Jump to content

Kast i aksling ved klemflens. Innanfor? Måling av aksling i båt.


MRG

Recommended Posts

På grunn av at det har oppstått vibrasjon har eg målt litt med måleur inni båten.

Grunna skifte av dempeplate har fleksibel kobling vore demontert og montert igjen på ein motor.

 

2x 370hk

HS80AE gir

50mm akslinger 2500mm lange

Fleksibel kobling mellom girkasse og klemflens av typen "R&D"

 

På girkasseflens måler eg eit avvik å 0,35mm når eg roterer for hånd. Samme på klemflens sin "krage" mot fleksikobling.

Måler så direkte på akslingen der den går inn i klemflens. Også der ca 0,35mm.

Dette er nesten identisk på begge motorar / gir, noko som overraskar meg.

Eller er dette normalt?

Link to post

0,35 er alt for mye. Men jeg er nysgjerrig på hvordan du har målt. Høres litt vel pussig ut at du har fått så like verdier. Hvis du hadde tatt en bildeserie av de målene du har tatt og lagt ut her hadde det fortalt mer. Lurer bla. på hvordan du har satt fast foten på måleuret. 

Link to post
Komodo skrev 1 minutt siden:

0,35 er alt for mye. Men jeg er nysgjerrig på hvordan du har målt. Høres litt vel pussig ut at du har fått så like verdier. Hvis du hadde tatt en bildeserie av de målene du har tatt og lagt ut her hadde det fortalt mer. Lurer bla. på hvordan du har satt fast foten på måleuret. 

Var det som var utfordringen. Eg la eit tjukt flattjern nedi bunn under flensen som eg monterte magnetfoten på.

Roterte mange ganger for å justere inn "0". Roterte så mange ganger for å finne bevegelsen.

IMG_20210418_212342.jpg.f23da626cc1a512f03d796a4f214b300.jpg

Link to post

Ahh, du måler radielt kast, det forklarer jo noe. Jeg regnet med at du hadde demontert flensene og målte kastet aksielt. Da hadde du også hatt en utfordring med å få målt klemflensen. 

 

Flensen du måler på er jo maskinert, så den burde jo ikke kaste mange hundredelene. Men nå måler du jo utenpå maling også, da sier målet lite. Jeg ville koblet fra og målt mellom flensene med bladsøker, det sier mer om opprettingen. 

Link to post
Komodo skrev for 7 timer siden:

Jeg ville koblet fra og målt mellom flensene med bladsøker, det sier mer om opprettingen. 

 

Ja det var neste på planen. Men synest det var rart at begge flenser og aksling ut av klemflens har samme radielt "kast".

Tenkte på maling eg også. Men sjølve akslingen er "rein".

 

Slik eg leser manualen til denne koblingen skal det måles når den er montert.

Skjermbilde.JPG.8566985674bfef96c5ca309f70ac39e0.JPG

Redigert av MRG (see edit history)
Link to post
MRG skrev for 3 timer siden:

synest det var rart at begge flenser og aksling ut av klemflens har samme radielt "kast"

Det er jeg helt enig i! Hva det kommer av vet jeg ikke, men du får uansett ikke gjort noe med det. De tre årsakene som jeg kan tenke meg i farta er lagerglapp i utgående lager i geargassa som gir deg slark, maling på flensen i ulik tykkelse, samt maskineringsfeil. Den siste har jeg ikke noe tro på på gearkassedelene, men på klemflensen er det nok ikke så uvanlig. 

 

MRG skrev for 3 timer siden:

Slik eg leser manualen til denne koblingen skal det måles når den er montert.

Jeg ville allikevel målt mellom flensene uten koblingen. På vår båt var det vanskelig å komme til med søkerblad mellom flensene da pga. et overheng over flensen på gearet. Jeg dreide meg derfor et mellomstykke på ca 50 mm som jeg satt på gearet, da var det lett å komme til. Det ville løst utfordringen for deg også dersom du ikke får flensene sammen uten R&D koblingen. 

Link to post

Har då målt opplining med koblingen i og på raud bolt etter manualen. 

Så er nok kanskje her problemet ligg. 

Stb: 0,5mm vertikalt, 0,2mm horisontalt

Bb: 0,4mm vertikalt, 0,05mm horisontalt

 

I manualen står maks diff 0,25mm

 

Dette endrar seg nok litt når ein har remontert girkassen kanskje. 

 

Får vel berre begynne å justere. Men båten ligg på vatnet, så får ikkje sjekka sentrering i skroggjennomføring. 

Tips? 

 

 

Link to post

Det du måler med anbefalte metode er i hovedsak vinkelfeil. Du måler i hovedsak ikke parallellforskyving i vertikal- og horisontalplanet. Og det er der du bør begynne. Grovrette parallelliteten først. Og der har du et problem når båten ligger på vannet. Nå er du på omtrent dobbel vinkelfeil av koplingens toleranse, hvilket kan føre til skade på koplingen. Jeg er vel, fra erfaring, noe mer tvilende til at målte vinkelfeil vil gi opphav til særlig vibrasjon eller kast i akslingen. 

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

Det du måler med anbefalte metode er i hovedsak vinkelfeil. Du måler i hovedsak ikke parallellforskyving i vertikal- og horisontalplanet. Og det er der du bør begynne. Grovrette parallelliteten først. Og der har du et problem når båten ligger på vannet. 

 

Korleis tenker du denne grovrettinga? 

 

Ein ting eg tenkte på: sidan dette er ein fleksibel kobling der ein måler i framkant vil vel avviket vera det doble sidan den flexer? Altså om ein samanliknar med måling på ein aksling utan fleksibel kobling. 

 

Utfordringen min no er om eg skal justere i framkant eller bakkant eller litt på kvar. 

 

Link to post

Har no retta opp motorane slik at det er særdeles lite avvik på målingen med følerblad.

Båten er på sjøen så måtte prøve meg fram med å "svinge" rundt akslingen når den var fråkobla.

 

Vart vesentleg betre. Er fremaleis noko der rett før den går i plan.

I marsjfart er det ikkje mykje, men ein "kjennar" vil nok sei det vibrerar litt.

 

Ser ein på gummibelg på PSS akseltetningen så bevgar den seg litt under gange.

 

Begge motorane hadde laus øvre mutter på det mest utilgjengelge motorfestet. Var iallefall 5mm klaring.

Vert difor veldig i tvil om sidevegs vektfordeling er korrekt. Kva vert gjordt for å få fordelingen lik?

 

Har veldig lyst å ta båten opp og sentrere skikkeleg, eventuelt dra ut akslingane for å sjekke den og.

 

 

Link to post
MRG skrev for 1 time siden:

Begge motorane hadde laus øvre mutter på det mest utilgjengelge motorfestet. Var iallefall 5mm klaring.

Vert difor veldig i tvil om sidevegs vektfordeling er korrekt. Kva vert gjordt for å få fordelingen lik?

Løse muttere forklarer mye...

 

Men det med vektfordeling på labbene er jeg litt usikker på hva du mener med. Det du må passe på er at du har vekt på alle fire labbene, altså at motorens vekt ikke blir tatt opp av to labber diagonalt. Da vil motoren "balansere" på de to labbene og vippe, det gir vibrasjoner. Men den vektfordelingen vil jo aldri bli sidelengs styrbord/babord. 

Link to post
Komodo skrev 16 minutter siden:

Løse muttere forklarer mye...

 

Men det med vektfordeling på labbene er jeg litt usikker på hva du mener med. Det du må passe på er at du har vekt på alle fire labbene, altså at motorens vekt ikke blir tatt opp av to labber diagonalt. Da vil motoren "balansere" på de to labbene og vippe, det gir vibrasjoner. Men den vektfordelingen vil jo aldri bli sidelengs styrbord/babord. 

Vekt er det nok på alle labbane.

Men tenker ein dei to fremste labbane er det vanskeleg å sei om det er nokolunde lik vekt. Altså f.eks om den ein har 100kg og den andre 200kg. 

Link to post

Ja, men problemet må nødvendigvis bli diagonalt, ikke styrbord/babord. Det du gjør er at du løsner alle muttere over labbene, så bruker du en nøkkel på mutteren under. da vil du kjenne at alle får omtrent lik motstand. Når du finretter videre må du telle omdreininger slik at du ikke surrer det til, da kan du miste kraften på to av labbene diagonalt. Alt dette gjør du selvsagt uten at flensene er skrudd sammen, da vil motoren legge seg naturlig på labbene av egen vekt. 

Link to post

En annen metode, med alle mulige teoretiske variasjoner er slik: 

Motoren står på alle fire labbene. Om man da, eksempelvis, løfter motoren midt foran klar av forre motorlabber, vil vekten på bakre to labber bli lik. OK? Så mens motoren henger der, skru/shim de forre labbene opptil. Slakk av, likevekt er oppnådd.

 

På Hulda brukes ikke 'skru-retting', kun retting med shims. Hulda er også med hensikt designet slik at jeg kan koble en talje til bakkant an motoren.

Link to post
Komodo skrev for 2 timer siden:

Ja, men problemet må nødvendigvis bli diagonalt, ikke styrbord/babord. Det du gjør er at du løsner alle muttere over labbene, så bruker du en nøkkel på mutteren under. da vil du kjenne at alle får omtrent lik motstand. Når du finretter videre må du telle omdreininger slik at du ikke surrer det til, da kan du miste kraften på to av labbene diagonalt. Alt dette gjør du selvsagt uten at flensene er skrudd sammen, da vil motoren legge seg naturlig på labbene av egen vekt

 

Har en 4 like labber

Kan  måle med skyvelære hvor mye labbene er klemt i sammen før en kopler sammen Klemmensen / gir. 

SB og BB fremme skal vøre likt

SB og BB akter  skal være likt  , men del kan vært at de akter er klemt mer sammen da tyngden er der.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...