MRG Startet 18.April.2021 Del på Facebook Startet 18.April.2021 På grunn av at det har oppstått vibrasjon har eg målt litt med måleur inni båten. Grunna skifte av dempeplate har fleksibel kobling vore demontert og montert igjen på ein motor. 2x 370hk HS80AE gir 50mm akslinger 2500mm lange Fleksibel kobling mellom girkasse og klemflens av typen "R&D" På girkasseflens måler eg eit avvik å 0,35mm når eg roterer for hånd. Samme på klemflens sin "krage" mot fleksikobling. Måler så direkte på akslingen der den går inn i klemflens. Også der ca 0,35mm. Dette er nesten identisk på begge motorar / gir, noko som overraskar meg. Eller er dette normalt? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 0,35 er alt for mye. Men jeg er nysgjerrig på hvordan du har målt. Høres litt vel pussig ut at du har fått så like verdier. Hvis du hadde tatt en bildeserie av de målene du har tatt og lagt ut her hadde det fortalt mer. Lurer bla. på hvordan du har satt fast foten på måleuret. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
MRG Svart 18.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2021 Komodo skrev 1 minutt siden: 0,35 er alt for mye. Men jeg er nysgjerrig på hvordan du har målt. Høres litt vel pussig ut at du har fått så like verdier. Hvis du hadde tatt en bildeserie av de målene du har tatt og lagt ut her hadde det fortalt mer. Lurer bla. på hvordan du har satt fast foten på måleuret. Var det som var utfordringen. Eg la eit tjukt flattjern nedi bunn under flensen som eg monterte magnetfoten på. Roterte mange ganger for å justere inn "0". Roterte så mange ganger for å finne bevegelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 Ahh, du måler radielt kast, det forklarer jo noe. Jeg regnet med at du hadde demontert flensene og målte kastet aksielt. Da hadde du også hatt en utfordring med å få målt klemflensen. Flensen du måler på er jo maskinert, så den burde jo ikke kaste mange hundredelene. Men nå måler du jo utenpå maling også, da sier målet lite. Jeg ville koblet fra og målt mellom flensene med bladsøker, det sier mer om opprettingen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
MRG Svart 19.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2021 (redigert) Komodo skrev for 7 timer siden: Jeg ville koblet fra og målt mellom flensene med bladsøker, det sier mer om opprettingen. Ja det var neste på planen. Men synest det var rart at begge flenser og aksling ut av klemflens har samme radielt "kast". Tenkte på maling eg også. Men sjølve akslingen er "rein". Slik eg leser manualen til denne koblingen skal det måles når den er montert. Redigert 19.April.2021 av MRG (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 (redigert) Får en dradd akslingen nok inn i båten med en Fliksibel kopling PS. Se der ja, da er det bare å måle, men blir det riktig på en gammel kopling også? Redigert 19.April.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 MRG skrev for 3 timer siden: synest det var rart at begge flenser og aksling ut av klemflens har samme radielt "kast" Det er jeg helt enig i! Hva det kommer av vet jeg ikke, men du får uansett ikke gjort noe med det. De tre årsakene som jeg kan tenke meg i farta er lagerglapp i utgående lager i geargassa som gir deg slark, maling på flensen i ulik tykkelse, samt maskineringsfeil. Den siste har jeg ikke noe tro på på gearkassedelene, men på klemflensen er det nok ikke så uvanlig. MRG skrev for 3 timer siden: Slik eg leser manualen til denne koblingen skal det måles når den er montert. Jeg ville allikevel målt mellom flensene uten koblingen. På vår båt var det vanskelig å komme til med søkerblad mellom flensene da pga. et overheng over flensen på gearet. Jeg dreide meg derfor et mellomstykke på ca 50 mm som jeg satt på gearet, da var det lett å komme til. Det ville løst utfordringen for deg også dersom du ikke får flensene sammen uten R&D koblingen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knude Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 Om motor opprettingen er litt feil vil du også få litt kast da motor står på gummiforinger. Spesielt om feilen er sideveis. Mål etter anvisningen så tipper jeg at du finner grunnen. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Roger jo Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 MRG skrev for 16 timer siden: På girkasseflens måler eg eit avvik å 0,35mm når eg roterer for hånd. Tipper at når du har koplet ifra så er girkasseflens rett. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MRG Svart 19.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2021 Har då målt opplining med koblingen i og på raud bolt etter manualen. Så er nok kanskje her problemet ligg. Stb: 0,5mm vertikalt, 0,2mm horisontalt Bb: 0,4mm vertikalt, 0,05mm horisontalt I manualen står maks diff 0,25mm Dette endrar seg nok litt når ein har remontert girkassen kanskje. Får vel berre begynne å justere. Men båten ligg på vatnet, så får ikkje sjekka sentrering i skroggjennomføring. Tips? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 Det du måler med anbefalte metode er i hovedsak vinkelfeil. Du måler i hovedsak ikke parallellforskyving i vertikal- og horisontalplanet. Og det er der du bør begynne. Grovrette parallelliteten først. Og der har du et problem når båten ligger på vannet. Nå er du på omtrent dobbel vinkelfeil av koplingens toleranse, hvilket kan føre til skade på koplingen. Jeg er vel, fra erfaring, noe mer tvilende til at målte vinkelfeil vil gi opphav til særlig vibrasjon eller kast i akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
MRG Svart 19.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2021 Hulda skrev for 1 time siden: Det du måler med anbefalte metode er i hovedsak vinkelfeil. Du måler i hovedsak ikke parallellforskyving i vertikal- og horisontalplanet. Og det er der du bør begynne. Grovrette parallelliteten først. Og der har du et problem når båten ligger på vannet. Korleis tenker du denne grovrettinga? Ein ting eg tenkte på: sidan dette er ein fleksibel kobling der ein måler i framkant vil vel avviket vera det doble sidan den flexer? Altså om ein samanliknar med måling på ein aksling utan fleksibel kobling. Utfordringen min no er om eg skal justere i framkant eller bakkant eller litt på kvar. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 Sentrere akslingen i hylserøret bør være første steg. Tenk etter at det er to komponenter, radiell (vinkel) og parallell. Det er ikke noen annen metode jeg kjenner til enn å måle akslingens sentrering i hylserøret. Og det er dette målet som skal fortelle at akslingen løper rett gjennom stevnlageret. Sitér dette innlegget Link to post
MRG Svart 26.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2021 Har no retta opp motorane slik at det er særdeles lite avvik på målingen med følerblad. Båten er på sjøen så måtte prøve meg fram med å "svinge" rundt akslingen når den var fråkobla. Vart vesentleg betre. Er fremaleis noko der rett før den går i plan. I marsjfart er det ikkje mykje, men ein "kjennar" vil nok sei det vibrerar litt. Ser ein på gummibelg på PSS akseltetningen så bevgar den seg litt under gange. Begge motorane hadde laus øvre mutter på det mest utilgjengelge motorfestet. Var iallefall 5mm klaring. Vert difor veldig i tvil om sidevegs vektfordeling er korrekt. Kva vert gjordt for å få fordelingen lik? Har veldig lyst å ta båten opp og sentrere skikkeleg, eventuelt dra ut akslingane for å sjekke den og. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 Jeg skjønner ikke hva du mener med 'sidevegs vektfordeling'. Dessuten, forstår jeg korrekt når motorfesteboltene ikke var skrudd fast? Sitér dette innlegget Link to post
MRG Svart 26.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2021 (redigert) Hulda skrev 32 minutter siden: Jeg skjønner ikke hva du mener med 'sidevegs vektfordeling'. Dessuten, forstår jeg korrekt når motorfesteboltene ikke var skrudd fast? Det eg meinar er at det er lik vektfordeling på f.eks høgre og venstre motorfeste. Ja ein mutter på kvart feste var ikkje fast. Redigert 26.April.2021 av MRG (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 MRG skrev for 1 time siden: Begge motorane hadde laus øvre mutter på det mest utilgjengelge motorfestet. Var iallefall 5mm klaring. Vert difor veldig i tvil om sidevegs vektfordeling er korrekt. Kva vert gjordt for å få fordelingen lik? Løse muttere forklarer mye... Men det med vektfordeling på labbene er jeg litt usikker på hva du mener med. Det du må passe på er at du har vekt på alle fire labbene, altså at motorens vekt ikke blir tatt opp av to labber diagonalt. Da vil motoren "balansere" på de to labbene og vippe, det gir vibrasjoner. Men den vektfordelingen vil jo aldri bli sidelengs styrbord/babord. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
MRG Svart 26.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2021 Komodo skrev 16 minutter siden: Løse muttere forklarer mye... Men det med vektfordeling på labbene er jeg litt usikker på hva du mener med. Det du må passe på er at du har vekt på alle fire labbene, altså at motorens vekt ikke blir tatt opp av to labber diagonalt. Da vil motoren "balansere" på de to labbene og vippe, det gir vibrasjoner. Men den vektfordelingen vil jo aldri bli sidelengs styrbord/babord. Vekt er det nok på alle labbane. Men tenker ein dei to fremste labbane er det vanskeleg å sei om det er nokolunde lik vekt. Altså f.eks om den ein har 100kg og den andre 200kg. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 Ja, men problemet må nødvendigvis bli diagonalt, ikke styrbord/babord. Det du gjør er at du løsner alle muttere over labbene, så bruker du en nøkkel på mutteren under. da vil du kjenne at alle får omtrent lik motstand. Når du finretter videre må du telle omdreininger slik at du ikke surrer det til, da kan du miste kraften på to av labbene diagonalt. Alt dette gjør du selvsagt uten at flensene er skrudd sammen, da vil motoren legge seg naturlig på labbene av egen vekt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 En annen metode, med alle mulige teoretiske variasjoner er slik: Motoren står på alle fire labbene. Om man da, eksempelvis, løfter motoren midt foran klar av forre motorlabber, vil vekten på bakre to labber bli lik. OK? Så mens motoren henger der, skru/shim de forre labbene opptil. Slakk av, likevekt er oppnådd. På Hulda brukes ikke 'skru-retting', kun retting med shims. Hulda er også med hensikt designet slik at jeg kan koble en talje til bakkant an motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 Komodo skrev for 2 timer siden: Ja, men problemet må nødvendigvis bli diagonalt, ikke styrbord/babord. Det du gjør er at du løsner alle muttere over labbene, så bruker du en nøkkel på mutteren under. da vil du kjenne at alle får omtrent lik motstand. Når du finretter videre må du telle omdreininger slik at du ikke surrer det til, da kan du miste kraften på to av labbene diagonalt. Alt dette gjør du selvsagt uten at flensene er skrudd sammen, da vil motoren legge seg naturlig på labbene av egen vekt Har en 4 like labber Kan måle med skyvelære hvor mye labbene er klemt i sammen før en kopler sammen Klemmensen / gir. SB og BB fremme skal vøre likt SB og BB akter skal være likt , men del kan vært at de akter er klemt mer sammen da tyngden er der. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.