jeg vet ikke hvor dårlig tid du har, men meld ihvertall fra til RS og/eller HRS før du drar ut.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 3 minutter siden:

Mulig jeg er pysete, eller for forsiktig, men med dette varselet hadde ikke jeg lagt ut.

 

Du fortalte oss om en ubehagelig situasjon du hadde over ett åpent strekk tidligere.

Jæren er etter hva jeg har forstått ett av de værste strekningene vi har her sør.

Du har hatt en så flott og trivelig tur hittil, jeg vil nødig lese om dramtisk redningsaksjon el.

 

Så sent på året er det kaldt i sjøen og antagelig få andre båter "der ute".

 

Jeg er klar over at det ser ut til at det er flere dager til det roer seg, og jeg vet ikke hvor dårlig tid du har, men meld ihvertall fra til RS og/eller HRS før du drar ut.

 

Enig. Jeg hadde kanskje vurdert å dratt ut med seilbåten i slike forhold hvis jeg hadde hatt med meg erfarent mannskap. Alene i motorbåt, aldri. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, ingen grunn til å utfordre skjebnen. Skulle nok ha benyttet muligheten på lørdag...

 

Men slik er det bare. Og selv om jeg nok gjerne skulle ha vært hjemme til midten av oktober, så er det nok mulig å strekke litt på dette.

 

Har jo fortsatt mulighet til å jobbe fra båten. Selv om jobben kanskje blir litt grinete...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

LAKA skrev 46 minutter siden:

 

Enig. Jeg hadde kanskje vurdert å dratt ut med seilbåten i slike forhold hvis jeg hadde hatt med meg erfarent mannskap. Alene i motorbåt, aldri. 

 

 

Seilbåt blir noe annet🙂.

Har ved ett par anledninger blitt passert av seilbåter hvor mannskapet tilsynelatende har storkost seg, men vi ruller og kaver i bølgene med vår snekke.

 

Jeg har ved ett par anledninger kommet ut i noen uheldige situasjoner mtp. vind og bølger, begge gangene var det ett såkalt "værvindu".

 

Med disse erfaringene skal det mye mer enn ett "vindu" til for at jeg legger ut på åpne strekk, ting går fort fra ubehagelig til farlig på sjøen.

Og med 7-8 knops toppfart, er det ikke "bare" å kjøre inn i skjermet farvann når det skjer.

 

@Pequod ikke ta noen sjanser, det er fortsatt 19 dager igjen til midten av oktober, så foreløpig har du god tid.

Blir det helt krise, får du ta bussen hjem.

 

Det er helt sikkert noen av oss som har mulighet til å låne bort en båtplass til deg hvis det skulle bli nødvendig.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

For å skrive om litt annet enn vær innimellom...

 

I dag er jeg egentlig ganske irritert på meg selv. Jeg skulle stått mye tidligere opp enn det jeg gjorde. Det er for så vidt ikke noe nytt at jeg er sent oppe av meg, men i dag betød den sene avgangen fra Tau at jeg ikke rakk å ta den turen inn Lysefjorden som jeg hadde lyst på. :headbang:

 

Men slik været ser ut nå, og dagene framover, så er det vel ikke umulig at jeg får en ny sjanse...:pray:

 

IMG-9046.jpg.6d11cb5f82620ff612f9ec78aa84df86.jpgUansett. Jeg kom meg av gårde fra Tau litt etter klokka 15 (!) og tok turen inn til Jørpeland for å se meg litt om.

IMG-9050.jpg.19de437d306ea35f866b9d78df959dfd.jpg

 

Valgte å legge til og rusle litt bortover. Fant ut at dieselbrygga på den andre siden var litt for høy for meg. 

 

IMG-9058.jpg.b75c1082807627ea0ec031476071c22b.jpgStille og rolig også her, men det ser ut som om stedet har sin porsjon med skikkelige rånere... Kom en bil kjørende og stilte seg på kaia med en bass så kraftig at både bilen og båten min ristet...:giggle: Nå er jeg langt fra en ekspert på biler, men synes det så ut som en Volvo stasjonsvogn med noen år på baken. Stereoanlegget er vel verdt mer enn bilen...

 

IMG-9063.jpg.c6dc710e85622d26cbc2dfed0ca562ef.jpgEtter Jørpeland tok jeg turen til Stavanger via Idsalsundet og Hommersåk.

IMG-9079.jpg.b9d13b1fb5af80fe2f12742411e6c13c.jpg

 

Stoppet ved sistnevnte for å se om jeg kunne toppe tanken med tanke på en overfart over Jæren, men ga opp forsøket. Dieselbrygga der har utriggere som skråner nedover, og jeg fikk så store problemer med balansen da jeg prøvde å å komme meg på land at jeg ikke tok sjansen. Vil helst ikke falle i sjøen når jeg fyller diesel...

 

Vinkelen på bildet lyver litt, utriggeren er ganske bratt og det er nok for å gjøre dette til en stor utfordring for meg. Jeg kom meg på land med krykka, men hadde så store problemer med å komme meg tilbake at jeg bestemte meg for å ikke ta sjansen. Og ikke var dieselen noe spesielt billig heller...

IMG-9109.jpg.4adae084004717658e6029386031deb7.jpg

Hadde egentlig tenkt å fylle i Tau, men glemte det. Ender jeg opp med noen ekstra dager her i området, så får jeg vel fylle opp litt et eller annet sted.

 

Her i Stavanger ligger jeg i den eneste ledige båsen jeg fant med et grønt ledig-skilt. Ligger i havna til Stavanger seilforening på Sølyst. Tror det kommer til å bli en urolig natt, for det blåser skikkelig nå. Men jeg ligger i alle fall godt fortøyd.

 

IMG-9110.jpg.a6ec89fcb9a4552ee04563d99d422fcf.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 28 minutter siden:

Seilbåt blir noe annet🙂.

Har ved ett par anledninger blitt passert av seilbåter hvor mannskapet tilsynelatende har storkost seg, men vi ruller og kaver i bølgene med vår snekke.

 

Jeg har ved ett par anledninger kommet ut i noen uheldige situasjoner mtp. vind og bølger, begge gangene var det ett såkalt "værvindu".

 

Med disse erfaringene skal det mye mer enn ett "vindu" til for at jeg legger ut på åpne strekk, ting går fort fra ubehagelig til farlig på sjøen.

Og med 7-8 knops toppfart, er det ikke "bare" å kjøre inn i skjermet farvann når det skjer.

 

@Pequod ikke ta noen sjanser, det er fortsatt 19 dager igjen til midten av oktober, så foreløpig har du god tid.

Blir det helt krise, får du ta bussen hjem.

 

Det er helt sikkert noen av oss som har mulighet til å låne bort en båtplass til deg hvis det skulle bli nødvendig.

Ja, selv om jeg kommer opp i det dobbelte i fart med Tresfjorden, så er det ikke alltid forholdene gjør at det er noen god ide heller, og det er et langt strekke der det bare er Egersund man kan komme seg inn til hvis det blir ille.

 

Jeg har fire nattvakter jeg skal ta fra natt til 4.10, som jeg allerede har avtalt å ta fra båten, så er neste jobbøkt natt til 15.10, da tre nattvakter. Mellom og etter disse har jeg jo fri og avspasering. Så strengt tatt er første normalarbeidsdag torsdag 21.10. Og jeg har allerede sagt ifra til jobben at jeg er avhengig av været for å komme tilbake "i rute". Så de er jo klar over at jeg kanskje må ta noen flere båtvakter...

 

Så ingen grunn til å stresse!

 

Skulle dog gjerne vært på en festival i Slemmestad 8. og 9.10, og der er det fullt mulig at jeg velger å dra via landjorda og legge igjen båten...

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 8 timer siden:

Nå er jeg langt fra en ekspert på biler, men synes det så ut som en Volvo stasjonsvogn med noen år på baken. Stereoanlegget er vel verdt mer enn bilen...

Hvis du ser på Finn, vil du nok bli overrasket over hvor mye verdt en slik gammel Volvo har blitt.

De begynner skjelden vare🙂

Dessuten..hadde det gjort noe om stereoanlegget var mer verdt enn bilen da?😄😄😉

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...