Jump to content

Skip i drift i Nordsjøen, hele mannskapet evakuert


Ida Marie III

Recommended Posts

Fordi dette overhodet ikke angår denne saken. Det å trekke inn andre saker som stiller autoritetspersoner i dårlig lys beriker ikke denne tråden. 

 

Foreløpig har vi alt for lite informasjon. Vi vet ikke hvilket menneskelige ledd som har sviktet.

 

Men det var interessant å se at slagsiden skyldes mye skadene skipet ble påført i ballasttank (selv om jeg ikke helt forstår hvorfor). 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Leste ett eller annet sted (orker ikke å lete det opp nå) at kranbommen som gikk over bord, hang og slang i toppingswieren, og slo hull i skutesida.
Innafor var det en ballasttank, og hvis den var tom i utgangspunktet, og så fylltes opp ville jo det også forsterke slagsida.
Mulig det var et journalistisk tankespill, men slik situasjonen var er det ikke utenkelig.

Link to post
seawolf skrev for 7 timer siden:

Leste ett eller annet sted (orker ikke å lete det opp nå) at kranbommen som gikk over bord, hang og slang i toppingswieren, og slo hull i skutesida.
Innafor var det en ballasttank, og hvis den var tom i utgangspunktet, og så fylltes opp ville jo det også forsterke slagsida.
Mulig det var et journalistisk tankespill, men slik situasjonen var er det ikke utenkelig.

Skipet fikk vel mindre slagside etter at kranbommen og den grønne båten forsvant fra dekk. Jeg tror derfor at det ikke var problemer som følge av at kranbommen skulle ha laget et hull i ballasttanken. 

Link to post
Sun Flyer skrev 21 minutter siden:

Uansett hva man kommer fram til med lasten nede så er jeg veldig imponert over sikringen av den seilbåten som stod på dekk og virket uskadd.

Jeg er mest spent på om det er knusningsskader der støttene har stått. Røffe bevegelser så selv om båten har stått stille har det vært mye krefter. Hatt ett par båter der støttene er støpt etter skroget. 2 stk støtter som er  50 cm lang, 250cm bred. Da kan båten i hovedsak stå i krybben og ikke på kjølen. Egentlig eneste støtten jeg stoler på.

 

Båten er veldig lett i forhold til størrelsen, tipper den er stroppet som en vanlig tyngre båt. Det var kanskje det som ga nok marginer til at den sto helt stabilt hele veien. 

Link to post
Ugleseth skrev 16 minutter siden:

Kan hendelsen, hvor skipet var nær ved å forlise, skyldet manglende forståelse av værvarsel, manglende risikovurdering og en  negativ prestasjonkultur som setter sikkerheten til side? 

Ja, det ka det. Time will show. 

Link to post
  • 1 år senere...
tilplan skrev On 14.4.2021 at 7.39:

Skipet fikk vel mindre slagside etter at kranbommen og den grønne båten forsvant fra dekk. Jeg tror derfor at det ikke var problemer som følge av at kranbommen skulle ha laget et hull i ballasttanken. 

 

Årsaken til problemet var vel i utgangspunktet en thruster som var i lasterommet sleit seg og slo hull i en ballastank leste jeg en eller annen vei.

Link to post
  • 4 uker senere...

Nå er rapporten kommet:

Lasteskip-kaptein valgte utsatt rute for å slippe papirarbeid

 

Sitat

 

I en rapport som nederlandske nå har offentliggjort, kommer det blant annet fram at deler av lasten ikke var riktig sikret eller grundig nok inspisert.

 

Det stilles også spørsmål ved kapteinens valg av rute med tanke på værforholdene og hvordan kunnskap og oppgaver ble formidlet i forbindelse med mannskapsbytte.

 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det du nevner finner jeg ikke i artikkelen @Captain A. Hva er det du sier?

 

Hadde den valgte ruten vært et problem dersom kapteinen hadde inspisert lasten før avgang og sikret den skikkelig?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Direktøren svarer jo bra på det spørsmålet:

 

Sitat:

– Jeg har ikke inntrykk av at næringen har problemer med å rapportere til norske myndigheter. Tvert imot melder næringen at de er fornøyd, sier Vik og legger til:

– Men når det blir framsatt i en rapport er det naturlig å se på det og eventuelt følge opp.


Slut sitat

 

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...