Jump to content

Kjøpe båt som halvfabrikat. vil det markedet komme igjen ?


Knude

Recommended Posts

Det er jo et spørsmål @Gullfisk . Da jeg jobbet med dette så vi det sånn at vi hadde kapasitet til å ferdigstille et antall båter på et år. Halfabrikat ble da et tillegg hvor det gikk vesentlig mindre tid å støpe og sette sammen et halvfabrikata. Alle komponenter innenfor sikkerhetskrav ble montert å resten av komponentene ble pakket i båten før den ble sendt til kunden.   De fleste komponenter er da kjøpt av underleverandører men det betinger at man har støpe kapasitet. Kan godt hende at fabrikkene fremdeles kan tilby halvfabrikata båt på forespørsel. 

Det var ikke så mange halvfabrikata båt vi solgte de siste åra, men et par  tre stykker i året kanskje. De ble somregel solgt komplette med alle deler , byggebeskrivelse med steg for steg bilder. Meg på supert på mail og telefon. Ble alldeles utmerkede eksemplarer som ble premiert med Brukerhånbok ,samsvatserklæring og CE skilt ved sluttkontroll og prøvekjøring.  De fikk en litt annen samsvarserklæring der det fremkommer at den er bygget av kunden.

 

Eksempelet på båttype som tidligere var tilgjengelig som halvfabrikata. 

 

Nor Star 290 og 950

nor-star-950-3.JPG.07c736e32c7d01c6a6e3f59cb8717a6f.JPG

 

nor-star-290-3-1.JPG.b76906826e6ad6b7ae5318695d41f9d8.JPG

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Før sparte folk til ting. De la ned egeminnsats for å ha råd. Nå låner folk penger.  Man kjøper båt og hus for lånte penger. Med negativ realrente etter skatt. Det er gratis penger.  (Det gjelder ikke forbrukslån som er svært dyrt, men som mange allikevel bruker)
 

pluss at samfunnet er så gjennomregulert at alt som ikke har rett stempel fra rett instans er verdiløst. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morsom tråd. I likhet med de fleste her tror heller ikke jeg at halvfabrikat vil få noen renessanse. Mange gode poenger har blitt nevnt, bla. krav til utstyr i en moderne båt. Et annet poeng er at det er et helt annet krav til finish i en moderne fritidsbåt enn hva det var på 70-80 tallet. Svært få er i stand til å innrede en båt med både de tekniske installasjoner og de krav til finish som stilles i dag. Og hvis fortettingspolitikken som drives her på østlandet kommer enda lenger så vil snart alle bo i en leilighet i byen, uten hage og ofte uten parkeringsplass til egen bil. Eneboliger blir kjøpt opp av utbyggere, tomter blir skilt ut og bebygget. Det er vel snart bare et fåtall som har plass hjemme til å ha et båtprosjekt stående. Jeg ser jo også her på Hvaler og i Fredrikstad at det er økende etterspørsel etter at forhandlerne både skal ta seg av opptak, vinteropplag og vårklargjøring. Færre og færre ønsker å gjøre egeninnsats med egen båt. 

Jeg tror nok allikevel at f.eks. Viknes kunne solgt en del båter som halvfabrikat dersom de ønsket det. Det er populære båter, og mange ønsker seg nok en slik båt uten å ha råd. Men jeg har vel en følelse av at Viknes ikke ønsker at markedet skal fylles opp av båter som er innredet av amatører. Tror de ønsker at alle deres båter skal være bygget på verft. 

 

Bårdp skrev for 15 timer siden:

For den som er interessert er det jo mange 1/2 fabrikata som aldri ble mer en 3/4 fabrikat rundt om i landet.

Ja, ikke sant. Og fellesnevneren for 90% av de prosjektene er vel at det er båter som mer eller mindre har gått ut på dato designmessig, og gjerne er fulle av halvgjort arbeid av ymse kvalitet. Gjerne medfølgende en nedstøvet og oljete marinisert gravemaskinmotor med 8000 timer på telleren.  Det stod en slik til salgs her i nærheten i fjor. FM 35 med halvgjort innredning. Der kunne man jo få seg en stor og rimelig båt, men designet har jo gått ut på dato for 30 år siden, og man skal mildt sagt ha vært mer enn middels interessert for å ta tak i et slikt halvgjort og rotete vepsebol. 

 

Knude skrev for 15 timer siden:

Den typen halvfabrikata som jeg tenkte på i utgangspunktet er: Du kjøper et ferdig sammensatt skrog og dekk med motor og drivsysyem,dieseltank med slanger,styresystem ,pullerter .osv montert og byggeveiledning for å ivareta ce kravet. 

Jeg kunne godt tenkt meg et slikt prosjekt. Jeg ville da hatt motor og propellanlegg installert, overbygg med vinduer, samt fenderlist montert. Problemet er at Vaagen er konkurs, så det prosjektet jeg kunne tenkt meg er ikke lengre tilgjengelig. Ikke har jeg tid heller. 

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter på tegninger til drømmebåten. En 21 fots sak i kaldbakt kryssfiner. Inspirasjonen er drømmebåten fra barndommen - en Hansvik 21 combi. Men med helplanerskrog og mine egne løsninger.

Så sjekka jeg hva kryssfinéren kosta. Lærte jo at en må ha en viss kvalitet. Byggmakker sine billige kryssfinerplater kunne ikke brukes.

Standard skrog ville kommet på rundt 80.000,- med epoxy og glass. En svær jobb å bygge, og så kommer alle blundere og påfunn og smarte løsninger attpå. Dernest kommer utstyret. Båten bør muligens ha noen kryssholt. Et par vinduer er lurt. Til syvende og sist skal det en bensinslurper i ræva på flishaugen.

 

Jeg er blitt for gammel (fyller 43 snart), har unger på 2 og 4, et relativt nykjøpt hus fra '83 som skal holdes i fortsatt god skikk...

 

Mitt valg er nå blitt enkelt. Enten å kjøpe meg et yoghurtbeger fra frankrike eller en tilårskommen men pent brukt feskar fra Rørvik. Sistnevnte vil da bli gjenstand for noe fornyelse, men kan brukes fra dag 1. Førstnevnte er foreløpig en halvfuktig drøm, men om 5-10 år...

 

Halvfabrikata - joda, men det krever plass og utstyr. Jeg har begge deler, skjønt verkstedet ikke er direkte godt egnet for produksjon av båtinnredning. I alle fall ikke større deler.

Men HVORFOR skal jeg gjøre det? Hvorfor bruke en masse tid på å sette meg inn i dette og hint, jobbe ræva i fatle for å få noe som forhåpentligvis flyter greit, vente flere år før jeg får fukta kjølen.... Nei. Det gidder jeg rett og slett ikke.

 

Alternativet slik jeg ser det: ta et lån og kjøpe en pent brukt Merry Fisher 645. En ny 695 koster alt for mye for oss. Eller spare opp 100 båtpenger og låne resten til en eldre Hansvik 21 combi med nyere motor, og så bruke noen år på å fiske / pusse opp / modifisere, til båten er slik jeg vil ha den. Det siste alternativet er veldig reelt. Cluet er å bruke båten, og så kan jeg pitle med oppgraderinger gjennom vinterhalvåret.

 

Å være ulønna båtbygger, altså få et ferdig skrog med de kompliserte installasjonene på plass, en mikado-stabel lister og plater og noen tegninger, det tenker jeg at jeg ikke behøver å prioritere. Min fritid er verdt LANGT mer. Ungene er små nå, ikke om 5 år. Vi prioriterer familielivet først, og det er ikke forenlig med båtbygging.

 

Der har dere mitt syn på saken. Vi har robotstøvsuger, vi. Det går LANGT raskere å fyke over gulvet med sentralstøvsugeren, men jeg trenger ikke å gjøre det. Jeg kan heller bruke tid på ungene.

 

Og jeg bruker heller tid på å ta med ungene ut på Etnefjorden for å fiske laks enn å stå med rattata i sykkelstativ-stilling oppi noe løselig samlet plast i håp om at ungene ikke vokser båtlysten av seg før jeg er ferdig. Det er verdt noen hundre båtpenger, det!

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Legger til et anna moment: Mitt interessenivå for sløydarbeid / møbelsnekring tilhører øvre kvartil, så jeg kan uttale meg med ikke-dokumenterbar faglig tyngde når det kommer til trearbeid. Jeg trenger ikke fullskala tegninger for å snekre ei sandkasse.

Jeg er aktiv i en rekke facebook-grupper, der kunnskaps- og ferdighetsnivået er bredspektret. Når jeg ser mange av kreasjonene i grupper som inneholder "hobby og proff", samt typen spørsmål som ofte dukker opp i DIY-grupper, våger jeg meg på en storsnutet konklusjon: majoriteten av befolkningen har ikke forutsetninger eller kunnskaper eller motivasjon til å skaffe seg ferdigheter eller kunnskaper nok til å kunne oppnå suksess med noe som helst halvfabrikata. Muligens med unntak av "som avansert moring". Ei IKEA-hylle er normativt utfordring nok for ola dunk og kari rosablogger nordmenneske (nordmann skal visstnok fases ut. Sikkert sjøttmotstanderne som står bak den).

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

For den nevenyttige er slike prosjekt fult mulig å gjennomføre med stort hell. En her i distriktet bygde opp tre stykk Riviera 925. Brukte et år pr båt. Den første var med takterrasse og strak aksling. Den neste var uten takterrasse  og med strak aksling. Den siste som han til slutt beholdt var uten takterrasse og med drev.

De to første kom med motor installert den siste med drev kom uten motor installert.

Han startet byggingen om høsten og hadde båten ferdig til våren. Kvaliteten på arbeidet overgikk antagelig det en fikk om en kjøpte ferdig båt. Nå skal det sies at han hadde bygd flere trebåter i størrelsen 30-40 fot før han tok løs på disse. Kona var med hele tiden og sydde alt av puter og gardiner. Tror faktisk han kjente en god slump når han solgte de to første båtene etter å ha brukt de kun et par måneder. En annen jeg kjenner bygde opp samme båt uten takterrasse og med strak aksel men han brukte 4 år på prosjektet. 

Så at det er mulig er det ingen tvil om men om noen leverer slike sett lengre vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Interessant tråd der mange gode poenger allerede er drøftet. Summert tror jeg ikke dene båtbyggingsformen kommer til å oppstå igjen. Det er nevnt både høyere krav, langt mer omfattende teknisk pakke på dagens båter, høye innkjøpskostnader på underkomponenter, lavere ettermarkedspopularitet, lave realrenter og at samfunnet generelt har utviklet seg mye i retning vekk fra at slike konsepter er attraktive.

 

Tenker også på f.eks. planlegging og forprosjektering av et teknisk anlegg. Om man gjør dette i dag og ikke forventer at båten står ferdig før om 5 år, da er allerede noen av de løsningene man planla for avlegs. Multikabler er erstattet med CAN-bus osv. osv.

 

Jeg beundrer de som har pågangsmot, tid, ferdigheter (og verktøy) nok til å starte og fullføre et slikt prosjekt. For meg er båtliv mer i retning av nytelse på sjøen, det tekniske tar jeg selvfølgelig hand om men i mindre format som f.eks. å installere en manglende ankervinsj når jeg bytter båt etc. Ikke et storprosjekt. Det er ikke der min største båtglede ligger selv om det meste i retning av båtgjøremål er langt bedre enn å vaske hus.

Link to post
Share on other sites

En annen vesentlig faktor til at halvfabrikata for selvmontering/bygging var attraktivt på 70 og 80-tallet: det fantes få alternativer.

 

Hvis du ønsket deg en moderne familiebåt i plast, som f.eks. en Nidelv 24, denne kostet si 50 000 og du bare hadde 25 000. 

- det var ikke bare-bare å låne de manglende 25 000

- brukte båter fantes ikke som tilfredsstilte dine ønsker (jo da, etter hvert, men ikke mange nok, og prisene deretter)

 

Så da var eneste alternativ å legge inn egeninnsats i dette hvis du ville ha denne type båt. Nød lærer nøgen kvinde etc..

 

I dag er bruktmarkedet stort og har i hvert fall vært prisgunstig, og lånemulighetene gode. 

Redigert av Indy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Personlig så kunne jeg godt tenkt meg å prøve på ett halvfabrikatprosjekt. Men det vil jo selvfølgelig (i tillegg til båten og dens utstyr) kreve betydelige investeringer i verktøy og utstyr, samt en plass å stå å gjøre jobben. Med rekkehus i borettslag så blir det muligens litt problematisk å finne ett fornuftig sted å sette en 25-30-foter for ett år eller to... 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Ut fra et kunnskaps- og læringsperspektiv så hadde jeg absolutt kunne tenkt meg å gjøre et halvfabrikata-prosjekt. Dvs jeg ønsker heller å gå hele veien og gjøre alt selv ev. ut fra et 'kit'. Man skal ikke undervurdere 'Tom Sawyer'-effekten om å gjøre arbeid til lek og og lek til arbeid. Men klart, den store økonomiske driveren er ikke der som før. 

 

Vurderte en gang å overta en selvbygget båt, en Meridian 36. Snakket da med snekkeren som hadde kjøpt og ferdigstilt skroget. Han kunne fortelle at det var ansett som en god investering på den tiden han gjorde prosjektet, å bygge seg båt. At man kunne tjene penger på det. Det viste seg å være helt feil, prosjektet ble gjort i den perioden hvor bunnen forsvant ut av markedet. Men det sier nok en del om at økonomi var en svært viktig driver tidligere.

Link to post
Share on other sites

Ser det kommer stadig gode tanker frem her.

Men å holde på i nærmere 5 år...... Ja da ender man lett opp som medlem av "Hagebåteiernes Forening".

Den foreningen ble større for hver uke som gikk. En ting var da man støpte i felleskap, noe helt annet når man fikk den hjem.

Husker en som holdt på med en 23 foter i hagen. Sjelden og aldri lys å se under presenningen. Tiden gikk og stadig nye unnskyldninger ble brukt.

Etter krav fra konen ble den til slutt solgt.  Samme høst dukket den opp i båthavnen for egen maskin. :saint:

 

Trenger heller ikke investere i et stort snekkerverksted for å innrede.

Ja med mindre det ikke er kongeskipet man skal til med..:giggle: 

Jeg klarte meg med et par sett borrer, bits, forsenker, 2 driller (for å slippe å hele tiden måtte skifte fra skru til borr), stikksag med flere typer blad, håndlamper, høvel og støvsuger. For å nevne det viktigste.

I 2021 er det så mye flott på batteri så gjelder å følge med i avisen så kanskje det dukker opp gode tilbud..

 

Er man fra naturen utstyrt med 2 gulrotbunter kan kanskje en betalt snekker ta seg av listingen helt til slutt.. 

 

Man må ha god en plass å stå og en plass å kunne lagre det man ikke trenger der og da..

I disse dager er er det ikke få banker som sitter på mindre "fabrikklokaler".. hint hint..

 

Følger med videre... :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Kjenner en som holdt på med selvbygging tidligere. Han kunne sine saker, og hadde bygget opp et par båter tidligere til å finansiere innkjøp av nytt og stort prosjekt. Før han gikk gang tok han en snakk med naboene for å varsle om at han kom til å få et skrog og at det var greit at han satte opp presseningtelt osv. Joda, de hadde jo sett hvor fine de andre båtene var blitt, og det var selvsagt ikke noe problem. 

Så kom det nye prosjektet på litt over 30 fot med flybridge, og han satte opp teltet sitt i hagen som ble 12 meter langt, 4 meter breit og 6 meter høyt....

Heldigvis var han av typen som får ting ferdig og etter et par år var det klart for sjøsetting. Naboen fikk tilbake sola på tomta si.

I dag finnes det ikke så mange av de naboene som synes ting er "greit", og flere og flere kommuner (i sentrale strøk) forbyr hagebåter. Så flere hindringer enn i gamle dager der også.

Link to post
Share on other sites

Gøy med så mange innlegg. 

 

interessant å foreløpig konkludere med at halvfabrikata bygging ikke er noe de fleste kunne tenke seg. Ser at dagens krav til familiebåt for lengre turer blir for kompliserte å bygge uten forkunnskap. Stort blir det også.  Man bør være både nevenyttig å ha litt verktøy . Plass til å sette byggverket. Ce direktivets begrensninger  og tidsklemma er også et problem.

Halfabrikata byggingen tid er kanskje over.

 

Det har vært en voldsom utvikling innen fritidsbåt fra 1970 til i dag.

 

Så et litt artig fenomen....

Undrer meg litt over at Nidelv 24 som var kanskje Norges mest kjøpte overnattings båt i en periode (Tror det er produsert over 1500 eksemplarer.) Ikke er brukelig til annet enn småturer på Mjøsa.

Samtidig er det en trend blant de "unge" å sove ute i fenomenet hengekøye eller dra på telttur også i skjærgården. 

 

Det er kanskje sånn at båt er noe mer enn turen.

 

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Har vært med på ett halvfabrikat opplegg. Skulle tjene penger, men prisen på båttypen datt med 40% på et år, dermed gikk vi i null. Viktig å ikke overkomplisere ting. Veldig enkel og funksjonell innredning.

 

Kan finne på å gjøre noe tilsvarende igjen, da en veldig basic båt. I en moderne seilbåt er det alt for mye ting, så vil ta mer tid enn jeg har. Har studert salgsannonser på utrangerte regattabåter. De er jo nesten halvfabrikat. Intensjon er å få en båt med funksjonaliteten jeg ønsker, ikke nødvendigvis få en billig båt. Er ikke mangel på verktøy som skremmer meg, heller manglende evne til å bruke verktøy...

Link to post
Share on other sites

Bygde en Inter 9300 halvfabrikat i 2004/5. Syntes dette var gøy og ønsket å bygge en til et par tre år senere uten hardtop, som jeg angret jeg monterte. Den jeg bygde kostet meg ca 680 000,-. Ved forespørsel om nytt halvfabrikat fikk jeg til svar at pga CE merking og at motorvalget var tatt av Inter kostet herligheten 1 150 000,- Da var det brått ikke interessant lenger. Ny båt kostet 1 350 000,- mener jeg å huske.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg aldri kjøpt noe halvfabrikat og bygd opp men jeg kjøpte i sin tid en coronet 32 deepsea med to bensinmotorer og drev. Den tømte jeg helt og fult slik at kun skrog og overbygg var tilbake. Monterte to AQAD 40b motorer med 280 drev nye tanker, innredning og dekk. En stor jobb men fik det unne på 10 måneder. Båten ble bra den men angret fryktelig i ettertid på at jeg monterte de motorene og ikke la på noen kroner og heller fikk 41 motorer med 290 drev. 40 motorene var jo føtt med kjøleproblemer. Men vi hadde mange fine turer med den båten første året fra Bodø til Skagen med fruen, minstemann på et halvt år og to jenter på 9 og 11 år. Da hadde jeg 14 dagers farskapspermisjon så til sammen hadde jeg da 5 uker ferie fantastisk flott tur. Året etter dro vi nordover fra Bodø til Båtsfjord. Ved hjemkomst ble båten solgt. Og neste prosjekt for meg ble og bygge mitt eget hus. Fikk faktisk tillatelse for å stå ansvarlig for alt etter noen runder med søknader til kommunen.

Men tror ikke jeg i dag hadde giddet å ta et slikt prosjekt på nytt verken å innrede båt ellet bygge hus.

 

Link to post
Share on other sites

Indy skrev for 10 timer siden:

Det er vel produsert over 3000 av Nidelv 24?

 

Hadde byggenummer 1200 fra 1977.

 

Mener for øvrig å huske at akkurat Nidelv 24 ikke ble levert som halvfabrikata? Mulig jeg tar feil der.

 

Nidelv 24  ble kun solgt som "ferdig" båt, ikke halvfabrikata. Lurte selv fælt på en ny Nidelv 24 rundt ca.1980 , men syntes båten var noe dyr da. Kostet vel ca. 130.000.- den gang, så jeg endte opp med ei ny Diana 700 i fra Moi Moner på Fevik til 100.000.-

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 11 timer siden:

Skal ikke se bort ifra at snekkene og det litt primitive båtlivet får en ny tid med yngre generasjoner. Kanskje også med elmotor. Med det boligmarkedet som venter disse, kan det nok bli populært med rimelige båter. 

Ikke bare på grunn av boligmarkedet, men også at en enkel båt kan man ta seg av vedlikehold og evt opplag selv, selv uten noen stor teknisk kompetanse. 

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 12 timer siden:

Så et litt artig fenomen....

Undrer meg litt over at Nidelv 24 som var kanskje Norges mest kjøpte overnattings båt i en periode (Tror det er produsert over 1500 eksemplarer.) Ikke er brukelig til annet enn småturer på Mjøsa.

Samtidig er det en trend blant de "unge" å sove ute i fenomenet hengekøye eller dra på telttur også i skjærgården. 

 

Grovt sett finnes det to kategorier mennesker som søker ut i naturen i dag. Det er de som dras i retning av det enkle og primitive ala Lars Monsen og de som skal ha det tilrettelagt med samme eller bedre komfort enn det de har hjemme.

Innen beghe grupper finnes det graderinger fra det det relativt nøkterne ril det ekstreme.

 

Båtferie i dag i kalesjebåt uten ståhøyde, trykkvann, varmt vann, dusj, toalett, kjøleskap, elektrisk lys, landstrøm, varmeapparat, internett, TV, med primus i benken er nok utenkelig for de fleste. Vi som har opplevet det hadde det fint på ferie, men er ikke sikker på om jeg vil helt tilbake til dette. :wink:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 2 timer siden:

Båtferie i dag i kalesjebåt uten ståhøyde, trykkvann, varmt vann, dusj, toalett, kjøleskap, elektrisk lys, landstrøm, varmeapparat, internett, TV, med primus i benken er nok utenkelig for de fleste. Vi som har opplevet det hadde det fint på ferie, men er ikke sikker på om jeg vil helt tilbake til dette. :wink:

 

Hvorfor ikke? Det er jo et herlig enkelt og bekymringsløst liv. Hvorfor "må" vi ha alle fasiliteter vi har hjemme for å kunne slappe av? Er det bare fordi vi kan?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...