Jump to content

SeaTalk1 via MiniPlex-3USB-N2K til PC, skal man kunne ta in alle data?


Lucky Strike

Recommended Posts

Har kjøpt en multiplexer, MiniPlex-3USB-N2K, koblet Sea Talk1 inn på denne for å få vinddata inn på Open CPN (PC) instrumentpanel. Relativ vind vises, men ikke sann vind. Sann vind vises jo på mitt gamle Raymarine ST60 vindinstrument, så informasjonen finnes jo i SeaTalk systemet. Lurer på hvorfor sann vind ikke kommer. Som en kryss-sjekk har jeg sjekket med et annet program, Nav Mon PC, som også leser NMEA0183. Det samme skjer der. Noen som kan dette/har løst det?

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. TWA/TWD/TWS mangler nok da, men min ukvalifiserte antagelse er at TWA/TWS finnes i SEA Talk nettet siden diss verdiene kan vises på vindinstrumentet. Finner ikke ut hvorfor multiplekseren i så fall ikke behandler disse og sender til Open CPN. Når det gjelder NMEA Converter så installerte jeg den uten at det endret noe. Tactics beholder så vidt jeg skjønner vindkalkulasjonene inne i den plug-in. Skal likevel prøve den og se om den får til noe.

Link to post
Share on other sites

Du må nok til med noen besvergelser i NMEAConverteren om den skal gi noe.
Sjekk evt. manualen her:
https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:opencpn_user_manual:plugins:logs:nmea_converter#calculate_true_wind_from_apparent_wind

Jeg vill nok ha tatt meg bryet med å finne ut av tactics plugin. Den siste av variantene der er DashT 2.0, som integrerer tactis_plugin i Dashboard.
 

Installerer og aktiverer du denne fra pluginmanageren

image.png.9d48ee749c3f73641b285cd7107f107b.png

 

og samtidig deaktiverer denne:

image.png.2ae3ddc5610521cd359cfeaf13584e3c.png

har du en rimelig god start.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...