Jump to content

Skip i drift i Nordsjøen, hele mannskapet evakuert


Ida Marie III

Recommended Posts

Roger jo skrev 4 minutter siden:

 

På nyhetene var det noen i Kragerø som  har fulgt spente på hvordan det står til med seilebåten den skal dit.

 

Veit ikkje heilt kva eg skal seie om den saka. Føler at eit eventuelt tap av ein seilbåt ikkje er det viktigaste i denne hendinga... Enkelte gongar synes eg folk skulle tenkt seg om to gongar, kanskje enno fleire... 

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev for 4 timer siden:

Det eg vil fram til er at i slik vær så kan man drifte av kurs på autopilot 

Det kan være man blir truffet av ekstra stor sjø slik at fart gjennom sjø stopper

opp, vindkast gjør at framdrift stopper opp

Havner man på siden i slik vær så klarer ikkje autopiloten og svinge fartøyet opp igjen på været

 


 

 

Altså, autopilotene på disse skipene er ikke en rattmontert sak med liten elektrisk drivmotor.

Du kan ikke ta det som gjelder mindre båter og tenke at det samme gjelder slike skip.

Link to post
Share on other sites

Vært et spennende case, med imponerende dekning.

Betryggende å se hvilke ressurser som stilles til disposisjon!

Helikoptre, KV ditt, KV Datt, slepefartøy.. og ikke minst smartingene på land.

 

På havet vil det alltid skje ting, fint at vi da har brukbar kapasitet.

 

Skulle kanskje ønsket meg flere bilder.. spesielt nå som den er kommet til kai :pray:

Mens jeg spent venter på havarirapporten og læringsmomentene som der avdekkes :thumbsup:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev 12 minutter siden:

 

Veit ikkje heilt kva eg skal seie om den saka. Føler at eit eventuelt tap av ein seilbåt ikkje er det viktigaste i denne hendinga... Enkelte gongar synes eg folk skulle tenkt seg om to gongar, kanskje enno fleire... 

 

Tipper du også hadde vært bekymra hvis du hadde kjøpt deg ny seilbåt og sett den på nyhetene sånn, dattera på 8år som maser på om de får båten osv. Jeg skjønner de i allefall godt, hadde vært bekymra for den nye båten jeg også, hvis jeg var i demmes sko 

 

Link to post
Share on other sites

 

Slett ikkje. Hadde det vore min seilbåt som stod der, så hadde eg takla det rimeleg greitt. Forsikringane hadde vore på plass, og livet hadde gått vidare.  Om lasteskipet hadde grunnstøyt på kysten her, så hadde det ikkje vore greitt. Det hadde vore bekymringa! Må sjå ting litt i perspektiv.

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 7 minutter siden:

Altså, autopilotene på disse skipene er ikke en rattmontert sak med liten elektrisk drivmotor.

Du kan ikke ta det som gjelder mindre båter og tenke at det samme gjelder slike skip.

Den typen har eg aldri vert bort før 😄

Bestefar hadde ein krok på rattet i sjarken sin ,sabben ristet såpass at den drog roret til bb så da funket det med ein krok for holde det igjen ,styrte bra beint med dette systemet 👍


Gjer opp og forsøke og forklare meir og ligge på været med autopilot 😳

 

Har bakket på været x antall ganger i mykje friskere vær enn i dette tilfelle

Så har bra innblikk i korleis ein autopilot virker og ikkje virker

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev 56 minutter siden:

 

Veit ikkje heilt kva eg skal seie om den saka. Føler at eit eventuelt tap av ein seilbåt ikkje er det viktigaste i denne hendinga... Enkelte gongar synes eg folk skulle tenkt seg om to gongar, kanskje enno fleire... 

 

Eika skrev 41 minutter siden:

 

Tipper du også hadde vært bekymra hvis du hadde kjøpt deg ny seilbåt og sett den på nyhetene sånn, dattera på 8år som maser på om de får båten osv. Jeg skjønner de i allefall godt, hadde vært bekymra for den nye båten jeg også, hvis jeg var i demmes sko 

 

 

sunnmøre skrev 33 minutter siden:

 

Slett ikkje. Hadde det vore min seilbåt som stod der, så hadde eg takla det rimeleg greitt. Forsikringane hadde vore på plass, og livet hadde gått vidare.  Om lasteskipet hadde grunnstøyt på kysten her, så hadde det ikkje vore greitt. Det hadde vore bekymringa! Må sjå ting litt i perspektiv.

Kvifor er det ikkje rom for å dekke dette perspektivet av saka, eller for eigaren å stå fram? Det har på ingen måte gått ut over dekninga av, eller alvoret i, resten av saka. Eigaren har vel også stått fram som diplomatisk og sagt at båten er forsikra og at det viktigaste er det store skipet.

 

Eg syns dette er interessant som eit tillegg til saka, det syns eg også om den breie dekninga av den grøne båten (som starta lenge før den datt av). Kunne gjerne tenkt meg historia bak Windyen også, men eigaren har kanskje "tenkt seg om to gangar".

Redigert av aroneid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

aroneid skrev 3 minutter siden:

 

 

Kvifor er det ikkje rom for å dekke dette perspektivet av saka, eller for eigaren å stå fram? Det har på ingen måte gått ut over dekninga av, eller alvoret i, resten av saka. Eigaren har vel også stått fram som diplomatisk og sagt at båten er forsikra og at det viktigaste er det store skipet.

 

Eg syns dette er interessant som eit tillegg til saka, det syns eg også om den breie dekninga av den grøne båten (som starta lenge før den datt av). Kunne gjerne tenkt meg historia bak Windyen også, men eigaren har kanskje "tenkt seg om to gangar".

 

Heit greitt det. Synes likevel at det er litt trist å drive «Se og hør»-journalistikk om ei så alvorleg hending. Vi får vere enige om å vere uenige🙂

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev 2 minutter siden:

 

Heit greitt det. Synes likevel at det er litt trist å drive «Se og hør»-journalistikk om ei så alvorleg hending. Vi får vere enige om å vere uenige🙂

Eg syns sjølvsagt at media heller burde prioritert å stille litt meir gravande spørsmål til enkelte ting slik at vi fekk belyst meir av kva vurderingar som blei gjort undervegs - men trur dessverre ikkje det stod mellom ei slik prioritering på desken. ;)

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke alle yacht-transporter som kan skilte med følge av kystvakt, flere spesialskip, helikopter og antagelig store deler av verdenspressen, så det blir nok flere stjerner i logoen der.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Captain A said:

Gjer opp og forsøke og forklare meir og ligge på været med autopilot 😳

 

Har bakket på været x antall ganger i mykje friskere vær enn i dette tilfelle

Så har bra innblikk i korleis ein autopilot virker og ikkje virker

Men skipet lå jo ikke på været, det beveget seg framover mot været. I førstnevnte tilfelle har du ikke styringsfart, og autopiloten vil ha vanskeligheter.  Med en gang du har styringsfart, skjønner jeg ikke hvorfor autopiloten ikke skulle greie å holde kursen like godt som en rormann av kjøtt og blod.

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev 10 minutter siden:

Men skipet lå jo ikke på været, det beveget seg framover mot været. I førstnevnte tilfelle har du ikke styringsfart, og autopiloten vil ha vanskeligheter.  Med en gang du har styringsfart, skjønner jeg ikke hvorfor autopiloten ikke skulle greie å holde kursen like godt som en rormann av kjøtt og blod.

 

Nei, akkurat det er det nok bare Captain A som skjønner...😉

Frå spøk til alvor...i dette været , med denne slagsiden og den tunge sjøen rett i mot...så viste jo nettopp autopiloten at den taklet det fint...det viste nok skipperen ombord...derfor gjorde han som han gjorde...og det var helt riktig, inntil båten mistet all motorkraft... 

Eller mener du skipperen gjorde feil..?

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev 3 minutter siden:

Men skipet lå jo ikke på været, det beveget seg framover mot været. I førstnevnte tilfelle har du ikke styringsfart, og autopiloten vil ha vanskeligheter.  Med en gang du har styringsfart, skjønner jeg ikke hvorfor autopiloten ikke skulle greie å holde kursen like godt som en rormann av kjøtt og blod.

Ingen rormann som kan styre like godt som ein skikkelig autopilot bare så det sagt

Slik eg har oppfattet det så seig fartøyet sakte på været etter det var forlatt 

Er da ein viss fare for det kan drifte av da, med endring av visse  faktorer 

Med bra med pådrag på maskinen for og holde noenlunde styrefart så kunne den fått bra fart vist den da fikk vind og vær på siden eller i hekken

( hadde vell tippet rundt da med fart under været med den slagside den hadde)

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 2 minutter siden:

 

Nei, akkurat det er det nok bare Captain A som skjønner...😉

Frå spøk til alvor...i dette været , med denne slagsiden og den tunge sjøen rett i mot...så viste jo nettopp autopiloten at den taklet det fint...det viste nok skipperen ombord...derfor gjorde han som han gjorde...og det var helt riktig, inntil båten mistet all motorkraft... 

Eller mener du skipperen gjorde feil..?

Nei, som nevnt så er det best og evakuere slik dei gjorde. Og har full forståelse for han valgte og gå fra borde.

Skipper ombord  har alltid rett !

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev for 2 timer siden:

 

Veit ikkje heilt kva eg skal seie om den saka. Føler at eit eventuelt tap av ein seilbåt ikkje er det viktigaste i denne hendinga... Enkelte gongar synes eg folk skulle tenkt seg om to gongar, kanskje enno fleire... 

 

Makan, det er jo flere elementer i en sak. Du tar jo alle sorger på forskudd..

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev 1 time siden:

Nei, som nevnt så er det best og evakuere slik dei gjorde. Og har full forståelse for han valgte og gå fra borde.

Skipper ombord  har alltid rett !

 

Nå har vi vel heller ikke fått kunnskap om skadene som kapteinen pådro seg kom før, under, eller etter beslutningen om å evakuere båten.

 

Her vil det jo kunne være mange forskjellige vurderinger av hans handlinger utfra dette, både generellt og med tanke på hva som faktisk var mulig å gjennomføre. Særlig om han var eneste befal ombord etter den første del av mannskap allerede var evakuert også.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dude skrev 31 minutter siden:

 

Nå har vi vel heller ikke fått kunnskap om skadene som kapteinen pådro seg kom før, under, eller etter beslutningen om å evakuere båten.

 

Her vil det jo kunne være mange forskjellige vurderinger av hans handlinger utfra dette, både generellt og med tanke på hva som faktisk var mulig å gjennomføre. Særlig om han var eneste befal ombord etter den første del av mannskap allerede var evakuert også.

Har det komt ut at det er kapteinen som er blitt skadet? 

Angående hvem av dei fire som var ombord, så har dei sagt at det var sikkerhetsbemanningen som var igjen ombord. Og det er da høyst sannsynlig skipper, overstyrmann, maskinsjef og 1.maskinist. Så skipperen var nok ikke alene som offiser ombord. 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 5 timer siden:

Har det komt ut at det er kapteinen som er blitt skadet? 

Angående hvem av dei fire som var ombord, så har dei sagt at det var sikkerhetsbemanningen som var igjen ombord. Og det er da høyst sannsynlig skipper, overstyrmann, maskinsjef og 1.maskinist. Så skipperen var nok ikke alene som offiser ombord. 

Sikkerhets bemanning på eit så pass stort fartøy består består nok av garantert meir enn 4 personer

uten at eg har sett safe manning certificate for det aktuelle fartøyet.

Kaptein har myndighet til og fravike det sertifikat ved behov.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...