Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021


Pequod

Recommended Posts

Må innrømme at jeg er litt spent. Sitter her i båten og tar årets første jobbvakt herfra. Det går greit, men jeg sitter her som kabriolet.

 

Hadde avtale med en kalesjemaker som i utgangspunktet skulle fikse en løs glidelås på den ene siden av en kalesjedel, samt se hva han kunne gjøre med kalesjetaket. Endte med at han tok med seg hele kalesjen og skal fikse sømmer og sette inn ny vinduer... I tillegg skal han vaske den.

 

Og han lover å komme tilbake med det hele i kveld... Det blir jo spennende. Er ikke meldt regn sist jeg sjekket, men ser noen lysegrå skyer komme fra nord, så vi får se... Har jo vært et par og tjue grader her på det varmeste, så dagen har jo vært flott!

 

Og den blir jo endra bedre hvis han klarer å komme tilbake med nesten "ny" kalesje og alle problemer løst. Tror jeg å håpe på det? :pray:

 

Jobber til 23, så vi får se... (Trodde jeg skulle jobbe til 22, men der er jo rød dag, så da blir det gullvakttillegg og jobb til 23). Kommer godt med når jeg skal betale for kalesjen...

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 31 minutter siden:

Ups - kommer bra med at jeg jobber natt til 17. mai, da! :lol::pray::lol:

For øvrig ikke rart at kalesjetaket ikke passer, det er 6 cm for kort...

Da blir det bra når Ronny fikser det opp!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Helt enig, vakker båt! :giggle: Og takk for nød-Pepsi-Max - dårlig planlegging av meg å ikke tenke på at det var fridag i dag og stengt overalt...

 

Kom et lite regnskyll her, men Erik hjalp til med å få på presenning over de mest vitale delene. Og ikke lenge etter kom jaggu meg Ronny med en ny takkalesje som sitter omtrent som støpt - selv uten at spilene er på plass!

 

Resten av kalesjen får jeg nok ikke før i morgen, men det går nok fint, er ikke meldt regn i natt - og den lille skuren som kom i sted var fort unnagjort.

IMG-2426.jpg.f7af973c51ce772f7b2afe1bb1ee0f98.jpg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 5 timer siden:

Dette så bra ut. Sitter fint, vanntett. Er den grei å ta av og på innafra også?

 

Veldig mye bedre når du skal være ute i hele sommer.

 

Så absolutt Har beholdt den gamle løsningen så det går lett å lukke innenfra.

 

E5331137-4481-4007-B6AC-CB416BDE971B.jpeg.9bdd1b8e860874c959a8c64b0c0a848e.jpeg
 

Er som natt og dag sammenlignet med den gamle!

 

4076C49A-9D3B-4162-A2B3-3664C1FF8184.jpeg.d824dd6a8a38776705fb59bc7d5b035c.jpeg

 

Enkelt og greit innenfra også!

 

4EF013F6-E2D5-4C2C-9BD8-5F13812A141E.jpeg.02879c65c19c33de26c6f0e996110501.jpeg

Ganske så stram!

Link to post
Share on other sites

Kan melde at kalesjetaket bestod prøven i dag. Kom et par kraftige regnskyll her i sted, mens jeg var middagsgjest om bord i Solbris II - og det har ikke kommet så mye som en dråpe inn! Så nå har jeg tørr og fin cockpit! :thumbsup:

 

Og den andre kalesjen er blitt vasket grundig, sømmer gjennomgått, hullene til kalesjefestene forsterket, slitne gummistrikker byttet, glidelåser byttet og gjennomgått, og ikke minst alle vinduene i kalesjen er byttet!

 

Kan ikke gjøre noe annet enn å anbefale Ronny Andersen i Fredrikstad på det aller varmeste! Og ikke minst takk til Erik Dahle og Solbris Maritime som stiller opp med både praktisk hjelp, tips om Ronny og sørger for både olje og filtre!

 

På søndag skal båten vaskes grundig både på innsiden og utsiden, så blir den i skikkelig fin 17.mai-stand! 

 

184941417_477306457026518_5796954680468457370_n.jpg.3148c41bd51b8f034292e58e0104a59e.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jaja, lurer på om jeg skal bli landkrabbe igjen, for nå begynner jeg å bli litt lei.. av å gjøre tabber...

 

Akkurat nå sitter jeg hjemme i stua og er så sint på meg selv at jeg sitter her og både skjelver og rister!

 

Hadde en flott tur fra Fredrikstad og inn mot Nesodden med nytt og tett kalesjetak, vasket og reparert hovedkalesje og ikke minst motor med nye filtre og olje.

 

Alt var perfekt og klart til både 17. mai-konvoi og til å legge ut på årets drømmetokt... men så... knappe fem minutter før jeg tøffer inn i hjemmehavna, så skjer dette:

 

183755437_377053096969807_7526543086337895493_n.jpg.6591bd9dcbaae54c170b7532114da4a9.jpg

 

Man kan trygt si at når jeg først driter meg ut, så gjør jeg det skikkelig!!!

 

187154940_298692101913339_4504995356488066121_n.jpg.19ea57d9c9aecc6d469066b1030a70d4.jpg

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Statistikken viser jo at de fleste grunnstøtinger skjer i farvann der man er kjent, og det stemmer jo til gagns her! Jeg har snart 700 turer med båt, og i sikkert 500 av dem har jeg passert forbi Nesoddtangen brygge på vei ut eller inn av fjorden, på vei fra eller til hjemmehavna.

 

Den fordømrade staken har stått på samme sted hele tiden, og jeg vet nøyaktig hvor den er. Jeg har kjørt forbi den på vinteren, på våren, på sommeren og på høsten. Jeg har kjørt forbi den på morgenen, på formiddagen, på ettermiddagen, på kvelden og ja, på natten - flere ganger! I Dagslys og mørke, i regn og sol.

 

Men denne kvelden, et par minutter etter midnatt, og uten at jeg verken var trøtt eller uopplagt eller duppet av, så kjørte jeg på feil side! På grunn av noen sekunders uoppmerksomhet!

 

Plutselig så jeg staken på babord side, og rakk såvidt å tenke at den pelte feil vei - hånfa var på vei til gassen for å stoppe umiddelbart og bakke kraftig, men før jeg rakk det sa det pang så det suste, og båten la seg så langt over mot styrbord at jeg nesten trodde den ville tippe over.

 

Men den stoppet, og jeg skjønte raskt at propell og ror lå i friluft, så da var det bare å stoppe og slå av den umiddelbart.

 

Så da satt jeg der og blomstret på skjæret - og følte meg som verdens største idiot. Noe jeg fremdeles føler meg som...

185568229_517894119354458_3113908881463506068_n.jpg.9f8bbae35b8db8b5dd20916061c36a75.jpg

 

 

Etter et par minutter der jeg fikk summet meg og konstatert at det i alle fall ikke kom inn noe vann - så var det bare å kalle opp Kystradioen og be om hjelp. Deretter måtte jeg bare sette meg ned og vente til redningskøyta fra Lysaker kom. De satte først en vannscooter på sjøen, som kjørte rundt båten min og sjekket ståa. 

 

Ifølge dem så både propell og ror uskadd ut, og som dere ser av bildet ligger jeg godt plassert på kjølen. Det måtte dog en flatbunnet brannbåt til for å få meg ut fra båten og da vi kjørte bort fra skuta kunne jeg i det minste konstatere at det sto bra til på babord side - og at jeg ikke behøver å tenke noe særlig mer på om jeg skal ta opp båten og spyle den under, for det var ikke noe groe å spore i det hele tatt!

 

Aldri så galt at det... osv.

 

På styrbord side er det nok noen skraper kan jeg tenke meg, eller så har det meste kommet på kjølen. Jeg fikk åpnet luka til motorrommet og i alle fall konstatert at det ikke var noe vann der. Jeg kjørte jo omtrent i 5 knop i tillegg, så selv om det smalt høyt, så er det ikke sikkert at skadene er veldig store.

 

Men det får jeg nok ikke vite før et sted mellom 8.30 og 10.00 - når det nærmet seg høyvann og RS skal prøve å dra båten av grunn - for når jeg skriver dette er det lavvann på det laveste.

 

Så får vi se da, hva som skjer i morgen tidlig...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uff, trasig Pequod! Eneste trøst er at det kan skje den beste, og det har skjedd mange og kommer til å skje fler ;)

 

Nå tåler heldgivis plastbåter generelt ganske mye ved landkjenning rett på kjølen og i 5 knop bør dette ha gått bra, jeg ville uansett tatt den på land for å undersøkt evt skader. Tipper forsikringa dekker dette om du ringer dem og forteller hva som har skjedd, kommer litt ann på egenandel om dette er noe poeng å bruke forsikringa på evt da.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 1 time siden:

Tror jeg gir opp hele båtlivet, jeg er tydeligvis en fare for meg selv utpå der. Og andre.

Prosentvis er du en langt tryggere båtfører enn veldig mange andre. 
Så denne kommentaren din stryker vi bare!😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 8 minutter siden:

Prosentvis er du en langt tryggere båtfører enn veldig mange andre. 
Så denne kommentaren din stryker vi bare!😁😁

 

Undertegnes! Leit å høre om uhellet, men en grunnstøting etter 692 turer er nok en bedre statistikk enn de fleste andre kan skilte med. Meg inkludert (tror neppe jeg er i nærheten av så mange turer i løpet av 30 år, men kan i alle fall notere meg for fire grunnstøtinger).

 

Dessuten er det delvis din «feil» at jeg vurderer å gå over fra seilbåt til snekke, så du får komme deg utpå igjen snarest mulig og fortsette å inspirere oss. Og det vet vi jo alle at du kommer til å gjøre! Litt avstand, så er dette bare nok en erfaring.

Link to post
Share on other sites

Her må det bli en dugnad for å få skuta klar til langtur. 
Jeg tar på meg det som må være av støpejobb på skroget. Jeg har både epoxyprimer (2-komp) og bunnstoff stående. Duk og polyester koster ikke all verden så materialkostnader blir null!

Så må vi få båten på land! Jeg tenker Jacobsen innerst i Bunnefjorden. Da har jeg kort vei til å få jobbet på båten. @Pequod skal på langtur og dermed basta! Brutter ventet besøk på Værlandet!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Uff, dette var jo leit. Men, det finnes jo som kjent kun to typer båteiere. De som har gått på grunn, og de som kommer til å gjøre det. Nå er du jo kommet i den første kategorien, så da slipper du vel å komme i den andre.

 

Lykke til med berging og ev. reparasjoner. Si endelig fra om vi kan bidra med noe!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Sjøstein skrev 53 minutter siden:

 

Undertegnes! Leit å høre om uhellet, men en grunnstøting etter 692 turer er nok en bedre statistikk enn de fleste andre kan skilte med.

Statistikken er nok verre enn som så, selv om dette er første gang jeg måtte bruke VHF-en og bli evakuert fra båten for å senere ble trukket av grunnen.

 

I januar 2014 gikk jeg på grunn ved Kråkholmen utenfor Ostøya med snekka mi. Kom en fyr fra holmen som så jeg gikk på grunn og trakk meg av med en liten jolle med påhengsmotor. Ingen skade på båten.

 

I oktober 2019 kjørte jeg over et lite skjær i Hvaler, som jeg mener var feilmerket på kartet - det var liksom en hump som jeg kjørte over, så jeg fortsatte for egen maskin. Karene på Sjøsenteret på Nesodden mente det bare var en kosmetisk skade på selve kjølen, og det ble fort fikset på med litt primer og epoxy.

 

Og i desember 2013 fikk jeg tau i propellen med snekka utenfor Lindøya og ble tauet over Bunnefjorden til hjemmehavna av redningsskøyta. Det samme skjedde med nybåten i mai 2019, bare noen uker etter kjøpet. Da lå jeg i Stavern og en dykker fra RS hoppet uti og skar av tauet.

 

Så ulykkesfrekvensen er nok noe hyppigere enn det du nevner...

 

Bilde fra RS:

186510204_299619238442694_2699824301310058980_n.jpg.cf3e89fc18eb76bbca4220d51c78d868.jpg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det andre småtteriet slår ikke ut på statistikken en gang, det er sånn vi alle opplever med jevne mellomrom og det regnes ikke. Ellers blir statistikken stygg!

 

Lykke til med bergingen, håper du oppdaterer forumet når båten er trukket av. Sikker på at dette ordner seg. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...