Jump to content

Kjøpe båt som halvfabrikat. vil det markedet komme igjen ?


Knude

Recommended Posts

Jens_P skrev 7 minutter siden:

Jeg må ikke. Bare observerer verden rundt meg! :wink:

 

Jo jo. Men verden kommer i mange sjatteringer. Ikke alle ønsker det samme. Heldigvis.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har enkel båt nå, 19 fots åpen glassfiber skjermsnekke. Måtte bli slik pga helseutfordringer. Men dagstur på fjorden og omegn er herlig.
Og ikke minst er opplevd båt/sjø-lykke veid mot kostnad og egeninnsats/bry/bekymring formidabel i forhold til tidligere. 

 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Seilglede er jo omvendt proporsjonal med båtstørrelse. Men stryker totalt. Men drømmer av og til om en enkel seilbåt på 32 fot som kommer inn i alle uthavner. Men på vinteren er det veldig behagelig med varme og alle bekvemmeligheter. For en måned ombord i båten er størrelse av betydning. Men en helg i telt gjør meg lykkelig. 

 

Å sette bort vedlikehold på båt frister overhodet ikke. Da blir båtlivet for dyrt, og klarer ikke å stole på at alt blir gjort riktig. 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes et moment å merke seg i denne sammenhengen, er at da halvfabrikat gjennomlevde sin storhetstid, på andre halvdel av 1900-tallet, hadde konseptet lag/bygg-det-selv nokså bred appell, også langt utover båtbransjen. Eksempelvis var modellbiler/båter/fly var svært populære som sammenlimbare byggesett, gjerne hos større barn/yngre ungdom. Eldre ungdom bygget «HI-Fi» høyttalere. Inntil for noen år tilbake, var det eksempelvis heller ikke helt uvanlig at datainteresserte unggutter og menn bygget stasjonære datamaskiner selv. Er vel fortsatt noen som holder på slik, men færre en tidligere, grunnet data-teknologiens utvikling i retning ultraportable enheter.

 

Det overstående er bare eksempler, og det finnes en mengde andre bransjer der dette konseptet virkelig blomstret. Ulempen, når noe blir en trend er at ikke alle som kaster seg på har evner eller forutsetning for det, dermed finnes det nok en hel del skrekkeksempler på uheldige selv-assembleringer rundt om kring, særlig fra dengang da, men som andre er inne på her, er ikke det dermed sagt at det også finnes eksempler på det ganske motsatte. Har en et øye for ferdigstillelse, vil en vel også gjerne ha observert at det som kommer fra et samlebånd også kan ha variasjoner i byggekvalitet, naturlig nok blir variasjonen langt større «samlebåndet» er spredt såpass vidt utover som var i tilfelle med halvfabrikat i lystbåtsegmentet.       

 

Selv om «bygg-det-selv» nok har tapt en del terreng mange steder, i hvert fall om en sammenligner med storhetstiden, lever til dels konseptet allikevel i (aller) beste velgående flere steder, et eksempel på dette -uten alt for mye sammenligning forøvrig- er møbelbransjen, der det er flust av saker som kun tilbys med monteringsanvisning, pakket i eske. Mye av det som selges på alt-mulig-butikkjedene, slik som Jula, Biltema, Rusta o.l., fordrer også en hel del monteringsarbeid. Ofte har delene ru ferdigstillelse og må maskineres/bearbeides samt kalibreres på kyndig vis om en ønsker å få ut hele potensialet. Kvalitetsnivået på det ferdigbygde/assemblerte produktet avhenger dermed en hel del av kompetansen til  den som setter det sammen

 

Slik jeg ser det, er det, i seg selv, overhodet ingenting i veien for at halvfabrikat-båter kan få sin renessanse, i en eller annen form, men dette forutsetter at eventuelle aktører i bransjen legger til rette for det.

 

Et aspekt som er verdt å merke seg i den sammenhengen, er at nevenyttig anlagte i dag har langt bedre tilgang på mer avanserte verktøy og maskiner enn bare for bare få år tilbake. Dette bidrar til at det er enklere å oppnå høyere ferdigstillelseskvalitet på interiør en tidligere. Proffnivå-redskaper som dykksirkelsag, bordsag, kapp– og gjæringssager, søyleboremaskin, oscillerende sag(«feinsag») skrumaskin, grovsstøvsuger, stasjonær, båndsliper, japansager, el. høvler, spesialtenger som før kun de mest ytterliggående gjør-det-selv´ere hadde i sitt eie, har blitt økonomisk overkommelige for Hvermannsen og selges i relativ stor skala.

 

Internett gjør det enklere å innhente informasjon om bygging og fremgangsmåte. Det tilbys også mye forskjellig båtrekvisita på nettet, mangfoldet er langt større i dag enn i tidligere tider, og da snakker en ikke bare om tradisjonelle produktkategorier som marinebeslag, men også avansert elektronikk og lignende.

 

Det har aldri vært dyrere å leie inn folk eller sette bort arbeid, selv de enkleste ting kan koste nær absurd mye om en velger å avstå fra å gjøre det selv.

 

Selv om enkelte i dag konsekvent avstår fra noe så enkelt som høvle osten og koke maten, finnes det fortsatt nevenyttige i blant oss, som dras mot å ha en større finger med i spillet i materiene en forholder seg til i ens liv og hverdag.

 

Det å innrede en allmenn turbåt, krever heller i ikke kompetanse på nivå med en NASA-sertifisert ingeniør.

 

Det er ikke dermed sagt at jeg tror halvfabrikat-fenomenet vil  komme tilbake i båtbransjen, en av årsakene er at produsentene som tilbød dette i stor grad ikke lengre eksisterer. Båtforhandlerne har regjert båtbransjen her til lands i nå en årrekke, og deres greie er å importere ferdigbyggede båter fra Polen og Baltikum/Finland, halvfabrikat har meg bekjent ikke noen tradisjoner der, og vil neppe få det heller.

 

Om eksempelvis Jula, Biltema eller noen andre fristilte aktører lanserer en DIY-turbåt for familien, kan kanskje situasjonen forandre seg. Et slikt konsept må nødvendigvis distribueres/forhandles av andre enn de etablerte og sedvanlige båtforhandlerne en finner som perler på en snor oppover langs norskekysten.

 

Noen må i så fall våge å satse, en Ingvar Kamprad-aktig type, med tæl og tålmod, men slike vokser neppe på trær, særlig ikke i båtbransjen, nå til dags.

 

Tiden en gjennomlever nå, med økt interesse for å feriere i mer nære himmelstrøk, ville uansett være en gavepakke for aktører som ønsket å nysatse på dette segmentet.

 

Halvfabrikat kunne fått en ny vår, dessverre er vel bransjen rensket for lyse og ambisiøse hoder etter tiår med resignasjon og utflagging. De få som fortsatt er i næringen, fra den tiden den fremsto attraktiv og voksende, nærmer seg, eller er godt over pensjonsalder. Banknæringen er dessuten neppe særlig villige til å finansiere satsinger bumerket lystbåt, det har de brent seg på mang en gang.

 

Så min konklusjon/vurdering er, ja, potensialet er der, kompetansen og viljen finnes i til dels i rikt monn i allmuen til å spare penger og ferdigstille/bygge selv, men landets båtbygge-bransje, som nærmest har ligget til intensivbehandling i tiår allerede, har ikke ressurser eller satsingsvilje til å tilby dette lengre, og båtforhandlerne, ønsker etter alle solemerker konseptet ettertrykkelig ad undas og vil nok mer eller mindre begjærlig dolke ned alle forsøk på tilby/relansere dette, siden det vil undergraver deres primære/dagsaktuelle rolle som salgsagenter for allerede ferdigstilte båter fra ymse EU-land.    

Redigert av Bølgende blå (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selvbygg er vel ikke helt dødt. Her er en fem år gammel prosjekttråd om bygging av en Riviera 925. Om jeg forstår tråden riktig skjedde byggeprosessen for omlag ti år siden. 

 

 

Mye interessant i denne tråden. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Bølgende blå skrev for 14 timer siden:

Jeg synes et moment å merke seg i denne sammenhengen, er at da halvfabrikat gjennomlevde sin storhetstid, på .

.

.

.

Så min konklusjon/vurdering er, ja, potensialet er der, kompetansen og viljen finnes i til dels i rikt monn i allmuen til å spare penger og ferdigstille/bygge selv, men landets båtbygge-bransje, som nærmest har ligget til intensivbehandling i tiår allerede, har ikke ressurser eller satsingsvilje til å tilby dette lengre, og båtforhandlerne, ønsker etter alle solemerker konseptet ettertrykkelig ad undas og vil nok mer eller mindre begjærlig dolke ned alle forsøk på tilby/relansere dette, siden det vil undergraver deres primære/dagsaktuelle rolle som salgsagenter for allerede ferdigstilte båter fra ymse EU-land.    


:thumbsup::thumbsup:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde gleden av å delta aktivt i oppbyggingen av en Nord West 740  for min far på 80-tallet. Dette gav meg en unik erfaring og mot til at jeg kjøpte meg min første Fjord båt på slutten av 90-tallet. Fjordèn hadde behov for oppgradering av motorinstallasjon etc. Dette ble utført i løpet av noen hektiske måneder og båten gav familien min mye båtglede i mange år.

Jeg drømte lenge om en Flem 340, men valgte å prioritere familie og hjem. Barna mine er nå på tur ut av "redet" og nå har vel tiden passet bedre for et halvfabrikat prosjekt. Det hadde vært kjekt om båtprodusenter igjen kunne tilby skreddersydde halvfabrikat løsninger. Hvis ikke må jeg nok ta til takke med å lappe sammen noen gammelt og dermed utsette dens reisen mot de evige jaktmarker. 

En viktig del av min båtglede er den som foregår under oppbygging/restaurering av båten. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Lagunen er jo et funn for den rette. 

Som mange nevner er mangel av produsenter som både har produksjon i eget hus og kapasitet/vilje  til å håndtere  halvfabrikata kunder borte. Alt handler om å selge mange enheter for å få det til.

Ganske utrolig å se på hvordan folk og måten vi lever på har endret seg seg fra jeg begynte i bransjen for 40 år siden. Båt å båtliv er noe helt annet med helt andre ønsker.

Jeg tror ikke at menigmannsen har blitt mindre kreativ eller har mindre evne til å lære,men det er ikke på mote lengre å gå igang med store prosjekter selv. Da jeg bygget mitt første hus var det normalen at såle,pipe kjeller innredning og alt av maling gjorde folk selv. Et par år etter kom det et plastskrog i hagen.

Det var rett og slett " andre tider "ser det ut til.  

Om utviklingen er bra eller ikke vet jeg ikke.

 

Naturlig at jeg følger litt med på om det selges / bygges noen av produktene til Bruce Roberts .Det

ser fremdeles ut som det er en og annen opptimist som kjøper tegninger og setter igang.

https://www.bruceroberts.com/

 

Utviklingen av fritidsbåt har jo hele tiden gått mot større båt. Så skal det gå fort i tillegg om ikke det skal seiles.

 På et tidspunkt må den utviklingen stoppe . Fort koster også mye penger. 

Hva blir neste generasjons folkebåt? 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Det er jo håp i hengende snøre her da - spesielt under pandemien har dette med "do it yourself" fått en enorm oppsving. Mitt hoved-interessefelt er trearbeid og finsnekring, og den sjangeren har virkelig tatt av! En ser mer og mer at folk får opp øynene for å lage ting selv i stedet for å bare kjøpe noe. For meg er det særlig moro å observere at "gammeldags" håndverk kommer tilbake mer og mer. Jeg bruker ikke så mye elverktøy lengre, det går for det meste i håndverktøy. God, gammel Stanley høvel fra rett etter krigen. Har et par av de. Sinkeskjøt laget for hånd. Sånne ting.

 

Når slike ting får en renessanse, tenker jeg det er muligheter i andre sammenhenger også.

 

Kanskje ikke halvfabrikata båter, men opp-pussing av eldre båter. Ettersom plastbåter, dersom de vedlikeholdes og tas litt vare på, stort sett kommer til å være like gode de neste 50-100 årene (om ikke mer) burde det være gode sjanser for DIY'ere av nyere år(e)ganger.

Tanke: innenbordsmotor er spinndyrt å skifte ut, selv på ei eldre hønserævsnekke. Men om man kunne bygge om til utenbords? Et kit for å montere brønn til påhenger i ræva på de fleste båter, slik vi har det for puddingvispen mange har der forut? Hmmm....

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Interessant emne og mange gode innlegg. Som mange er inne på er det nok litt mer komplisert å bygge en moderne båt i dag i forhold til på -70 og -80 tallet. Mye mer utstyr, elektronikk og krav til finish og løsninger, samt at (drømme)båtene generelt er større. 

 

I tillegg er det mange som føler tidsklemma og kanskje ikke ønsker å benytte sin begrensede fritid på et omfattende båtprosjekt. Generelt gir vel økonomien også "vanlige" lønnsmottakere litt større muligheter enn for 30-40 år siden.

 

Samtidig tror jeg nok det fortsatt finnes folk som kunne være interessert i halvfabrikat hvis det kunne leveres et godt konsept. Forutsetter nok at båtene er "tette" utvendig, og at det leveres en pakkeløsning med prefabrikkerte innredningsdetaljer, tegninger osv. Usikker på om det vil svare seg økonomisk, kommer nok an på hvor komplette løsninger som leveres. Men vil anta at timeprisen for egeninnsats kan bli svært lav. Men vi skal ikke glemme at det for mange av oss fortsatt gir en stor tilfredsstillelse å "skape" noe, og at et prosjekt kan være både hobby og rekreasjon. Samtidig som det kan ende med mareritt og frustrasjon før hele "rakkelet" selges på rot:wink:....

 

Når det gjelder annenhåndsverdi ville jeg ikke vært spesielt bekymret, et godt bygget halvfabrikat trenger ikke nødvendigvis stå noe tilbake for et fabrikkbygge.

 

Finnes muligheter i Åsgårdstrand om noen skulle være interessert.

Hadde jo egentlig vært perfekt båt for meg den første der:rolleyes:...

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=198430392

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=209939464

   

Link to post
Share on other sites

Jeg sparte 500-600.000 på mitt siste prosjekt. Men det gikk med en plass mellom 1500-2000 timer.

Men jeg fikk meg en skikkelig innredet båt, med det utstyret og den innredningen jeg ønsket. Det er nå snart 20 år siden. Men en skal vite hva man begir seg ut på. Jeg hadde båten i hagen, hadde jeg ikke hatt den muligheten hadde aldri prosjektet blitt noe av.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...