Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021


Pequod

Recommended Posts

@Ms Fortuna @TideRace

 

Jeg forstår ikke denne motstanden mot blogger? Og jeg reklamerer ikke for "andre sosiale medier" - jeg linker rett til min egen blogg, reklamefri og på eget domene, ikke på noen kommersiell bloggplattform. Jeg skriver aldri sponsede innlegg heller, som disse rosabloggerne gjør.

 

På bloggen finnes det også en del annen informasjon som kan være interessant for båtfolk, som gjestehavnsoversikter og annet forhåpentligvis nyttig stoff.

 

Heldigvis ser det ut til at de kritiske røstene er i mindretall, for jeg ser tydelig på besøksstatistikken at det kommer en stor mengde besøk herfra når jeg legger ut link til dagens innlegg på bloggen. 

 

Jeg kunne ha forstått kritikken mer hvis jeg kun linket, men det gjør jeg ikke. Jeg har ikke sluttet å skrive her. Jeg er også aktiv i andre tråder på forumet. Jeg legger også ut ting her, og skriver ting her, som ikke kommer på bloggen, eller som kommer i en annen form på bloggen. Jeg varierer også bildebruken, det kommer bilder her som ikke legges ut på bloggen, og omvendt.

 

Noen ganger kommer det en mer utfyllende tekst her, noen ganger er det mer tekst på bloggen.  Det hender også at jeg skriver innlegg på bloggen som ikke nødvendigvis er 100% båtrelatert, da linker jeg heller herfra enn å gjengi innlegget her. Et eksempel er dagens innlegg, som riktignok er båtrelatert, men hvor inngangen dreier seg om en avlyst musikkfestival - noe som ikke nødvendigvis er så interessant for forumbrukerne.

 

Jeg kan berolige med at jeg ikke kommer til å slutte å skrive her, spesielt ikke når jeg begynner på årets store tokt 18. mai, da har jeg tenkt å stort sett legge ut daglige oppdateringer her i forumet, mens det på bloggen antakelig kommer annenhver dag, uten at jeg skal hugge det i stein her og nå.

 

Jeg mener at det er fullt mulig å like og ha nytte av begge deler! Selv er jeg gjerne innom andres båtblogger og leser og titter litt rundt - flere av disse er også medlemmer her på forumet.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil bare gi deg litt støtte i forhold til deling av turer og ting her i tråden din og på bloggen @Pequod.

Du skriver godt, du tar mange fine bilder og deler med oss andre.

Vi setter veldig pris på det og følger med.

Fint med en link her til bloggen din innimellom og helt enig med deg, det kan ikke være noe galt i det.

Jeg liker også godt at du skriver her, men klarer fint å følge linken over til bloggen.

Håper du ikke blir lei, men fortsetter å dele turopplevelsene og båtgleden med oss:sailing:

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 9 minutter siden:

Vil bare gi deg litt støtte i forhold til deling av turer og ting her i tråden din og på bloggen @Pequod.

Du skriver godt, du tar mange fine bilder og deler med oss andre.

Vi setter veldig pris på det og følger med.

Fint med en link her til bloggen din innimellom og helt enig med deg, det kan ikke være noe galt i det.

Jeg liker også godt at du skriver her, men klarer fint å følge linken over til bloggen.

Håper du ikke blir lei, men fortsetter å dele turopplevelsene og båtgleden med oss:sailing:

Godt skrevet @lurvetass!😊😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 16 timer siden:

Vil bare gi deg litt støtte i forhold til deling av turer og ting her i tråden din og på bloggen @Pequod.

Du skriver godt, du tar mange fine bilder og deler med oss andre.

Vi setter veldig pris på det og følger med.

Fint med en link her til bloggen din innimellom og helt enig med deg, det kan ikke være noe galt i det.

Jeg liker også godt at du skriver her, men klarer fint å følge linken over til bloggen.

Håper du ikke blir lei, men fortsetter å dele turopplevelsene og båtgleden med oss:sailing:

Takk for det! Og jeg kommer absolutt til å fortsette å skrive her. legger vel også ut flere bilder her enn jeg gjør på bloggen, særlig når jeg er underveis.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev Just now:

 legger vel også ut flere bilder her enn jeg gjør på bloggen, særlig når jeg er underveis.

 

Det er bra. Skal følge deg på tur her på forumet, blogger tar jeg meg ikke tid til. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Etter å ha fulgt deg og dine turer noen år, så har jeg nå begynt å lagre annonser på Tresfjord 29 på Finn. Virker som en god båt for meg og datteren min. Eneste minus er vel at jeg kunne tenke meg litt mere fart. Så det er vel bare å håpe at båtmarkedet roer seg til neste år så det blir mulighet for en "fattig" alenefar. 

Hvordan motor har du i båten din? 

Link to post
Share on other sites

Slangemannen skrev 50 minutter siden:

Etter å ha fulgt deg og dine turer noen år, så har jeg nå begynt å lagre annonser på Tresfjord 29 på Finn. Virker som en god båt for meg og datteren min. Eneste minus er vel at jeg kunne tenke meg litt mere fart. Så det er vel bare å håpe at båtmarkedet roer seg til neste år så det blir mulighet for en "fattig" alenefar. 

Hvordan motor har du i båten din? 

Tresfjord 29 er en meget god båt. Noen av de er også levert med Volvo Penta på 130 hk. 
Da får du truet båten opp i 17 knop. Men det er alt annet enn behagelig. 
Halvplaner som den er begynner den å vandre i den farten. 
Men værmeldinga er ikke det du behøver å bekymre deg mest om!😁😁😁
Nord West 900 er også et alternativ. 

Redigert av Solbris II (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Slangemannen skrev for 2 timer siden:

Etter å ha fulgt deg og dine turer noen år, så har jeg nå begynt å lagre annonser på Tresfjord 29 på Finn. Virker som en god båt for meg og datteren min. Eneste minus er vel at jeg kunne tenke meg litt mere fart. Så det er vel bare å håpe at båtmarkedet roer seg til neste år så det blir mulighet for en "fattig" alenefar. 

Hvordan motor har du i båten din? 

Har utelukkende gode erfaringer med min båt. Jeg har en ganske så ny Nogva Nanni om bord, en på 130 HK. Kommer opp i 17 knop med den, og marsjer fin og stødig på 12-14 knop. Selv foretrekker jeg vel å ligge rundt 8-9 knop, er ikke så veldig avhengig av fart, men setter pris på å kunne trøkke litt til på litt kjedelige strekk, som for eksempel når jeg skal over fjorden fra Stavern til Kragerø.

 

Ellers er den god og stabil i sjøen og tåler en støyt, slik som @Solbris II er inne på.

 

God plass og god høyde i cockpit også, og bra med soveplass. Har to døtre på 25 og 21 år, og de stortrives om bord, guttungen har ikke helt den store interessen, men jentene blir gjerne med om bord i en uke eller to.

 

Du og datter er velkommen til å bli med på tur en gang det måtte passe!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Årets sommertokt med båten blir bare bedre og bedre... Nå har jobben problemer med å få feriekabalen til å gå opp, noe som for meg betyr at jeg i andre halvdel av turen tar en nattuke (det vil si fire netter) istedenfor ferie, og flytter den opprinnelige ferieuka til slutten. Så istedenfor å avslutte årets tokt 26. september, så avslutter jeg ikke før 3. oktober!

 

I tillegg blir det stadig mer sannsynlig at det blir mer jobbing fra båten også den første perioden...

Skriver mer om det her:

https://pequod.nesodd1.no/?p=21749

 

Men nå begynner jeg nesten å bli litt småstresset med tanke på å få båten fiks ferdig og klar til årets tokt. Det er nok av småting som må fikses på før avgang 18. mai...

 

Må nok kjøre en hard prioritering på hva som skal gjøres - bytting av skrogtrekk i forkabinen må nok utsettes til neste sesong.

 

Det samme gjelder montering av fast landstrømsopplegg og inverter, tenker jeg.

 

Nå er det først og fremst kalesje og mulig bytte av pumpe til vannkranene som må tas. Og det ville vært greit å finne ut av hvorfor ankervinsjen er død. Vi får se hva jeg rekker... Først på lista står uansett oljeskift og filterbytte.

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jobber med å gjøre båten klar til sommertoktet - så det har ikke blitt så veldig mange turer den siste tiden - skal dog ut på tur til uka.

 

Tenkte jeg skulle dele et par bilder her hvor jeg har lekt meg litt med effekter. Jeg har et par apper på mobilen der jeg kan kan drive og leke litt med bildene jeg tar. Det blir ikke noen veldig god kvalitet av dette, men det duger til å legge ut på Instagram.

 

Her er imidlertid to bilder fra henholdsvis Håøya og fra Sørlandet hvor jeg har drevet litt effektmakeri. Du ser det jo ganske tydelig når man får se bildene i litt større format enn på mobilen, men syntes de ble litt morsomme da...

 

Og begge bildene er for øvrig tatt på høylys dag egentlig...

 

9E344420-FCD5-4F11-8D8D-D22043FD3033.JPG.5db7985c7f797288c01631e991dbd274.JPG

 

9FD964B0-CC7D-4B79-ACD7-C70F37B0AE83.JPG.2bcd82fc5ddc539fa21acca54a853a66.JPG

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Begynner å nærme seg avgang snart nå, under en uke igjen til jeg skal av gårde. Er en del løse tråder som henger ennå, men håper å få det aller nødvendigste på plass før helga er omme!

 

Og da blir det vel nærmest daglige oppdateringer i denne tråden!

 

17. mai blir det jo båtkortesje på Oslofjorden - en god start på årets tokt!

 

I dag har jeg et innlegg på bloggen som handler om hvordan årets båtsommer kanskje blir med tanke på at vi fortsatt er i en pandemisituasjon.

 

Når det gjelder gjestehavner tenker jeg at det, i alle fall i mai og juni – vil være akkurat som i fjor. Altså at de alle er åpne, men at det nok er en del serviceanlegg som ikke er åpne, avhengig av hvordan smittesituasjonen er på det stedet?

 

Generelt gjelder de nasjonale anbefalingene for gjestehavnene, og det generelle reiserådet om å unngå unødvendige reiser, spesielt fordi det er en risiko for spredning av smitte dersom man reiser fra områder med mye smitte i Norge til et område med lite smitte. Velger man å reise skal man som hovedregel følge de restriksjonene som er strengest.

 

Selv kommer jeg fra en kommune der smittetrykket er synkende, selv om Oslo ligger rett over fjorden.

 

Jeg har tatt min første vaksinedose og slik det ser ut nå så må jeg antakelig dra tilbake til Nesodden og ta dose nummer to 10. juni. Det blir veldig kronglete, men siden jeg er i en risikogruppe så ser det ikke ut som jeg faller innunder de som kan få vaksinen med opp mot 12 ukers mellomrom. Men det er vel like greit å få det unnagjort. Har uansett med meg både håndsprit og munnbind på turen.

 

Hele blogginnlegget kan leses her: https://pequod.nesodd1.no/?p=21555

Link to post
Share on other sites

Tatt for mye Møllers tran? 
 

Mener å ha registrert at avgang litt utpå dagen er et av dine sympatiske varemerker. 
 

God tur! 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
torkelmj skrev 13 minutter siden:

Tatt for mye Møllers tran? 
 

Mener å ha registrert at avgang litt utpå dagen er et av dine sympatiske varemerker. 
 

God tur! 

Ingen regel uten unntak! :giggle: Men lover at det ikke skal bli en vane! :lol:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fredrikstad er vel målet?

Da er det vel på tide at jeg kommer meg nedover! Siden jeg har delene du trenger😁😁😁

Og litt fordi det er jeg som skal skru😂😂😂

Forferdelige forhold du har ser jeg!

Du får ta det pent rundt Strømtangen!😳😳😳

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 54 minutter siden:

Fredrikstad er vel målet?

Da er det vel på tide at jeg kommer meg nedover! Siden jeg har delene du trenger😁😁😁

Og litt fordi det er jeg som skal skru😂😂😂

Forferdelige forhold du har ser jeg!

Du får ta det pent rundt Strømtangen!😳😳😳

Tøffe tak ja! :giggle: Er vel framme rundt 11.30.

 

56F0FD28-4166-4AC2-B6EC-301CEA1028F0.jpeg.c99ee9fe455b21d4219a8481d6abfad7.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...