Jump to content

Er batteriet mitt dårlig?


Knallipadden

Recommended Posts

Jeg har opplevd at båten min ikke vil gå på fullt turtall i det siste. Jeg har fått tatt diagnose på båten nå, og det ser ut til å være en feil med sensoren som måler gasspådrag. Mekanikere tipset meg om at jeg kan begynne med å sjekke batteriet før jeg leverer den inn på verksted fordi han har opplevd at slike feil kan oppstå dersom batteriet ikke er helt i toppform. Jeg tok derfor med meg batteriet hjem for å lade det. Før jeg begynte å lade batteriet viste det 12,6 Volt. Etter å ha ladet i en time med 4 amp lader stoppet det på 13,4 volt. Det står trykt  på batteriet "standby use 13,6-13,8 volt, cycle use 14,6 - 14,8". Noen som kan si meg noe om helsen til batteriet mitt ut i fra dette? 

d20dbd4059394914b492b235a57aa80c-image.jpeg

received_513312766383358.jpeg

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om det ikke kommer under 12,6 - 12,7V etter et døgn frakoblet, høres det bra ut. men for å være sikker må du ta en fullstendig utladingstest.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 6 minutter siden:

Batteriet kan vise fin volt, men kollapse under belastning. 
hvor gammelt batteri, og hva er det brukt som? Type båt, motor, forbruk/start batteri?

En Merry Fisher. Brukt til start og forbruk. Har ikke så mye som trekker strøm, så har klart oss med 1 batteri. Batteriet er 7 år. 

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev for 3 timer siden:

Noen som kan si meg noe om helsen til batteriet mitt ut i fra dette? 

Nei, du har oppgitt for lite data til å kunne stille en sikker diagnose. Men for meg høres ikke batteriet defekt ut. Det du kan gjøre er å sette inn batteriet, trekke av plugghettene (du har vel påhenger?), og kjøre starteren f.eks. i 30 sekunder. Koble til et voltmeter med krokodilleklemmer rett på batteripolene mens du gjør dette. Dersom batteriet klarer å dra greit rundt, og spenningen ikke faller i bunn, er ikke batteriet defekt. 12,6V som du hadde som hvilespenning før lading er noe lavt for et slikt AGM batteri, men ikke et tegn i seg selv på at batteriet er defekt. Sett batteriet til lading over natta med en lader som du vet fungerer før du tester. 

 

En utladingstest kan også si mye om batteriets tilstand, men er irrelevant i forhold til om det egner seg som startbatteri. 

 

Knallipadden skrev for 3 timer siden:

Jeg har opplevd at båten min ikke vil gå på fullt turtall i det siste.

...

Mekanikere tipset meg om at jeg kan begynne med å sjekke batteriet

Tviler på at batteriet ditt er årsaken til at du ikke får fullt turtall på motoren, men det ser selvsagt viktig å vite at batteriet er bra også :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 27 minutter siden:

Hva er du på jakt etter igrunn? har du startproblemer mht strømmangel? ikke det? nei da er batteriet bra. 

Som jeg skrev innledningsvis fikk jeg beskjed om å sjekke batteriet selv om båten starter helt fint, fordi i noen tilfeller kan et batteri som er litt redusert gi feilkoder på motoren. Derfor lurer jeg på om batteriet mitt er fint, eller om det er redusert. Hvis det bare er å lade batteriet eller å kjøpe et nytt er det billigere enn å levere den inn på verksted for mer feilsøking. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville kjøpt nytt batteri. Det begynner uansett å bli gammelt, og det er billigere enn en time på verksted.  Så noe av det rimeligste du kan gjøre nå er å kjøpe et nytt batteri og sette det inn.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er det en Evinrude E-tec du har på hekken? 

Har selv fått feilkode 107 og 108 pga av dårlig batteri. Selv om motorene startet som vanlig. 

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det som står om spenning og standby drift, er ladespenning om batteriet brukes feks i ups, hvor det står med lading hele tiden.

Etec krever friskt batteri og bra cca, da de er relativt strømkrevende å starte. Står sikkert noen krav i manualen. De lader også relativt bra til påhenger å være, men mye start/stopp, og lav fart, mistenker jeg kanskje blir lite lading. Syv år på batteriet, hadde jeg nok byttet ved mistanke.

Link to post
Share on other sites

Motorer med mye elektronikk kan være følsomme på batteritilstand. Selv om den starter lett. Jeg prøvekjørte en bruktbil for noen år siden, der bilen plutselig stoppet under drift. Alle instrumenter gikk i null, og motoren stoppet. Starteren dro lett rundt etterpå, men motoren ville ikke starte. Et kvarter senere startet den lett som bare det. Neste morgen gjentok det samme seg, noen minutter etter start. Forhandler måtte komme med startbooster for å få bilen med seg. Løsningen på problemet ble å skifte batteri. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg var å kjøpte meg en batteri tester nå. Jeg plottet inn AMG batteri og maksimal effekt (samme som kortslutninsgstrøm?). I hvert fall sier testeren "replace battery". 

 

Her er info om batteriet: https://www.electroshop.no/produkt/batterier/ritar-agm/ritar-12v/ritar-dc12-75-agm-batteri-12v-75ah

20210614_095124.jpg

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...