Jump to content

Prosjekttråd - Nidelv 24


Scalare

Recommended Posts

Etter en vellykket hentetur skal Signora nå få litt nødvendig pleie. Lista over ting som må gjøres er lang, og av erfaring vet jeg at den blir enda lenger. Ting tar også lengre tid og koster mer enn en har planlagt. Båtbudsjettet vårt tillater ikke store investeringer, så jeg må prøve å være kreativ for å holde kostnadene nede. Det første jeg gjorde var å rydde båten og jeg kasta en hel søppelsekk med gammelt ræl. Her er lista over det jeg har planlagt foreløpig i ikke prioritert rekkefølge:

 

Vaske innvendig

Bli kvitt båtlukta
Feste/lage nytt instrumentpanel
Feste passasjerstol
Fikse eksisterende og montere nytt el-uttak
Få tak i kart på plotteren
Lage ny cabindør
Nytt håndtak til skapdør
Lage skapdør til byssa
Lage skuffer til byssa
Skifte håndrekker
Nye hyller i diverse skap
Pusse og lakke/olje interiør
Fikse trinn på babord side
Vaske og polere utvendig
Nytt sluk i begge vasker
Ny foring til bordbeinet bak
Reparere bordet i cabinen
Spleise fortøyning
Lydisolere motorrom
Vifte med solcelle på toalett
Reparere dieselvarmer
Rense vanntank
Trekke om/lage nye puter i cabin

Småfiks på kalesja

Nytt teppe i cabin

 

Noe av det første jeg tenker å ordne er kart på plotteren. Det står en GPSmap 298 i båten, men jeg har bare kartbrikke for vestlandet. Plotteren begynner jo å bli noen år, ble vel kjøpt for rundt 15 år siden, så jeg må nok på bruktmarkedet for å finne kartbrikker. Dersom noen har eller vet om noen som kan ha en liggende så er jeg interessert i å kjøpe. 

 

Videre trenger båten en grundig vask innvendig, og noe av interiøret er delaminert og må byttes. Tenker også å vaske i kjølsvin og i motorrom ganske snart for å bli kvitt båtlukta som slår imot meg når jeg åpner kalesja. De fremre håndrekkene bør også byttes da det på babord side bare er festene igjen og det her ikke er tett. 

Link to post
Share on other sites

Scalare skrev 12 minutter siden:

Etter en vellykket hentetur skal Signora nå få litt nødvendig pleie. Lista over ting som må gjøres er lang, og av erfaring vet jeg at den blir enda lenger. Ting tar også lengre tid og koster mer enn en har planlagt. Båtbudsjettet vårt tillater ikke store investeringer, så jeg må prøve å være kreativ for å holde kostnadene nede. Det første jeg gjorde var å rydde båten og jeg kasta en hel søppelsekk med gammelt ræl. Her er lista over det jeg har planlagt foreløpig i ikke prioritert rekkefølge:

 

Vaske innvendig

Bli kvitt båtlukta
Feste/lage nytt instrumentpanel
Feste passasjerstol
Fikse eksisterende og montere nytt el-uttak
Få tak i kart på plotteren
Lage ny cabindør
Nytt håndtak til skapdør
Lage skapdør til byssa
Lage skuffer til byssa
Skifte håndrekker
Nye hyller i diverse skap
Pusse og lakke/olje interiør
Fikse trinn på babord side
Vaske og polere utvendig
Nytt sluk i begge vasker
Ny foring til bordbeinet bak
Reparere bordet i cabinen
Spleise fortøyning
Lydisolere motorrom
Vifte med solcelle på toalett
Reparere dieselvarmer
Rense vanntank
Trekke om/lage nye puter i cabin

Småfiks på kalesja

Nytt teppe i cabin

 

Noe av det første jeg tenker å ordne er kart på plotteren. Det står en GPSmap 298 i båten, men jeg har bare kartbrikke for vestlandet. Plotteren begynner jo å bli noen år, ble vel kjøpt for rundt 15 år siden, så jeg må nok på bruktmarkedet for å finne kartbrikker. Dersom noen har eller vet om noen som kan ha en liggende så er jeg interessert i å kjøpe. 

 

Videre trenger båten en grundig vask innvendig, og noe av interiøret er delaminert og må byttes. Tenker også å vaske i kjølsvin og i motorrom ganske snart for å bli kvitt båtlukta som slår imot meg når jeg åpner kalesja. De fremre håndrekkene bør også byttes da det på babord side bare er festene igjen og det her ikke er tett. 


gleder meg til forsettelsen. Har selv en nidelv 24 som trenger oppussing. Pøs på med bilder :)

Link to post
Share on other sites

Jeg må gjøre noe med kabindøra da denne er delaminert nederst. Det er stort sett nederste 20-30 cm som er dårlig, men langs ene sida går det et stykke opp på døra. Er det mulig å berge deler av døra eller må jeg lage hele ny? 16 mm kryssfiner i teak er noe kostbart og tar en større del av det budsjettet enn jeg er komfortabel med. Samtidig vil jeg kunne bruke det som er bra på døra andre steder på båten.

 

IMG_20210611_131002489.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har endelig kommet meg ned i båten for en liten kveldsøkt. Begynte på jobben med å bytte en av håndrekkene og må ned med innertrekket. Manglet litt verktøy til jobben, så jeg gjorde et par andre småting. Det tre el-uttak (sigarettenner) i båten, kun ett av dem virket. Sjekket litt og av de som ikke virket manglet den ene jording og den andre var var feilkobla. Har skrudd fast setet som løsna på henteturen, og skrudd fast instrumentpanelet. 

 

Til slutt tok jeg en kikk på dieselvarmeren. Jeg har ikke testa den selv, men ifølge min far går denne i ca en halvtime før sikringen ryker. Jeg vet ikke hvor gammel den er, kan den være fra -79 da båten var ny? Er det noe håp for denne, eller er det bedre å investere i en kinavarmer?

 

IMG_20210720_205823437.jpg.7efb8361ccb21d64bc9eb222d8298cfb.jpg

Link to post
Share on other sites

I kveld har jeg hatt en ny økt i båten. I går manglet jeg pipesett for å skru ut mutrene på utsiden av krokene i taket som køyene henges opp i. Huska dette i dag og da ble det ordnings. Først ned med babord takplate:

 

IMG_20210721_193909424.jpg.9e0584413eb97085cefb0b0e649556e5.jpg

 

Det fremre festet er løst, de to andre er greie. Burde sikkert ha fuga de opp på nytt når jeg først er i gang, men takplata var helt tørr på innsida ved de bakre festene så jeg anser de som tette. Det var litt fuktskade og litt glassfiber som var knust i hullet. Bytta til en større skive for å få litt bedre feste.

 

IMG_20210721_195734174.jpg.13a97144ceddd6c8e35c1ee7f4854a15.jpg

 

Så skulle det hele fuges og skrus fast. Dekket er litt buet mens røret er helt rett. Måtte dermed holde festet inntil hullet på utsiden samtidig som jeg var inne i kabinen og skrudde inn mutteren. Jeg vurderte å spørre en båtnabo om hjelp, men det gikk akkurat å tre armen ut takluka for å holde festet.

 

IMG_20210721_202519087.jpg.fd6bfbccc5ae1b6291422129caa2fd5f.jpg

 

Ny rekke på plass. Deilig.

 

Til slutt tok jeg takplata ut for å gi den en liten vask før jeg monterte den.

 

Er ganske fornøyd med utsikten fra båten

 

IMG_20210721_211823013_HDR.jpg.69f28f5f7df10beda6038dfc341f1efc.jpg

Link to post
Share on other sites

Sinvano skrev for 14 timer siden:

Det er vel godt å være igang selvom jeg regner med at båten blir brukt mye i disse godværsdagene 👍

Blir ikke brukt så mye som jeg hadde håpet, men noen turer har det blitt.

 

 

andii skrev for 6 timer siden:

Dette blir moro å følge :thumbsup:

Takk, gøy å høre at noen følger med🙂

 

 

Jeg tok med putene til kabinen i dag og har vasket trekka i vaskemaskinen med vaskepulver og eddik. Lukta forstatt båt etterpå så de får seg en liten runde til.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Jeg var i båten i dag for å gjøre den klar til istiden. Jeg skulle ha litt kjølevæske i sjøvannsinntaket, men det viste seg at slangen herifra til motoren var ganske lang. Det gikk dermed med en del kjølevæske før jeg forhåpentligvis fikk noe i stoppekrana. Jeg tenkte at det må da kunne gå an å sette en y-ventil på inntaket og bare ha en kort slange, evt til en liten kopp med kjølevæske, på den ene stussen. Da kan jeg bare koble inn denne når jeg trenger å ha kjølevæske i inntaket. Er det noen som har gjort dette og som har tips til hvilke deler som kan brukes til formålet?

 

IMG_20211220_095112883.jpg.7e6b9f785156fa555f6e4bd780c78112.jpg

 

Ja, det skal vaskes og helst også males nedi her når våren kommer🙂

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Endelig kom våren og det er på tide å vekke denne tråden opp fra vinterdvalen. Båten lider av et enormt vedlikeholdsmessig etterslep. Stort sett alt treverket under kalesja bør pusses og lakkes, og noe av det bør byttes ut. Aller helst skulle jeg hatt båten hjem for å ribbe den fullstendig, men jeg tror verken rederinnen eller naboene hadde blitt videre begeistret for at rekkehushagen vår ble forvandlet til et verft. Ikke er det tid eller budsjett for en slik oppussing heller, men jeg har som mål å ta mest mulig for minst mulig. 

 

På fredag hadde jeg fri (hurra for pappaperm), og jeg tok en heldags i båten. Jeg hadde kjøpt inn lakkfjerner som jeg testet på en av lukene til benken. 

 

Snapchat-869871589.jpg.23b90c5a5a856474a6425a46f7a6b784.jpg

Suksess.

 

Jeg fjernet stolene og fortsatte med å fjerne lakk på topplatene til byssa.

 

IMG_20220325_120056495.jpg.2be5184024a64e7213c4915a92b787b5.jpg

 

 

Dørkplatene ble byttet for 10-12 år siden, men har ikke blitt lakket, disse var derfor noe slitt og et område var helt grått. Stuerommene i benkene bak har blitt brukt til å lagre diverse kjemikalier, oljer og diesel, og dørken inni disse er derfor ikke spesielt vakker. Jeg tømte en av lukene, pusset og vasket med rødsprit, og så lakket jeg et strøk. 

IMG_20220325_120127390.jpg.d4c12ee8f9d42c35d355a23013358bcc.jpg

Det ble noen merker etter det som har vært her, men det får bare være. 

 

Plukka også opp dørkplatene ved styreposisjon og en i kabinen og ga dem samme behandling. 

 

IMG_20220325_120121083.jpg.8bb5f0064309a42b173323628dbcd13f.jpg

 

Jeg pusset så hele dørken for hånd. Jeg hadde pussemaskin, men det eneste pussepapiret jeg hadde til den ble fylt med guff da jeg brukte det i stuerommet. Til slutt lakket jeg dørken.

 

IMG_20220325_150701071.jpg.6f11a483b9347cc27af2a306ae22eba4.jpg

Litt forskjell blir det. 

 

I dag ble det en ny økt med båtpuss, og det første som slo meg da jeg kom inn i båten var at her lukter det faktisk ikke så intenst av båt som det gjorde før. Normalt har jeg kjent båtlukta før jeg åpner kalesja. Om det er lukta av lakk som overdøver båtlukta eller om det faktisk har hjulpet så godt med et strøk lakk på dørken vet jeg ikke. Jeg vil tippe det er en kombinasjon. 

 

Appropos båtlukt, slik så det ut nedi kjølen kl 09:36

 

IMG_20220328_093634829.jpg.6e7548b98793b17a725054fce1dbad1c.jpg

 

Og slik så det ut kl 09:56

 

IMG_20220328_095623592.jpg.f51c9d9696cdecd9e4293080d887005e.jpg

 

Zalo, eddik og noen liter vann og vipps - mye mere delikat. Jeg kom ikke til heeeelt nedi bunn, og både foran og bak luka er det mer som må vaskes, men det tar jeg senere. Det er mulig jeg spanderer et strøk eller to med maling på dette. Jeg har et håp om å få løftet opp motoren når jeg skal ha båten på land neste vinter slik at jeg får vasket der også. 

 

Skrogtrekket har sett sine beste dager og fungerer nå mest til oppsamling av vann. På ønskelista står nytt skrogtrekk til hele båten, men da vil jeg helst ha båten hjem for å ha litt mer plass å jobbe på. Siden det ikke er aktuelt gjør jeg det enkelt og fjerner skrogtrekket bak ved benkene og bare maler skroget hvitt. 

 

IMG_20220328_111858117_HDR.jpg.0f5f5ce78155552cd27736403c95e3b9.jpg

 

I tillegg har jeg skrapet og pusset mer lakk, og i skrivende stund sitter jeg i båten og nyter det gode været og skal straks til med pussing og lakking av dørken igjen.

 

16484697847922194279145569757383.jpg.8ad5426e00aaf86be751a77e97a10246.jpg

 

 

Redigert av Scalare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 1 år senere...

Hei 

Har nettopp blitt lykkelig eier av en Nidelv 24 og sitter og kikker på det du har delt. 

Rekka på min trenger sårt til utskifting, og ser du byttet på din også. Den så veldig bra ut og lurer på hvor du kjøpte den? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...