Jump to content

Plotter for Elektroniske kart


Tore_L

Recommended Posts

Jeg fikk det inntrykket at du var svært fornøyd med din nye plotter. Beklager hvis jeg har misforstått PanPan. Anbefaler du ikke Bluechart? Eller anbefaler du det bare litt og ikke mye?

 

La meg spørre på en annen måte: Er du fornøyd?

Vil du anbefale noen å kjøpe det samme?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk det inntrykket at du var svært fornøyd med din nye plotter. Beklager hvis jeg har misforstått PanPan. Anbefaler du ikke Bluechart? Eller anbefaler du det bare litt og ikke mye?

 

La meg spørre på en annen måte: Er du fornøyd?

Vil du anbefale noen å kjøpe det samme?

Som det fremgår av mitt innlegg foran tilfredstiller den utrustningen jeg har kjøpt min krav-spek til en pris som er svært konkurransedyktig. Jeg har ikke noe mere å tilføye om min erfaring med GpsMAP 182Ci og Bluechart til deg, mr. Lotus.
Link to post
Share on other sites

Som det fremgår av mitt innlegg foran tilfredstiller den utrustningen jeg har kjøpt min krav-spek til en pris som er svært konkurransedyktig. Jeg har ikke noe mere å tilføye om min erfaring med GpsMAP 182Ci og Bluechart til deg, mr. Lotus.

For min del spiller det absolutt ingen rolle om du svarer mr. PanPan, men jeg vil tro andre som vurderer plottere er interessert i svaret. Siden du ikke har lyst til å fortelle brukerene hva du synes, tolker jeg deg dit hen at du er sånn ganske fornøyd.

 

Kanskje Garmin kan kjøre en reklamekampanje rettet mot innehaverene av bluechartplottere slik at de som har kjøpt dette kan føle seg bedre til mote?   :sad:   (uskyldig spøk)

 

Lotus

 

Ang. pris ser jeg at Garmin 182Ci koster omlag 9000 og 2 kartkassetter for å dekke Oslofjorden koster tilsammen omlag 4200.

 

En Navman 5" NT+ dagslys kartplotter med GPS koster hos Seatronic  også omlag 9000.

En Horizon med 5" gråtoneskjerm for C-map NT+  med intern GPS og ekstern antenne koster under 5000. 1 kassetter med nt+ wide fra Halden til Lista koster omlag 2700.

 

Så Cmap-variantene og Bluechartvariantene ser ut til å ligge omtrent i samme prisleie. Fordelen med Cmap er at det til nå ikke har vært påkrevd med like hyppige oppgraderinger.

Navionics ser også ut til å ligge i samme prisklassen.

 

http://www.seatronic.no/plott.htm

Link to post
Share on other sites

For min del spiller det absolutt ingen rolle om du svarer mr. PanPan, men jeg vil tro andre som vurderer plottere er interessert i svaret. Siden du ikke har lyst til å fortelle brukerene hva du synes, tolker jeg deg dit hen at du er sånn ganske fornøyd.

 

Kanskje Garmin kan kjøre en reklamekampanje rettet mot innehaverene av bluechartplottere slik at de som har kjøpt dette kan føle seg bedre til mote?   :sad:   (uskyldig spøk)

 

Lotus

 

Ang. pris ser jeg at Garmin 182Ci koster omlag 9000 og 2 kartkassetter for å dekke Oslofjorden koster tilsammen omlag 4200.

 

En Navman 5" NT+ dagslys kartplotter med GPS koster hos Seatronic  også omlag 9000.

En Horizon med 5" gråtoneskjerm for C-map NT+  med intern GPS og ekstern antenne koster under 5000. 1 kassetter med nt+ wide fra Halden til Lista koster omlag 2700.

 

Så Cmap-variantene og Bluechartvariantene ser ut til å ligge omtrent i samme prisleie. Fordelen med Cmap er at det til nå ikke har vært påkrevd med like hyppige oppgraderinger.

Navionics ser også ut til å ligge i samme prisklassen.

 

http://www.seatronic.no/plott.htm

???????????

Link to post
Share on other sites

Et viktig kriterium når man skal vurdere kvaliteten på elektroniske kart er å se på hvilke kartgrunnlag som er benyttet i framstillingsprosessen for hvert kartblad. Det gjelder både for PC baserte løsninger og kartplottere.

 

Det hjelper lite at kartet tar seg aldri så fint ut på skjermen hvis kartet er unøyaktig fordi det

er basert på gamle oppmålinger. En holme som er plassert 50 m feil på kartet pga unøyaktige oppmålinger kan være fatalt hvis du bruker systemet for navigasjon. Målet må derfor være å ha et system der flest mulig og helst alle kartblad er basert på nye oppmålinger.

 

For å vite noe om dette er man nødt til å gå gjennom lista av kart, og se på grunnlaget for hvert enkelt kartblad.  Det er ikke nok å se på datoen for når kartet er ajourført. Selv om det står år 2003 på kartet kan det være basert på oppmålinger fra 1923 eller der omkring.

 

Mange ser ut til å like cmap på PC, men har dere sjekket alderen på oppmålingene?

Link to post
Share on other sites

Hva er det nå som er galt PanPan? Ble du sur for reklamespøken for bluecharteiere? Den var jo ganske uskyldig og kanskje på sin plass fordi Garmin har oppgradert og herjet voldsomt for å fjerne sine sorte hull.

 

Jeg kikker litt på sidene til Seatronics og finner ut at prisene på plottere er omtrent like uansett hvilket kartformat og plotter man velger. I tillegg viser det seg at kartkassettene også er ganske likt priset i forhold til dekningsgrad. Dette gjelder om man kjøper en 5" plotter eller en 10" a la GPSMAP 2010 eller CP1000C fra Standard Horizon.

 

Hva man så velger, blir et spørsmål om prisklasse. Innenfor hver prisklasse velger man så det kartformatet man ønsker. Har jeg 15.000 til rådighet, får jeg med andre ord omtrent det samme utstyret uansett hvilket kartformat jeg velger. En Standard Horizon CP170C eller en Garmin GPSMAP 1006 er klin like både med hensyn til skjerm, knappelayout, menysystem, Ipgrad osv. Eneste forskjellen er at 170C har 3 års full garanti i steden for Garmins 2 år og selvsagt at de bruker to forskjellige kartsystem.

 

Så hva koker det ned til? Kartformat og kunsten å velge riktig.

Jeg vet at jeg ikke vil ha Bluechart, men de som vurderer bluechart hadde nok ønsket seg en vurdering fra noen av de som bruker det. Uansett om den er positiv eller negativ.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg er forundret over mangelen på sakelighet i mange innlegg. Nok en gang viser jeg til testen i Båtmagasinet: Kan noen kommentere disse punktene:

 

1. Testen er tydeligvis først og fremst for håndholdte kartplottere eller gps'er. Det står at ingen kart er testet på store kartplottere. På håndholdte gps'er med Garmins kart kan det IKKE vises dybder på de fleste grunner innenfor 10-meters linjen. Det kan heller IKKE vises fyrkarakteristikker. Bildene til Jens_P var fra en fastmontert plotter hvor dette er mulig, men det er altså ikke mulig på for eksempel GPSMAP 76S! Synes dere da at Garmins kart er noe tess på håndholdte gps'er?

 

2. De norske Garmin-kartene kan være dårligere enn for andre land. Det står at de danske er bedre enn de norske. Så det er greit at vi holder oss til de norske. At Garmins kart er kåret som de beste i England, synes jeg er lite interessant. Jeg seiler i Norge. Når Båtmagasinet viser med kartbidler at flere merker på Missingene er blitt borte i siste kartversjon, og også sier at de fleste røde og grønne merkene i innseilingen til Strømstad er borte, kan man da si at dette er gode kart? Dette er bare eksempler. En annen kar skrev at han hadde funnet ut at mange sjømerker også manglet i Horten Indre havn. Hvorfor skal man da ikke velge andre og bedre elektroniske kart, hvor alt dette er i orden?

 

3. Hvorfor i all verden er det noen som på død og liv forsvarer Garmins kart, når C-map synes å være vesentlig bedre. Og når Magellans Navionics kart er omtrent like gode som C-map? Og Magellans kart får man kjøpt på en CD for litt over kr. 2000 for HELE Europa! Tro det eller ei!  HVORFOR driver noen da fremdeles på å forsvarer og til og med anbefaler Garmins bluchart?

 

4. BSB-kartene er forresten de beste, men dessverre går de ikke lenger nord enn til Ålesund.

 

Tore

Link to post
Share on other sites

Jeg er forundret over mangelen på sakelighet i mange innlegg. Nok en gang viser jeg til testen i Båtmagasinet: Kan noen kommentere disse punktene:

 

1. Testen er tydeligvis først og fremst for håndholdte kartplottere eller gps'er. Det står at ingen kart er testet på store kartplottere. På håndholdte gps'er med Garmins kart kan det IKKE vises dybder på de fleste grunner innenfor 10-meters linjen. Det kan heller IKKE vises fyrkarakteristikker. Bildene til Jens_P var fra en fastmontert plotter hvor dette er mulig, men det er altså ikke mulig på for eksempel GPSMAP 76S! Synes dere da at Garmins kart er noe tess på håndholdte gps'er?

 

2. De norske Garmin-kartene kan være dårligere enn for andre land. Det står at de danske er bedre enn de norske. Så det er greit at vi holder oss til de norske. At Garmins kart er kåret som de beste i England, synes jeg er lite interessant. Jeg seiler i Norge. Når Båtmagasinet viser med kartbidler at flere merker på Missingene er blitt borte i siste kartversjon, og også sier at de fleste røde og grønne merkene i innseilingen til Strømstad er borte, kan man da si at dette er gode kart? Dette er bare eksempler. En annen kar skrev at han hadde funnet ut at mange sjømerker også manglet i Horten Indre havn. Hvorfor skal man da ikke velge andre og bedre elektroniske kart, hvor alt dette er i orden?

 

3. Hvorfor i all verden er det noen som på død og liv forsvarer Garmins kart, når C-map synes å være vesentlig bedre. Og når Magellans Navionics kart er omtrent like gode som C-map? Og Magellans kart får man kjøpt på en CD for litt over kr. 2000 for HELE Europa! Tro det eller ei!  HVORFOR driver noen da fremdeles på å forsvarer og til og med anbefaler Garmins bluchart?

 

4. BSB-kartene er forresten de beste, men dessverre går de ikke lenger nord enn til Ålesund.

 

Tore

Jeg leste testen i Båtmagasinet. Bluechart kom her veldig dårlig ut. På større kartplottere er Bluechart imidlertid mye bedre. I testen ble de jo fremstilt som ubrukelige og det er de ikke på stasjonære kartplottere. Jeg liker de likevel ikke her heller, fordi det har vært mye feil og sorte hull. Jeg har ikke sett siste versjon som kom i våres, og de kan kanskje være betydelig bedre. Derfor er det viktig med tilbakemeldinger fra brukerene. Er brukerene fornøyde og man ikke kan påvise feil eller mangler, så er det jo bare velstand.

 

Men hvorfor ta sjanser? Vi prater om mye penger. Jeg ville valgt Cmap  fordi jeg da slipper usikkerheten og fordi jeg synes de er fine å lese. Prismessig ser det heller ikke ut til å være grunnlag for å velge det ene til fordel for det andre. Jeg er derfor enig med deg når du sier Hvorfor skal man da ikke velge andre og bedre elektroniske kart, hvor alt dette er i orden?. Så kjøper jeg meg en stasjonær kartplotter, så blir det med Cmap. Fortsetter jeg å bruke PC-løsning, så blir det med cmap eller kanskje jeg kjøper maptech.

 

En 6" Standard Horizon CP170C til 12.800  virker som et godt valg for mitt behov og lommebok. Med en Cmap NT+ wide for Oslofjorden kommer jeg prismessig gunstig ut i forhold til tilsvarende Garmin (2006 og 188). For selv om man diskuterer og er uenige, er det fortsatt ingen som har sagt noe negativt om Cmap NT+. Og de som bruker Cmap ser ikke ut til å nære noe stort ønske om å bytte til noe annet.

 

Uansett er det for meg 2 viktige faktorer i tillegg: Skjermstørrelse og lysstyrke. En stor skjerm der man kan ha målestokk 1:20.000 hele tiden er bare nydelig. Det hjelper imidlertid lite hvis sola ikke lar deg lese skjermen. Jeg har teste dyre laptop'er med nedslående resultat i sollys. Skjermene i de gode kartplotterene er type transflective. Det innebærer at de er svært gode i sollys og ganske gode i mørke og selvfølgelig svindyre. Ta 2 like plottere og sammenlign modellen med sorthvitt skjerm mot den med fargeskjerm. Alt er likt, men du får ikke farger, men du får halv pris og en drøss gråtoner.

 

Velg en god skjerm.

Velg den så stor du har råd til.

Velg et kartsystem der du ikke angrer om 3 år.

 

Det siste valget er tydeligvis det vanskligste.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hva er det nå som er galt PanPan? Ble du sur for reklamespøken for bluecharteiere? Den var jo ganske uskyldig og kanskje på sin plass fordi Garmin har oppgradert og herjet voldsomt for å fjerne sine sorte hull.

 

Jeg kikker litt på sidene til Seatronics og finner ut at prisene på plottere er omtrent like uansett hvilket kartformat og plotter man velger. I tillegg viser det seg at kartkassettene også er ganske likt priset i forhold til dekningsgrad. Dette gjelder om man kjøper en 5" plotter eller en 10" a la GPSMAP 2010 eller CP1000C fra Standard Horizon.

 

Hva man så velger, blir et spørsmål om prisklasse. Innenfor hver prisklasse velger man så det kartformatet man ønsker. Har jeg 15.000 til rådighet, får jeg med andre ord omtrent det samme utstyret uansett hvilket kartformat jeg velger. En Standard Horizon CP170C eller en Garmin GPSMAP 1006 er klin like både med hensyn til skjerm, knappelayout, menysystem, Ipgrad osv. Eneste forskjellen er at 170C har 3 års full garanti i steden for Garmins 2 år og selvsagt at de bruker to forskjellige kartsystem.

 

Så hva koker det ned til? Kartformat og kunsten å velge riktig.

Jeg vet at jeg ikke vil ha Bluechart, men de som vurderer bluechart hadde nok ønsket seg en vurdering fra noen av de som bruker det. Uansett om den er positiv eller negativ.

Vurdering/beskrivelse har jeg gitt. Det har sikkert Lotus også innsett. Men Lotus har valgt *meg å holde moro* med her på baatplassen. Det kan sies på den måten, relativt uskyldig.

 

Verre er det at Lotus forkludrer og forvirrer også i alvorlige spørsmål når han er ute med sitt narrespill. Forkludrer for en som prøver å dele sin erfaring med andre. Jeg tror at om vi alle deler vår kunnskap og erfaring, så kommer vi alle frem til noe som er bedre enn summen av enkelterfaringene. Lotus kan forvirre og være meget destruktiv, fordi en del mangler forutsetninger til å vite hvem og hva de skal tro.

 

Alvorlig blir dette når han strør rundt seg med påstander som berører sikkerhet. Lotus kan godt finne på å hente opp linker til artikler på nettet, legge de ut i rekke og rad, en seks syv stykker. Som modell er jo det flott. Men når han gjør dette i en sak som eksempelvis gjelder sprøbrudd i materialer brukt i båt, da er det relativt lett for meg som metallurg å se at linkene hans har minimal relevans til hva sprøbrudd-spørsmål faglig dreier seg om. Fysikalsk metallurgiske problemstillinger er fremmed stoff for de aller fleste, og jeg vil tro også meget tungt å sette seg inn i. Og Lotus har neppe, slik han fremstiller det, forstått noe særlig. Men han kan jo tryggt harsellere med PanPan - fordi hva gjelder fysikalsk metallurgisk bruddproblematikk, er det få som kan kontrollere om Lotus sin fremstilling har med saken å gjøre eller ikke!

 

Kan man da feste lit til Lotus i det som er hans fag?

 

Når Lotus er i farta, hjelper det lite å komme med dokumentasjon om det så er egenskaper knyttet til standarder, eller godkjennelse fra store internasjonale materialsertifiserings-byråer. Nei, da risikerer man at Lotus skrur til et noen omdreininger på harselleringskruen og tar *mannen i stedet for ballen*.

 

Lotus kommer med sine tolkninger og utlegninger om hva andre mener og hvordan de måtte være følelsesmessig. Se bare rett over her: "Ble du sur for...". Ellers: Sitater skal være ordrette, alt annet er faktaforvrengende.

 

Hva gjelder Kartplotter/Kartproblematikk har jeg startet flere tråder og deltatt på andre om dette for å få frem kunnskap, mangfold og allmen innsikt om dette. I mange innlegg fra meg kan man lese om det jeg måtte ha av erfaring og hvilke kriterier jeg har lagt vekt på. Det er også lagt ut linker til tester av kartplottere i praktisk bruk. De som måtte lese dette, ser kanskje at disse plotterne Lotus nevner foran på tråden, faller igjennom.

 

Til Lotus: Oppfør deg skikkelig, eller hold deg unna! :lol:

Link to post
Share on other sites

Til Tore_L:

 

Her ble det mye sammenblanding. Du nevner 76S og bluechart, men egner 76S seg som kartplotter i båt og hvilken plotter med cmap kart vil du eventuelt bruke for å sammenligne med 76S?

 

Jeg har nok blitt litt mistforstått i min tidlgere uttalelse "anbefaler bluechart". Jeg vil derfor uttrykke det litt annerledes:

 

PanPan har etter grundige undersøkelser og tester funnet kombinasjonen gpsmap 182C og siste versjon av bluechart god nok (botstett fra noen feil han har påpekt) til hans bruk i de farvann han seiler. Da er det godt nok for meg også i de farvann jeg seiler (stort sett samme farvann, og samme type båt).

 

Jeg kommer derfor etter all sansynlighet til å kjøpe meg en 182C når lommeboka tillater, fordi dette ser ut til å være det beste alternativet for min bruk.

 

Jeg leser ikke BM så jeg kan ikke uttale meg om hva de har kommet fram til der. Svenska kryssarklubben har kommet fram til et helt annet resultat for svenske farvann. For min del må BM gjerne dømme produktet nord og ned så blir det kanskje mange brukte garmin plottere å få kjøpt billig. :lol:

 

(Kan ellers opplyse at min flotte compaq PC som kostet en formue når den var ny for to år siden, og som både har cmap og maptech  tok kvelden mens sola ennå sto høyt på himmelen under færderseilasen, så den hadde jeg ikke mye glede av)

Link to post
Share on other sites

Jeg har startet tråden "Elektroniske kart - hva koster de?" for å få frem hva man må betale for et større enhetlig dekningsområde. Jeg har bare funnet sammenlikningsdata for C-Map og Bluechart. Der kan se hvordan det ligger an, kommenter gjerne, flott om andre kan komme med mere opplysninger! :smiley:

 

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1053378292

 

NB! Jeg har forsøkt å finne *veiledende pris*, kartene kan kjøpes billigere enn oppgitt i oversikten, eksempelvis hos MALFIX!

Link to post
Share on other sites

Ang. pris ser jeg at Garmin 182Ci koster omlag 9000 og 2 kartkassetter for å dekke Oslofjorden koster tilsammen omlag 4200.

Som Lasse sier får du en GpsMAP 182Ci for kr. 7.800,-.

 

For å dekke Oslofjorden behøver du bare en kartbrikke, og den får du for kr. 1.850,-. Du får også mye mer enn Oslofjorden, enten Jomfrulandsrevet syd - Oslo -Gøteborg eller brikken Lista - Oslo - Koster.

Link to post
Share on other sites

Disse diskusjonene om plottere og elektroniske kart blir håpløse når man ikke spesifiserer hvilken plotter, hvilken sw versjon, hvilket kart og hvilken kartversjon man diskuterer. Går dette klart fram av testen til BM? Har hørt rykter om at hvertfall noe av det de skrev om var basert på eldre versjoner.

Link to post
Share on other sites

Prisene var fra Seatronics sin hjemmeside.

Maritim har omtrent akkurat de samme prisene.

 

Om man får kjøpt ting billigere? Helt sikkert. Men det gjelder jo for dem alle sammen.

 

Seatronic selger for eks. sine plottere med en C-map NT+ kassett inkludert. Verdi kr. 1630.

 

Prisene varierer med andre ord. Titt på Maritim og Seatronics sider.

 

Cmap NT+ wide dekker Halden-Lista på en brikke. Og leter man kan man sikker få den brikken for ned mot 2000 kroner.

 

 

På Maritims side ser det f.eks slik ut:

http://www.maritim.no/ontime_product.asp?d...param=001001022

 

http://www.maritim.no/ontime_product.asp?d...param=001002010

 

http://www.maritim.no/ontime_product.asp?d...param=001002010

 

Det er derfor greit å bruke sammenlignbare priser slik at man ikke sammenligner epler og bananer.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Alvorlig blir dette når han strør rundt seg med påstander som berører sikkerhet. Lotus kan godt finne på å hente opp linker til artikler på nettet, legge de ut i rekke og rad, en seks syv stykker. Som modell er jo det flott. Men når han gjør dette i en sak som eksempelvis gjelder sprøbrudd i materialer brukt i båt, da er det relativt lett for meg som metallurg å se at linkene hans har minimal relevans til hva sprøbrudd-spørsmål faglig dreier seg om. Fysikalsk metallurgiske problemstillinger er fremmed stoff for de aller fleste, og jeg vil tro også meget tungt å sette seg inn i. Og Lotus har neppe, slik han fremstiller det, forstått noe særlig. Men han kan jo tryggt harsellere med PanPan - fordi hva gjelder fysikalsk metallurgisk bruddproblematikk, er det få som kan kontrollere om Lotus sin fremstilling har med saken å gjøre eller ikke!

 

Kan man da feste lit til Lotus i det som er hans fag?

 

Når Lotus er i farta, hjelper det lite å komme med dokumentasjon om det så er egenskaper knyttet til standarder, eller godkjennelse fra store internasjonale materialsertifiserings-byråer. Nei, da risikerer man at Lotus skrur til et noen omdreininger på harselleringskruen og tar *mannen i stedet for ballen*.

 

Lotus kommer med sine tolkninger og utlegninger om hva andre mener og hvordan de måtte være følelsesmessig. Se bare rett over her: "Ble du sur for...". Ellers: Sitater skal være ordrette, alt annet er faktaforvrengende.

 

Hva gjelder Kartplotter/Kartproblematikk har jeg startet flere tråder og deltatt på andre om dette for å få frem kunnskap, mangfold og allmen innsikt om dette. I mange innlegg fra meg kan man lese om det jeg måtte ha av erfaring og hvilke kriterier jeg har lagt vekt på. Det er også lagt ut linker til tester av kartplottere i praktisk bruk. De som måtte lese dette, ser kanskje at disse plotterne Lotus nevner foran på tråden, faller igjennom.

 

Til Lotus: Oppfør deg skikkelig, eller hold deg unna! :smiley:

Herregud PanPan. Nå må du jammen skjerpe deg.

 

Stål først:

Det lages rustfrie ankere i bøtter og spann. De er mange ganger dyrere enn galvaniserte, men de lages likevel i et utall varianter og størrelser. Fritidsbåter er bare en liten del her. Du er med på å skremme og nøre opp under frykt når du forteller at de lett kan skades og svikte pga sprøbrudd når du trenger dem som mest. Det du forteller stemmer ikke med virkeligheten. Hadde det vært et problem, hadde vel en eller annen i verden ha hatt et slikt problem. Du skremte meg med det ankergreiene og så var det bare sprøyt.

 

Og så er det rett til fenerenes ventiler, der du advarer mot at ventilene kan skyte som prosjektiler ut av fenderene. Jeg ble bekymret og sjekket  mine egne fendere og sjekket med Maritim sine kulefendere fra Majoni i Holland. De hadde alle ventilen i overkant rett nedenfor festet. Var det et problem? Nei, ventilen er støpt inn i en klump med massiv PVC og er det aller siste som løsner.

 

Og så til kartplotterene. Når jeg spør om du er fornøyd med din Garmin så svare du bare  Jeg har ikke noe mere å tilføye om min erfaring med GpsMAP 182Ci og Bluechart til deg, mr. Lotus. eller du skriver store røde spørsmålstegn som svar på innleggene.

 

 

Du skriver en bråte innlegg PanPan og er kanskje den største bidragsyteren her. Noen innlegg er bra, andre mer av typen "jeg er også enig". Men av og til har du skrevet innlegg som ville hatt store konsekvenser hvis de medførte riktighet. Da har jeg dobbeltsjekket. Ankeret var en av disse og da får du svar på tiltale.

 

Husker du da jeg var uenig med Lasses innlegg ang. Båtmagasinet.  Du plukket fra hverandre hver setning og skjelte meg ut fordi du mente Lasse var i sin rett til å skrive nøyaktig hva han ville. Selvsagt var han det, men du slaktet mitt innlegg som påpekte at dette ikke var spesielt lurt. Jeg kan mene hva jeg vil, du kan mene hva du vil, jeg kan skrive det og du kan skrive det, men når vi skriver noe som ikke medfører riktighet, må både du og jeg tåle å få en kritisk tilbakemelding.

 

Lotus

 

PS: Her er en link til Standard Horizon plottere. Det er noe av det beste som er laget. Så stor tro har produsenten på produktene sine at de gir 3 års full garanti. Etter dette får man en livstidsgaranti for reparasjon til fast pris.

Her er  linker til plotterene som jeg synes er blandt de beste og bruker det kartsystemet som er mitt førstevalg, nemlig Cmap NT+.

http://www.vitelectronics.com/st1000.html

http://www.standardhorizon.com/products/cp170c.php

 

At du synes de faller igjennom i forhold til Garmin får du selvsagt lov å mene.

Og Malfix sine priser? Jea jeg er klar over dem også. Det finnes også andre leverandører som selger sine produkter langt under veiledende pris, så argumentet om at Garminproduktene har høyere kvalitet og lavere pris enn konkurrentene kjøper jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Hei Lotus og Pan Pan.

 

Kan ikke dere to kompissene/kranglefantene/bestevennene/bedreviterne/oraklene . . . . .

heller bruke e-post eller IM i deres så høyst private meningsutveksling? Og når dere blir enige (for det blir dere vel en gang, det er mange dager i et 10-år), - kan dere ikke da sammen komme frem med et manifest om metallurgi og kartplottere??

 

Bilde

 

Lars H.

 

(dersom det ikke skjer noe i "stripen", ta

reload/refresh eller hva det nå det heter)

Link to post
Share on other sites

Hmmmm.....ikke i noen sammenhenger er det plass for to eller flere verdensmestre på samme palle. Heller ikke her.

 

For meg ser det slik ut:

 

En som etter all sansynlighet sitter på masse teoretisk og praktisk kompetanse, og en som bruker arbeidsdagen sin til å surfe på nettet og finne den eneste og sanne løsning på alle problemstillinger.  Og begge mener å ha eneste og riktige løsning på det meste.

 

Nytteverdien er jo så som så,har ikke hørt om en rimelig dregg som har gått føyken grunnet dårlig kvalitet,heller ikke børt om noen som har fått nakkeskudd av en fender...

GPS og kart har jeg lite greie på,og blir vel ikke klokere av denne diskusjonen..... :smiley:

 

La oss se det positive i dette lokaloppgjøret.....brukbar underholdningsverdi, og man lærer mange fremmedord.... :flag:

Link to post
Share on other sites

Tilbake til BlueChart vs. CMap igjen......

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe en Garmin 182, men så ble jeg litt usikker etter diskusjonen her og artikkelen i Praktisk Båtliv. Kjøpte bladet for å lese testen etter først å ha lest om det her.

 

Stakk nedom butikken idag for å se på Garmin 182C, og ble litt usikker da den første staken jeg prøvde å lete frem (staken utenfor moloen på Lundsvågen - Poseidon kjenner'n godt siden han også passerer her to ganger pr. tur). Denne staken har stått der i minst 5 år - så lenge jeg har hatt båten på nevnte sted, og den er sikkert eldre. Denne staken var ikke markert på Garmin'en. Kun en stiplet sirkel, som når man holdt cursor over kom opp som 'Hindring 3.3m'. Andre stiplede sirkler i nærheten kom opp som f.eks. 'Hindring 6.6m'.

 

Noen her som kjenner dette systemet godt nok til å svare på følgende spørsmål:

  • Kan man stille inn hvilken dybde man vil at 'Hindring' skal markeres for? F.eks er jeg ganske interessert i 1 metre, lite interessert i 8 metre. Medmindre jeg skal fiske.
  • Finnes symbolene for stake/stang i systemet, d.v.s. at det kan ha vært valgt bort i det oppsettet jeg så på? Selger kunne ikke bidra en millimeter i dette henseende.
  • Må man flytte cursor bort på disse stiplede sirklene for å få opp bakenforliggende informasjon, eller skjer dette også dersom båten kommer innenfor en avstand til hindringen?
Takknemlig for svar, da plotter står på innkjøpslista rimelig snart! Jeg liker Garmin siden jeg har dette fra før, og har kontroll på PC-tilkobling, protokoller, logikken i meny-systemet og sånt, men jeg ble nokså urolig av det jeg så idag..
Link to post
Share on other sites

Belanor har nå kommet med en kommentar til testen i BM. Se http://www.belanor.no/dllvis5.asp?id=1861

 

Til Surprise:

 

Nederst på den siden jeg viser til står det: Kontakt oss gjerne ved eventuelle spørsmål. Det står også oppgitt en mailadresse du kan bruke. Regner med at de er i stand til å gi deg eksakte svar på dine spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset. Sjekket litt mer før jeg sendte spørsmålet til Belanor, her er infoen:

 

Stakens posisjon (for interesserte): 59o00.07N 005o45.38E

 

Staken har grønt blink.

 

I Båtsportkartene og i CMap er denne staken markert med grønt blink, og med dybde 2m som riktig er.

 

I BlueChart: Kun en stiplet sirkel, som når man holdt cursor over kom opp som 'Hindring 3.3m'.

Link to post
Share on other sites

Stakk nedom butikken idag for å se på Garmin 182C, og ble litt usikker da den første staken jeg prøvde å lete frem (staken utenfor moloen på Lundsvågen - Poseidon kjenner'n godt siden han også passerer her to ganger pr. tur). Denne staken har stått der i minst 5 år - så lenge jeg har hatt båten på nevnte sted, og den er sikkert eldre. Denne staken var ikke markert på Garmin'en. Kun en stiplet sirkel, som når man holdt cursor over kom opp som 'Hindring 3.3m'. Andre stiplede sirkler i nærheten kom opp som f.eks. 'Hindring 6.6m'.

 

..

Surprise,

 

Staken har stått der i minst 20 år (eldre kart har jeg ikke tilgjengelig i øyeblikket).

 

Den var riktignok borte en kort periode for et par vintre siden, etter at en balstyrig lekter tok seg ut på egenhånd etter at jeg hadde vært i Sandnes og losset ca 300 tonn ved ifra den ......

 

Men uansett så er det en stake som helt klart må være med på ethvert troverdig kart!

 

mvh

Poseidon

(som er meget fornøyd med C-map på en 15" TFT-skjerm)

Link to post
Share on other sites

Den var riktignok borte en kort periode for et par vintre siden, etter at en balstyrig lekter tok seg ut på egenhånd etter at jeg hadde vært i Sandnes og losset ca 300 tonn ved ifra den ......

La merke til at den så nokså vindskeiv og medtatt ut en stund ja... Så det var deg det  :smiley:

 

Nå er den jo nyoppusset og fin, akkurat som det nye røde fastmerket mellom Hillekjeøya og Åmøy. Kom forbi der for noen helger siden da de hadde fjernet den gamle flytende rødstaken men ikke helt fått på plass det nye fastmerket ennå. Sjelden har den biten av fjorden blitt gransket nøyere i kikkert. Man lurer jo på om det er øynene som har sviktet eller om man f.eks. har satt inn hjernen opp ned om morgenen, når faste holdepunkter i tilværelsen plutselig uteblir på den måten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...