Jump to content

Retur diesel


Nibba

Recommended Posts

Veus'en bruker dieselen som kjølemedium for motoren. Du har svært store mengder diesel i returen, typisk titalls ganger mer enn du bruker.

 

Slangedimensjoner må opp. Det er et krav med dieselkjøler på returen. Det er et krav at inntak og retur i tanken skjer på 2 forskjellige plasser. Av samme grunn er det også et krav til minimum mengde diesel i tanken.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Er du litt fingernem fikser du nippelen på dysa di selv. Demontere dyseholderen fra motoren og skru den ifra verandre, vær renslig! ta med deg toppstykket hvor nippelen sitter til et verksted så kan dem slaglodde denne. Går ikke det borr ut nippelen og sett inn en ny som du lager av en skrue el lignende. pris 150,-

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Nibba skrev først om returdiesel. Kommentaren jeg ga til det er nok korrekt selv om enkelte ikke liker det, men det skyldes vel deres manglende kunnskaper om dieselmotorens brennoljesystem og ikke ond vilje. Noen timer senere skriver Nibba om lekkolje, og da blir det klart hva han mener. Det synes kanskje ikke som det er noen stor forskjell, men det er to helt forskjellige ting. Jeg har tidligere påpekt at bruk av korrekte betegnelser på komponenter og funksjoner vil bidra til å unngå misforståelser.

 

Hei.

 

Dette skulle vel vera ein nyttig påminnelse, og informasjon samt til ettertanke for dei ivrigste i tråden.

:wink:

 

Steinar

Redigert av Vanisian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dette skulle vel vera ein nyttig påminnelse, og informasjon samt til ettertanke for dei ivrigste i tråden.

 

 

Steinar

 

Dette innlegget har blitt endret av Vanisian: I dag, 18:19

 

Hei Steinar alias Vanisian, har hatt en diskusjon med motordoktor`n før angående ord og uttrykk, jeg er av den formening at ord og uttrykk er forskjellig etter hvor i landet du bor. jeg hadde ikke noe problem med å forstå hva Nibba mente i sitt første inlegg, det handler vel om å ikke gjøre dette for vanskelig og bruke innsiden av hodet for å forstå hva andre mener. Ikke altid så greit viss man vil være kverrulant.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dette skulle vel vera ein nyttig påminnelse, og informasjon samt til ettertanke for dei ivrigste i tråden.

 

 

Steinar

 

Dette innlegget har blitt endret av Vanisian: I dag, 18:19

 

Hei Steinar alias Vanisian, har hatt en diskusjon med motordoktor`n før angående ord og uttrykk, jeg er av den formening at ord og uttrykk er forskjellig etter hvor i landet du bor. jeg hadde ikke noe problem med å forstå hva Nibba mente i sitt første inlegg, det handler vel om å ikke gjøre dette for vanskelig og bruke innsiden av hodet for å forstå hva andre mener. Ikke altid så greit viss man vil være kverrulant.

 

Man kan vel ta det litt pent i svingene her. Hvis man ikke kjenner forskjellige motormerker svært godt og benytter litt skeive uttrykk er det lett å misforstå. Man behøver ikke bli beskyldt for å være kverulant av den grunn.

 

"Moderne" motorer har til en del stor retur fra dieselpumpen. Varmen på returen er tildels så høy at den bør kjøles i returen for at dieselbeholdningen ikke skal varmes opp. Hos Hulda er det ikke krav til kjøling. Lekkdieselen fra dysene og returen fra pumpen er T-et inn på samme 6 MM røret som renner via en liten slange tilbake til tank. Her er det ikke krav til at deiselreturen skal ende under det til en hver tid rådende dieselspeil i tanken. Andre motorer har krav til dette. Det er lett å gå seg vill. Fagbenevnelser pleier å være nokså konstante. En dame på jobben skulle på liv og død ha meg til å oversette "scaling". Jeg anbefalte henne å bruke uttrykket. Hvis vi hadde funnet på noe som var folkelig på Sola eller i Son, ville trolig ingen forstått hva det dreide seg om.

Link to post
Share on other sites

Veus'en bruker dieselen som kjølemedium for motoren. Du har svært store mengder diesel i returen, typisk titalls ganger mer enn du bruker.

 

Slangedimensjoner må opp. Det er et krav med dieselkjøler på returen. Det er et krav at inntak og retur i tanken skjer på 2 forskjellige plasser. Av samme grunn er det også et krav til minimum mengde diesel i tanken.

 

Lotus

Jeg snakker her om returen fra de 6 separate pumpene som finnes på denne motoren. Selve dysereturen er minimal, men den skal tross alt også returneres til den felles dieselreturen til tanken. Er denne for lavt dimensjonert, blir mottrykket for høyt. Er mottrykket for høyt, er trykket for høyt også for dysereturen, selv om denne bare skal ha avlevert små mengder til tankreturen.

 

Grunnen til at det lekker ut diesel er at trykket i slangene er høyere enn hva slangeklemmene klarer å tette. Hvorfor er trykket høyt? Det er høyt fordi man prøver å presse for mye diesel tilbake til tanken i forhold til motstanden i returen. Med over 600 liter diesel i reur fra de 6 pumpene, blir det jo en del av det. Nærmere 2 desiliter i sekundet. Hvis noe sperrer eller er for trangt på veien tilbake, påvirker det alt som skal tilbake - også returen fra dysene.

 

Mitt råd: Finn ut hva som lager for mye overtrykk i returen og fiks det. Lekkasjen fra dyseretuern vil antagelig forsvinne i samme øyeblikk. Første sted å sjekke er naturligvis slangedimensjonene på returen til tanken. Dernest returdieselkjøleren. Koble deg rundt denne som en test er en god ide.

 

Generelt: Har du retur og inntak på hver sin side av tanken? Det har intet med problemet ditt å gjøre, men særdeles viktig når du har en motor som krever 660 liter kald diesel i timen.

 

Ellers er tallene du har fått oppgitt for returmengde helt korrekte. Returmengden er 10 ganger større enn de fleste andre motorer i samme størrelse.

 

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som Lotus sier er det en grunn til at det lekker.

Hvorfor er trykket høyt? Det er høyt fordi man prøver å presse for mye diesel tilbake til tanken i forhold til motstanden i returen. Med over 600 liter diesel i reur fra de 6 pumpene, blir det jo en del av det. Nærmere 2 desiliter i sekundet. Hvis noe sperrer eller er for trangt på veien tilbake, påvirker det alt som skal tilbake - også returen fra dysene.

 

Slangene inn på dysene er det ikke så godt å gjøre noe med, men samle slangen med t-kobling kan økes.

trykket her vil da bli minimalt. Returslangen fra dieselkjøler og til tanken er 10mm slange.

Er offshore så jeg for sjekke alle returslangene når jeg kommer hjem.

Takker ellers for mange gode svar, det er alltid greit og kunne diskutere med folk som har greie på dette.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dette skulle vel vera ein nyttig påminnelse, og informasjon samt til ettertanke for dei ivrigste i tråden.

 

 

Steinar

 

Dette innlegget har blitt endret av Vanisian: I dag, 18:19

 

Hei Steinar alias Vanisian, har hatt en diskusjon med motordoktor`n før angående ord og uttrykk, jeg er av den formening at ord og uttrykk er forskjellig etter hvor i landet du bor. jeg hadde ikke noe problem med å forstå hva Nibba mente i sitt første inlegg, det handler vel om å ikke gjøre dette for vanskelig og bruke innsiden av hodet for å forstå hva andre mener. Ikke altid så greit viss man vil være kverrulant.

Hei

 

Til min kjære navnebror Steinar S.

 

Dersom du les heile tråden, og vuderer innholdet i enkelte av disse innleggene ved å "bruke innsiden av hodet" som du skjølv uttrykker deg, vil du skjønne poenget med innlegget mitt, Nemelig om å ha litt mer respekt for kva andre gir uttrykk for, utan å dømme det "nord og ned"

 

Steinar

Redigert av Vanisian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veus'en bruker dieselen som kjølemedium for motoren. Du har svært store mengder diesel i returen, typisk titalls ganger mer enn du bruker.

 

Slangedimensjoner må opp. Det er et krav med dieselkjøler på returen. Det er et krav at inntak og retur i tanken skjer på 2 forskjellige plasser. Av samme grunn er det også et krav til minimum mengde diesel i tanken.

 

Lotus

TULL BALL IGJEN. dieselen i denne motoren er ikke en del av kjølingen, men den blir varm og må ha en kjøler for at ikke dieselen i tanken skal bli varm. men med denne kjøleren montert, har ikke tanken annerledes temp enn andre båter og kan selvfølgelig kjøre med nesten tom tank den også.

 

Du har antagelig dine opplysninger fra tidligere utgaver av små Mitsubitshi/Vetus motorer.

Link to post
Share on other sites

TULL BALL IGJEN. dieselen i denne motoren er ikke en del av kjølingen, men den blir varm og må ha en kjøler for at ikke dieselen i tanken skal bli varm. men med denne kjøleren montert, har ikke tanken annerledes temp enn andre båter og kan selvfølgelig kjøre med nesten tom tank den også.

 

Du har antagelig dine opplysninger fra tidligere utgaver av små Mitsubitshi/Vetus motorer.

TULL BALL IGJEN???

Det er nok ikke tullball. Du som har en slik motor, burde absolutt vite bedre. Har du ikke forlengst oppdaget at motoren din ikke skal ha frostvæske? Den har nemlig et helt annet kjølesystem enn de fleste andre motorer. Så hva kjøler motoren? Motorolje og diesel. Det er greit å diskutere og mene noe annet, men å skrike opp om tullball igjen fordi man ikke har filla peiling på sin egen motor, blir for dumt.

 

Hvis du vil lære mer om motoren din, ringer du til Kolbjørn Berglund hos hos importør William Knutsen AS. Han kan det som er verdt å vite om disse motoeren. Kolbjørn har vært hos båtbyggere land og strand rundt og terpet på konstruksjon av dieseltanker. Ikke uten grunn. Båtbyggere generelt har liten forståelse av hvordan et slikt system fungerer og hvilke spesielle behov denne motoren har.

 

Hvorfor tror du motoren har en slik vanvittig stor dieselretur? Hvorfor tror du det finnes en dieseloljekjøler? Hvorfor har nesten ingen av oss andre dieseloljekjøler på våre motorer? Hvorfor er motoroljekjøleren en slik enorm forvokst klump?

 

Lotus

 

PS: Her er litt generell info om systemet som benyttes for kjøling:

 

The VETUS DEUTZ marine diesel engines of the 4.29 series are noteworthy due to the fact that the internal cooling is not ensured by the usual cooling liquid, but instead by the lubricating oil, stored in the engine sump. In turn, the lubricating oil is cooled by means of an oil cooler, which has been integrated into the raw water cooling circuit. The owner has the advantage that there is no need for checking and/or maintenance of the internal cooling circuit. And the oil level has always been the object of your close scrutiny; right? The starting-point for the development of these engines was the most rigid exhaust emission regulations, of to-day and of the future. Like their ”more powerful brethren”, these VETUS DEUTZ engines feature, for each cylinder, an individual fuel injection pump, which is integrated in the engine block.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har 200 liters tanker en på hver side. kjører på en tank om gangen , slik at returen går ned i samme tank.

Det er ingen problemer og kjøre til det er ca 25 liter igjen.

Tankene er standard som brukes i Scand Baltic, slangene er dimensjonert ut i fra disse motorene.

Scand boats bruker vanligvis Volvo eller Yanmar i denne båten og de har jo mye mindre retur diesel.Synes jeg har sett at motoren (Vetus Deutz)krever større dimensjon på slangene. Derfor blir kanskje trykket for stort slik at jeg får lekkasje.

Redigert av Nibba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Det diskuteres mye dimmensjon her, men er ikke dette en innstallasjon som har fungert lenge. Er dette en original innstallasjon? Ivertfall mine tanker går til omdiskuterte slanger.

Gamle slanger har en tendens til å svelle opp innevendig. Kan problemet være så enelt som om at det har oppstått en form for tettning i slanger eller rør på returen?

Hvorfor ikke løse av returen og starte opp å ta en tur og se hva som skjer med henhold til mengde retur.

 

Smaapala

Link to post
Share on other sites

TULL BALL IGJEN???

Det er nok ikke tullball. Du som har en slik motor, burde absolutt vite bedre. Har du ikke forlengst oppdaget at motoren din ikke skal ha frostvæske? Den har nemlig et helt annet kjølesystem enn de fleste andre motorer. Så hva kjøler motoren? Motorolje og diesel. Det er greit å diskutere og mene noe annet, men å skrike opp om tullball igjen fordi man ikke har filla peiling på sin egen motor, blir for dumt.

 

........

 

PS: Her er litt generell info om systemet som benyttes for kjøling:

 

The VETUS DEUTZ marine diesel engines of the 4.29 series are noteworthy due to the fact that the internal cooling is not ensured by the usual cooling liquid, but instead by the lubricating oil, stored in the engine sump. In turn, the lubricating oil is cooled by means of an oil cooler, which has been integrated into the raw water cooling circuit. The owner has the advantage that there is no need for checking and/or maintenance of the internal cooling circuit. And the oil level has always been the object of your close scrutiny; right? The starting-point for the development of these engines was the most rigid exhaust emission regulations, of to-day and of the future. Like their ”more powerful brethren”, these VETUS DEUTZ engines feature, for each cylinder, an individual fuel injection pump, which is integrated in the engine block.

Sakset dette på et annet forum:

DTA67 kjøles via ferskvannskrets i motoren med bortføring av varme i varmeveksler til sjøvannskrets. Dette er lik andre innstallasjoner. Det er tydelig at mange misforstår kjølesystemet for denne motoren og forveksler motortypen med D4.29 som er en smøreoljekjølt motor på 65 hk. Dieselforsyning til motoren kjøler kun separate dieselpumper og har ingen kjølefungsjon for resten av motoren.

MVH

K. Berglund

William Knudsen AS

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Til min kjære navnebror Steinar S.

 

Dersom du les heile tråden, og vuderer innholdet i enkelte av disse innleggene ved å "bruke innsiden av hodet" som du skjølv uttrykker deg, vil du skjønne poenget med innlegget mitt, Nemelig om å ha litt mer respekt for kva andre gir uttrykk for, utan å dømme det "nord og ned"

 

Steinar

Har ikke dømt noen ting "nord og ned" som du sier, og jeg har lest alle innlegg fra det noen kaller bullchitt til det andre kaller kverrulanteri. Jeg synes bare det er så rart at det er en innlegger som ALLTID skal missforstå og komme med innlegg som er langt over gjennomsnittet sin fatteevne. Greit at han er lærer og kan sine ting i det teoretiske, men det må gå an å bruke ord og uttrykk litt mere fleksbelt slik at flere enn jeg skjønner hva han skriver om, det er ikke alle her på forumet som er mekkanikere og da må man forklare enkelt. Synes du ikke det er pussig at det var bare han som ikke skjønte det oprinnelige spørsmålet? Jeg synes foresten nick navnet hans sier mere om han eller hans innlegg.

Nå synes jeg at vi beveger oss så langt unna det opprinelige spørsmål at jeg håper sidesprangene avsluttes her. En ting er ivert fall sikkert, dess lengre slangen er dess større dimmensjon må det være. Og trykket som skal være i diselpumpa, er det ikke slangen som skal lage! Ergo kan man montere så stor slange som man vil. Her er det bare en ting å gjøre monter ny slange med tilstrekkelig dimensjon. Lotus regner fort ut hvilken dimensjon man bør bruke, om han får alle data.

Link to post
Share on other sites

DTA67 kjøles via ferskvannskrets i motoren med bortføring av varme i varmeveksler til sjøvannskrets. Dette er lik andre innstallasjoner. Det er tydelig at mange misforstår kjølesystemet for denne motoren og forveksler motortypen med D4.29 som er en smøreoljekjølt motor på 65 hk. Dieselforsyning til motoren kjøler kun separate dieselpumper og har ingen kjølefungsjon for resten av motoren.

MVH

K. Berglund

William Knudsen AS

Da var det tullball fra min side ja. Dieselen kjøler bare de 6 dieselpumpene i denne motoren. Beklager feilinformasjonen. Det som ikke er feilinformasjon er at inntak og retur for dieselen skal stå på forskjellige steder i tanken.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Da var det tullball fra min side ja. Dieselen kjøler bare de 6 dieselpumpene i denne motoren. Beklager feilinformasjonen. Det som ikke er feilinformasjon er at inntak og retur for dieselen skal stå på forskjellige steder i tanken.

 

Lotus

Det er greit å diskutere og mene noe annet, men å skrike opp om tullball igjen fordi man ikke har filla peiling på sin egen motor, blir for dumt. (Hvem sa dette)

 

 

Så Så, ta det litt roligere neste gang, så blir det sikkert litt rigtigere.

Ja jeg vet hva slags motor jeg har, og Tanken har sugerør til bunn og retur spruter inn på toppen i en liten 200Liters tank, og det går helt fint. Tur diesel slange er 12mm og retur er 10mm etter boka. Kjøler er koblet motstrøms.

Link to post
Share on other sites

Har ikke dømt noen ting "nord og ned" som du sier, og jeg har lest alle innlegg fra det noen kaller bullchitt til det andre kaller kverrulanteri. Jeg synes bare det er så rart at det er en innlegger som ALLTID skal missforstå og komme med innlegg som er langt over gjennomsnittet sin fatteevne. Greit at han er lærer og kan sine ting i det teoretiske, men det må gå an å bruke ord og uttrykk litt mere fleksbelt slik at flere enn jeg skjønner hva han skriver om, det er ikke alle her på forumet som er mekkanikere og da må man forklare enkelt. Synes du ikke det er pussig at det var bare han som ikke skjønte det oprinnelige spørsmålet? Jeg synes foresten nick navnet hans sier mere om han eller hans innlegg.

Nå synes jeg at vi beveger oss så langt unna det opprinelige spørsmål at jeg håper sidesprangene avsluttes her. En ting er ivert fall sikkert, dess lengre slangen er dess større dimmensjon må det være. Og trykket som skal være i diselpumpa, er det ikke slangen som skal lage! Ergo kan man montere så stor slange som man vil. Her er det bare en ting å gjøre monter ny slange med tilstrekkelig dimensjon. Lotus regner fort ut hvilken dimensjon man bør bruke, om han får alle data.

Hei.

 

Motordoktoren svarte vel på det som det først ble spurt om. Att spørsmålstilleren meinte noko anna kom vel først fram seinare i tråden.

Eg kan for min del sei att eg synest att han har mange nyttige hint å komme med til amatører, på samme måte som mange andre bidragsytare og har.

Att her er nokon som vil vera verdensmestere får bli deres sak.

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

...Kommentaren jeg ga til det er nok korrekt selv om enkelte ikke liker det, men det skyldes vel deres manglende kunnskaper om dieselmotorens brennoljesystem og ikke ond vilje.

Det var da en en uhyrlig arroganse, Motordoktoren. Mener du virkelig at du svarte riktig????? Det hjelper jo ikke å svare korrekt om biff når spørsmålet var om epler...........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

24000,- for 6 dyser!!!!!! og fortsatt er det noen som mener at Volvo er værst i klassen hva gjelder delepriser. Jeg betalte nylig kr 13500,- for 12 dyser til 41B (I Sverige riktignok, men allikevel)

Hilsen en som er glad han har Volvo.

Jeg betalte for 2-3 år siden 750 kr. pr. dysespiss (Bosch) til min AQAD 31A hos Felleskjøpet. Mulig det var hele dysen du kjøpte og ikke bare dysespissen?

Link to post
Share on other sites

Jeg betalte for 2-3 år siden 750 kr. pr. dysespiss (Bosch) til min AQAD 31A hos Felleskjøpet. Mulig det var hele dysen du kjøpte og ikke bare dysespissen?

Jeg kjøpte komplette dyser ja. Kun dysespisser ville bli noe billigere, men ikke så svært mye mener jeg å huske.

Dessuten er det forskjell på "A" og "B" dysene. "B" dysene er såkalte to-step og mer kompliserte kanskje?

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette er et langt og trøtt innlegg, så det er kanskje like så godt å lese neste innlegg i stedet?

 

Det var da en en uhyrlig arroganse, Motordoktoren. Mener du virkelig at du svarte riktig????? Det hjelper jo ikke å svare korrekt om biff når spørsmålet var om epler...........

Hva var arrogant? At jeg fortsatt mener at jeg svarte riktig på spørsmålet? Her er spørsmålet som ble stilt, og så får andre vurdere hvem som har vært arrogant:

Er det mulig og montere større slanger på retur dieselen, eller skal det være et vist mottrykk?

I alle lærebøker om dieselmotorer er returdiesel den dieselolje som strømmer FORBI innsprøytningspumpene og tilbake til brennoljetanken. Her er svaret jeg ga:

Det skal være et visst mottrykk, og størrelsen på det varierer med motortype. Vanlig trykk er 3-4 bar. Hvis trykket blir særlig mindre enn motorfabrikantens krav, oppstår det kavitasjon på pumpeplungeren, og i tillegg kan motoren få ujevn tilførsel av brennolje p.g.a. gassing i brennoljesystemet. Mottrykket reguleres av en egen ventil kalt mottrykksventil eller holdeventil.

At Nibba noe senere skulle endre betegnelsen returdiesel til lekkolje kunne ikke jeg vite noe om på det tidspunktet jeg kommenterte hans første innlegg. Mengden lekkolje fra brennstoffventilene er jo så liten i forhold til returdieselen at den skaper vanligvis ikke noe problem. Normalt har lekkoljen eget returrør, og trykket i det røret er lik atmosfæretrykket.

 

Siden jeg er i gang, gjør jeg en visitt til Lotus også. I et av sine innlegg misforstår han noe engelskspråklig, men i neste omgang bruker han det han tror er riktig til sannhetsbevis når han kritiserer andre. Her er utdrag fra noe essensielt i et av hans innlegg:

... Har du ikke forlengst oppdaget at motoren din ikke skal ha frostvæske? Den har nemlig et helt annet kjølesystem enn de fleste andre motorer. Så hva kjøler motoren? Motorolje og diesel.

 

Hvorfor tror du motoren har en slik vanvittig stor dieselretur? Hvorfor tror du det finnes en dieseloljekjøler? Hvorfor har nesten ingen av oss andre dieseloljekjøler på våre motorer? Hvorfor er motoroljekjøleren en slik enorm forvokst klump?

 

Lotus

 

PS: Her er litt generell info om systemet som benyttes for kjøling:

 

The VETUS DEUTZ marine diesel engines of the 4.29 series are noteworthy due to the fact that the internal cooling is not ensured by the usual cooling liquid, but instead by the lubricating oil, stored in the engine sump. In turn, the lubricating oil is cooled by means of an oil cooler, which has been integrated into the raw water cooling circuit. ....

(Reklamen som fulgte etter det jeg har lagt rød farve på har jeg sløyfet). Her fremgår det at den primære kjølevannskretsen har smøreolje som kjølemedium i stedet for ferskvann, og at denne smøreoljen går gjennom en kjøler som kjøles av saltvann fra sekundærkretsen (raw water cooling circuit). (Før noen kommer og kritiserer mine engelskkunnskaper, ber jeg vedkommende ta hansyn til at jeg har skrevet og snakket engesk i bare 50 år og at jeg bare en kort periode har vært konsulent for Berlitz i forbindelse med oversettelse for Den norske marine av tekniske tekster fra norsk til engelsk).

 

Noen har nevnt tidligere i denne tråden at mengden returolje er 600 liter per time. Det passer i følge Bosch bra for en motor på 750 kW. Altså tror jeg ikke returstrømmen er så stor som oppgitt.

Jeg synes bare det er så rart at det er en innlegger som ALLTID skal missforstå og komme med innlegg som er langt over gjennomsnittet sin fatteevne. Greit at han er lærer og kan sine ting i det teoretiske, men det må gå an å bruke ord og uttrykk litt mere fleksbelt slik at flere enn jeg skjønner hva han skriver om, det er ikke alle her på forumet som er mekkanikere og da må man forklare enkelt. Synes du ikke det er pussig at det var bare han som ikke skjønte det oprinnelige spørsmålet? Jeg synes foresten nick navnet hans sier mere om han eller hans innlegg.

Alltid er et sterkt ord, så sakligheten i måten det er brukt her skal jeg la ligge. Men er det ønskelig at jeg skal slutte å bruke innarbeidete faguttrykk bare fordi noen ønsker å lage egne uttrykk for motorer og maskineri og forlange å bli forstått? For tiden er jeg lektor på en teknisk fagskole, ja, men jeg har gått gradene fra maskingutt til maskinsjef før jeg utdannet meg til sivilingeniør og senere tok en doktorgrad i forbrenningsmotorer. Maskinistpraksisen og de tilhørende skolene i Norge og USA har lært meg faguttrykkene vi bruker og som jeg nå lærer studentene å bruke. Jeg er nøye på terminologien og ville f.eks. ikke ha akseptert at noen kaller et rullelager for et kulelager eller at noen binder fast en båt i stedet for å fortøye eller belegge den.

 

Det er rart at en som skjønner hva jeg skriver om, skal argumentere for sensur på ordbruk. Og jeg synes det er pussig at det stort sett er de samme få personene som kritiserer andres innlegg og beskylder andre for å være usaklige. Valg av nick bestemmer vi selv - ingen andre har noe med det. Jeg arbeider med motorer og er dr. ingeniør, så derfor synes jeg nicket er greit og helt i tråd med hva jeg lærte i logikk på universitet.

 

Skal vi fra nå av skrive kommenterer i et språk fritt for faguttrykk og unngå å nevne noe som en eller annen her på forumet kanskje ikke vil forstå, slik at vi unngår kritikk? Nei, men heldigvis har ikke disse kritikerne pondus nok til å fornærme dem de tydeligvis ønsker å fornærme.

 

Nå skal jeg hjem og se en viss fotballkamp på TV, og det kan bli virkelig frustrerende sammenlignet med å motta kritikk her. Kanskje det er best å overse begge deler?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...