Jump to content

Plotter for Elektroniske kart


Tore_L

Recommended Posts

Har lest testen omsider, og jeg ser med min forbauselse at Bluechart kommer så dårlig ut. Jeg satte opp plotteren min for å sjekke det aktuelle område ved Horten, jeg har som dere sikkert forstår bluechart. Jeg har en fast plotter fra Garmin 188c, og fikk frem et helt annet bilde en det de skriver i testen???? :smiley:

Jeg har loddskudd med dybde innenfor 10 meters beltet, lyssektorene til lykten (fyret) er også med, men det forutsetter at man setter opp GPSèn riktig. Gå inn på meny, kart, trykk på knappen som slår på fyrsektorer og vips så er den der med farger. Jeg holder til på Sørlandet, og har ikke hatt noe problem med dybdeskuddene under 10m belte, dere skriver også at Havnekart ikke er med, men det er det.  :flag:

 

Jeg kjører en hutiggående båt, og har aldri kunnet lese papirkart i høy hastighet, da båten hopper for mye, og kartene er i altfor stor målestokk. Med en kartplotter som står fast kan man lese kart i Stor fart, det er MYE bedre enn papirkart, natt som dag. Og etter at testerene kanskje ikke har lest bruksanvisningen godt nok :flag:, sier jeg som testforfatteren. Diskuter gode kart konta dårlige kart, og da holder jeg en knapp på elektroniske som kan leses fra en småbåt i høy fart, kontra papir som ikke kan leses før man står stille, med forstørrelsesglass. Håper redaksjonen kommer med en tilsvarende test for vanlige kartplottere, for en håndholdt plotter må man stå og holde i hånden for å se, utendørs for å få inn et signal, kjør så i litt bølger i 25 -30 knop og se om dere syntes det er forsvarlig. Det kan man med en fastskrudd plotter som man kan se på litt avstand, og som oppdater seg fort. Refere her til andre tester i andre båtblad.

 

Kristian

Link to post

Hei Lotus og Pan Pan.

 

Kan ikke dere to kompissene/kranglefantene/bestevennene/bedreviterne/oraklene . . . . .

heller bruke e-post eller IM i deres så høyst private meningsutveksling? Og når dere blir enige (for det blir dere vel en gang, det er mange dager i et 10-år), - kan dere ikke da sammen komme frem med et manifest om metallurgi og kartplottere??

Beklager så mye Lars H.!  Jeg skulle gjerne ha unngått en åpen irettesettelse av personen Lotus, for det er mye annet jeg langt heller vil bruke tid til her på forumet. :wink:

 

Det fokus jeg har satt på Lotus er ikke en *høyst private meningsutveksling*. Det dreier seg hvordan faglige diskusjoner manipuleres av en til tider ignorant besserwisser og at han går til angrep på person. Jeg har tidligere gitt signaler om at jeg ikke vil ha det slik, men nå har Lotus gått over streken. Jeg reagerer spesielt på Lotus sine fremstilling av metallurgiske spørsmål hvor han fremstår som en en bløff-maker av rang. Slikt angår hele forumet og dets troverdighet.

 

Man kan være uenig så mye man vil, men det må være en etterretterlig saksfremstilling og sitatbruk. Hensikten bør være å dele kunnskap slik at vi alle har fordel av det. Man bør vise respekt overfor andre på forumet og holde seg til sak.

Link to post

Beklager så mye Lars H

Jeg har tidligere gitt signaler om at jeg ikke vil ha det slik, men nå har Lotus gått over streken. Jeg reagerer spesielt på Lotus sine fremstilling av metallurgiske spørsmål hvor han fremstår som en en bløff-maker av rang. Slikt angår hele forumet og dets troverdighet.

Nei, slikt angår ikke hele forumets troverdighet, bare din!

 

Jeg ber herved, etter grundig gransking av meg selv og dine innlegg Jan, at Ingar stenger deg ute fra dette utmerkede forumet inntil du kan roe deg ned et par hakk!

 

mvh. Lars Harald Helgesen

"kapteinen" på M/Y Trudelutt

Link to post

Jeg ber herved, etter grundig gransking av meg selv og dine innlegg Jan, at Ingar stenger deg ute fra dette utmerkede forumet inntil du kan roe deg ned et par hakk!

 

mvh. Lars Harald Helgesen

"kapteinen" på M/Y Trudelutt

Sensur / utestegning er ikke veien å gå for online fora! Bortsett fra ved lovbrudd. Og ærekrenkelsene skal ha en høyere terskel enn dette før noen havner i den kategorien.

 

Hilsen en stolt innehaver av en 'rec.boats' T-skjorte fra 1989.

Link to post

Nei, slikt angår ikke hele forumets troverdighet, bare din!

 

Jeg ber herved, etter grundig gransking av meg selv og dine innlegg Jan, at Ingar stenger deg ute fra dette utmerkede forumet inntil du kan roe deg ned et par hakk!

 

mvh. Lars Harald Helgesen

"kapteinen" på M/Y Trudelutt

Den påstanden som du reagerer på fra min side har jeg fullt faglig belegg for. Beklager at du tar dette ille opp. Det hører også med til siste døgns utvikling at jeg har fått takkeskriv for at jeg irettesetter Lotus for hans usakeligheter, andre har ønsket å gjøre noe tilsvarende.

 

Hva om du Lars stillte spørsmål til det du reagerer på?

 

Hva om man fikk slutt på personangrep og latterliggjøring av andre i den sammenhengen? Hva om man krevde korrekt sitatbruk? Hva om man satte krav om belegg for påstander?

 

Hadde dette vært rimelig i orden ville det vært "fred og solskinn". :wink:

 

Mvh PanPan

Link to post

Sensur / utestegning er ikke veien å gå for online fora! Bortsett fra ved lovbrudd. Og ærekrenkelsene skal ha en høyere terskel enn dette før noen havner i den kategorien.

 

Hilsen en stolt innehaver av en 'rec.boats' T-skjorte fra 1989.

Helt enig Surprise!

 

Så sterke virkemidler som sensur/utestengning bør reserveres for de helt rabiate innfall og utfall.

 

Ellers er jeg i alminnelighet tilhenger av forhenværende stortingspresident CJ Hambros elegante utsagn:

 

"Det må stå enhver fritt at give uttrykk for den uorden der hersker i ens hode!"

 

Men når det er sagt, så må jeg få lov å tilføye at ingen er tjent med at enkeltpersoner oppfører seg som om de nettopp var ristet ned fra en palme  -  eller en annen orientalsk plante.   :wink:

 

La oss beholde takhøyden i forumet, så får hver og en av oss gjøre seg opp en mening om hvilke deltagere som har erfaring å bidra med  -  og hvilke som eventuelt selger Keiserens nye klær, pent innpakket i masse fremmedord og allverdens linker til nettsteder som tilfeldigvis passer med det som i øyeblikket skulle "bevises".

 

Med de beste hilsener

Poseidon

Link to post

Til Pan Pan, og Lotus.

 

Din Pan Pan, og Lotus sin faglige kompetanse vil jeg egentlig ikke ta stilling til, men kan dere ikke ta diskusjonen/krangelen på et annet plan? Dette forsurer forumet slik jeg oppfatter det. Hvem som har rett, ser det ut som om bare dere to er interessert av.

 

Lars H.

Link to post

Staken utenfor Lundsvågen er med på min Garmin GPSmap 188 (software versjon 4.0, kartbrikke MEU034R datert Februar 2003).  Den er imidlertid angitt som uten lys.

Hei igjen Svein,

 

Staken hadde lys i mange år  -  men det ble det altså en brå slutt på ......

 

Den nyopprettede staken har fått nytt og større toppmerke. Men i steden for lyset på selve staken har du fortsatt de to "overettene" i hver ende av Kalhagsundet å styre etter.

 

mvh

Poseidon

Link to post

Til Pan Pan, og Lotus.

 

Din Pan Pan, og Lotus sin faglige kompetanse vil jeg egentlig ikke ta stilling til, men kan dere ikke ta diskusjonen/krangelen på et annet plan? Dette forsurer forumet slik jeg oppfatter det. Hvem som har rett, ser det ut som om bare dere to er interessert av.

Av utdannelse er jeg Sivilingeniør i Fysikalsk Metallurgi fra NTH. Jeg har en tid arbeidet med bruddproblemer i det norske luftforsvar hvor også austenittiske rustfrie (syrefaste) stål var på dagsorden. Har også vært innom bruddproblematikk senere, også stålmaterialer.
Link to post

Hei igjen Svein,

 

Staken hadde lys i mange år  -  men det ble det altså en brå slutt på ......

 

Den nyopprettede staken har fått nytt og større toppmerke. Men i steden for lyset på selve staken har du fortsatt de to "overettene" i hver ende av Kalhagsundet å styre etter.

 

mvh

Poseidon

Du har sikkert rett hvis du sier den ikke har lys lenger. Da stemmer også Garmins bluechart  :wink:

 

Men som surprise sier så er den avmerket med grønt lys (karakter Fl G) i båtsportkartet. Ihvert fall i det jeg har liggende hjemme (navigasjonsopplysninger ajour pr 5/2000), det nyeste kartet ligger i båten så det får jeg ikke sjekket nå.

Link to post

Du har sikkert rett hvis du sier den ikke har lys lenger. Da stemmer også Garmins bluechart  :wink:

 

Men som surprise sier så er den avmerket med grønt lys (karakter Fl G) i båtsportkartet. Ihvert fall i det jeg har liggende hjemme (navigasjonsopplysninger ajour pr 5/2000), det nyeste kartet ligger i båten så det får jeg ikke sjekket nå.

 

Svein,

 

Jeg sjekket med kartene ved siden av godstolen min; havnekart 455 rettet til og med EFS 22/00 (altså sent på høsten 2000) der har den lys som du beskriver. Men på kystkart 16, rettet til og med EFS 06/01 (våren 2001) der er den uten lys.

 

Så det stemmer jo godt overens med dine kart  -  og med virkeligheten.

 

mvh

Poseidon

Link to post

Nå synes jeg dette har gått alt for lang og håper at verken jeg eller Pan Pan blir utestengt. Som de fleste nok har skjønt, er ikke bluechart mitt favoritt kartsystem. Det fremgår jo ganske tydelig av mitt første innlegg i denne strengen.

At jeg i dette innlegget sa "Nei takk sier jeg bare - selv om PanPan anbefaler det aldri så mye", så var ikke dette noen kritikk av PanPan men kun basert på svaret fra PanPan til Lars H. der han sier

"Jeg er meget godt fornøyd med både polotteren og kartene, det er svært sjelden jeg tar frem papirkartene (men de kommer alltid til å være innen rekkevidde). "

 

Jeg tolket dette som en anbefaling, men slik var det ikke ment som fra PanPan sin side. Jeg beklaget det da også i mitt neste innlegg. Så tok det ene det andre og jeg var nok både litt sur og spydig. Spesielt da ankerene ble nevnt. Jeg brukte flere kvelder på å lese alt jeg kom over av stoff rundt dette for å bli trygg på at min syrefaste Brucekopi var trygg å bruke. Irritasjonen har nok gjenspeilet seg i noen av mine senere innlegg i tiden etter ankerdiskusjonen.

 

Jeg er nok både sta og påståelig og innrømmer det, men å trekke det særlig lenger føler jeg blir galt. Vi bidrar på hver vår måte i dette forum, men her som alle andre steder er det jo slik at noen går man godt sammen med og andre ikke. Jeg får prøve å følge Lars H. sitt velmenende råd til oss begge om å ta det litt roligere. Noen har nok moro av å lese kranglingen, men de fleste kunne nok vært den foruten.

 

Vi får bare være enige om at vi ikke ser ting likt PanPan. Jeg skal innrømme at du har rett i mye når det gjelder stål, så kan du kanskje innrømme at ankere uansett ikke ser ut til å være et problem. Møtes omtrent på midten før alle andre blir lei for å si det sånn.

 

Lotus

Link to post

Jeg diskuterte sukkerbiter med Poseidon og fikk noen meget sterke og klare tilbakemeldinger fra en mann som tydeligvis hadde jobbet halve livet rundt dette med automasjon og elektro. Men slike tilbakemeldinger må jeg tåle når jeg legger opp til det slik jeg gjør. Da kan man tillate å bli irettesatt av og til.. Det tåler jeg, men bruker fortsatt sukkerbiter, sta som jeg er...

 

         :wink:

Link to post

Lotus og Pan Pan,det er godt å se at gemyttene roer seg og at man har evnen til å innrømme at ting går for langt av og til. :wink: Dere skriver gode og informative innlegg begge to og er store bidragsytere til dette forum. Ingen er tjent med at dere blir utestengt fra forumet. Ulike synspunkter på saker er bare sundt og godt for debatter(tenk så kjedelig hvis alle mente det samme).Men neste gang dere har en uenighet kunne dere kanskje diskutere dere frem til enighet via IM.Så slipper vi slike lange strenger som sporer helt av i forhold til det opprinnelige emne.

 

Til Lasse:Jeg forstår at du har stor kunnskap om karter og kartsystemer,dersom du er interesert så har jeg en Garmin 182c med de siste oppgraderinger av kart.som du kan få studere i min båt som ligger rett ved din. Takontakt på IM.

 

 

Trond

Link to post

Til Oda 1:

 

Takk for det. Tar gjerne en kikk på plotteren din, og en båtprat på padda.  :smiley:

 

Til lotus:

 

Vi er tydligvis ute å snuser på kartplottere begge to. For min del blir det ikke noe kjøp i år. Årets utstyrsbudsjett er forlengst brukt opp, og jeg har nok å bruke båtkroner på utover høsten og vinteren. Det blir kanskje en kartplotter til neste sesong. Jeg har lenge fulgt litt med på dette, og synes vel egentlig det er vanskelig å bestemme seg for sin favoritt. Det er mange å velge mellom. Så langt har diskusjonen dreid seg mye om kart - naturlig nok, men det finnes også andre egenskaper ved en plotter som det kan være fint å diskutere. En plotter er noe mer en enn en skjerm med et kart. Den må være lett å bruke - lett å stille inn slik at man får fram den informasjonen man ønsker å se uten for mye "knotting" og fumling. Man ønsker å se detaljer, men ikke for mange detaljer osv, og dette må sitte i fingertuppene slik at man ikke roter seg bort.

 

Det værste jeg vet er å fumle med noe elektronikk greier mens sjøene spruter over båten og du egentlig skal være fullt konsentrert om andre oppgaver  :smiley:

 

Plotteren må derfor ha et brukergrensesnitt man er fortrolig med og føler seg trygg på, og hva man liker eller føler seg fortrolig med vil sikkert variere fra person til person. Jeg vil tro at de forsjellige produsentene har forsjellig brukergrensesnitt, og slike ting er vanskelig å ta stilling til på korte demonstrasjoner og via brosjyrer. Har du gjort deg opp noen meninger om dette?

Link to post

Hvis du ser på linken jeg oppga til Standard Horizon CP170C, vil du oppdage noe kjekt. Nederst på skjermen finnes 5 knotter. Disse kan programmeres til å gjøre det du vil med kun ett tastetrykk. Dette er ikke noe enestående, mange andre har noe lignende, men veldig kjekt er det. Den neste kjekke detaljen er at zoom-in og zoom-out er plassert som store knapper oppe i høyre hjørne. De knappene som brukes meste er med andre ord lettest tilgjengelig.

 

Den siste gode nyheten er at hvis du ikke trenger ting nærmest over natten, kan du bestille det direkte fra USA. Denne plotteren koster 12.800 hos Seatronic. Kjøper man den i USA, koster den nøyaktig halvparten + frakt, moms og postens 150 kroners gebyr, dvs omlag 8500 levert på døra. Med de spesielt gode garantiordningene fra Standard Horizon, burde dette være temmelig risikofritt. På den annen side er alle de andre plotterene også tilsvarende rimelige i USA. Å kjøpe ting med over 30% rabatt ferdig levert på døren ved å ofre deler av norsk kjøpslov, er vel verdt å vurdere.

 

Selv har jeg ikke sett demonstarsjon av akkurat denne plotteren, men føler at den kanskje er et godt valg ut fra de tekniske data, prisen og det faktum at en 6" skjerm er et absolutt minimum for meg. Og selvfølgelig det at jeg ennå ikke har møtt noen som er misfornøyd med Cmap NT+.

 

Ville gjerne hatt 10" dagslys fargeskjerm, for skjermstørrelse er SVÆRT viktig, men det blir jo nesten dobbelt så dyrt.

 

Lotus

Link to post

Hei.

 

Først av alt, jeg tar tilbake forslaget om å sperre deg ute fra forumet Jan. Jeg var bare så "fed up" av diskusjonen mellom deg og "Lotus" at det sprakk for meg. Unnskyld til dere begge!!

 

Tenker heller jeg skal fyre litt opp igjen. Jeg fikk nemlig to kartklipp fra det mye omtalte området i HORTEN indre havn tilsendt fra forfatteren av artikkelen i BM. Der går det tydelig frem hvilke staker som er med på C-map og BlueChart (ver.5).

 

Riktignok har han ikke klart å komme seg inn på havnekartet til C-map, og jeg legger derfor til et eget C-map utsnitt, riktignok fra -97 der alle stakene ennå ikke var utplassert. Men det viser i hvert fall en mye bedre detaljrikdom enn det forfatteren fra BM klarte å få frem. Så pass rettferdig bør en være mot C-map. (Dessverre lar ikke min gamle 10" Cetrek seg koble til PC for uthenting av mine nye kart fra c-map NT+ wide, så kartet er fra en "ulovlig" CD)

 

Lars H.

(meget fornøyd bruker av C-map i 6 år)

 

Kartet fra BlueChart:

Bilde

 

Kartet fra C-map:

Bilde

 

Mitt gamle kart fra C-map:

Bilde

Link to post

Til Lars:

 

Er det bluechart utsnittet hentet fra PC eller fra en kartplotter? Det har jo kommet tydelig fram at det ikke er det samme man ser på en håndhold, på en PC eller på f.eks en 182C. Man blir derfor litt forvirret over bluechart fordi utsnittene blir forsjellige avh av utstyr.

Link to post

Tenker heller jeg skal fyre litt opp igjen. Jeg fikk nemlig to kartklipp fra det mye omtalte området i Holmestrand indre havn tilsendt fra forfatteren av artikkelen i BM. Der går det tydelig frem hvilke staker som er med på C-map og BlueChart (ver.5).

 

Riktignok har han ikke klart å komme seg inn på havnekartet til C-map, og jeg legger derfor til et eget C-map utsnitt, riktignok fra -97 der alle stakene ennå ikke var utplassert. Men det viser i hvert fall en mye bedre detaljrikdom enn det forfatteren fra BM klarte å få frem. Så pass rettferdig bør en være mot C-map. (Dessverre lar ikke min gamle 10" Cetrek seg koble til PC for uthenting av mine nye kart fra c-map NT+ wide, så kartet er fra en "ulovlig" CD)

 

Lars H.

(meget fornøyd bruker av C-map i 6 år)

 

Kartet fra BlueChart:

Bilde

 

Kartet fra C-map:

Bilde

 

Mitt gamle kart fra C-map:

Bilde

Først Lars: Vi er alle av kjøtt og blod - slik er det bare! :smiley:

 

Dernest: Hyggelig at du har Holmestrand i tankene, men jeg kjenner kartutsnittene dine igjen til å gjelde Horten indre havn! :smiley:

 

Jeg har tittet på Bluechart å min 182Ci, der hvor du viser den røde staken øst for teksten "Mellomøya", og de tre stakene sydøst for teksten Bueskj.T er det merket av noen solide svarte prikker (en for hver stake) akkurat i samme posisjoner. Når jeg går på dem med markøren, får jeg opp en dialogrute hvor det står "Pile". Så dette ser jo litt halvgjort ut. Synes det er litt "hummer og kanari" på alle disse tre kartene. De som ser mest sannhetstro ut mht geometrien av holmer og skjer er ditt gamle C-Map og BluChart versjonen. Holmene oppe i den 4de kvadranten på den du kaller C-Map, er tildels fraværende og ikke til å kjenne igjen ellers!

Link to post

De som ser mest sannhetstro ut mht geometrien av holmer og skjer er ditt gamle C-Map og BluChart versjonen.

Har nå fått bekreftet at C-map kartet ikke er havnekartet som jeg benyttet, han stoppet å zoome før han kom til havnekartet da han mente at sjømerkene var tydeligst der.

 

Ellers er det en sak som slår meg: Det kan da ikke være meningen at noen skal navigere etter kartbildet på en håndholdt GPS (eller PALM)??? Det kan være greit nok sammen med papirkart for å bekrefte ens posisjon, men skal en navigere etter bildet, ville i hvert fall ikke jeg hatt noe annet enn en skjerm på minst 6", og heller 10" som jeg har nå!

 

Så her er det snakk om pærer og pottitter, eller hummer og kanarifugler! :smiley:

 

Lars H.

Link to post

Her er svaret jeg fikk fra Belanor på spørsmålene mine igår. De hadde også lagt ved en screendump av nevnte område:

Bilde

Hei

Her er et skjermeksempel fra området du nevner. Vet ikke hvilken versjon du

så på i butikken, men siste versjon er basert på Sjøkartverkets aller siste

data (S57) Det ligger en stake merket på bluechart på posisjonen du nevner,

men det står at den er uten lys. Er denne staken med på papirkartene? Hvis

ikke, vil den heller ikke være med på Bluechart. Skjærene er merket med

Farlig Skjær, og dybden står ved siden av.

 

Man kan ikke velge hvilke skjær som skal vises basert på dybden. Dette for

at ingen skal slå av visning på skjær uten å være klar over det, og så gå

rett på det.

 

Symbolene for stake, bøye, fyr osv er i kartet. Disse kan man velge om skal

vises eller ikke

 

Dybden vil stå ved siden av symbolet for skjær hele tiden. Drar du curseren

over kommer teksten Farlig skjær opp. Trykker du enter over den, kommer den

infoen om skjæret som eksisterer opp.

 

Håper dette var svar på dine spm.

Staken jeg savnet er den som er tegnet til høyre for den grå moloen et stykke utpå. Så den er der altså. Og uten blink, som vi jo har fått konstatert er riktig siden blinket ble tatt bort i forbindelse med utskifting av staken for 1-2 år siden eller noe sånt.

Link to post

Til Lars:

Er det bluechart utsnittet hentet fra PC eller fra en kartplotter?

Har nå fått bekreftet at: "BlueChart kartutsnittet er tatt fra versjon 5 av Garmins BlueChart CD, vist

på en PC-skjerm."

 

Lars H.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...