Pequod Svart 15.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2021 Dixie 2100 skrev for 1 time siden: Pause fra hva? Pause fra all denne stressende båtkjøringa... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 15.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2021 (redigert) I dag valgte jeg å dra videre på egen kjøl og dro over fjorden og til Skjerjehamn. Det var jo fullt der på vei nordover, så jeg hadde veldig lyst til å ta en stopp der nå for å se meg om. Sognefjorden (eller Sognesjøen som den vel strengt tatt heter så langt ut), viste seg fra sin beste side også denne gangen. Jeg gikk inn ved Hamnesholmen og videre til Skjerjehamn. Var eneste gjestebåt der denne gangen, men til min overraskelse var de fremdeles åpne der. Etter å ha tatt meg en tur rundt der og selvsagt knipset bilder av Olavstatuen, så bevilget jeg meg derfor en kaffe og vaffel (bildet av kaffepausen som jeg la ut tidligere i dag), og fikk en hyggelig prat med servitøren. Nydelig område! Statuen i all sin prakt… Interiør fra Landhandelen fra 1926. Deretter fortsatte jeg til Byrknes ved å ta kanalen som jeg ble anbefalt. Servitøren jeg snakket med sa - som flere her har sagt - at det ikke var noe problem å kjøre gjennom Svartesundet. Han hadde gjort det samme selv. Så det gikk selvsagt bra, og var en opplevelse! Kjørte sakte og forsiktig og dybdemåleren var aldri under tre meter. Nå har jeg lagt meg til ved Byrknes gjestebrygge - altså ikke marinaen lenger sørover. Her er det lunt, stille og rolig. Blir her til i morgen og drar da innom marinaen og fyller litt diesel før jeg fortsetter. Har planlagt å stoppe i alle fall ett sted til før Bergen, kanskje flere, men har ikke lagt opp noen rute ennå.. Redigert 15.September.2021 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Ida Marie III Svart 15.September.2021 Link til dette innlegget Svart 15.September.2021 Det er flere slike kanaler på din vei sørover... Bare gi en lyd om du vil ha tips... Å kjøre i de åpne fjordene føles gjerne trygt...men drit kjedelig om ikke farten er minst 30 + Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 15.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2021 Ida Marie III skrev for 2 timer siden: Det er flere slike kanaler på din vei sørover... Bare gi en lyd om du vil ha tips... Å kjøre i de åpne fjordene føles gjerne trygt...men drit kjedelig om ikke farten er minst 30 + Tar gjerne imot tips ja! Jeg skal i alke fall ta turen gjennom Kulleseidkanalen, men mer enn det har jeg foreløpig ikke på lista! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Ida Marie III Svart 15.September.2021 Link til dette innlegget Svart 15.September.2021 Bismer kanalen...vest av Bømlo... Golta...vest av Sotra... Golta er forøvrig rett ved Telavåg museet...fra krigen...bygden tyskerne svidde av... Husk også museet på Herdla om du får tid...billig gjeste havn der...tror det er 30 kr med strøm...😉 Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 16.September.2021 Link til dette innlegget Svart 16.September.2021 @Pequod Veldig fin tråd og for en opplevelse du må ha! Jeg har ikke vært flink nok til å sjekke stedsnavn mot kart, så hvor langt nord har du vært nå? Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 16.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2021 Ida Marie III skrev for 13 timer siden: Bismer kanalen...vest av Bømlo... Golta...vest av Sotra... Golta er forøvrig rett ved Telavåg museet...fra krigen...bygden tyskerne svidde av... Husk også museet på Herdla om du får tid...billig gjeste havn der...tror det er 30 kr med strøm...😉 Da er Bismer og Golta notert! Takk for tips! Telavåg og Herdla har jeg på blokka som mulige stoppesteder. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 16.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2021 jørn skrev for 6 timer siden: @Pequod Veldig fin tråd og for en opplevelse du må ha! Jeg har ikke vært flink nok til å sjekke stedsnavn mot kart, så hvor langt nord har du vært nå? Takk for det! Kan bekrefte at det har vært en opplevelse, ja! Det nordligste jeg kom denne gangen var nok Bud rett før Hustadvika. Hadde jo planer om å i alle fall nå Kristiansund, men da har jeg det til gode til neste gang, jeg var jo nødt til å snu en gang! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 16.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2021 (redigert) Litt sen oppdatering i dag, men jeg trengte noen timer på øyet etter at jeg kom fram siden jeg nå er i full gang med nattevakt. Dro sent av gårde fordi jeg ikke orket å dra mens det pøste ned… I tillegg har vindusviskeren i midten stoppet. Dieselfyllingen på serviceanlegget gikk nesten knirkefritt. Lå på en høy brygge, men noe lavere der man fylte, så det gikk uten problemer. Prisen var 11,49. Men jeg fikk bare fylt litt over 60 liter, da stoppet pumpa! Siden jeg uansett ikke skulle ha så mye, så byttet jeg ikke pumpe. Er blitt lovet billig diesel i Bergen, så da fyller jeg til randen der! Deretter dro jeg rett over Fensfjorden, ganske langt vestover og inn ved Lamholmen og inn i Fedjefjorden. Deretter videre forbi Stureterminsken og til Hjeltefjorden båtforening på Rongøya. Der har de et nesten helt nytt anlegg bak Ternholmen med en gjestebrygge ytterst. Kort vei til Kiwi slik at jeg fikk bunkret opp litt drikke… Drivstoffylling her også. I morgen er planen å dra over til Herdla og ta en stopp der, og deretter inn til Bergen. Blir dessverre ikke noe museumsbesøk på Herdla ettersom det nå kun er åpent i helgene. Redigert 16.September.2021 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Sjøholken Svart 17.September.2021 Link til dette innlegget Svart 17.September.2021 Hvis du tørner mot Knarvik etter herdla, så gi meg en lyd hvis du svipper innom Sølvskjær Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 17.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2021 (redigert) Sjøholken skrev 46 minutter siden: Hvis du tørner mot Knarvik etter herdla, så gi meg en lyd hvis du svipper innom Sølvskjær Det var fullt på Herdla, så da kan det vel hende at jeg tar en tur! Redigert 17.September.2021 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 17.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2021 Noen som vet hvordan ståa er ved Marineholmen? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Sjøholken Svart 17.September.2021 Link til dette innlegget Svart 17.September.2021 Er en gjestebrygge ved Isdalstø (flytebrygge) som oftest er ledig. Såfremt været er greit er er den fin, men det er ikke strøm eller vann :-) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 17.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2021 Sjøholken skrev 13 minutter siden: Er en gjestebrygge ved Isdalstø (flytebrygge) som oftest er ledig. Såfremt været er greit er er den fin, men det er ikke strøm eller vann :-) Jeg tror jeg må ha dette besøket til gode. Jeg jobbet i natt og har ny nattvakt i kveld og trenger noen flere timer på øyet. Så jeg tror jeg fortsetter rett til Bergen nå og får hvilt meg litt mer. Det er tross alt en omvei å dra innom Knarvik nå. Jeg trenger strøm tilbud natt, så jeg kunne uansett ikke ha overnattet på Isdalstø. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Sjøholken Svart 17.September.2021 Link til dette innlegget Svart 17.September.2021 Det høres lurt ut God tur videre, for fortsett med denne tråden og bloggen, artig lesing Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 17.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2021 (redigert) Da er jeg på plass i Bergen - med et nødskrik! Det viser seg at gjestebryggedelen er kraftig redusert og den låsbare porten til de faste båtene er flyttet nesten helt fram til landrampen. Antakelig på grunn av vinterplasser? Men jeg fikk lagt meg til på innsiden helt ytterst. Veldig glad for at jeg ikke tok flere omveier, for hadde jeg kommet senere eller i morgen, så kan det hende jeg ikke hadde fått plass! Da skal jeg hvile meg litt i båten noen timer. Redigert 17.September.2021 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 17.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2021 Får med meg litt kultur på fredagskvelden og har tråklet meg gjennom mørke Bergensgater til Det Akademiske Kvarter. Rekker dog bare en halvtime før jeg må gå for å rekke nattevakta. Har sett bandet flere ganger før, og skal se dem igjen i Slemmestad i oktober. Det Skandaløse Orkester er nesten umulig å beskrive - de må oppleves! Småabsurde tekster på bergensk med en vanskelig musikkstil å beskrive, men veldig inspirert av Zappa. Er på gjestelista, så slipper billig unna. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 18.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2021 Har helt glemt å legge ut bilder fra turen til Bergen! Blåste littegrann over Hjeltefjorden, men bare smårusk. På selve Herdla var alle plassene på gjestebryggen opptatte, og uansett så det ut som den var ganske høy. Så jeg får ha besøket til gode! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Goddis77 Svart 19.September.2021 Link til dette innlegget Svart 19.September.2021 Blir det Bergen på deg videre og, eller har du satt snuten sørover? Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 19.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2021 Goddis77 skrev for 2 timer siden: Blir det Bergen på deg videre og, eller har du satt snuten sørover? Jeg drar videre i morgen tidlig. Synes det var greit å få tatt de to resterende nattvaktene herfra, slik at jeg kan utnytte dagene bedre ut måneden. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 19.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2021 Fikk en hyggelig biltur til Telavåg i dag med @liberty. Han kunne fortelle mye om det grusomme som skjedde der. Med tanke på at det er høst nå og at jeg snart må runde et par åpne strekk, så blir det ikke noen tur dit med egen båt nå, men det var spesielt å få ha vært der. Må få med meg museet der og på festningen på Fjell en annen gang. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Martine29 Svart 20.September.2021 Link til dette innlegget Svart 20.September.2021 Når vi andre forlengst har plassert vårt skip på land, er det fremdeles en standhaftig skipper som er på tur, langs holmer og skjær, kriker og kroker, og vil ikke andre båter komme for nær. Ser etter dieselpumper og pepsi max, tar flotte bilder ut av en annen verden, vil bare ønske deg lykke til videre på ferden. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 20.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2021 Martine29 skrev for 9 timer siden: Når vi andre forlengst har plassert vårt skip på land, er det fremdeles en standhaftig skipper som er på tur, langs holmer og skjær, kriker og kroker, og vil ikke andre båter komme for nær. Ser etter dieselpumper og pepsi max, tar flotte bilder ut av en annen verden, vil bare ønske deg lykke til videre på ferden. Tusen takk for fine ord! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 20.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2021 Har tatt en liten pause i Bekkjarvik, der det, ikke overraskende, var masse ledig plass! Tanken er fylt opp med rimelig diesel takket være @liberty, og jeg fortsetter straks videre. Møtte denne på veien… Og denne under broa ved Bekkjarvik. Butikksenteret her i Bekkjarvik må være det koseligste jeg noen gang har handlet i, både med tanke på design og interiør. Målet for dagen er Kuleseidkanalen og gjestehavna der. Via Røyksundkanalen, selvsagt. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Jakob T Svart 20.September.2021 Link til dette innlegget Svart 20.September.2021 Da er du kommt til min heimplass.Vert å ta seg ein tur i parken.Nye promenaden nedfor kyrkja er vel kansje litt langt å gå Er på jobb ombord på Hardhaus som du møtte under brua,Har nett vert i Egersund å levert 850 t makrell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.