Jump to content

Gjestehavner / "partyhavner" - er det greit med gjestehavner med fest og nattebråk?


Popeye70

Recommended Posts

Urimelig oppføsel bør ikke gå upåaktet hen, men det er sagtens nok av dem som fortøyer i et utested og forventer ro og absolutt stillhet kl 2200. Samme i kjente "party" uthavner. 

At folk i sentrumsnære gjestehaner drikker, prater og har musikk på popanlegget er ikke noe nytt fenomen.

 

En svensk seiler i Ny-Hellesund stod sint på dekket og ropte på stillhet midt på dagen ( i fellesferien) da hele havna kokte av båter, unger osv.

 

I ungdommen hadde vi masse båtfester. Vi fant oss en bukt for oss selv, og advarte dem som evt kom senere og la seg i næreten. Noen sa fest i vei, mens andre fant en ny plass. Opplevde ikke noen sure miner den gang, men da var det jo bedre plass i skærgården.

 

 

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 5 timer siden:

Akk, den evige diskusjonen... bra noen holder liv i den :0)

 

Popeye70 tar ansvar for at diskusjonen ikke dør! :giggle:

 

quantumduck skrev for 5 timer siden:

I enkelte av havnene som nevnes henger støy nøye sammen med næringslivet i byen, som ofte lever av turisme. Det betyr som regel at skjenkereglene i byen er mer utslagsgivende enn havnereglementet og hvordan dette overholdes. Eksempelvis i Strömstad blir det ikke stille 23:00 når man ligger 10m. fra innfartsvei og er omgitt av nattklubber.

 

Det er jo klart, men det er også de mange båteiere klar over. Typisk Strømstad, Gräbbestad, Tønsberg osv. Da vet man hva man får. Og med servering helt ned på brygga, og gjerne livemusikk eller diskoteker nesten ute på brygga så blir det høyt lydnivå. Og de nevnte Strømstad og Tønsberg har jo også lagt sin familievennlige gjestehavn litt unna partyhavna, så man kan velge hvor man vil ligge. 

 

På Sætre, som var det stedet mitt første innlegg handlet om, har det tradisjonelt vært ganske rolig, men festing og rølp har tatt av i år. Det kan nok delvis skyldes at båtsesongen startet tidlig i år, før vaktordningen var på plass. Da kunne man gjøre som man ville. Når denne praksisen har fortsatt også etter at vaktordningen er på plass, så har det vel satt seg at man driter i reglementet og vaktene (som uansett ikke går runder etter kl. 2200 omtrent).

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 5 timer siden:

Urimelig oppføsel bør ikke gå upåaktet hen, men det er sagtens nok av dem som fortøyer i et utested og forventer ro og absolutt stillhet kl 2200. Samme i kjente "party" uthavner. 

At folk i sentrumsnære gjestehaner drikker, prater og har musikk på popanlegget er ikke noe nytt fenomen.

 

Neida, det er jo bare forventet at hvis man fortøyer i bardisken på et utested på brygga så må man ta konsekvensene av det. Jeg har ikke noe problem med det. Min ergrelse går på at det blir stadig mer og mer utbredt å "campe" på brygga og feste til langt på natt, og oppførselen ser ut til å spre seg fra havn til havn. Så "partyfolket" vinner, og de som vil ha det rolig blir fortrengt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 3 timer siden:

Hva med gjestehavn om dagen, koster normalt ikke noe, og uthavn om kvelden/natten? Jo, det finnes mange steder å legge seg ute i skjæra selv i juli måned! 


Hva med å ha både slekt og venner på Sætre, og gjerne ville kunne besøke dem og returnere til båten for å legge barn osv kl 2300 uten å måtte forlate havna for å få fred og ro?

 

Hvorfor er det festløvene som skal få lov til å bli, mens de som vil ha fred og ro må dra?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 10 timer siden:

Min ergrelse går på at det blir stadig mer og mer utbredt å "campe" på brygga og feste til langt på natt, og oppførselen ser ut til å spre seg fra havn til havn. Så "partyfolket" vinner, og de som vil ha det rolig blir fortrengt.

Men dette gjelder ikke bare gjestehavner Popeye, akkurat det samme i uthavner og holmer og skjær. Hvis vi finner oss en koselig og rolig plass for oss selv ute blant holmene på torsdag kveld, fylles ofte plassen opp på fredag, og på lørdag er det full fyr. Tror du at noen av de som kom etter oss tenkte at:

  • De som kom først til denne plassen ønsket å være et sted det er stille og fredelig, best at vi respekterer det og demper støyen mest mulig både dag og natt.

Eller

  • Dette er en populær plass å fortøye, her er det mange båter. De som frivillig legger seg her må tåle litt liv og røre (les støy).

Noen vil ha det stille på natta, andre vil ha det stille på dagen. Atter andre ønkser å ha det mest mulig fredelig både dag og natt. 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 12 timer siden:

Hva med at folk følger havnereglene i havn..? 

 

Det er uansett en selvfølge og ikke min mening på noe sett eller vis å tillate, eller akseptere, noe annet enn hva havnereglene sier. Jeg forventer akseptabel oppførsel og hensyntagen til folk ellers, men i praksis er det mange eksempler på at det ikke blir slik, dessverre..

 

Popeye70 skrev for 10 timer siden:


Hva med å ha både slekt og venner på Sætre, og gjerne ville kunne besøke dem og returnere til båten for å legge barn osv kl 2300 uten å måtte forlate havna for å få fred og ro?

 

Hvorfor er det festløvene som skal få lov til å bli, mens de som vil ha fred og ro må dra?

 

Full forståelse for hva du skriver, er helt enig med deg, men min kommentar var vel i noen grad uttrykk for egen preferanse for i gjestehavner midt på sommeren så blir det en del støy og uro nær sagt uansett.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 8 timer siden:

Men dette gjelder ikke bare gjestehavner Popeye, akkurat det samme i uthavner og holmer og skjær.

 

Du finner det også i boligområder og hytteområder av og til. Naboer sender ut "nabovarsel" om at de skal ha fest og hageselskap hvor det kommer til å bli tildels høy musikk og støy til langt utpå morgenkvisten.

De mener å ha rett til dette siden de har varslet på forhånd. De som ønsker ro kan bare reise bort hvis de ønsker en hel natts søvn. De har tross alt varslet, så hvis du velger å bli hjemme er det din egen skyld! :crazy:

Det skjer ikke så veldig ofte, heldig vis. Men ikke særlig hyggelig når man arbeider skift og må opp og på jobb kl. 6 en lørdag eller søndag morgen.

Bonus er at jeg ikke har dårlig samvittighet når jeg starter snøfreseren kl. 05:30 utenfor naboens soveromsvindu en en vinterdag.

 

Støy en del av livet og en del av konfliktene som oppstår når mennesker oppholder seg på samme sted.

Er dessverre litt for mange som har den holdningen at hvis du ikke liker det jeg gjør, så kan du finne deg et annet sted å være!

 

En av problemstillingene er at de som ønsker å drikke alkohol og feste til ut i de små timene også ønsker å være på de fine og populære stedene. Er tross alt i de gode havnene vi samler oss, hvor vi kan ligge trygt og i le for vær og vind.

 

Lyd bærer langt over stille vann, ikke alle er klar over det.

Minnes et år beboere i Åsgårdstrand klaget på høy musikk og forstyrret nattesøvn. Det var russen som hadde samlet seg og hadde fest på Larkollen! :eek:

 

Har ikke noe løsning på dette, bare konstaterer at det av og til fører til interessekonflikt. Enten vi er i båt eller ikke!

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 21 timer siden:

Min ergrelse går på at det blir stadig mer og mer utbredt å "campe" på brygga

 

ut fra det jeg leser i denne tråden så ser det ut som at dess større båt, dess mer plass okkuperer de på brygga..?
Er det "revirhevding" det er snakk om?

En annen trend jeg syns jeg ser:  musikkanleggene blir bare større og større - samtidig som at musikksmaken blir dårligere og dårligere :lol:  Feks teknopop med masse tung bass som bærer langt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev On 28.5.2021 at 8.57:

Trivselen blir generelt  størst om man styrer forventningene litt utifra erfaring og eventuelt heller unngår havner man ikke vil trives i, og hvis man opplever dette som å gi etter for bermen så må man vel da bare avfinne seg med å måtte velge mellom pest eller kolera. (Mrk. at jeg ikke dermed mener det er greit å plage andre, ta seg til rette ift. reglement osv., bare at vi må innse og leve med at ikke alle forstår dette og heller aldri kommer til å forstå det).

+1

Dette oppsummerer det jeg tenker, men ikke klarte å formulere :-)

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 2 timer siden:

ut fra det jeg leser i denne tråden så ser det ut som at dess større båt, dess mer plass okkuperer de på brygga..?
Er det "revirhevding" det er snakk om?


Man kan jo bare lure. Det som er helt klart er at de som okkuperer bryggene er 100% motorbåteiere. Det virker som om seilbåteiere er såpass glade i båtene sine at de kan kose seg ombord, mens motorbåteiere ikke kan komme seg ut av båtene sine raskt nok.

 

Merk at jeg ikke sier at alle motorbåteiere er sånn, men de som er sånn er alle sammen motorbåteiere.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Trude maser ofte på at jeg må komme meg iland, ikke bare sitte der i (motor)båten. Men da får hun beskjed om at jeg er på båttur, ikke landtur!  :flag_bp:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 52 minutter siden:


Man kan jo bare lure. Det som er helt klart er at de som okkuperer bryggene er 100% motorbåteiere. Det virker som om seilbåteiere er såpass glade i båtene sine at de kan kose seg ombord, mens motorbåteiere ikke kan komme seg ut av båtene sine raskt nok.

 

Merk at jeg ikke sier at alle motorbåteiere er sånn, men de som er sånn er alle sammen motorbåteiere.

 

Kan konklusjonen da være at seilbåt eiere er usosiale, og motorbåt eiere sosiale...?? 🤔🙄😉😉

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 4 timer siden:

 - samtidig som at musikksmaken blir dårligere og dårligere :lol:  Feks teknopop med masse tung bass som bærer langt.

Ja, dårlig musikksmak er et økende samfunnsproblem. Bare "dunk, dunk, dunk" liksom. Hvor ble det av den virkelig gode musikken? Tenker da på kvalitetsartister som Kurt Foss og Reidar Bøe. "Det står en grønnmalt benk i parken..."

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 25 minutter siden:

Hvor ble det av den virkelig gode musikken? Tenker da på kvalitetsartister som Kurt Foss og Reidar Bøe. "Det står en grønnmalt benk i parken..."

 

Eller Chuck Berry, Little Richard,Bill Haley . . . . . . . . . .

 

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I så fall anbefales et havnebesøk hos Notodden Båtforening under Notodden Blues. Der har våre båter vært fast inventar under Bluesfestivalen en årrekke inntil masta ble for høy. Du må påregne mye og bra musikk, men med lav puls og senkede skuldre, og hvor til og med jeg trekker gjennomsnittsalderen ned. 

Men nå er det slik at musikk er like personlig som båt, så å diskutere musikksmak blir det samme som å krangle om lengden på en strikk.

 

 

20190801_215314.jpg

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lest mange av innleggene på denne tråden, også svarkommentarene. Mye er morsom lesning. 

Litt historie fra en gammel gubbe på 73 år - gammel :rolleyes: ????  ..........som før bodde i Oslo, men flyttet til Larkollen i 1993. 

Jeg hadde båt (med motor - ergo motorbåt) fra midten på 70-tallet til jeg solgte min fjerde båt i 1996. Og vært uten båt fram til august 2019 - da jeg kjøpte min Flipper 640 HT. Vel, nok om det :wink:

Jeg har "trampet" opp og ned Oslofjorden fra Oslo til Kr.sand i mange år = sommerferier, + at jeg var ute så ofte jeg kunne med båten fra ca. 1. mai til den gikk i opplag på høsten, gjerne i oktober/november. Stor sorg når den gikk i dvale - og jeg gikk i hi (jeg hater vinter med snø, is og kulde!) 

Jeg søkte som oftest uthavner, i Osloområdet ble det gjerne øyene i Vestfjorden (måtte jo en tur gjennom Middagsbukta for å se på all galskapen der), men lå gjerne ved Borøya eller Sarabukta, muligens gikk turen til Sandspollen/Dragsund/Bjørnhubukta i helgene. Der var det ALLTID stille og rolig, alle viste hensyn og det var sjeldent noe/noen å klage på. Den samme opplevelsen fikk jeg nedover Sørlandskysten. Alltid fredelig, båtfolk tok hensyn til hverandre og det var stort sett stille i alle havner. OK - jeg hadde noen nesten søvnløse netter ved brygga midt i Tønsberg by (tror mye er omgjort siden jeg lå fortøyd der) og ved brygga utenfor Rica Placa hotell på Tjøme. Kanskje ikke så rart mht siste sted, discoteket lå med store åpningsbare vinduer rett ut mot gjestebryggene. Det dunket og slo hele natta. Vi ble der bare den ene natta. I Kragerø, i Lillesand, i Nevlunghavn, i Sandefjord, i pollen i Arendal, gjennom hele Blindleia, i Kr.sand opplevde jeg at båtfolket stort sett oppførte seg kultivert og hyggelig. Det var sjeldent bråk fra musikkanlegg og fulle folk. Og i uthavnene hvor jeg fortøyde med bergkiler eller tau til en liten, skeiv vindblåst furu var det stort sett alltid stille utover natta. Javel - det kunne bli noe allsang rundt grillene når sola gikk ned, men dette ga seg gjerne en time eller så etter midnatt - når folka gikk til køys. Og alle kunne vi se hverandre i øynene dagen etter, nikke et "hei" og "takk for i går" mens vi stekte speilegg og bacon i panna. 

Jeg skjønner at det har vært en utvikling de siste årene. Fra da jeg solgte min Fjord 24 Weekender i 1996 og fram til i dag hvor jeg tar en kosetur på fjorden. Jeg aner en STOR egoisme blant båtfolk. Jeg har en mistanke om at det særlig er nybåteiere (ikke alle selvfølgelig, men mange tror jeg er det!) som ikke forstår dette med "takt og tone" på sjøen - eller i havn/uthavn. Det er: først meg selv, så meg selv, og så meg selv - og så kanskje min neste - hvis det er til fordel for meg selv. Etter at Norge fant olje i Nordsjøen (jeg er så gammel at jeg opplevde tiden FØR olja, Norge var den gang den fattigste nasjonen i Skandinavia) og vi "alle" ble rike - tror vi at vi kan kjøpe oss fri fra enhver situasjon. Det gjelder fra å kjøre for fort på Europaveiene, trakassering av personer via nett og ta seg til rette ved gjestebrygger og i uthavner. Vi har, dessverre blitt en nasjon med mennesker som stort sett gir blaffen i det meste, - og det gjelder i hovedsak sånt som RESPEKT og vanlig FOLKELIG HØFLIGHET. (Uten at jeg har noe faktagrunnlag for å skrive det jeg skriver nå - så lurer jeg på om ikke alle partyløvene, festfolka er Oslo / Bærumbeboere som tror de kan gjøre stort sett som de vil når de kommer utenfor Ring 3. De er nybåteiere, mye pga. koronaen, og jeg venter er rush av båter for salg på Finn.no når pandemien er over :yesnod:)

Vel - vel, det var dagens lille utblåsning. (bildene er fra sommeren 1987- så vidt jeg husker)

1307.jpg

1306.jpg

1304.jpg

1305.jpg

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev 8 minutter siden:

(Uten at jeg har noe faktagrunnlag for å skrive det jeg skriver nå - så lurer jeg på om ikke alle partyløvene, festfolka er Oslo / Bærumbeboere som tror de kan gjøre stort sett som de vil når de kommer utenfor Ring 3.

Tror du finner disse folkene mer eller mindre spredd over landet... :smiley:

 

Sitat

Men nå er det slik at musikk er like personlig som båt, så å diskutere musikksmak blir det samme som å krangle om lengden på en strikk.

Sant nok,  andres musikksmak er iallefall relativt uproblematisk så lenge det spilles på fornuftig volum :giggle:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 11 minutter siden:

Tror du finner disse folkene mer eller mindre spredd over landet... :smiley:

Du har kanskje rett i det, jeg kan bare forholde meg til området hvor jeg bor - og hva jeg observerer. Vi i Larkollen (men jeg vet at reaksjonene er de samme på Hvaler, i Son, Horten, Risør og Tvedestrand - fordi jeg har snakket med lokalbefolkningen der) ser at når Oslo-folka kommer på hyttene sine florerer egoismen, arrogansen og den nedlatende holdningen de har til lokalbefolkningen (nå gjelder dette selvfølgelig ikke alle fra Oslo, men ser du drittsekker er det nesten hevet over enhver tvil at det er folk fra Oslo - de stikker seg ut!) . 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev for 2 timer siden:

I så fall anbefales et havnebesøk hos Notodden Båtforening under Notodden Blues. Der har våre båter vært fast inventar under Bluesfestivalen en årrekke inntil masta ble for høy. Du må påregne mye og bra musikk, men med lav puls og senkede skuldre, og hvor til og med jeg trekker gjennomsnittsalderen ned. 

Men nå er det slik at musikk er like personlig som båt, så å diskutere musikksmak blir det samme som å krangle om lengden på en strikk.

 

 

20190801_215314.jpg

Har hatt en drøm om å dra inn til Notodden med egen båt siden jeg fikk snekka mi. Har ikke vært der siden 1994 (!) da blant annet Johnny Guitar Watson spilte der (han som spilte gitar med tenna på små bluesklubber i USA mens Hendrix ennå gikk i bleier), og da overnattet den daværende kjæresten og jeg i sovepose i godsvogner på jernbaneomådet!

 

Ville vært utrolig morsomt å kombinert en tur i Telemarkskanalen med festival på Notodden, men da bør jeg vel være veldig tidlig ute for å få plass?

 

(Beklager til ts hvis dette begynner å nærme seg en avsporing av temaet for tråden...)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...