Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021


Pequod

Recommended Posts

Ms Fortuna skrev 36 minutter siden:

Blir det ikke veldig mye sjø og svell ytterst i havna på Vollen? Er jo egentlig et veldig 

hyggelig sted, men har vært håpløst å ligge på gjesteplassene som lå helt innerst i havna

nettopp pga sjø. Det kommer og går 2 hurtigbåter hele tiden som drar med seg halve 

Oslofjorden.

Er spent på erfaringer fra disse nye plassene.

Det er nok ikke mulig nei, søndag ettermiddag i april var således ikke den beste dagen å teste slikt på - var rolig hele tiden mens vi lå der.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 1 time siden:

For øvrig var det i går nøyaktig én måned igjen til jeg kaster loss for årets store sommertokt! Begynner  å få dårlig tid hvis jeg skal få blitt ferdig med alle småtingene som skal gjøres før avgang!

Du får komme til Fredrikstad så vi får skrudd litt til😊😊 

Jeg får ikke Covid-19 på en stund jeg nå!😂😂😂

Link to post
Share on other sites

Leste bloggen din og kalesje behøver ikke være enkelt.

Men så mye du bruker båten, hele året og med behovet for å kunne åpne innenfra ville jeg vurdert å se på mulighetene til å bygge om til takluke.  Siden noen har gjort det før går det sikkert an å finne eksempler på hvordan det er gjort. 

Link to post
Share on other sites

Helt enig med lurvetass ...

Om du tenker å ha båten noen år til, ville jeg definitivt gått for en luke..

Jeg har bestilt ny luke til oppgangen til flybridgen på min båt...fikk en skade på den som er der nå..

Jeg får den laget på mål i Plexi...med bøyde dryppkanter og det hele..

Firmaet heter Flexx.. men det er nok mange andre firma som kan ta den jobben..

Da er det tett for ever...

Link to post
Share on other sites

I dag er det faktisk nøyaktig to år siden nye Bergtatt formelt ble min - etter at kontrakt var undertegnet og kjøpesum overført. Hentet den tre dager senere i Horten.

D509BD53-EAFD-4FD4-8374-19A296C3BC7E.jpeg.fd27da2a6b7f784c372559b37cd47fa9.jpeg

 

Har har utrolig mange fine opplevelser med nybåten også. Dette er et kjøp jeg ikke har angret på et eneste sekund! Blant de opplevelsene jeg kommer til å huske godt fra disse to årene må være turen ned til Göteborg allerede første året, og Flekkefjord og Hidra i fjor.

IMG-1311.jpg.44897919f6fe0fb785fc46cee4db7fb1.jpg

Riktignok har jeg grepet meg i å savne Nidelven flere ganger, men når jeg sammenligner disse to, så er det ingen tvil om at Tresfjorden vinner på det meste, som økt komfort, større rekkevidde, mulighet å gasse på over kjedelige strekk, bedre navigasjonsmuligheter og bedre manøvreringsevne med baugpropell.

B451C9D1-A428-4CB0-8C77-C8C3C28F1383.JPG.61bc35ffdc8045870c09aeca0c883b54.JPG

Noe dyrere i drift er den naturligvis sammenlignet med Nidelven, men det var jeg jo selvsagt klar over ville være en konsekvens av større båt med større motor – og samtidig er den ganske så økonomisk når jeg tøffer rundt i kosefarten på rundt 8 knop.

IMG-6904.jpg.74462e1be0fc91857893ab44b22e8728.jpg

Nidelv-snekka hadde jeg i fem og et halvt år - og jeg ser ingen grunn til at jeg ikke skal beholde Tresfjorden like lenge - selv om jeg har begynt å fabulere om en båt å bo i etter hvert.

 

Nå framover dreier det seg om å få gjort båten klar for årets tokt - som vel blir det mest spennende jeg har lagt ut på hittil.

IMG-5204.jpg.fb0c5526b18ba470d859a2d29e39b5b0.jpg

Link to post
Share on other sites

Moro å få være en del av historien!😊😊😊

Tenke seg til at du har over 300 timer motorrom pr år! 
Vanligvis ligger det på 100 timer på de som bruker båten mye!😊😊😊

Jeg prøver å legge igjen kommentar på bloggen men vet ikke om det kommer gjennom @Pequod

Du må nok helt til Værlandet før jeg er happy!😁😁

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev for 2 timer siden:

Moro å få være en del av historien!😊😊😊

Tenke seg til at du har over 300 timer motorrom pr år! 
Vanligvis ligger det på 100 timer på de som bruker båten mye!😊😊😊

Jeg prøver å legge igjen kommentar på bloggen men vet ikke om det kommer gjennom @Pequod

Du må nok helt til Værlandet før jeg er happy!😁😁

Joda, motoren får kjørt seg...Derfor jeg vil ha en skikkelig motorservice på den før årets tokt starter!

Værlandet er notert - ser jo veldig spennende ut, så jeg må jo satse på å gjøre deg blid og fornøyd! :giggle:

 

Dessuten, uten at det på noen måte er helt sikkert, så tyder signalene fra jobben kombinert med planene om gjenåpning av Oslo, på at det er VELDIG sannsynlig at jeg ikke tar "pausen" min fra toktet før i midten av juli, men jobber eller har ferie fra båten også de to første ukene i juli.. Så dette kan bli spennende...

 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 1 time siden:

Joda, motoren får kjørt seg...Derfor jeg vil ha en skikkelig motorservice på den før årets tokt starter!

Værlandet er notert - ser jo veldig spennende ut, så jeg må jo satse på å gjøre deg blid og fornøyd! :giggle:

 

Dessuten, uten at det på noen måte er helt sikkert, så tyder signalene fra jobben kombinert med planene om gjenåpning av Oslo, på at det er VELDIG sannsynlig at jeg ikke tar "pausen" min fra toktet før i midten av juli, men jobber eller har ferie fra båten også de to første ukene i juli.. Så dette kan bli spennende...

 

Vi får se om vi ikke får tatt en sjau på motoren din også. 
Se i manualen om det står noe om filtre så henter jeg det også. Serve motoren er ikke noe problem. 
Eller bare send meg betegnelsen på motoren. 

Link to post
Share on other sites

Ms Fortuna skrev 21 minutter siden:

Jeg synes det er synd at du har sluttet å skrive på båtplassen og først og fremst nå er opptatt av å reklamere for et annet sosialt medie. Jeg er tilhenger av båtplassen med alt dens innhold og ikke blogg. 

Hva med ja takk begge deler? @Pequod lever av å skrive og skriver mer enn de fleste. 
Så jeg tenker vel at det ene ikke utelukker det andre😊😊😊

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...