Jump to content

Retur diesel


Nibba

Recommended Posts

Det skal være et visst mottrykk, og størrelsen på det varierer med motortype. Vanlig trykk er 3-4 bar. Hvis trykket blir særlig mindre enn motorfabrikantens krav, oppstår det kavitasjon på pumpeplungeren, og i tillegg kan motoren få ujevn tilførsel av brennolje p.g.a. gassing i brennoljesystemet. Mottrykket reguleres av en egen ventil kalt mottrykksventil eller holdeventil.

Link to post
Share on other sites

Det skal være et visst mottrykk, og størrelsen på det varierer med motortype. Vanlig trykk er 3-4 bar. Hvis trykket blir særlig mindre enn motorfabrikantens krav, oppstår det kavitasjon på pumpeplungeren, og i tillegg kan motoren få ujevn tilførsel av brennolje p.g.a. gassing i brennoljesystemet. Mottrykket reguleres av en egen ventil kalt mottrykksventil eller holdeventil.

Unnskyld meg men er ikke dette den rene bullshit? Der skal da IKKE være mottrykk i returSLANGEN. Det mottrykket som behøves i innsprøytningspumpen må nok pumpen selv sørge for å opprettholde og ikke sette sin lit til returslangen..........

 

Nibba: bruk hvilken slangedimensjon som helst, bare ikke mindre enn det som passer på nippelen på motoren.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Slike trykkfall er det heller ikke mulig å få i en dieselslange av "normal" lengde. En slange med ID = 5 mm og gjennomstrømning 100 l/t (stor motor) har typisk et trykkfall på 0,1 bar per meter. Du trenger altså 30-40 meter for å oppnå det ønskede mottrykk. Ved å øke slangen til ID 7 mm blir trykkfallet 0,02 bar/meter.

 

Men Motordoktoren skrev vel ikke at trykkfallet skulle skje i slangen. Bare at det måtte være ett mottrykk.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Men Motordoktoren skrev vel ikke at trykkfallet skulle skje i slangen. Bare at det måtte være ett mottrykk.

Nja... spørsmålet gjaldt jo slangen..... og mottrykket er ikke noe vi trenger å bry oss om da det er snakk om interntrykk i pumpen.

 

Der blir gjerne oppgitt et MAXtrykk i returen og jeg har sett motorer oppføre seg besynderlig når maxtrykket overskrides.... men det er en annen sak...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 3mm slange ut fra dysene og alle 6 slangene går inn på en samle slange som også er 3mm.

Har problemer med at det lekker diesel der hvor slangen er koblet inn på motoren. har skiftet slanger og slangeklemmer men det er fremdeles ikke tett.

Motoren har en gjennom strømning på 660 liter i timen / 11 liter pr minutt.

Derfor lurer jeg på om med større samle slange vil få mindre trykk og derved tett retur.

Link to post
Share on other sites

Motoren har en gjennom strømning på 660 liter i timen / 11 liter pr minutt.

 

Jøss, det var da svært!! Da får du vel dieselen godt polert, og aldri problemer med skitt og vann? Hva slags motor er det, da, som pumper gjennom slike aldeles unødvendige mengder?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg peiling på dette, men husker at det visstnok er mye større gjennomstrømning enn man tror.

Ble fortalt det da vi solgte RACOR dieselfilter. Importøren ga oss da et kortkurs der eksempler på gjennomstrømning og hvilke filter som passet til forskjellige motorer.

 

Detaljer husker jeg ikke så godt siden det er veldig mange år siden. Mener å huske at man f.eks på en 200 Hk burde ha 500FG filter pga gjennomstrømning. 220 var for lite.

 

Hadde vært ok med en gjennomgang og forklarig om dette av en som kan det godt.

Link to post
Share on other sites

Hvis du med "gjennomstrømning" mener den mengden som går i retur, har du et vannvittig trykk. En 3 mm slange med en rate på 660 liter i timen, vil ha et trykkfall på ca 44 bar/meter. Siden det er atmosfæretrykk der slangen ender, må det da nærmest motoren være et trykk på 44 bar hvis slangen er en meter lang. Ikke rart at det lekker! Ved å øke til 6 mm slange vil trykket synke til 1,1 bar. Det skal altså ikke så mye til.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg har 3mm slange ut fra dysene og alle 6 slangene går inn på en samle slange som også er 3mm.

Har problemer med at det lekker diesel der hvor slangen er koblet inn på motoren. har skiftet slanger og slangeklemmer men det er fremdeles ikke tett.

Motoren har en gjennom strømning på 660 liter i timen / 11 liter pr minutt.

Derfor lurer jeg på om med større samle slange vil få mindre trykk og derved tett retur.

Mengden dieselretur fra dysene er ganske så minimal. 3mm slanger skal svelge unna med rikelig margin. Du skriver du har skiftet slanger og slangeklemmer men disse slangene står normalt på en nippel ved egen hjelp og uten klemme. Hvis du har satt på en vanlig slangeklemme (finnes så små klemmer?) som er for stor kan du ha deformert slangen slik at den lekker pga. klemmen og dermed laget en lekkasje.

 

Noen motorer, f.eks. Detroit Diesel, sender over 90% av tilført diesel i retur. F.eks. en 200Hk Detroit Diesel som forbruker omlag 40 l/t blir tilført rundt 400 l/t og hele dieselsystemet inkludert filter og returslange må være dimensjonert deretter (tallene tatt litt på øyemål :blush: ). De fleste andre dieselmotorer har en ganske så beskjeden retur i forhold til DD.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Vetus Deutz 286 hk gjennom strømningen på 660 l/t er det leverandøren som opplyste.

Vannutskiller er dimensjonert ut i fra det.

Nye slanger og slangeklemmer ble kjøpt fra Hydroscand .

Lars_Herman sier at det er 44 bar trykk så er det ikke så rart at det er lekkasje. Jeg må nok montere på en større slange slik at trykket blir mindre.

Link to post
Share on other sites

Nå er vi inne på noe veldigt iterisant..

Mitt filter skal kunne levere 140 l timen , men motoren er oppgitt til 70 liter i timen på fult.. For lite filter da??

 

Og til sist. Min dieselpumpe har en retur ventil for et vist trykk på returen

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Vetus Deutz 286 hk gjennom strømningen på 660 l/t er det leverandøren som opplyste.

Vannutskiller er dimensjonert ut i fra det.

Nye slanger og slangeklemmer ble kjøpt fra Hydroscand .

Lars_Herman sier at det er 44 bar trykk så er det ikke så rart at det er lekkasje. Jeg må nok montere på en større slange slik at trykket blir mindre.

Med det forbehold at jeg ikke kjenner Vetus-Deutz fra annet enn brosjyrebilder så er jeg rimelig sikker på at de 660 litrene IKKE kommer fra dysereturen men fra innsprøytningspumpene. Motoren har så vidt jeg vet separate pumper plassert nede på blokka og konvensjonelle dyser i toppen og da skal der ikke være noe mengde retur fra dysene. Har du anledning å knipse et par bilder av dieselsystemet og indikere hvor du har lekkasje så hadde det vært fint.

 

Nå er vi inne på noe veldigt iterisant..

Mitt filter skal kunne levere 140 l timen , men motoren er oppgitt til 70 liter i timen på fult.. For lite filter da??

Er på samme tynne is med Merc 7.3 som med Vetus-Deutz men mener Mercen også har en ganske beskjeden retur slik som de fleste lystbåtdiesler.

Og til sist. Min dieselpumpe har en retur ventil for et vist trykk på returen

Den ventilen har nok alle motorer men ikke i returSLANGEN....... Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

:flag:

 

Legger ved data av motoren som jeg fant på nettet

 

Teknisk data DTA67

 

 

Basismotor : Deutz BF6M1013EC

 

Boring : 108mm

 

Slaglengde : 130mm

 

Kapasitet : 7,140 liter

 

Antall sylindere : 6

 

Kompresjon : 17,6:1

 

Tenningsrekkefølge : 1-5-3-6-2-4

 

Generator : 12 Volt – 95A

 

Ytelse (svinghjul) : 210 kW (286 HK) (ISO3046-1)

 

Turtall : 2600 o/min.

 

Dreiemoment : 773 Nm ved 2600 o/min.

 

Vekt (tørr) : 826 kg (inkl. standard gir)

Link to post
Share on other sites

Her har det vært mye rart, eller bullshit, som SveinHa skriver. Forøvrig er det som SveinHa skriver helt riktig.

For å presisere litt: Det går store returmengder fra dieselpumpen, men minimale fra dysene. Returen samles gjerne i en felles slange tilbake til tanken. For å være sikker på at returslangen til tanken har nok kapasitet, bilr det gjerne brukt samme slangedimensjon som i tilførselslangen. Returdieselen er tilnærmet trykkløs.

Link to post
Share on other sites

Bullshit eller ikke. Med de tallene som ble oppgitt blir iallefall ikke returslangen trykkløs. Jeg er ingen dieselmotorekspert, men trykk og trykkfall kan jeg litt om. Jeg syns også at det var en unormalt høy retur, men som sagt, jeg regner bare ut det som blir presentert.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Nibba.

 

 

Her er det nok endel misforståelser ute og går. Retur fra dysene skyldes at det lekker små oljemenger forbi dysenålene. Dette er helt normalt, og derfor er det returslanger fra dysene. Hvis du kobler fra denne slangen vil du se hvor liten denne returen er. Det er kun snakk om drypping eller litt mer, slik at 3 mm slanger er mer enn nok. Du får heller sjekke nipler og slange nøye for skade, skifte til tykkere slange fra dysene avhjelper ikke lekkasjen.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig det som svein harald sier , det går store returmengder fra dieselpumpen, men minimale fra dysene.

Fikk bekreftet dette fra forhandler i dag. Det er lekkasje i slangenippel/ slange. Nippelen sitter på dysene, skal jeg skifte den må jeg skifte dyse. den koster ca 4000 kr. skal jeg skifte alle 6 blir det 24000 kr.

Håper jo at jeg skal få det tett, slik som det er nå er ikke noe greit.

Det lukter diesel i hele båten og det er vel heller ikke helt ufarlig med diesel lekkasje ned på varm motor

 

:discuss:

Link to post
Share on other sites

Er det mulig og montere større slanger på retur dieselen, eller skal det være et vist mottrykk?

Jeg har 3mm slange ut fra dysene og alle 6 slangene går inn på en samle slange som også er 3mm.

Har problemer med at det lekker diesel der hvor slangen er koblet inn på motoren. har skiftet slanger og slangeklemmer men det er fremdeles ikke tett.

Motoren har en gjennom strømning på 660 liter i timen / 11 liter pr minutt.

Derfor lurer jeg på om med større samle slange vil få mindre trykk og derved tett retur.

Nibba skrev først om returdiesel. Kommentaren jeg ga til det er nok korrekt selv om enkelte ikke liker det, men det skyldes vel deres manglende kunnskaper om dieselmotorens brennoljesystem og ikke ond vilje. Noen timer senere skriver Nibba om lekkolje, og da blir det klart hva han mener. Det synes kanskje ikke som det er noen stor forskjell, men det er to helt forskjellige ting. Jeg har tidligere påpekt at bruk av korrekte betegnelser på komponenter og funksjoner vil bidra til å unngå misforståelser.

 

Lekkoljen er den oljemengden som lekker ut mellom dysenål og dysa. Det er meget små mengder så lenge dysa ikke er særlig slitt. Når disse mengdene blir for store, må dysa skiftes ut.

 

Returdiesel er den mengden som tilføres innsprøytningspumpene og ikke blir "overtatt" av dem for å bli sprøytet inn i motoren. Returdieselen transporterer bort varme fra pumpene, og den skal ha et visst mottrykk for å hindre gassing og kavitasjon, og størrelsen på mottrykket bestemmes av innstillingen på mottrykksventilen. Jeg skrev ingenting om trykkfall, men det blir naturligvis like stort som mottrykket, og det er uinteressant i denne forbindelse. På 20-30 år gamle motorer finner man sjelden noen mottrykksventil. Mottrykket er altså ikke et interntrykk i innsprøytningspumpene, men trykket i pumpehuset utenfor pumpesylinderen. Mengden returolje skal i følge Bosch være 3 til 5 ganger så stor som motorens brennoljeforbruk.

 

Med denne motoren på 210 kW og et antatt spesifikt forbruk på omkring 200 g/kWh, blir returmengden 150-250 l/h. Mengden lekkolje blir kanskje 0,001 l/h.

Link to post
Share on other sites

24000 kr.

:discuss:

24000,- for 6 dyser!!!!!! og fortsatt er det noen som mener at Volvo er værst i klassen hva gjelder delepriser. Jeg betalte nylig kr 13500,- for 12 dyser til 41B (I Sverige riktignok, men allikevel)

Hilsen en som er glad han har Volvo.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...