Jump to content

Skip i drift i Nordsjøen, hele mannskapet evakuert


Ida Marie III

Recommended Posts

Havelle skrev for 12 timer siden:

Altså, autopilotene på disse skipene er ikke en rattmontert sak med liten elektrisk drivmotor.

Du kan ikke ta det som gjelder mindre båter og tenke at det samme gjelder slike skip.

Hva mener du er galt med å prinsipielt sammenligne autopilot på mindre båt og skip? I begge tilfellene forsøker autopiloten med sine støttesystemer å holde skipet på en fastsatt kurs og blir ytre påvirkninger som vind og sjø for store i forhold til skipets fart gjennom sjøen så vil ikke autopiloten klare å holde skipet på kurs.

 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 12 minutter siden:

Hva mener du er galt med å prinsipielt sammenligne autopilot på mindre båt og skip? I begge tilfellene forsøker autopiloten med sine støttesystemer å holde skipet på en fastsatt kurs og blir ytre påvirkninger som vind og sjø for store i forhold til skipets fart gjennom sjøen så vil ikke autopiloten klare å holde skipet på kurs.

 

 

Men det greide den jo her....

At den ikke skulle greie det er jo bare en teori...

Jeg er sikker på at skipperen ombord viste hva han gjorde da han satt autopilot på kurs rett til havs...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk 👍

 

Ett moment hadde jeg ikke tenkt på: Snø på dekk da de førte ned mannskapet for å sette sleper. Klart det kan bli glatt på dekk når det er en 30 graders helling, ståldekk med snø og store bevegelser... 😮

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

litt av artikkelen:

 

– Visst ein såg krenginga på skipet og bølgene i havet då skipet blei entra, var det ein svært farleg operasjon. Det snødde, det var glatt på dekk og dei som gjekk om bord måtte klamre seg til rekkverket. Det var med livet som innsats, seier Tveten.

 

Empirien her viser at krengninga ikke var så voldsom, og at båten var stabil og takla det greit. Kanskje rundt 15 grader? dette så man da båten kom til kai. kanskje var der litt vann de fikk lensa ut før den kom inn, men hovedgrunnen til at det så gale ut er at alle bilder ble tatt ved maks utslag til styrbord ved slingring, og ikke middel, som man vel skal måle krengning utfra.

 

Tveten er en meget klok og erfaren mann, som jeg sist snakket med i 2012, i forbindelse med takst på en av mine båter som han foretok. Der jeg fikk vite mye om flere store skipsulykker av ham som ikke var kommet frem i media, 

 

Men, om de hadde  kommet i gang tidligere her, så hadde det vært dagslys, og ikke snø på dekk, men tørt, og ikke nevneverdig større bølger som de hevder. slik at her biter han vel seg sjøl litt i halen.

 

 

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fatter ikke denne kometaren så just videoen der de satt ombord folkene og så ingen KLAMRA seg fast til rekkverket
Noen liker å dramatisere det noe veldig uten å ha peiling ...denne ombordstigningen virker helt grei på meg som sitter hjemme i pc stolen ...
Og ja jeg har sett videoer av MYE verre forhold
Ps!
de hadde tilogmed båt som evt.kunne plukke de opp om de skulle havne i sjøen så jeg

sitat https://www.nrk.no/mr/stiller-sporsmal-om-kystverket-overtok-berginga-av-eemslift-hendrika-for-seint-1.15447470
Det snødde, det var glatt på dekk og dei som gjekk om bord måtte klamre seg til rekkverket. Det var med livet som innsats, seier Tveten.

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 2 minutter siden:

 

Om du mener disse har særlig tyngde i argumentasjon i forbindelse med berging av skip...så er du helt ute...

 

Det har jeg på ingen måte fremstilt det som - har jeg? Derfor brukte jeg også ordene "og mest interessant: Boskalis". Poenget her var at det endelig kommer kritiske spørsmål til tidslinjen i media. Det har de aller fleste her inne etterlyst. Jeg tok i tillegg med hvem som stilte dem. Om det starter med at disse stiller dem, så ser jeg ikke problemet?  I pressen har disse organisasjonene nyhetsverdi som gir dem taletid, og det er svarene som er interessante.

Link to post
Share on other sites

aroneid skrev 18 minutter siden:

Om det starter med at disse stiller dem, så ser jeg ikke problemet?  I pressen har disse organisasjonene nyhetsverdi som gir dem taletid, og det er svarene som er interessante.

Dette er faktisk veeldig mye viktigere enn man tenker i flørst omgang. Slik at å gi folk som påpeker slik det er gjort her en diagnose, kan være litt forhastet.

 

Nå er det snakk om oljeutvinning i  Lofoten, Vesterålen, Og i Barentshavet. Det er blitt sagt at vi har verdens beste oljevernberedskap, og at man kan føle seg trygg på det i forhold til sikkerhet for miljø. jeg er faktisk oppgitt selv når jeg ser for en tafatthet de som har ansvaret for dette viser. Trodde vi var mye bedre på dette nå.

 

Dette kan få store konsekvenser for lommeboka til hver enkelt av oss, og det vil være tragisk om en slik situasjon skal kunne velte et mulig flertall for å hente disse pengene opp fra dypet om det får folk/politikere som i utgangspunktet stolte på at vi hadde en beredskap faktisk nå med egne øyne til å se at dette så langt fra stemmer, og snur i sitt standpunkt fordi miljøvernorganisasjonene kommer til media og får omtale og påpeke dette.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nie skrev for 2 timer siden:

Screenshot_20210409-182015_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20210409-182026_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20210409-182038_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20210409-182052_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20210409-182103_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20210409-182115_Samsung Internet.jpg

Glimrende artikkel :thumbsup: Jeg har brent inne med dette en stund nå.

 

Jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte når Kystverket gikk ut og sa at de måtte overta bergingsaksjonen (statlig aksjon) for å få fortgang i bergingen (like før skipet havna i fjæresteinene). Hva for slags kommunikasjon er det? Er ikke det det samme som å si at Boskalis/Smit ikke hadde kontroll samt at det var disse som var anvarlige for operasjonen inntil da? I samme åndedrag understreker man at man holdt på med drivlinjemodellering samt understreket at det var for farlig å heise bergingsarbeiderne fra Smit ombord tidligere på dagen. Ikke rart at Boskalis følte behov for å belyse saken da uttalelsene fra Kystverket helt klart gir uttrykk for kritikk/forstås som kritikk til håndteringen.

 

Altså: Her har Kystverket dirrigert og trenert operasjonen, og når man ser at det er på tide å gjøre noe, legger man indirekte skyld/ansvar på Smit? Hvis det er noe som er påfallende i denne bergingsaksjonen, er det hvor forferdelig dårlige Kystverket var på kommunikasjon/informasjon. Informasjonen til pressen var omtrent fraværende - og når de først skulle si noe, synes jeg de bommer stort når man klarer å få det til å fremstå som om det var Smit som hadde vært for treige. I den grad noen har kompetanse til å bedømme sikkerhetsmarginen ved nedheising fra helikopter til dekk, så må de jo være bergingsmennene fra Smit og helikopterpersonellet - ikke Kystverket. Det bekreftet Kystverket selv i et intervju da aksjonen hadde startet, hvor de sa omtrent som følger "...de (altså Smit-folka) hadde vurdert sikkerhetsrisikoen som akseptabel..."  Må si jeg er skuffet over kommunikasjonsarbeidet fra Kystverket. Eller enda mer konkret: Flau på sjønasjonens vegne! Det finnes fortsatt yrker hvor risiko er innbakt i arbeidet, og hvor risikovurdering/forståelse og håndtering er en del av faget. Åpenbart at å være statsansatt kontorist er mer forskånet for slikt...

 

Godt å få det ut. Alt gikk bra til slutt - men det er læringspunkter både her og der - også når det gjelder kommunikasjon. Da skal jeg ikke si så mye mer i denne tråden.:cheers:

 

Kan legge ved et bilde fra den lille bergningsaksjonen litt tidligere på dagen hvor Kystverket tydligvis ikke var like involvert... Selv snøbygene var fraværende. Det var vel omtrent på dette tidspunktet Kystverket fortsatt hadde tro på sin drivlinjemodellering...

Sleping-AQS-Tor-1-scaled.jpg.0235b7d38a5f631b3b047d936fa0df8f.jpg

 

 

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

aroneid skrev for 9 timer siden:

Bellona, Greenpeace, Miljøvernforbundet og mest interessant: bergingsfirmaet Boskalis som var med under operasjonen - kritiserer for at det gjekk for seint:

 

Pussig. Har de ikke lest kommentarene her inne om at vi må stole på de ekspertene som holder på der ute, og la dem holde på i fred? 

 

Link to post
Share on other sites

Var det ikke slik at det var rederiet selv som stod for redningsaksjonen (og medfølgende risiko) helt til staten tok over og valgte å gjennomføre operasjonen? 

 

Jeg tror det ligger mye oppunder bordet her, som vi aldri vil få høre noe om, og jeg tipper det meste handler om økonomi. 

Link to post
Share on other sites

Sikkert - men det blir problematisk å gjennomføre noesomhelst hvis det er et statlig organ som dikterer hele greia. Bergingsfolka til Smit er avhenging av helikoptertransport. Smit har båter på plass. Kystverket kuker hele greia til da de faktisk opererer som koordinator under hele operasjonen og nedlegger veto mot helikoptersenk (ingen innrømmelser enda - min antagelse). Så har vi da enda et område som ikke kan fag, men som er flinke på kultur.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bellen skrev 27 minutter siden:

Var det ikke slik at det var rederiet selv som stod for redningsaksjonen (og medfølgende risiko) helt til staten tok over og valgte å gjennomføre operasjonen? 

 

Jeg tror det ligger mye oppunder bordet her, som vi aldri vil få høre noe om, og jeg tipper det meste handler om økonomi. 

 

Det fremgår vel av BT-artikkelen at det var Kystverket som tok beslutningene om å la være å handle gjennom dagen grunnet (Kystverkets) "....egne risikovurderinger". 

Smits-gjengen, som faktisk skulle utføre bordingen, fikk ikke være med i helikopteret ut til havaristen for å gjøre sin egen vurdering av forholdene🤔

 

Redigert av nie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rolf skrev On 7.4.2021 at 22.44:

Ok, så da er det fremdeles en Smit Salvage operasjon. Såvidt jeg forstår har rederiet hyret Smit Salvage til å forestå hele operasjonen. Smit har så chartret inn Normand Drott og BB Ocean. 
At Kystverket nå har iverksatt statlig aksjon, hva betyr det egentlig? Har det kun med oljevernberedskap å gjøre? Har de inntil i kveld satt et «hold» på bergingen og så allikevel tillat ombordsetning av Smitpersonell?

Usikker på hvem som egentlig tar de store avgjørelsene ang selve bergingen...


@Solseng - har gjort meg lignende tanker, at Smit folkene har ønsket å komme i gang men at Kystverket har satt ned foten og avventet. Inntil det plutselig ikke var noen margin igjen og fet måtte handles. Da «tok de over» og gav ok til at Smit kunne iverksette sin operasjon, som såvidt jeg forstår inkluderer både Norman Drott og BB Ocean som begge skal være innchartret og betalt av Smit Salvage.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...