Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021


Pequod

Recommended Posts

Dette var leit @Pequod.

Men som flere skriver det skjer og kan skje alle. 

Jeg har også humpet nedpå og hatt tau i propellen to ganger med nybåten siden 2017. 

Første gangen klarte jeg å løsne sjøl. Siste gangen ble det hjelp fra RS og stor underholdning i uthavna der vi lå. 

 

Men du må tenke at du hele tiden lærer og er forsiktig med hvordan du bruker båten. Rolig fart blir det mindre skader av og ting kan fikses. Skjønner godt følelsen og skuffelsen du har i kroppen, men forsøk å slappe av og senke skuldrene. Ta imot råd og tips fra ekspertene her som bare vil deg vel.

 

Båtgleden du deler her på forumet er verdifull for mange og det at du får til alle turene med dine handikap er en inspirasjon for mange av oss. Så vær så snill og ikke gi opp. Men lær av feil og bli bedre istedet.

 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 14 minutter siden:

Statistikken er nok verre enn som så, selv om dette er første gang jeg måtte bruke VHF-en og bli evakuert fra båten for å senere ble trukket av grunnen.

 

I januar 2014 gikk jeg på grunn ved Kråkholmen utenfor Ostøya med snekka mi. Kom en fyr fra holmen som så jeg gikk på grunn og trakk meg av med en liten jolle med påhengsmotor. Ingen skade på båten.

 

I oktober 2019 kjørte jeg over et lite skjær i Hvaler, som jeg mener var feilmerket på kartet - det var liksom en hump som jeg kjørte over, så jeg fortsatte for egen maskin. Karene på Sjøsenteret på Nesodden mente det bare var en kosmetisk skade på selve kjølen, og det ble fort fikset på med litt primer og epoxy.

 

Og i desember 2013 fikk jeg tau i propellen med snekka utenfor Lindøya og ble tauet over Bunnefjorden til hjemmehavna av redningsskøyta. Det samme skjedde med nybåten i mai 2019, bare noen uker etter kjøpet. Da lå jeg i Stavern og en dykker fra RS hoppet uti og skar av tauet.

 

Så ulykkesfrekvensen er nok noe hyppigere enn det du nevner...

 

Bilde fra RS:

186510204_299619238442694_2699824301310058980_n.jpg.cf3e89fc18eb76bbca4220d51c78d868.jpg

Tau i propellen teller ikke! Der er du totalt uskyldig!

Og statistikken er fortsatt på din side med meget god margin i forhold til antall timer bak roret!

Pequod skrev 7 minutter siden:

Hvis jeg fortsetter med båtlivet så blir det i alle fall ikke noe mørkekjøring på meg flere ganger! Da skal jeg heller stå opp klokka seks!

Å nei du! Men det blir bare med langt større sikkerhetsmargin og med bedre fokus!

Det kommer ikke på tale at du gir deg nå!😁😁😁

Link to post
Share on other sites

Trist nyhet på søndag morgen, dette. Men glassfiber tåler mye, og forutsatt at ror og propell har gått fri, kan det være at du bokstavelig talt slipper unna med kun en skrape i lakken. Og en midlertidig ripe i selvtilliten, det er gjerne der den største skaden oppstår. Men den er som kjent selvreparerende :wink: .   

Som kjent står betegnelsen GPS for "Gått På Skjær", og ikke som mange tror; den skjermen som sørger for at vi faktisk havner der.

 

Lykke til @Pequod , dette ordner seg.

Link to post
Share on other sites

Sjøstein skrev 6 minutter siden:

Det andre småtteriet slår ikke ut på statistikken en gang, det er sånn vi alle opplever med jevne mellomrom og det regnes ikke. Ellers blir statistikken stygg!

 

Lykke til med bergingen, håper du oppdaterer forumet når båten er trukket av. Sikker på at dette ordner seg. 

Tiltredelse!😊😊

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for alle oppmuntrende ord og råd! Til og med noen forumfolk som kom ned i havna og kom med oppmuntring!

Humøret begynner vel å bli noe bedre enn det var for noen timer siden, for å si det slik.

 

Det gikk lett å få av båten fra skjæret når det var flo. Fortsatt ingen tegn til lekkasje noen steder, og etter å ha ryddet i cockpiten og prøvd å starte motoren, så gikk også det knirkefritt. Ingen ulyder og ingen vibrasjoner når jeg gikk litt opp i turtall.

 

Nå skal jeg ta en liten hvil og så skal jeg ta en liten tur utpå senere i kveld for å se hvordan ting ser ut - bare en kort tur rett utenfor havna. Så får vi se om vi kan få tatt opp båten på tirsdag for en visuell sjekk.

 

1895975671_image00228329.jpg.1a4cec44d6364964c70cdd62e875f0e3.jpg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 1 time siden:

Nå skal jeg ta en liten hvil og så skal jeg ta en liten tur utpå senere i kveld for å se hvordan ting ser ut - bare en kort tur rett utenfor havna.

 

Senere i kveld? Pass på at du er tilbake før det blir mørkt! :easter:

 

Litt slik galgenhumor er vel greit for deg?

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Dette var leit å lese. Men det beste er å komme seg ut igjen så fort som mulig. Håper det ikke ble mye skader, selv om selvtilliten får seg en knekk. Gleder meg til ditt tokt i sommer og ser frem mot å se flotte bilder og gode forklaringer om steder du besøker. 

Link to post
Share on other sites

Testtur nå i kveld - i havn før det ble mørkt! :giggle:

 

Alt fungerte greit, ingen nye lyder, ingen vibrasjoner, hverken når jeg bakker eller kjører forover, og i alle hastigheter. Tørr båt, ingen vanninntrengning.

 

2E2F6D0D-84DF-4E69-9196-77502EF9CEB3.jpeg.bc53c516db04887072506e270c6ddb1d.jpeg
 

Måtte innom åstedet fra i natt. Denne gang på riktig side... :giggle:

 

 

3B61D727-D39D-43E6-B666-1EF1971A0DFA.jpeg

Link to post
Share on other sites

Joda, må nok innrømme at det der var meg...

 

IMG-2568.jpg.eaf1eca03b50d553928dffb343dc3a73.jpg

 

Var ute på begge kortesjene i dag, først med Color Magic og 17. mai-frokost/lunsj om bord, deretter med en fotograf fra jobben som skulle ta bilder av de kongelige om bord - som hadde en lei tendens til å gå over på den andre siden av skipet og vinke når vi endelig hadde fått plassert oss godt på motsatt side...:headbang:

 

IMG-2575.jpg.0cd2c496fe8bb32d1b861395d414b1f6.jpg

 

I morgen skal jeg ta en ringerunde og se om det er mulig å få tatt båten opp for kontroll av kjølen, ellers fungerer alt om bord som det skal. Bortsett fra at i løpet av dagen ga vindusviskeren på babord side seg... Fikk vel nok av regnet... 

 

1744270032_IMG-2557(1).jpg.acde06dd422e370c99af8d3a8b516d05.jpg

 

Regnet så mye at jeg aldri fikk tatt bilde av båten ferdigpyntet, men her er et bilde av båten i det jeg holder på å fjerne flagg og bjørkeris...

 

IMG-2587.jpg.142bc6743160232b9e71da6761479504.jpg

 

@VegJoh - Du har ikke bildet fra NRK uten rød ring som jeg kunne ha fått? :pray:

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...