Jump to content

Skip i drift i Nordsjøen, hele mannskapet evakuert


Ida Marie III

Recommended Posts

Komodo skrev for 9 timer siden:

Hvis du er i tvil om det @Chiefengineer, så kan jeg trøste deg med at jeg har lest hele innlegget ditt. Jeg ser jo at du skriver litt om dine meninger, men du skriver ikke hvem du er uenig i og om hva. Jeg tviler ikke på dine faglige kunnskaper som sjømann, det jeg kommenterer er at du lirer av deg en generell og nedlatende karakteristikk av oss "sofaeksperter", uten å svare direkte på hvem du mener at har feil, og hva de/vi har tatt feil i. Da blir det en retorikk hvor du som selvoppnevnt ekspert på området, setter alle oss andre i en bås som idioter. @Ugleseths henvisning til en annen tråd viser at kritisk tenkning fra utenforstående kan være relevant. Så vidt jeg husker skrev jeg også noen ord i den tråden om sikkerhetssystem og testing generelt uten at jeg ikke fikk noen fornuftige svar på det. Ha i bakhodet at en ekspert på et område på landjorda kan fort ha litt fornuftige tanker om systemer på et skip også. 

 

Registrerer at du har synspunkter på dette på lik linje med det jeg har mot kritikken av aksjonen. Og det er helt greit, håper du fortsatt er av den oppfatning at kompetansen til å foreta beslutninger, og forutsetningene for å vurdere forholdene i større grad lå ute i havet på deltakende og besluttende personell involverte i aksjonen enn hos Bellona samt et lite fåtall andre kritikere sittende i sofaene i de tusen hjem.

 

I motsatt fall så konstaterer jeg at du ikke har tillit til hvordan systemet er orgainisert i Norge.

 

Bevares, klart man må få lov til å kritisere men man må også forvente å få svar på tiltale.

 

Og JA, jeg kritiserer dette på grunnlag av at jeg med disse områdene som arbeidsplass kan en del om værforholdene her ute sett fra sjøsiden. Jeg trur hverken du eller Ugleseth ville forsøkt å borde et fartøy eller kjøre over med slepeline i en MOB-båt under disse forholdene. Ikke engang påtenkt å sette ut MOB båten, dette var forhold der kun en stuplivbåt kunne benyttes og da til ren evakuering.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 11 timer siden:

Ulykker til sjøs skyldes svært ofte  menneskelig svikt og manglende dømmekraft..

 

Feil, ulykker til sjøs skyldes alltid menneskelig svikt. Enten på konstruksjons/designnivå, brukernivå, vedlikeholdsnivå etc. Det forekommer ikke ulykker til sjøs uten at mennesker er involverte. Heller ikke på landeveien, i luftfarten eller andre steder. Menneskene er alltid årsaken til slike ulykker.

 

Det er abolutt ingen ting som er oppsiktsvekkende ved det.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

håper du fortsatt er av den oppfatning at kompetansen til å foreta beslutninger, og forutsetningene for å vurdere forholdene i større grad lå ute i havet på deltakende og besluttende personell involverte i aksjonen enn hos Bellona samt et lite fåtall andre kritikere sittende i sofaene i de tusen hjem.

Både og. I alle fall det første, men det er jo ikke til å komme unna at enkelte eksperter sitter i sofakroken av og til også, og alle eksperter var vel ikke til stede der ute da det skjedde. Jeg opphever ikke meg selv til ekspert på dette, men det blir for dumt å si at kun de som var til stede der og da hadde ekspertkompetanse til å vurdere situasjonen. 

 

Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

I motsatt fall så konstaterer jeg at du ikke har tillit til hvordan systemet er orgainisert i Norge.

Jeg har verken tillit eller mistillit til hvordan systemet er organisert i Norge av den enkle grunn at jeg ikke har inngående detaljkunnskap. Jeg overlater derfor de sterke meningene til dere som har slik kunnskap. Men jeg er ikke så naiv at jeg blindt stoler på at systemet ikke kan bli bedre, og at kapteinen, sjøfolkene og redningsetatene alltid gjør de beste vurderingene. Jeg har vært involvert i nok aksjoner til å vite at redningsberedskapen i Norge har mange hull (på andre områder enn dette). 

 

Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

Bevares, klart man må få lov til å kritisere men man må også forvente å få svar på tiltale.

Helt klart. Men det er svaret på tiltale jeg reagerer på når du skriver som du gjør. Du kaster ut en generell kritikk som ikke er rettet mot noen av debattantene, og heller ikke konkret på hva du er uenig i. 

 

Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

Jeg trur hverken du eller Ugleseth ville forsøkt å borde et fartøy eller kjøre over med slepeline i en MOB-båt under disse forholdene. 

Antagelig. Men nå har jeg heller ikke sagt at verken jeg eller andre burde gjort det. Det eneste jeg har gjort er å applaudere forslaget til @rogeri om at en innovativ løsning for å sette sleper på et fartøy i drift måtte ha vært smart. Nettopp av den årsak du nevner, altså at det er håpløst å kjøre inntil med et annet fartøy for å få satt sleper. Dette er ikke første gang, og garantert ikke siste gang, at det er utfordring med å få satt sleper på et fartøy under drift. En løsning som reduserer risikoen for arbeidsulykker og samtidig øker muligheten for å få et fartøy på slep i dårlig vær måtte jo vært et framskritt. Av og til skjer det jo framskritt og utvikling vet du. 

 

Link to post
Share on other sites

Bilde fra lasterommet på havaristen hos NRK her.

 

Og litt av hva de skriver:

Sitat

En thruster (en del av et fremdrifts- og styresystem for skip) forårsaket hull i en ballasttank innvendig (en ballasttank er et rom som rommer vann, som brukes som ballast for å gi et fartøy stabilitet). – Den ene trusteren har forskjøvet seg og slått hull i lasteromssiden, sånn at det har gått hull i en ballasttank, sier Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet. Thrusteren veier over 60 tonn.   

 

Det har også vært noe forskyvning på en arbeidsbåt som var lagret under dekk. Sjøfartsdirektoratet sier det ikke skal være større skader på denne.

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

tilplan skrev 11 minutter siden:

Det burde forklare hvorfor jeg ikke så stropper, men så på en større skjerm synes jeg at jeg ser en rundsling som så fortsetter med en kjetting til dørken. Justerte så litt på lyset for å få det bedre fram. Dette kan jo selvfølgelig henge der av andre grunner.685683842_Skjermbilde2021-04-13.png.c8596f211e6685d274673daf00bb75ab.png

 

At lastsikringen ikke har vært tilstrekkelig er det vel liten tvil om. Bildet du viser oss her tyder vel sterkt på at de har brukt det de har hatt for hånden av stropper og kjettinger. Blir spennende om vi får høre mer om dette. 

Link to post
Share on other sites

 

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Det kan ha vært provisorisk sikring etter at thrusterne allerede har beveget seg...

Enig. Neppe lurt å dømme ut fra disse bildene, her kan det både være provisorisk sikring av redningsmannskaper og noe mannskapet har forsøkt å gjøre når ting begynte å gå galt.
Informasjonen blir offentlig, ta det da i stedet for å spekulere ut fra noen (ikke veldig informative) bilder.

Link to post
Share on other sites

Kapteinen på fiskebåten har fått trålen i propellen og mistet all fremdrift.

 

Nødsamtalen:  Ja goddagen DU. Vi har kommet litt i knipa her. Dere må prøve å sende redningsskøyta....Fiskebåten ble knust i fjellet  noen  minutter senere og totaltforliste. Mannskapet ble med nød og neppe reddet pga et oppegående redningsmanskap.

 

Kapteinen ble fremstilt som en uredd  helt. Kapteiner som ikke evner å se farer og aldri er redd er ingen helter. Det gir bare noen bedrøvelige signaler. 

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 2 minutter siden:

Kapteinen på fiskebåten har fått trålen i propellen og mistet all fremdrift.

 

Nødsamtalen:  Ja goddagen DU. Vi har kommet litt i knipa her. Dere må prøve å sende redningsskøyta....Fiskebåten ble knust i fjellet  noen  minutter senere og totaltforliste. Mannskapet ble med nød og neppe reddet pga et oppegående redningsmanskap.

 

Kapteinen ble fremstilt som en uredd  helt. Kapteiner som ikke evner å se farer og aldri er redd er ingen helter. Det gir bare noen bedrøvelige signaler. 

Nå har du postet i feil tråd. 

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 4 timer siden:

Kapteinen på fiskebåten har fått trålen i propellen og mistet all fremdrift.

 

Nødsamtalen:  Ja goddagen DU. Vi har kommet litt i knipa her. Dere må prøve å sende redningsskøyta....Fiskebåten ble knust i fjellet  noen  minutter senere og totaltforliste. Mannskapet ble med nød og neppe reddet pga et oppegående redningsmanskap.

 

Kapteinen ble fremstilt som en uredd  helt. Kapteiner som ikke evner å se farer og aldri er redd er ingen helter. Det gir bare noen bedrøvelige signaler. 

 

Mener du at om skipperen på radiosambandet hadde ropt, skreket og hylt rundt i vill panikk så hadde dette vært oppskriften på en helt? Istedet for å forholde seg kald og rolig men dog helt klar og konsistent foran resten mannskapet slik denne karen gjorde?

 

Forøvrit autentisk gjengitt her men med et noe annet inntrykk enn det du refererer til:

 

https://www.nrk.no/nordland/kaptein-i-nodsamtale_-_-ja_-god-dagen-du.-vi-har-kommet-litt-i-knipa-her-1.13250514

 

Det er en grunn til at svært mange rederier gjennomfører peronlighetstester før de ansetter personell i ledende stillinger, på lik linje med f.eks. flyselskaper. Det er nettopp for å unngå at man får slike "panikkhelter" (?) som du refererer til og som kan generere den reneste katastrofe om de havner i en ledende stilling under en kritisk hendelse f.eks. på et skip med flere tusen passasjerer ombord der de sprer panikken sin til alle sammen.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 5 timer siden:

Kapteiner som ikke evner å se farer og aldri er redd er ingen helter.

 

Du leser mye rart ut av den episoden? 

En som kan beholde roen og handle rasjonellt, på tross av fare og frykt, er vel nettopp det som gjør en helt. 

 

Slike ser vel ofte ikke seg selv som helter heller, da de bare gjorde det alle burde gjort i samme situasjon. 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 5 timer siden:

Nå har du postet i feil tråd. 

 

Grand Banks jr skrev 7 minutter siden:

Dette er en avsporing. Ber dere være voksne nok til å lage egen tråd hvis dere vil diskutere kapteiner generelt. :giggle:

 

 

Et skip var en hårsbredd fra å forlise på norskekysten noe som kunne få katastrofale konsekvenser. Kapteinen er skipets befalhavende og har ansvaret for sikkerheten. Forstår ikke hvorfor man ikke kan belyse deres rolle i denne tråden. Det skal bli spennende å lese om kapteinen hadde forvisset seg om at alt ombord var forsvarlig sikret før de seilte ut i stormen.

 

https://www.tv2.no/a/2843465

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 6 timer siden:

Kapteinen på fiskebåten har fått trålen i propellen og mistet all fremdrift.

 

Nødsamtalen:  Ja goddagen DU. Vi har kommet litt i knipa her. Dere må prøve å sende redningsskøyta....Fiskebåten ble knust i fjellet  noen  minutter senere og totaltforliste. Mannskapet ble med nød og neppe reddet pga et oppegående redningsmanskap.

 

Kapteinen ble fremstilt som en uredd  helt. Kapteiner som ikke evner å se farer og aldri er redd er ingen helter. Det gir bare noen bedrøvelige signaler. 

 

Ja, for ikke å snakke om søvnige lokkførere som kjører på rødt...🤔

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...