Jump to content

Skip i drift i Nordsjøen, hele mannskapet evakuert


Ida Marie III

Recommended Posts

Riktig. Normand Drott og BB Ocean var chartret av Smit Salvage. Men de fikk ikke helikopter. Omtrent så enkelt kan operajonen beskrives. For å gjøre historien komplett, så klarer Kystverket å kommunisere at alt gikk så mye bedre når de fikk overta med sin "statlige aksjon". Nå med Smit-personellet som hovedaktør  - 45min, og Eemslift Hendrika er under slep.

 

Hele Kystverk-gjengen bør øverføres til NAV. Samme går for pressen/journalistene ( unntatt BT): En flokk idioter som videreserverer det de får servert uten noen som helst form for kritisk blikk eller en lavmålsgrad av forståelse...

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg sliter med å se hva dere mener gikk galt med denne bergingen. At man ventet til bølgene roet seg var fornuftig med tanke på sikkerheten til personell og utstyr, og da operasjonen ble satt i gang var det fortsatt noen timers margin og alt gikk som det skulle. Så alt tyder på at dette var gjennomtenkt og greit planlagt. Rart hvor forskjellig vi kan oppfatte samme operasjon....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 15 minutter siden:

Jeg må innrømme at jeg sliter med å se hva dere mener gikk galt med denne bergingen. At man ventet til bølgene roet seg var fornuftig med tanke på sikkerheten til personell og utstyr, og da operasjonen ble satt i gang var det fortsatt noen timers margin og alt gikk som det skulle. Så alt tyder på at dette var gjennomtenkt og greit planlagt. Rart hvor forskjellig vi kan oppfatte samme operasjon....

Du ser åpenbart ikke problemet i retorikken og kommunikasjonen fra Kystverkets side. Ei heller den åpenbare mangel på situasjonsforståelse hos nasjonens "fagmiljø". Greit nok. Vi landet på riktig side denne gang, men å satse på at suksessen gjentas neste gang har nok lavere odds... Du jobber vel ikke i Kystverket, gjør du?

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det gikk jo ikke galt.

 

Det er vel heller slik at noen av oss mener at operasjonen med fordel kunne vært satt igang vesentlig tidligere på dagen i dagslys riktignok med marginalt større bølgehøyde men relativt rolige vindforhold.

 

Istedet fremstod Kystverket temmelig handlingslammet inntil man  ut på kvelden innser at båten ender i Hoddevika/Buholmen/Bukketjuvane hvis ikke noe gjøres. 

 

Da setter man igang en aksjon hvor det som tidligere på dagen var for risikabelt i dagslys plutselig er helt ok i mørke fordi signifikant bølgehøyde er redusert fra 5 til 4m.

 

Når Kystverket i ettertid forsøker å lage en suksesshistorie av dette i media, mener noen av oss at dette er nokså usmakelig.

 

Du @index er ikke enig i dette.

Det er selvsagt helt greit.

Redigert av nie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solseng skrev 17 minutter siden:

 Du jobber vel ikke i Kystverket, gjør du?

 

Nei, jeg gjør ikke det. Og jeg er heller ikke konspirasjonteoretiker av noe slag. Jeg ser bare en vel gjennomført operasjon med sikkerhet i fokus.  

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

48 minutes ago, Solseng said:

Du ser åpenbart ikke problemet i retorikken og kommunikasjonen fra Kystverkets side. Ei heller den åpenbare mangel på situasjonsforståelse hos nasjonens "fagmiljø". Greit nok. Vi landet på riktig side denne gang, men å satse på at suksessen gjentas neste gang har nok lavere odds... Du jobber vel ikke i Kystverket, gjør du?

Jeg ser problemet i kommunikasjon og retorikk fra de fleste parter jeg. Inkludert Smit.

Men det er mulig det er journalister som er årsaken. 

 

Men slik det står er det for lite informasjon til egentlig å vurdere hva som har skjedd mellom partene. 

 

Når Smit er avhengige av statlig helikopter for å låres ned så får de også stole og være fornøyde med vurderinger som gjøres fra heli-crew. Men skal ha sagt at jeg vet jo ikke om hva de sa. 

 

Kystverket og kystvaktas bidrag også etter at de "overtok" fremstår som tilskuere på første rad, med unntak av litt lettbåt assistanse. 

 

Miljøorganisasjonene har bare bekreftet at de vet ingenting om dette og bør holde kjeft/ingen bør lytte. 

 

Om man kritiserer fordi man venter til sjøen roer seg og bevegelser minsker eier man ikke is i magen. Når først folk var ombord så er det ingenting som tilsier at det skal ta lang tid. Om en av dem ombord skader seg mister man timer. Og når man vurderer bølgehøyde er det verdt å også vurdere bølgeperiode.

 

Mye rart som skal komme utav en suksess historie. Mange som var flinke og la til rette for flaks her.

 

Link to post
Share on other sites

Litt av poenget er at "åstedet" er utenfor rekkevidde for journalister. D.v.s. at ingen var der. Dermed må man ta inn den info som finnes - mulig at Kystverket trodde de hadde kontroll over denne infoen - men feilene lyser såpass sterkt gjennom hele denne historien, at det er mulig å danne seg et noenlunde korrekt situasjonsbilde.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Før staten overtok styringen var det vel ikke noen som kunne nekte et seriøst firma å berge enn båt?

Jeg kan ikke skjønne at hverken kystverket, kystvakten eller HRS har myndighet til å nekte et bergingsselskap/eieren å sette en sleper før de gjør formelt vedtak om å overta ansvaret for operasjonen.

Noen som vet hvor man i tilfelle finner lovhjemmel for å nekte en eier å ta vare på båten sin?

Det finnes massevis av private helikopter til leie både i Norge og andre land som kunne leies inn og sette folkene på dekk hvis pilot og helikopterselskap fant det forsvarlig. Hvorfor gjorde ikke bergingsselskapet det hvis de mente det var fornuftig?

Kystverket ville bare hatt massive utgifter ved et havari, mens bergingsselskapet ville fått stor fortjeneste på berging av vrak og oljesøl. jeg sier ikke at det er årsaken til at de ventet, men utsikter til penger veier alltid litt i vektskåla.

Så lenge båten var stabil og bølgehøyden var fallende ville det normalt bli enklere og tryggere å berge dess lenger man ventet. Med aktuelt vær hadde man vel relativt god tid til å sette slepere før den nådde land.

 

Det er vel kanskje vanskeligere med både ansvarsforhold og økonomi hvis staten skal låne ut et redningshelikopter til en kommersiell aktør som skal tjene store penger. Med en gang det er en redningsaksjon er det klare linjer.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev 17 minutter siden:

 

Det er vel kanskje vanskeligere med både ansvarsforhold og økonomi hvis staten skal låne ut et redningshelikopter til en kommersiell aktør som skal tjene store penger. Med en gang det er en redningsaksjon er det klare linjer.

 

Som norsk skattebetaler og bruker av den flotte kysten vår, forventer jeg at Kystverket, Redningstjenesten og øvrige norske myndigheter samarbeider med private aktører så godt som overhode mulig for å begrense skadevirkningene på norsk natur når slike hendelser som dette inntreffer.

 

Det økonomiske oppgjøret får de ta etterpå.

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 11 timer siden:

Litt av poenget er at "åstedet" er utenfor rekkevidde for journalister. D.v.s. at ingen var der.

 

Så hvordan vet du dette da, som åpenbart ingen andre vet...? var du du der..?

Solseng skrev for 11 timer siden:

Dermed må man ta inn den info som finnes - mulig at Kystverket trodde de hadde kontroll over denne infoen - men feilene lyser såpass sterkt gjennom hele denne historien, at det er mulig å danne seg et noenlunde korrekt situasjonsbilde.

 

At en har/gjør seg opp meninger om en hendelse, betyr ikke at en sitter med faciten på hva som egentlig skjedde...

Link to post
Share on other sites

Man gjør seg mange tanker i, under og etter slike redningsaksjoner. Personlig er jeg ydmyk overfor de avgjørelser og vurderinger som ofte blir tatt av dyktige folk i de tilfeller en bergningsaksjon lykkes 

En ting jeg lurer på, både som legmann og novise i aksjoner som dette, er hvorfor det ikke er standard krav med dertil dimensjonerte og strategisk plasserte festepunkter for slepetau plassert nær vannlinjen som kan nås, kobles og opereres fra sjøsterke og lettmanøvrerte mob-båter.  Ombordsetting av mannskap fra helikopter, forstår jeg kan være en risikabel og farlig del av en slik redningsaksjon også i denne aktuelle aksjonen. 

 

Link to post
Share on other sites

 

rogeri skrev 14 minutter siden:

En ting jeg lurer på, både som legmann og novise i aksjoner som dette, er hvorfor det ikke er standard krav med dertil dimensjonerte og strategisk plasserte festepunkter for slepetau plassert nær vannlinjen som kan nås, kobles og opereres fra sjøsterke og lettmanøvrerte mob-båter.  

Meget skarpt observert rogeri :yesnod: Her har du antagelig funnet et hull i den maritime beredskapen og et forbedringspotensiale. Denne sektoren er ikke så konservativ, så de kommer sikkert til å ta til seg dette forslaget ganske kjapt. 

Link to post
Share on other sites

rogeri skrev 43 minutter siden:

En ting jeg lurer på, både som legmann og novise i aksjoner som dette, er hvorfor det ikke er standard krav med dertil dimensjonerte og strategisk plasserte festepunkter for slepetau plassert nær vannlinjen som kan nås, kobles og opereres fra sjøsterke og lettmanøvrerte mob-båter.

 

 

Komodo skrev 19 minutter siden:

Meget skarpt observert rogeri :yesnod: Her har du antagelig funnet et hull i den maritime beredskapen og et forbedringspotensiale. Denne sektoren er ikke så konservativ, så de kommer sikkert til å ta til seg dette forslaget ganske kjapt. 

 

Det er vel ikke så rent enkelt å gå inntil skutesida med mob-båt og feste et slepetau nær vannlinja når sjøen er så grov som i dette tilfellet. Tviler på at det er mulig i det hele tatt.

 

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 2 timer siden:

 

 

 

Det er vel ikke så rent enkelt å gå inntil skutesida med mob-båt og feste et slepetau nær vannlinja når sjøen er så grov som i dette tilfellet. Tviler på at det er mulig i det hele tatt.

 

 

 

 

Jeg tror også det vil bli vanskelig...

Jeg husker mange tvilsomme episoder vi hadde offshore når vi trente på pickup med mob båt i litt overkant rufsete vær...

 

Kommer forøvrig et intervju med bergnings mannskapet nå i kveld på dagsrevyen...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitat fra lederen i Sunnmørsposten:

"Dette var en vekker, og slike vekkere må man ta all mulig læring ut av"

 

Jeg så også lederen i Kystverket på NRK TV tidligere ikveld. Opplevde ikke av hans uttalelser at han hadde fått noen "vekker" eller at han var særlig inne på å lære av hendelsen.

 

"Slå seg på brystet " var kanskje mer dekkende for fremtoningen.

Link to post
Share on other sites

Det finnes muligens altfor mange sjøfolk ombord på disse skipene  på norskeskysten som tror de er udødelige og at de har fartøy som står imot all slags vær. De legger ut i orkan uten motorolje, glemmer å sikre lasten og styrer skipene på land midt på lyse dagen.  Idiotene er de som skal rydde opp etter dem.

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 7 timer siden:

Det er vel ikke så rent enkelt å gå inntil skutesida med mob-båt og feste et slepetau nær vannlinja når sjøen er så grov som i dette tilfellet. Tviler på at det er mulig i det hele tatt.

Det kan tenkes Jannmar. Men nå var vel ikke innlegget mitt helt kjemisk renset for sarkasme :wink: Jeg synes uansett @rogeri er inne på en interessant tanke. En mer effektiv måte å få satt sleper må jo være en bra ting. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 3 minutter siden:

Det kan tenkes Jannmar. Men nå var vel ikke innlegget mitt helt kjemisk renset for sarkasme :wink: Jeg synes uansett @rogeri er inne på en interessant tanke. En mer effektiv måte å få satt sleper må jo være en bra ting. 

Ja, dette var smart.
For å trekke det lengre: Det har, i alle fall siden før krigen, vært standard utrustning på tanks å ha slepeliner allerede klare.
Kunne man ikke hatt noe lignende på skip? En vinsj i baugen med eget batteri uavhengig av resten av skipets systemer, fjernstyrt, som ved riktig kryptertsignal slipper ut en slepetrosse? Da slipper man å komme seg inntil skipet også.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser heller for meg en innretning i baugen på et skip hvor en mob båt kan skyte gjennom en hiveline med harpun, og deretter trekke gjennom slepetrosse. Utfordringen er jo som Jannmar og Ida Marie påpeker at det ikke er trygt å gå inntil båtens baug med mob båt i stor sjø. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...