Jump to content

Skip i drift i Nordsjøen, hele mannskapet evakuert


Ida Marie III

Recommended Posts

Captain A skrev 35 minutter siden:

Bare tilfeldigheter gjorde dette gjekk bra.

Dette er nok dessverre oppsummeringen så langt, om det går bra..

 

Det må være lov å stille spørsmål ved handlemåten til både redningstjenesten og til sjømannskapet til mannskapet på båten. Jeg snakket med en skipper med 38 års efartstid, han sa bastant "Enkelt og greitt dårlig sjømannsskap, den båten var ikke sjøklar når slikt kan skje" Det har ikke jeg frontet videre her, eller tenkt å gjøre særlig mer jmfr kritikken fra forståsegpåere i andre tråder over hva man etter deres mening skal kunne si eller ikke si når noe skjer.

 

Men redningstjenesten, de må det virkelig være lov å stille spørsmål ved vurderingsevnen til. Om dette er verdens beste oljevernsberedskap, som hevder de har full kontroll til å håndtere situasjoner i såvel Lofoten  som Barentshavet er det bra at det kommer for dagen at de faktisk er nærmest handlingslammet i omtrent havblikk på høylys dag. Ikke i praksis, gutta gjør jobben de, men de som skal gi ordre "iverksett!" svikter. Her tok det to døgn før de tok kommandoen, båten kunne både gått ned/rundt og gått på grunn mange ganger uten at noe ble gjort før.

 

Mannskapet som bordet båten så ut som de ble sluppet ned på et stuegulv, Av verdenseliten når det kommer til redningsoperasjoner må man rett og slett kunne forvente såpass uten å ta fram de helt store adjektivene er nå min mening. men for all del, man kan likevel si godt jobba til de utførende :-)

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev for 2 timer siden:

Ser på bildene på TV2 nå at badeplattform på Windyen har blitt delvis revet av. 

 

Ja, men det er nok ein liten pris å betale. Heilt utrulig at Cabincruiseren ikkje har ramla av med ein slik helling som dette bildet frå BT viser. Og pullertene (eller kva det no er stroppene er festa til båten i) må være rimelig solide...

 

Takk for ein kjekk tråd, forresten 🙂👍

 

Screenshot_20210408_131805.jpg

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Captain A skrev 2 minutter siden:

Skal være forsiktig med og antyde dårlig sjømannskap her

For alt vi veit så kan feks innfesting i dekk til last ha gitt etter noe skipsmannskap kan vanskeligheter med og kunne oppdage 

Er vel en ting som gikk galt her, det var at innvendig last løsnet. Hadde ikke det skjedd hadde ingen hørt om dette skipet.

 

Etter det ble det gjort mange vurderinger. Mye riktig. Sikkert noe som kunne vært gjort på en annen måte. Det kan en lære av. I sum ble det gjort mange nok gode vurderinger til at alt gikk bra. Det er det viktigste. Og det er det både bergere og redningstjenesten skal levere på. 

 

Lett å være kritisk når en sitter bak en PC. Er vel bare de som var ute i det som kan vurdere feilene. 

Link to post
Share on other sites

Som student hadde vi en tur med Hurtigruta der oppgaven for min gruppe var å finne ut hvordan de sikret lasten. Vi så surrefester og utstyr for sikring av last, men da vi spurte mannskapet om hvordan de sikret lasten var svaret enkelt: Vi sikrer ikke lasten Båten har stabilisatorer og passasjerer, så hvis været er så dårlig at det er behov for surring, ligger vi til land. 

 

Det vi ser på dekk viser at de kan det å sikre last. Jeg antar det også gjelder under dekk.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser vanskelig for meg at lasten som var plassert på dekk kunne vært sikret noe bedre. Har har man gjort en fremragende jobb. Den under dekk har åpenbart ikke vært like godt sikret så her blir det nok stilt noen spørsmålstegn. Thrustere kan veie alt fra noen hundre kilo via riggthrustere på 50-70 tonn, opp til azipods til cruiseskip på flere hundre tonn så her kan det oppstå store problemer om noe slikt begynner å flytte på seg ukontrollert.

 

Det vil sikkert også oppstå spørsmål om hvorfor man ikke tok nødhavn med det været som var meldt og en slik last på dekk, man hadde jo alle muligheter til det.

 

Flott å se at redningsmannskapet fikk kontroll på situasjonen, å sette slep mens været var på det verste selv med fullt mannskap ombord på havaristen må kunne betegnes som svært utfordrende. Enda mer å få dette til å holde.

 

Så en viss (kalkulert) risiko har vi til enhver tid med all trafikken utenfor stuedøra. Helikopter- og redningsberedskapen med tanke på å berge liv er det iallefall ikke noe å si på. Vi kan være stolte av dette som nasjon. At materiellet også ble berget er jo et kjempepluss mht. det eventuelle griseriet fra tungolja.

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev 1 time siden:

Bare tilfeldigheter gjorde dette gjekk bra.

Kunne like godt ha blitt blåst av kurs og med autopilot på og med maskin på halv fart forover så kunne fartøyet kurset mot kysten eller ein olje installasjon med god fart under været.

Da hadde vel utfallet vert eit annet tenker eg

 

 

Vel en autopilot kan låses på forskjellige måter...

Den kan låses på kurs, og da stemmer din påstand til dels ... men 180 grader vil aldri bli 360..:wink:

Men den kan også låses på posisjon i forhold til plotter...da vil den aldri gå ut av kursen før den er fremme...

Jeg vil tro skipperen ombord kjente sitt utstyr...

 

Om jeg vil klandre han for noe, så må det at han ikke gikk til land etter slike værmeldinger...

 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tilplan skrev 39 minutter siden:

Som student hadde vi en tur med Hurtigruta der oppgaven for min gruppe var å finne ut hvordan de sikret lasten. Vi så surrefester og utstyr for sikring av last, men da vi spurte mannskapet om hvordan de sikret lasten var svaret enkelt: Vi sikrer ikke lasten Båten har stabilisatorer og passasjerer, så hvis været er så dårlig at det er behov for surring, ligger vi til land. 

Se her ja. dette er, om det er sant med en slik praksis etter min mening, og må være for sjøfolk med respekt for yrket en skam. Selve definisjonen på dårlig sjømannskap må det være!

 

Om man sammenligner med f,eks viking sky da, der de også hadde bra stabiliseringsutstyr sålenge teknikken ikke virket lenger, eller som den skulle, så ville usikret last på et dekk avgjort utfallet av en slik situasjon endelig, og fatalt. Med det sagt, jeg har ikke peiing på om lasten under dekk på Hollenderen var usikret, eller for dårlig sikret, eller om noe uforutsett skjedde. Det har jeg ikke noen forutsetninger for å si noe om. Om det var gjort like bra under dekk som oppå, er det nok ikke noen som kan klandres.

 

Men for  all del, jeg er bare en landkrabbe i denne sammenheng, og overdimensjonerer kanskje? verken skal eller kan dømme noen, bare kommer med mine betraktninger.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Captain A skrev 1 time siden:

Bare tilfeldigheter gjorde dette gjekk bra.

Kunne like godt ha blitt blåst av kurs og med autopilot på og med maskin på halv fart forover så kunne fartøyet kurset mot kysten eller ein olje installasjon med god fart under været.

En autopilot holder stø GPS-kurs. Den er hakket mer avansert enn en 'rorholder'.

Synes alle involverte har opptredt profesjonelt.

Både det å sette-stø kurs mot været og rett til havs, og sette ut anker og slepeliner før fartøyet forlates, vitner om erfarent personell. I situasjon er det ikke stort mer som kan gjøres for å øke sjangsene for å berge skuta.

På det tidspunktet var det ikke sikkert at dette gikk bra, men tiltakene som ble gjort la til rette for at det kunne gå bra.

At det bare var tilfeldigheter, mener jeg er vissvas. Erfaring og ferdigheter spilte en mye større rolle.

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 56 minutter siden:

 

Vel en autopilot kan låses på forskjellige måter...

Den kan låses på kurs, og da stemmer din påstand til dels ... men 180 grader vil aldri bli 360..:wink:

Men den kan også låses på posisjon i forhold til plotter...da vil den aldri gå ut av kursen før den er fremme...

Jeg vil tro skipperen ombord kjente sitt utstyr...

 

Om jeg vil klandre han for noe, så må det at han ikke gikk til land etter slike værmeldinger...

 


skjønner ikkje heilt ka du snakket om

her

drifter man av autopilot i slikt vær klarer ikkje piloten og komme seg opp igjen på kurs selv, uten måtte og ta den i manuel med kraftig rorutslag og meir maskinkraft

drifter man av så seiler man sin egen sjø

Kaptein gjorde gode vurderinger spør du meg 

Redigert av Captain A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Captain A skrev 39 minutter siden:


skjønner ikkje heilt ka du snakket om

her

Neivel,  hva er det du ikke forstår...? 

 

Captain A skrev 39 minutter siden:

drifter man av autopilot i slikt vær klarer ikkje piloten og komme seg opp igjen på kurs selv, uten måtte og ta den i manuel med kraftig rorutslag og meir maskinkraft

 

Kursen til skipet viser vel at du tar feil her...

Den holdt kursen vekk fra land så lenge maskinen gikk...

Etter maskinstans sier det seg selv at en autopilot ikke funker...

Captain A skrev 39 minutter siden:

 

Kaptein gjorde gode vurderinger spør du meg 

 

Nå hevdet du vel det stikk motsatte litt lengre oppe her...om jeg forstod deg rett..

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært offshore de siste 2 ukene på Visund platformen, som ligger omtrent rett vest av Florø. Det har vært et heftig vær med bølger rundt 20m og noen større en det også. Her koblet vi marinriser fra BOP/borehullet da det dårlige været var varslet.  Selv på denne store  plattformen måtte vi sette sjøbein i flere dager. Vi har for tiden egen supplybåt som lagerbåt, men den sendte vi på land så de skulle slippe å ligge i ventemodus i dette været, da det ikke har vært kranvær på mange dager.

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev for 3 timer siden:

Bare tilfeldigheter gjorde dette gjekk bra.

Kunne like godt ha blitt blåst av kurs og med autopilot på og med maskin på halv fart forover så kunne fartøyet kurset mot kysten eller ein olje installasjon med god fart under været.

Da hadde vel utfallet vert eit annet tenker eg


Ingen liv gjekk tapt denne gang, det er det viktigste

Båter er det nok av

 

Skipperen hadde vel satt et waypoint langt nordvest i havet. Da vil vel skuta hele tiden styre mot dette punktet, uansett avdrift pga vind, strøm eller bølger.

Forutsetter at den har framdrift da...

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

dude skrev for 2 timer siden:

Se her ja. dette er, om det er sant med en slik praksis etter min mening, og må være for sjøfolk med respekt for yrket en skam. Selve definisjonen på dårlig sjømannskap må det være!

 

Jeg synes du bruker veldig harde ord her, og nærmest forutsetter at alle andre er idioter som ikke kan jobben sin. Jeg vil heller påstå at måten dette har blitt håndtert påog sluttresultatet viser fagkunnskap av beste sort. Tommel opp til både mannskap og redningspersonnell fra min side.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...