Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021


Pequod

Recommended Posts

Ut fra vind- og bølgevarselet på Windy nå, ser ikke Jæren ut som et trivelig sted for en båttur i morgen. Stamping i motsjø fra ca Tananger og rundt Jærens rev der det attpåtil er stor risiko for stående bølger i disse forholdene. Bølgevarselet (og vind) for i morgen er omtrent det samme som da jeg gikk samme rute for halvannet år siden på en hentetur. Hadde stort sett rundt 2-3 meter bølger med litt skvalpesjø i tillegg. 

 

Foreløpig ser det bedre ut på torsdag.

 

Så det var nevnt tidligere noe om få båter ute på denne tiden. Det er vel begrenset hva fritidsbåter kan bidra med dersom en nødsituasjon oppstår i grov sjø, bortsett fra å videresende nødmeldinger og fiske opp overlevende.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 9 timer siden:

Ja, selv om jeg kommer opp i det dobbelte i fart med Tresfjorden, så er det ikke alltid forholdene gjør at det er noen god ide heller, og det er et langt strekke der det bare er Egersund man kan komme seg inn til hvis det blir ille.

 

Jeg har fire nattvakter jeg skal ta fra natt til 4.10, som jeg allerede har avtalt å ta fra båten, så er neste jobbøkt natt til 15.10, da tre nattvakter. Mellom og etter disse har jeg jo fri og avspasering. Så strengt tatt er første normalarbeidsdag torsdag 21.10. Og jeg har allerede sagt ifra til jobben at jeg er avhengig av været for å komme tilbake "i rute". Så de er jo klar over at jeg kanskje må ta noen flere båtvakter...

 

Så ingen grunn til å stresse!

 

Skulle dog gjerne vært på en festival i Slemmestad 8. og 9.10, og der er det fullt mulig at jeg velger å dra via landjorda og legge igjen båten...

Tror det er en riktig avgjørelse. Jæren kan være ubehagelig for større motorbåter under slike forhold. Så det varslede tidsvindu på noen timer med mindre vind og bølgehøyde er ikke verdt å ta sjansen på. Du har tross alt et større tidsvindu i jobb planen din til å rekke hjem i tide.

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 1 time siden:

Hvis du ser på Finn, vil du nok bli overrasket over hvor mye verdt en slik gammel Volvo har blitt.

De begynner skjelden vare🙂

Tviler ikke! :giggle:

 

nomen skrev for 1 time siden:

Dessuten..hadde det gjort noe om stereoanlegget var mer verdt enn bilen da?

For en musikkelsker som meg er svaret på det spørsmålet et soleklart NEI! :lol:

Link to post
Share on other sites

Som en illustrasjon på hvorfor jeg blir så usikker på værmeldingene legger jeg ved et bilde tatt fra akterlugaren akkurat nå.

 

Det blåste friskt i begynnelsen i natt, med vindkast opp mot 15 m/s, og det tror jeg stemte ganske bra. Vinden kom på skrått akter.

 

Nå mener Yr det skal blåse 7 m/s med vindkast opp mot 11 m/s fra samme retning, men slik der det altså ut..

 

05CF2378-47C2-4F2B-95CE-F011DDEEF35B.jpeg.b4b68b848a946260bc982404c17a964b.jpeg

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 1 time siden:

Nå mener Yr det skal blåse 7 m/s med vindkast opp mot 11 m/s fra samme retning, men slik der det altså ut..

 

Sånn er det her på vestlandet, værmeldingen er kun veiledende. Været skifter fortere enn meldingene klarer å oppdatere seg. Når det er sagt, så trenger gjerne bølgene i åpent farvann en dag og to for å roe seg etter en uværsperiode. Ikke ta noen sjanser, Jæren kan være lang og guffen i dårlig vær. Og retrettmulighetene er få før Egersund.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er viktig å være klar over forskjellen på forholdene ved Grasholmen og utenfor Jæren. Jeg har gått fra Stavanger og langs Jæren mange ganger, det kan være omtrent flatt hav i Stavanger og riktig utrivelig straks du runder Tungenes. Deretter blir det som regel bare verre sørover mot Obrestad. Slik forholdene er nå har du etter min mening ingenting utenfor Jæren å gjøre med båten din. Strekket utenfor Jæren er et av de barskeste langs hele kysten, det er ofte kort bølgefrekvens og brytende bølger. 

Link to post
Share on other sites

index skrev for 4 timer siden:

 

Sånn er det her på vestlandet, værmeldingen er kun veiledende. Været skifter fortere enn meldingene klarer å oppdatere seg. Når det er sagt, så trenger gjerne bølgene i åpent farvann en dag og to for å roe seg etter en uværsperiode. Ikke ta noen sjanser, Jæren kan være lang og guffen i dårlig vær. Og retrettmulighetene er få før Egersund.

Det var ikke meningen med bildet å insinuere at jeg tror det er bedre på utsiden enn det som er meldt! Men ment som et eksempel på hvor fort det kan snu, som du jo også er inne på. Nå blåser det mer som det gjorde i går kveld og de første nattetimene, og stemmer med Yrs meldinger.

 

Dette med gammel sjø er jeg også inneforstått med.

 

På Windy ser det ut som om bølgehøyden går jevnt og trutt nedover til torsdag, da den ligger på mellom 1,4 og 1 meter fra ca. 10 til 17. Ellers ser det ganske mørkt ut den nærmeste uka. Så vidt jeg kan se på Barentswatch så viser også de at bølgehøyden går nedover, men der er det i skrivende stund kun mulig å se fram til onsdag ettermiddag.

 

Så det kan synes som om torsdag er den beste dagen å prøve seg på på en god stund.

 

Litt usikker på om jeg skal tøffe litt rundt i Ryfylke-området mens jeg venter på bedre vær. Kunne jo tenkt meg å dra inn Lysefjorden, men jeg ser på nett at den også kan være skummel i dårlig vær.

 

 

Link to post
Share on other sites

W27 skrev for 1 time siden:

Det er viktig å være klar over forskjellen på forholdene ved Grasholmen og utenfor Jæren. Jeg har gått fra Stavanger og langs Jæren mange ganger, det kan være omtrent flatt hav i Stavanger og riktig utrivelig straks du runder Tungenes. Deretter blir det som regel bare verre sørover mot Obrestad. Slik forholdene er nå har du etter min mening ingenting utenfor Jæren å gjøre med båten din. Strekket utenfor Jæren er et av de barskeste langs hele kysten, det er ofte kort bølgefrekvens og brytende bølger. 

Jepp, som jeg svarte i forrige innlegg, så var ikke det bildet jeg delte ment å være noe annet enn et eksempel  på hvor fort det skifter, ikke at jeg tror det ser bedre ut utaskjærs enn meldt.

 

Og denne gangen er jo alle de forskjellige værmeldingstjenestene skjønt enige, for en gangs skyld!

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 2 timer siden:

Ser ikke veldig oppløftende ut de værmeldingene, Torsdag ser ut til å være en mulighet, men langtids bølgevarsel er bare en pekepin.. Skal du gjøre arbeidsgiver fornøyd, må du sette Tresfjorden på lastebil til Krisiandsand ser det ut til ;-) 

Noen som har en lastebil? :giggle:

Andora skrev for 2 timer siden:

En annen ting du skal tenke på er at fredag begynner hummerfiske, da blir det mye dobber langs kysten,da blir godt vær enda viktigere for å kunne se dobbene. Mange som fisker på lista landet og vestover. 

Ja, hvis hummerfiskerne her er like ille som på Østlandet, så innebærer det at jeg uansett må dra veldig langt ut...

LALUNA II skrev for 1 time siden:

Enig med de som snakker om en vindu på torsdagen der er en muligens god mulighet
Start tidlig sjekk dieselfilteret FØR turen ..fortere du kommer deg rundt Lindesnes bedre er det for videre ferd

Ja, skal ta en grundig sjekk i motorrommet før avgang. Fikk byttet alle filtre før avgang i mai, skiftet olje og anoder. Bruker i tillegg Bio-Protect for å ta drepen på eventuelle dieseldyr. Har også reservefiltre om bord. 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 6 minutter siden:

Har også reservefiltre om bord. 

Det er veldig bra, alltid lurt å ha med..

Bare et lite men, skulle det bli dårlig vær, å du får tette filter, spesielt på Jæren,  så kontakter du Rs først.  Så kan du evt forsøke å skifte filter 🙂 en ting er å skifte filter inne i en fjord, på flatt vann. Noe helt annet er det å gjøre jobben i 3 meter bølger

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Lysefjorden er jo en opplevelse, men det er ikke mange steder å legge til. Men du kan jo ta en tur inn og kikke, du kommer seg jo kjapt ut igjen om forholdene er ustabile der. Ellers er det fortsatt steder å se i Ryfylke, det er uansett bedre enn å ligge i dagevis i Tananger og vente på bedre vær. Jeg hadde pendlerleilighet i Tananger et par år, så jeg har gått mye turer der om kveldene. Men veldig spennende vil jeg ikke påstå at det er...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev On 27.9.2021 at 14.38:

Bruker i tillegg Bio-Protect for å ta drepen på eventuelle dieseldyr.

Det er vel og bra, men det gjør ikke noe med den eventuelle dritten som kan ligge i bunnen av tanken.

Bare til info.

 

 

Den eneste måten å være sikret ren tank, er å fysisk rengjøre den, alskens "lurium" er bare en del av vedlikeholdet.

 

Nå hadde du vel en noe "huskete" tur for litt siden, ett filterskift/kontroll kan avdekke evt. urenheter før du legger i vei.

Har du vannutskiller kan det du tapper av der også avsløre tilstanden.

 

 

Kontrollerer alltid vannutskiller før jeg går ut i åpen sjø.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev 58 minutter siden:

God tur sørover, om du tar turen nedover i dag. Det var friskt utpå i går, med mye tungsjø, men det har trolig roet seg en del ned i natt og i dag tidlig. 

Er på vei nå ja! Fylt tanken på Vassøy og har tatt radiosjekk og meldt inn ruta til Kystradio Sør.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 9 minutter siden:

Er på vei nå ja! Fylt tanken på Vassøy og har tatt radiosjekk og meldt inn ruta til Kystradio Sør.

God tur @Pequod !

Sitter på kontoret og koser meg med dine historier og bilder. Du både skriver og tar bilder av høy kvalitet og skriver som en gud - men har forstått at det kanskje ikke er så overraskende mtp yrke. Vær forsiktig i dag!


PS: Har du en mAIS vi kan følge deg på i denne litt mer utfordrende etappen så del gjerne. Sikkert mange som vil følge med og passe på om det ser ut som noe skjer.

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 13 minutter siden:

God tur @Pequod !

Sitter på kontoret og koser meg med dine historier og bilder. Du både skriver og tar bilder av høy kvalitet og skriver som en gud - men har forstått at det kanskje ikke er så overraskende mtp yrke. Vær forsiktig i dag!


PS: Har du en mAIS vi kan følge deg på i denne litt mer utfordrende etappen så del gjerne. Sikkert mange som vil følge med og passe på om det ser ut som noe skjer.

Takk for hyggelige ord!

Det er bare å søke på Bergtatt på MarineTraffic eller VesselFinder - så skal jeg dukke opp.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 48 minutter siden:

Takk for hyggelige ord!

Det er bare å søke på Bergtatt på MarineTraffic eller VesselFinder - så skal jeg dukke opp.

Da har jeg deg inne. Du passerer snart områder hvor jeg har hatt håp om å føre Havelle helt siden vi fikk henne - kanskje neste år.
God tur!

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...