Jump to content

Kjøpe båt som halvfabrikat. vil det markedet komme igjen ?


Knude

Recommended Posts

Det ser faktisk ut som etterspørselen på familie båt tar seg opp samtidig med at det ikke har blitt produsert noe særlig de siste ti år. Det har også vært et marked hvor nyere bruktbåter har blitt eksportert til Tyskland/Nederland da prisene i Norge har vært gunstig. 

Vil markedet for halvfabrikata ta seg opp, eller er folk for lite praktiske anlagt eller har for lite fritid?

Fra 1975 til 2000 var halvfabrikat mer enn halve produksjonen for en del båtbedrifter

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Halvfabrikat var vel enklere før i tiden. Jeg forbinder halvfabrikata med typiske turbåter. Disse var da mindre i størrelse og hadde mindre utstyr som skulle installeres. Er jo "ingen" familier som reiser på tur i en Nidelv 24 nå.

 

Det burde jo være mulig å få et marked for halvfabrikata på båt. Er jo massevis av folk som pusser opp både båt og hus. Det er jo på en måte noe av samme jobben.

Link to post
Share on other sites

Rasjonaliseringen og industrialiseringen av båtproduksjonen, sammen med montering i lavkostland, har vel redusert innsparingspotensialet ved selvbyggerinnsats? Samtidig som CE-godkjenning begrenser kreativiteten hos hjemmebyggere noe?

 

Samtidig er "kravene" til dagens familiebåtkjøpere så høye mtp. båtstørrelse og utstyrsnivå at et selvbyggerprosjekt i dag kan bli vel stort for de fleste?

Link to post
Share on other sites

Er redd halvfabrikat markedet er dødt. Selvfølgelig er det jo noen som både har tid og kunnskap, men den yngre genrasjon har hverken plass til å innrede båt, heller ikke kunnskap eller tid.

Skal jo ikke skjære alle under en kam, men allsidig praktisk kunnskap er mangelvare.

Link to post
Share on other sites

For båter i min størrelse og interesse ser jeg ikke at det kan være lønnsomt. @Indynevner industrialisering og lavkostland (i hvertfall i forhold til norske lønnsutgifter). Jeg tror ikke det vil være mye å hente på å gjøre det selv. De som masseproduserer båter har innkjøpsavtaler som gir dem bedre priser på motor/drev, rigg, materialer, elektronikk etc, og i tillegg kommer forventet lavere verdi ved salg av halvfabrikatsbåt. Det er mange som kan fullføre et halvfabrikat, men dessverre alt for mange som ikke er i stand til det.  Og så kommer all tiden det tar. Da er det bedre å gå ut på bruktmarkedet, finne seg en kurant båt, og komme seg ut på sjøen i stedet for å bruke tiden under et 12 meter langt presenningstelt i hagen de neste årene. 
 

En mulig bieffekt i tillegg til samlivsbruddet som med stor sannsynlighet vil komme da hus, hjem og familie forsømmes mens man er båtbyggere vil jo være at man lære mye underveis, og nok kjenner båten sin bedre enn de fleste hvis den noen gang kommer på sjøen. 

Link to post
Share on other sites

Det er nok for få i dag som har både praktiske evner, teknisk kunnskap, tid og gjennomføringsevne/vilje til å fullføre en typisk "familiebåt" i dag. Så fort det er noe til å bli svett og møkkete av, som tar over en time, så skal folk flest ha en polakk til å gjøre det "billig"

Link to post
Share on other sites

Se her ja... var ikke mange som hadde tro på at den tid kommer tilbake.

 

Den industrialiseringen  for mindre enn hundre enheter i året kan man se langt etter. Båtbransjen har aldrig greid å lage noe linjeproduksjon  å snakke om selv om enkelte har tatt i bruk robot støping / fresing å store volum på deler. Båter fra 30 fot og oppover har en stor timekostnad i innredning,elektriske komponenter og sammensetting av alt. 

 

Det som kanskje mangler i dag er at man som selvbygger kan kjøpe tilpassede deler som vinduer,tanker rekker osv. av en forhandler som kjøper i store serier. Det krever at det er en produsent som også har en viss mengde båter som produseres i bedriften.

 

Kravet til ce merking har også et system på halvfabrikata der en del montering må gjøres på båten av produsent. Så er man prisgitt å bruke samme komponenter som det er henvist til i teknisk dokumentasjon. Ut over det kan man ta hele innredning jobben og montering selv .

Prosjektet avsluttes av en kontroll og man får samsvarserklæring på båten. 

 

Det burde fremdeles være en del mennesker som har mye verktøy, en del fritid og lyst til selv å bruke noen hundre timer på noe som blir en helt ny båt fremfor å lappe på en gammel en som uansett går mot  de evige jaktmarker 

Eller.....?

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 22 minutter siden:

Så fort det er noe til å bli svett og møkkete av, som tar over en time, så skal folk flest ha en polakk til å gjøre det "billig"

 

Det er vel ikke det det handler om for alle. En viktig del er vel at jeg heller bør bruke tiden på å gjøre det jeg er god på. Jeg vil da ha en høyere avkastning per time om jeg utfører min vanlige jobb, enn om jeg ligger inne i et båtskrog i hagen i tre år. Gjennom industrialisering og en lean supply chain hos fabrikken i Tyskland oppnår de economies of scale og kan utføre arbeidstimene mye mer effektivt enn meg. Og så lenge jeg ikke har som intensjon om å "kose" meg med byggingen er det noe som gir mening.

Link to post
Share on other sites

For min egen del så ville halvfabrikat vært veldig interessant når vi skal ha ny båt om noen år, timesbetalingen blir ikke all verdens, men om man ser på det som kos og rekreasjon ( i alle fall deler av tiden) så blir det jo litt annerledes. Har egentlig ikke tenkt på halvfabrikat før, men snarere å kjøpe en båt som trenger en del arbeide. Å kjøpe halvfabrikat og starete med et nytt skrog kan være et godt alternativ, da ville jeg slippe gamle skader riving og reprasjoner og heller fokusere på oppbygging fra et proffesjonellt utgangspunkt.

 

Problemet er at veldig mange i dag mangler plass, tid og kunnskap. For egen del så er det nok tid som er mest kritisk, med to gutter på 2 og 5 år, samt hus som trenger oppussing og vedlikehold, men på sikt når huset er litt mer under kontroll, og barna mer selvgående så må jeg definitivt ha et nytt prosjekt å gi meg løs på.

Redigert av O_K (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei @Knude, den er død. Det er bare slike kreative nerder som oss. Vi som skal ha noe spesielt, til eget formål, over lang tid. Den gangen vi var unge, bygde man seg sitt eget hus, kjøpte en utrangert Brøyt X, kranglet med kommunen, og satte i gang. Det eneste man ikke fikk lov til var elektrisk og det å koble seg til kommunens rørsystem. 

 

I dag virker det lettere å bygge en bil, enn å få godkjent en båt. Før var det diametralt motsatt. Story:

Kyllingslakter'n var et unikum når det gjaldt bil. Han bygde om en Ford Custom 1948 til det mest lekre du kunne tenke deg. Med firetrinns Jaguar girkasse, bakaksling fra Dodge, motor fra Chrysler (320 hk, som egentlig var 360 hk). Magnetiske dørlåser. Tak i grønt plexiglass. Fire eksospotter fra BSA motorsykkel. Bilen var et vidunder. Det bilsakkyndige på Adamstuen hektet seg opp i? Jo, gjøken syntes ikke at fronten var symmetrisk nok. Grillen var laget av rustfrie 'meierikvalitet' polerte rør. Det måtte han fikse på. Da fikk han skilter. Så en iskald januar i tett snødrev kjørte vi innover fra Osloungdommens Motorsenter i Hvervenbukta. Snødde som rakker'n. Masse snø på veien. En bil kommer bak oss og vil forbi. Før jeg fikk reagert: BRØØØL, så kom Kyllingslakter'n som et kulelyn. Dekk med rallypigger, det gnistret i asfalten. Og vekk var'n i snøkavet. Det var ikke så nøye med dekka heller den gangen, vi pigget så bilene gikk nærmest på stylter :-) Sorry, rota meg bort. Laget forresten noen rå dekk av elendige Pirelli vinterdekk. Ryktet gikk om disse fantastiske dekka. Forhandleren kom med to nye Pirelli-dekk. "Hulda, lag disse slik du pleier å gjøre det, fabrikken i Italia spør". Vinteren etter kom det nye mønsteret som standard. OKI, beklager igjen. Går heller og tar meg en rødvin. 

Link to post
Share on other sites

Hvor mange av dere som er positive til selvbygger-båter, ville kjøpt båt av en annen selvbygger? Hvor mye under markedspris for en fabrikkbåt ville dere priset selvbyggeren? Sikkert en eller annen innimellom som klarer å få til noe brukbart, men litt for mange som peiser i sammen ting de ikke har peil på. Som en kjenning som så på en Inter, hvor alt under bunnlemmer osv var spikret sammen med firetoms spiker. Så ikke ut i måneskinn.

Nå skal det sies at jeg har peiset i sammen en båt selv. Men den er bare 10 for og relativt overkommelig for de fleste.

Det ble nevnt Nidelv 24 lenger opp, og de båtene folk vil ha i dag er relativt mye mer komplisert på alle områder, det være seg motor, elektronikk, landstrøm, kjøl og frys osv. Svært få utenom fagpersoner i bransjen som får til dette sammenlignet med en fabrikk. Og hvis man skal kjøpe alt man trenger på Maritim og tilsvarende er man skjevt ut allerede på hoppkanten.

Link to post
Share on other sites

Hvis man skal lage en one-off, tror jeg sikkert dyktige og dedikerte personer kan lage en veldig god båt og man kan kanskje konkurrere med en båtbygger . Men slik jeg oppfattet TS var det vel spørsmål om "masse-markedet" for halvfabrikata hvor folk over det ganske land banket sammen mer eller mindre ferdigprodusert skrog med flatpakket innredning, mariniserte gamle bussmotorer og alt som ble gjort for å komme på sjøen for en relativt rimelig penge. DET markedet tror jeg ikke finnes lenger. Det finnes mer penger i banken og mindre tid folk gidder sette av til båtbygging tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

@Thostr Den vil lande i kategorien selvbygger som krever at den ikke kan selges før den har vært i bruk av bygger i 5 år. Fritatt for CE krav.

Den typen halvfabrikata som jeg tenkte på i utgangspunktet er: Du kjøper et ferdig sammensatt skrog og dekk med motor og drivsysyem,dieseltank med slanger,styresystem ,pullerter .osv montert og byggeveiledning for å ivareta ce kravet. 

Fint konsept den finer seilbåten. 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Synes ideen til Knude er god, men er redd det er for mange som skal ha sine helt egne løsninger på alt mulig..

Har selv bygget og innredet en del både yrkes og fritidsbåter, men i et annet århundre.

 

Med dagens regelverk "må" alle være innstilt på at slik er båten og slik skal den utrustes til en standard båt ihht. spec.

 

Blir tidkrevende for en kontrollør å skulle nøste opp i alt mulig "fra det nedlagte meieriet" som er dratt ombord.

 

De som bygger har ofte få om noen tanker rundt det skal en gang selges..

 

Men artig å følge med for å se om selvbyggerånden fortsatt lever..!!! :thumbsup:

 

.

Link to post
Share on other sites

Har hatt 2 halvfabrikater. Den første var en Viksund 27 Columbi, levert som skrog med motor, dieseltank, polletter, styring, alle vinduer og luker  samt cockpiten dør. Videre var der støpt innerliner slik at plassering av skap, skuffer, køyer og stort sett skott gav seg selv. Ble ferdigstilt av min far i 1974. Mener å huske at han fikk med tegninger/maler til innredningsarbeider. I tillegg til snekkerjobben med innredningen skulle gardiner syes og puter og madrasser måles til og trekkes. 
Videre ble båten utstyrt med pumpedo med hjemmelaget septiktank, 80 liters vanntank (som var mye den gangen) og pumpekran med kaldtvann både på toalettet og i byssa. Lyspunkt i taket, i bysse, på toalett, i forkabinen og over det nedfellbare salongbordet utgjorde mesteparten av det elektriske anlegget. I tillegg til forskriftsmessig lanterneutstyr og horn. Det ekstragavante var at det ble montert et Seafarer ekkolodd ved utvendig styreposisjon og strøm og antennekabel til radiostasjon ved innvendig styreposisjon. Og strømuttak ved salongbordet til reiseradio (ITT radio/kassett). 
Ingen Webastovarme, kjøleskap, ankervinsj, varmtvann, dusj, Tv, GPS, autopilot, baugpropeller and what have you.

Ting var enklere da, og absolutt for halvfabrikata byggere. Og dette var dengang regnet som en stor og bra utrustet båt.

At jeg ett par år senere bygget inn en gammel kjøleboks i benken slik at vi kunne kjøle koteletter og smør med is fra fiskemottakene og kolonialbutikkene samt la opp 12v uttak til en håndholdt lyskaster ute (1000m ekstralys fra bil) var jo rent luksusutstyr og gjorde det helt fullkomment. 
Da vi 25 år senere byttet båt endte vi opp med en Marex Friendship 32, en fantastisk båt syntes vi den gang. Også denne kjøpt som halvfabrikata, i 1978. Vi fikk kjøleskap, varmt og kaldt vann, dusj ute, stor batterikapasitet, omformer for lading av pc og mobil, stereoanlegg, varmeapparat og masse plass. Herlig. Og byggejobben var av bra kvalitet også på denne, med for oss gode løsningsvalg.

 

Lar det seg gjøre i dag - ikke for så mange tror jeg. Alle de tekniske løsningene som er en selvfølge i dag tror jeg kompliserer det hele. 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Bruktprisene på en halvfabrikat båt vil nok være noe lavere de første årene, men jeg ville ikke vært skeptisk til å kjøpe en 10 år gammel båt til som var selvbygget om den så bra ut. Når båten blir 10år + så vil i stor grad dårlig arbeid bli synlig, og 10 år med dårlig vedlikehold av en fabrikkbygget båt gir fort et veldig mye dårligere resultat enn 10 år med en selvbygger som har vedlikeholdt sin egen båt i 10 år. 

 

Konseptet som Knude skisserer høres unektelig forlokkende ut, god dokumentasjon og instruksjoner vil hjelpe en selvbygger med å ha trygghet i hvordan arbeidet skal utføres.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 6 timer siden:

Jasså, kommer Knude og Hulda i den kategorien, sammen med Komodo og NilsPils? Nå blir vi fornærma.

 Der følte jeg meg sannelig beæret . . . :blush:

 

Sequoia skrev for 8 timer siden:

 

Det er vel ikke det det handler om for alle. En viktig del er vel at jeg heller bør bruke tiden på å gjøre det jeg er god på. Jeg vil da ha en høyere avkastning per time om jeg utfører min vanlige jobb, enn om jeg ligger inne i et båtskrog i hagen i tre år. Gjennom industrialisering og en lean supply chain hos fabrikken i Tyskland oppnår de economies of scale og kan utføre arbeidstimene mye mer effektivt enn meg. Og så lenge jeg ikke har som intensjon om å "kose" meg med byggingen er det noe som gir mening.

 

Der er vi forskjellige. Selvfølgelig er det tilfredsstillende å gjøre noe man er god på, men det er også en utfordring å lære noe nytt, og kanskje spesielt noe praktisk for oss tideligere kontorrotter. Og da spiller timelønn og avkastning null rolle for meg. Jeg har med mine 80 år på baken nettop lært meg å sveise (nesten bra) og jeg driver på med ombygging og oppgradering av en båtmotor som koster meg mer enn både båt og motor vil være verdt når jeg endelig blir ferdig. Og det er uten at jeg har regnet timelønn. Et skikkelig morsomt og totalt ulønnsomt prosjekt. Men når jeg tenker på alternativet med bingo og pensjonistturer er jeg ganske happy. Og så er jeg så heldig at jeg har fått med eldstesønnen på laget og har en kone som liker å være håndlanger. Så da kommer det også inn et viktig sosialt aspekt . .  :smiley:

 

For 20 år siden hadde jeg faktisk også planer om et halvfabrikat basert på et Myra 30 fots båtskrog. Og det uten å ha mye greie på båt den gangen. Men så kom EU-reglene og diverse annet privat som (heldigvis ?) satte en stopper for planene.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...