Jump to content

Plotter for Elektroniske kart


Tore_L

Recommended Posts

Takket være din gode testen av elektroniske kart i siste nummer av Båtmagasinet, er det nå klarere for meg hvilket slags elektroniske kart jeg skal satse på. (Ikke Garmin's i hvert fall!) Snart skal jeg på langtur nordover langs kysten. Der finnes vel bare C-map og Magellans BlueNav kart, ihvertfall ifølge Båtmagasinet. Men hvilke kartplottere tar disse? Det er det vel noen som vet?

:cheers: :cheers:

Link to post
Share on other sites

Har selv en Simrad CE32 plotter med innebygget GPS, denne bruker C-Map brikker. Denne plotteren var montert i båten da vi kjøpte den, synes selv den har for liten skjerm. Har bestilt ny 15`flatskjerm/TV via annonse på dette forumet og en brukt 233Mhz desktop, dersom du har plass til en slik innstallasjon og en båt som ikke slår for mye når du kjører anbefaler jeg denne løsningen.

Strøm til dette får jeg via en inverter.

Hele innstallasjonen kommer på ca 5000kr pluss plotteprogram og kart.

Lykke til med valget.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Takket være din gode testen av elektroniske kart i siste nummer av Båtmagasinet, er det nå klarere for meg hvilket slags elektroniske kart jeg skal satse på. (Ikke Garmin's i hvert fall!)

:cheers: :cheers:

Kan du begrunne hvorfor du ikke vil velge BlueChart???

Selv kjøpte jeg 1.generasjon (4.0) BC på nyåret ifjor husker jeg ikke feil, og her på sørlandet var kartkvaliteten ubrukelig- kartene var ikke verd emmbalasjen den kom i engang. Men for kort tid siden kom versjon 5.0 og denne er oppdatert etter sjøkartverkets siste gpsoppmålinger. Da er dermed disse like riktike som papirkartene samt at man kan zoome mye lengre inn enn papirversjonen. Noen kosmetiske ting er det fortsatt å utsette på BC, men totalinntrykket mitt er Imponerende!!!Eneste "feilen" jeg kan se med BC er at dette begrenser seg til Garmins produkter mens C-MAP kan brukes på ett utall plottere.

Link to post
Share on other sites

Du har tydeligvis ikke lest testen i Båtmagasinet. Der er alt begrunnet, blant annet med flere kartutsnitt. Garmins kart ble klart testens klare TAPER, med terningkast 2! Problemene med disse kartene er at på håndholdte plottere (altså gps'er) er det verken mulig å få vist grunner eller fyrkarakteristikker! På den siste versjonen (utgave 5) er det også mange sjømerker som er blitt borte! for eksempel båker, røde og grønne staker. Hvis du er imponert over dine kart, har du kanskje ikke studert dem nok. Båtmagasinet advarer med at det er FARLIG å navigere med Garmins kart. ;Men les heller artikkelen selv. Som sagt, jeg vil gjerne ha tips om plottere - også håndholdte - som kan bruke cmap eller navionics kart.

:boxing:

Link to post
Share on other sites

Er Båtmagasinets test gjennomført med bruk av rene kartplottere? Hvilke i så tilfelle?

 

For Garmins del tenker jeg da på GpsMAP serien 176C, 182C, 188C, 2006C, 2010C og kan vanskelig forstå at de kommentarene som er kommet på denne tråden gjelder disse og de nyeste Bluchart'ene.

Link to post
Share on other sites

Er Båtmagasinets test gjennomført med bruk av rene kartplottere?

Nei, med GPS, Palm eller PC! (meget urettferdig for både Blue Chart og C-map spør du meg)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg forstår, er kartene kun testet på PC og håndholdte plottere og gpser med kart. Noen bruker ord som 'urettferdig', men hvem tør vel navigere på kart hvor endel av sjømerkene ikke finnes? Finnes de ikke på PC eller gps, så finnes del vel ikke på noen andre plottere heller? Det var for eksempel referert til søndre innseilingen til Strømstad, hvor de grønne og røde stakene på Garmins kart er blitt borte på versjon 5. Når de er borte der, er de sikkert borte mange andre steder også. Som på Missingene, hvor sjømerkene på land også var borte på kartet som var vist i bladet. Hvorfor noen skal forsvare kart som kan være farlige å bruke, går over min forstand? Er Garmin eller Belanor kanskje med i diskusjonen? Men det var råd om gode plottere med cmap og navionics kart da?!

 

:discuss

Link to post
Share on other sites

Tore:

Når du først stiller ett spørsmål om valg av plotter o.l. og samtidig slenger ut en masse påstander og dritt må du forvente og få tilsvarende tilbake, akkurat som i dataverden "Shit in, shit out"!

For det første gidder jeg ikke og kjøpe bladet til 50-100kr for å lese testen, tilsvarende tester kan sikkert finnes på nettet i bøtter og lass.

 

For det andre: Etter det du skriver kan det se ut som om testen er ei salig blanding mellom store stasjonære plottere og små håndholdte uten farger. Det er jo like dumt som og sammenligne en Lada mot en Rolls-Royce, tar du poenget?

 

For det tredje: Hvis testen var for svenskekysten kan jeg opplyse om at våre 2 land har forskjellige kartverk og følgelig utvikler hver sine kart. Det er faktisk IKKE en utskremt medarbeider fra Belanor/Garmin som farter rundt i sjekta si og lager kartene, men det Norske Sjøkartverket som selger kartdataene til Garmin.

 

For det fjerde: Selv har jeg en liten håndholdt som jeg bruker på land&sjø og med sorthvittskjerm, men jeg klarer og se både grunner og skjær, enten via forskjellige gråtoner som viser sjødybdene (mindre enn f.eks. 5-10 eller 20m) og skjær er tydelig merket- faktisk litt i det meste laget da en "fjellknatt" på f.eks 5-10 meters dybde neppe kan defineres som skjær???

 

For det femte: BlueChart er ett ungt system, har kun vært på markedet i ca. halvannet år- så noen barnesykdommer må man kanskje akseptere. Såvidt jeg har skjønt får du også med betydelig mere kartkilometer enn Cmap???

 

Nei, jeg jobber ikke for Garmin, bruker bare endel penger på deres produkter!!!!!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Arne:

 

1. Jeg har ikke slengt ut masse 'påstander og dritt. Jeg har bare referert til testen i Båtmagasinet. Som jeg synes er noe av det beste jeg har sett. Når jeg tenker meg om, har jeg IKKE sett noe slikt noe annet sted. Så kanskje du kan opplyse oss andre om hvor alle de andre tilsvarende testene kan finnes. Det kan sikkert være nyttig for mange.

 

2. Noe av det dummeste jeg vet, er noen som diskuterer noe som er skrevet et sted UTEN AT DE ENGANG HAR LEST DET!

 

3. Ut fra innleggene i denne diskusjonen skulle man tro at vi diskuterer religion !?

 

4. Siden hovediskusjonen her etter hvert synes å være om Garmins kart er gode eller ikke, kan noen forklare meg hvorfor jeg skulle basere meg på disse kartene, hvor det er dokumentert i testen at mange sjømerker har forsvunnet fra versjon 4 til 5? (Vær snill å lese testen først, før dere kommer med bastante innlegg!)

 

5. Det jeg egentlig var opptatt av, var hvilke karttyper jeg burde basere meg på, og hvilke plottere som er best for de kartene. (Garmin kart skal jeg altså ikke ha!)

 

 

Tore

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lest raskt gjennom testen i BM. Testen berer preg av å være gjennomført på PC og ikke kartplotter.

 

Har selv Garmin GPSMap 176C og kartbrikke. Påstanden om at fyrsektorer ikke vises må være feil eller bero på manglende funksjon i programmet som er brukt. (Dette minner mer om fingertrøbbel og feil oppsett!) I GPSMap er det oppsett for å sette visning av fyr-sektorer på, av eller i auto. Auto vil si at fyrsektorer vises om markør flyttes til fyret. For detaljer om karakteristikk må markør flyttes til fyret og Enter trykkes.

Vedr. stedsnav på kart kan dette være litt snaut, men kartbrikken består av ca. 150 kart av ymse målestokker som overlapper hverandre. (se 4. bilde for område på min brikke.) Flere navn og detaljer kan fås frem ved å velge bort visning enkelte kart. GPS'en velger det kartet som passer best til den zom'en som er valgt. Dette er my prøving og feiling, og krever en del arbeid.

 

Legger ut noen skjermdumper fra min GPS fra samme området som i testen. Fargene blir noe forvrengt ved dumping fra GPS. Hva gjelder detaljrikdommen så synes jeg det går langt utenpå båtsportkartet for området! De med godt syn vil oppdage at moloen utenfor gjestehavna forsvinner ved inn-zoming, d.v.s. at et av detaljkartene her er ikke oppdatert.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lars du er en sindig kar

Hei.

 

Tusen takk, håper det ikke betyr kjedelig? :rolleyes::sleep:

 

Ville bare vise hva BM sier i siste avsnitt av "testen" (i hermeteiken med vilje):

 

MÅ BRUKES I PLOTTER

Kartene kan egentlig ikke vurderes alene. En ting er hvordan kartene ser ut på PC-skjermen.  En annen er hvordan de fungerer på skjermen av en kartplotter. Og hvilke PDA'er og GPS'er (med mulighet til å vise et kart) finnes for det enkelte kartsystem? Det skal vi se nærmere på i neste nummer, når vi tar for oss de håndholdte kartplotterne som benytter disse kartene.

 

Så hvor bra dine Bluechart kart er på din Garmin plotter Jan, eller hvor bra mine C-map NT+ kart er på min 10" Cetrek S/HW plotter er, det får vi nok teste ut selv! (er meget godt fornøyd etter mange år med ovenfornevnete kombinasjon, savner bare den ekstra luxus å ha farger)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så hvor bra dine Bluechart kart er på din Garmin plotter Jan, eller hvor bra mine C-map NT+ kart er på min 10" Cetrek S/HW plotter er, det får vi nok teste ut selv! (er meget godt fornøyd etter mange år med ovenfornevnete kombinasjon, savner bare den ekstra luxus å ha farger)

Lars: Ekstra luxus med farger? Når du får deg en god fargeskjerm tar du skrittet fra stenalderen (som du er fornøyd med) til vår tid! :sleep:

 

For å si det sånn: Jeg trodde jeg ville bruke en GpsMAP 182Ci som en "avansert GPS" og i tillegg sitte med papirkartene hele tiden. Denne plotteren har 16 farger og en skjerm som fungerer meget godt under alle lysforhold. På skjermen ser jeg alltid hvor hindringene er i forhold til båten.

 

Jeg er meget godt fornøyd med både polotteren og kartene, det er svært sjelden jeg tar frem papirkartene (men de kommer alltid til å være innen rekkevidde).

 

Men å bare basere seg på kartet som vises på en håndholdt GPS med kartskjerm, er det mulig og forsvarlig da? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Lars: Ekstra luxus med farger? Når du får deg en god fargeskjerm tar du skrittet fra stenalderen (som du er fornøyd med) til vår tid! :rolleyes:

Gjerne det, det skrittet  ønsker jeg å ta, men jeg har ikke 30k å bruke på ny plotter! (har nok grunkene, men det er admiralinnen da, hun ønsker seg ny parkett i stuen i 2'end etasj+++ og at hun etter hvert begynner å miste interessen for båtlivet :sleep:)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takket være din gode testen av elektroniske kart i siste nummer av Båtmagasinet, er det nå klarere for meg hvilket slags elektroniske kart jeg skal satse på. (Ikke Garmin's i hvert fall!) Snart skal jeg på langtur nordover langs kysten. Der finnes vel bare C-map og Magellans BlueNav kart, ihvertfall ifølge Båtmagasinet. Men hvilke kartplottere tar disse? Det er det vel noen som vet?

:rolleyes::sleep:

Her er det nok like mange meninger som det er aktive medlemmer på baatplassen. Min mening basert på egne erfaringer (4 sesonger med Simrad CE30, en sesong med CP40 og en - nå startet nr. to - med CP42 Sun view):

 

Har du anledning til å avse såpass mye penger og har plass ombord vil jeg anbefale Simrad CP42 Sun view m/C-map NT+ kart (nå heter den vel CP44 og har raskere prosessor og bedre "knappesystem"). Flott 10'' skjerm med farger og god oppløsning som er veldig god i sollys, brukbar hastighet, flere funksjoner og muligheter enn du klarer å bruke. Kartene er gjennomgående veldig gode (om enn vel grovt tegnet i de største oppløsningene), og du vil ta deg i stadig sjeldnere å bruke papirkartet, selv om det ligger rett foran deg.

 

Skal du plassere plotteren inne kan du klare deg uten Sun view og spare en del kroner. Men denne er helt ubrukbar utendørs - jeg har prøvd en hel sesong.

 

Har du mindre penger å rutte med og/eller mindre plass kan CP33 (6'' skjerm) være et alternativ. Selvsagt mindre skjerm, men fullt brukbar. Men sjekk skjermen i sollys - såvidt jeg vet bruker ikke Simrad samme teknologi på denne som på 10''-skjermen, i hvert fall kaller de det noe annet.

 

Jeg er skeptisk til PC m/flatskjerm, i hvert fall i hurtiggående båt og dersom den skal stå ute. Når jeg tenker på hvor mye juling båten og utstyret får i litt sjøgang tviler jeg på om det holder i lengden, i hvert fall må utstyret festes grundig. Men dette har andre her på baatplassen erfaring med.

 

Hvis jeg hadde hatt en båt hvor PC var et alternativ (og bodde syd for Ålesund) ville jeg valgt Maptech Offshore Navigator. Jeg har "seilt" mye med disse kartene hjemme på PCen og synes de er kjempebra. I tillegg er programmet billig (1.350) og kartene overkommelige (knapt 1.000 pr. stk). Østfold, Oslofjorden og hele Sørlandet forbi Mandal dekkes av totalt 2 kart. I tillegg får du svenska västkusten på ett kart.

 

Jeg jobber ikke for Simrad og har ingen provisjoner derfra.   :wink: Tvert i mot har jeg en IS12 (log, dybde osv.) som i sin andre sesong fortsatt er så ustabil i dybdemålingene (virker nesten aldri når du virkelig trenger den) at jeg har mest lyst til å kaste den på sjøen. Enda værre var den forrige - en Navico (også et Simrad-produkt). Den ga jeg til slutt opp. Jeg tenker med vemod på min gamle Tridata (nå et Raymarine-produkt?) som stod i min forrige båt. Fungerte prikkfritt i alle år.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Gjerne det, det skrittet  ønsker jeg å ta, men jeg har ikke 30k å bruke på ny plotter! (har nok grunkene, men det er admiralinnen da, hun ønsker seg ny parkett i stuen i 2'end etasj+++ og at hun etter hvert begynner å miste interessen for båtlivet :rolleyes:)

.....hmmm..... uten at jeg skal tvinge deg til å *konvertere*: Kanhende er det ikke spørsmål om 30 K. men 11K - hvis du finner Garmin sin løsning atraktiv...
Link to post
Share on other sites

Kanhende er det ikke spørsmål om 30 K. men 11K

Kan du skaffe en 10" dagslys fargeplotter for 11K???? (inkludert kart for Lindesnes - Oslo, pluss hele Kattegatt?)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan du skaffe en 10" dagslys fargeplotter for 11K???? (inkludert kart for Lindesnes - Oslo, pluss hele Kattegatt?)

Er du sikker på at du trenger en 1o" skjerm? Vår ekvipasje beveger seg med hastighet opp til en 8 - 8,5 knop. Da rekker en 5" skjerm i portrett-modus i massevis! :rolleyes:  Hvis plotteren er *rask* på zooming inn/ut kompenserer det for størrelse.

 

Vel, skal du ha Kattegatt også, må du vel opp i en ca. 13K. Men da får du dekning fra Lista via Oslo, Danmark Østside m. Limfjorden, svenskekysten til øst av Karlskrona, m. Bornholm og sydlige Østersjø-farvenn, Tysk farvann, til langt inn i Polen. Fargeplotter og kart ca. kr. 13K.

 

Men da må du også være innstillt på noe annet enn C-Map.... :sleep:

Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt med litt på kartplotter utviklingen og utviklingen av elektroniske kart de siste årene. Det er desverre begrenset hva jeg har fått mulighet til å teste ut selv - (da måtte man jo kjøpt alle produktene), men jeg har alikevel fått en del erfaringsmateriale fra andre, og også snakket med fagfolk.

 

Jeg var lenge veldig skeptisk til garmin. Ikke pga elektronikken - garmin er gode på elektronikk - GPS, men pga usikkerhet rundt kvaliteten på kartene, og det at garmin sendte ut kart på markedet selv de måtte vite at de inneholdt en mengde graverende feil.

 

Etter at PanPan anskaffet siste versjon av bluechart, og han har saumfart kartene har jeg endret holdning til dette. PanPan er godt kjent langs kysten, og han er alltid grundig i det han foretar seg av slike undersøkelser. Har derfor ingen problemer med å anbefale bluechart for de strekningene PanPan har "klarert ut"

 

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Her var det mange meninger ja.

Jeg har sett sett Bluechart i funksjon og jeg ble ikke spesielt imponert nei. Folk som har kjøpt Bluechart har blitt lurt etter min mening. Svarte hull på sørlandskysten og ikke til å stole på der det faktisk er kart. Nei takk sier jeg bare - selv om PanPan anbefaler det aldri så mye. Om nyeste versjon er bra? Muligens. Men hvorfor har det vært så dårlig så lenge?

 

C-map var jeg heller ikke spesielt imponert over i begynnelsen. Så fikk jeg nye kart og lærte meg å bruke det sammen med C-map ECS på PC. Meget gode greier. Det koker ned til kvaliteten på skjermen egentlig, samt at ECS kunne latt meg programmere funksjonstaster for hurtigvalg. En Cmap NT+ 10" plotter må være noe av det bedre. jeg bruker PC-versjonen av kronasjehensyn.

 

Maptec har jeg prøvd og vurderer å kjøpe selv om jeg har Cmap. Kartene er jo en blåkopi av de vanlige papirkartene så du vet at alt er like korrekt som på papiret. Samtidig har du muligheten til å zoome deg inn og samtidig beholde skarpheten. Selv om de er gunstig priset, er det først og fremst kvaliteten som tiltaler meg.

 

Jeg får bare si meg helt enig med KOB her både med kartvalgene og vurderingene rundt PC eller egen kartplotter.

 

Lotus

 

PS: Ikke anbefal noe fordi andre anbefaler det. Anbefal kun det man selv har prøvd og kun dersom man er fornøyd. Og kontrollspørsmålet? Har den som anbefaler prøvd ut noe annet? Kanskje vedkommende synes det er bra fordi hun ikke vet bedre?

Link to post
Share on other sites

Til lotus

 

Jeg har som sagt i lang tid vært skeptisk til Bluechart, og jeg er generelt enig med deg i at man ikke bør anbefale noe man ikke selv har prøvd. I dette tilfelle har jeg gjort et untak fra denne regelen, og jeg tror jeg er i stand til å vurdere kvaliteten på mine informasjonskilder selv. Siste versjon av bluechart er noe helt annet enn de var i forrige versjon.

 

Svenske kryssarklubben har også gitt kartene veldig god karakter i en test de har utført. Bruker selv både maptech kart og cmap på PC, men i min båt er det upraktisk med PC, da jeg ikke kan ha den i cockpit. Da gjenstår kartplotter, og det finnes tre typer kart å velge i: Cmap, bluechart og navionics. Ingen av dem er perfekte, og kvaliteten vil også variere fra sted til sted, og fra versjon til versjon.

Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg innrømme at jeg foreløpig ikke har vært så langt på tur ennå med BlueChart 5.0 versjonen. Men etter å ha saumfart sørlandskysten på PCen etter manglende kart har jeg kun funnet ett område i innseilinga til Kragerø på 7x14 kilometer. Hvorfor dette ikke er oppdatert er jo ei "gåte"- men så lover jo Garmin 1 til 2 oppdateringer årlig.

Ellers der jeg har vært med båten har kartene vært 100%!!!

Link to post
Share on other sites

Her var det mange meninger ja. Jeg har sett sett Bluechart i funksjon og jeg ble ikke spesielt imponert nei. Folk som har kjøpt Bluechart har blitt lurt etter min mening. Svarte hull på sørlandskysten og ikke til å stole på der det faktisk er kart. Nei takk sier jeg bare - selv om PanPan anbefaler det aldri så mye. Om nyeste versjon er bra? Muligens. Men hvorfor har det vært så dårlig så lenge?

Der har vi Lotus fenomenet igjen! .... selvom PanPan anbefaler de aldri så mye... Jeg har *aldri anbefalt noe kartsystem aldri så mye*!

 

Siden jeg kjøpte en Garmin GpsMAP 182Ci med brikkene som dekker Lista - Oslo - syd av Gøteborg har jeg brukt en god del tid på å sammenlikne siste utgave av papirkartene med Bluechart.

 

1) Jeg gjorde Belanor oppmerksom på at Kragerø-fjorden, og kyst-strekningen syd av Jomfuland nesten til innseilingen av Risør, manglet detaljkart. Dette var et par dager etter at brikkene var i salg i Norge. Belanor har etter dette vært i kontakt med Garmin, og hvordan saken står kan man lese om på Belanors hjemmeside. Denne mangelen har jeg også gjort oppmerksom på her på Baatplassen.

 

2) Jeg funnet få feil, jeg har funnet at en stake mangler utenfor Strømstad, men grunnene er på plass.

 

3) Jeg har brukt plotteren fra Orust til Breiangen, til dels mye i Hankø-området. Der hvor jeg kan kontrollere mot staker, detaljer på land, og dybdekoter - har det stemt forbløffende.

 

4) Med en intern antenne på plotteren som er plassert under Sprayhooden, har jeg en beregnet nøyaktighet på GPS'en mellom 1,8 m til 8,0 meter stort sett.

 

I vanskelig farvann vil jeg bruke dette sammen med papirkart. Ekkolodd er også en sikkerhetsfaktor.

 

Siste versjon av Bluechart har nr. 5.0.. Jeg synes det er uheldig å trekke tidligere versjonsnr. inn i debatten om hvordan kart er, uansett fabrikat. Lotus burde også spesifisere hvilket versjonsnr. han har som referense når han refererer til kartkvalitet.

 

Jeg har ikke testet C-Map seneste versjon, og kan ikke utale meg om det. At jeg er fornøyd med siste versjon av Bluechart og den plotteren jeg har, det er min vurdering utfra de krav jeg har til slik utrustning. Om C-Map er bedre eller dårligere, vet jeg ikke. Men det skal vel mye til at C-Map er *dårlig*.

 

Jeg har brukt ganske lang tid på å vurdere plottere. For min del kom jeg til at skulle jeg hatt en C-Map basert løsning, ville den ha kostet meg minst dobbelt så mye før kvaliteten var tilfredstillende etter mine krav. Kriteriene jeg spesielt la vekt på var: Rask prosessor/oppdatering av skjermbilde, lesbarhet av skjermbildet, strømforbruk, og at kartene nå skulle være basert på de oppmålingen som ligger til grunn for siste versjon av hovedkartserie nr. fra 1 til 10.

Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg innrømme at jeg foreløpig ikke har vært så langt på tur ennå med BlueChart 5.0 versjonen. Men etter å ha saumfart sørlandskysten på PCen etter manglende kart har jeg kun funnet ett område i innseilinga til Kragerø på 7x14 kilometer. Hvorfor dette ikke er oppdatert er jo ei "gåte"- men så lover jo Garmin 1 til 2 oppdateringer årlig. Ellers der jeg har vært med båten har kartene vært 100%!!!

Belanor sier http://www.belanor.no/dllvis5.asp?id=1437&...id=1422&c1=1422 ...Det er ett område utenfor Kragerø som ikke har detaljkart. Det finnes ikke S57 digitale kartdata fra Sjøkartverket på denne plassen. Garmin vil dekke dette på neste oppdatering ved å vektorisere papirkart i området. Det er dessverre utenfor Belanor's kontroll å få dekket dette nå (mai 2003).
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...