Jump to content

Regler for båtferie til Sverige er nå ?


btt

Recommended Posts

Fanafjord skrev 1 time siden:

Man MÅ jo ikke gjennom Sponvika. Etter regelverket kan jo fritidsbåter sjekke inn også i Oslo (og Sandefjord, Kristiansand, Stavanger osv.)

Det er ikke helt sånn jeg tolker det, men kan man sjekke inn i f.eks. Tønsberg så er det jo null problem for min del.

Redigert av Seilerslask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seilerslask skrev 3 minutter siden:

Det er ikke helt sånn jeg tolker det, men kan man sjekke inn i f.eks. Tønsberg så er det jo null problem for min del.


Tønsberg står ikke på listen over innsjekkingspunkter. På aktuell strekning er det Sandefjord, Oslo eller Sponvika som er alternativene.

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 1 time siden:

Ser det ligger noen norske båter i Lerwick nå. Hvordan er reglene for reise inn til UK? Slipper man karantene ved ankomst i UK/Skottland?

Jeg har ringt Leirwick Port Authority - En må ta 10 dagers karantene ombord. - Too bad...

Link to post
Share on other sites

Dersom du er fullvaksinert eller har hatt korona de siste seks månedene, og kan dokumentere dette gjennom et verifiserbart koronasertifikat som er koblet til EUs løsning, vil du kunne reise fritt inn i Norge uavhengig av hvilket land du kommer reisende fra.

Du slipper karantene, test før ankomst, test på grensen og krav til å registrere deg ved innreise.

 

Kan dette tolkes på annen måte enn at man slipper å dra innom Sponvika?

Link to post
Share on other sites

Hankøsundet skrev 14 minutter siden:

Dersom du er fullvaksinert eller har hatt korona de siste seks månedene, og kan dokumentere dette gjennom et verifiserbart koronasertifikat som er koblet til EUs løsning, vil du kunne reise fritt inn i Norge uavhengig av hvilket land du kommer reisende fra.

Du slipper karantene, test før ankomst, test på grensen og krav til å registrere deg ved innreise.

 

Kan dette tolkes på annen måte enn at man slipper å dra innom Sponvika?

Du må vel som noen har nevnt fremvise denne dokumentasjonen på grensa, men slipper registrering. Så må vel innom en grensepost uansett.

Link to post
Share on other sites

Jeg er nå i Danmark med bil.
I følge danske myndigheter var det krav til coranapass eller negativ test som ikke var eldre en 72 timer.
Vi stoppet på siste avkjøring i Sverige for å logge oss på helse norge.
Det ble litt av ett styr da noen ikke fikk dekning slik att de som hadde måtte ha to innlogget samtidig.
Lystavlene langs veien lyste att det var ekstra strenge innreisekrav til Danmark så vi tok dette seriøst.
Stor var forundringen att grensen inn til Danmark var pip åpen uten ett eneste menneske å se.
Ta en matbit inne derimot kan man bare glemme uten coronapass eller negativ test som ikke er eldre enn 72 timer.
Nå har den negative testen til flere i reisefølget godt ut på tid så nå er det bare ute serveringen som gjelder.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 7.7.2021 at 7.10:

Ingen slipper reg. på grensen. Scanning av QR-kode forteller alt som ligger inne på deg som person vedr. corona hos helsenorge. Dessuten må du dokumentere at du er samme person som QR-kode. Slik var det i går morges.

Hvordan er køene over Svinesund om dagen?
Jeg hater å stå i endeløse køer så vurderer å ta Strømstad-Sandefjord båten hjem med håp om att man ikke må tilbringe flere timer på brygga i Sandefjord.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

Kan være vanskelig teleforbindelse på Svinesund. Slå av mobilens WiFi når du skal ha frem coronasertifikat. 

Takk for godt råd.
Tenkte å kjøre på med toll app scam men uten sikker dekning er det kanskje ikke så lurt.
Kjøre på rødt innebærer vel å stå i lastebil køen?

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 1 minutt siden:

Takk for godt råd.
Tenkte å kjøre på med toll app scam men uten sikker dekning er det kanskje ikke så lurt.
Kjøre på rødt innebærer vel å stå i lastebil køen?

Ja det gjør det. Men det er en del som ikke får med seg at det er tre kjørebaner på den ene siden av broen nå som den er under reparasjon. Så pass på å kjøre i grønn sone.

 

En sak til, det er nokså utplukket på systembolaget og Eurocash. Det er trøkk på shoppingen og man har ikke fått tid til å manne opp betjeningen. Ikke lenge før de er full rulle igjen. Admiralen var inne for å kjøpe en halv Famous Grouse. Whiskyhylla var nesten plukket ren.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 3 minutter siden:

En sak til, det er nokså utplukket på systembolaget og Eurocash.

For egen del så "bunkrer" jeg i Danmark.
Til tross for råten verdi på den norske kronen gir de nærmest bort ølen i butikkene
Tenkte å ta med 6,5 liter øl på kvota og "betale" avgifter for 27 liter øl ved å bruke toll app trikset.
Uten sikker nett forbindelse på Svinesund blir det nok til å betale avgiften via app før jeg forlater Sverige.

Link to post
Share on other sites

On 7/5/2021 at 2:54 PM, Cort Adeler said:

Ser på webcam at det nå er langt flere båter i Strømstad enn i forrige uke. Men er de norske?
Hvis proppen i går i Oslofjorden denne uka, er det nok mange som kommer til å «glemme» turen innom Sponvika på vei hjem. 

 

Jeg krysset over til Sverige på mandag og var innom Strömstad tirsdag til torsdag.  Mange norske båter der, men fortsatt noe ledig plass.  Ganske dyr havneavgift, betalte 380 SEK + 50 SEK for strøm.  Ankret opp like for Hafstenssund, mange norske båter for anker der.  Jeg antar at den norske invasjonen går hele veien til Smögen, minst.  Forholdene er såpass rolig nå at jeg fortsetter uttaskjærs inntil videre, så da har jeg også mistet oversikten over trafikken på "E6" :-)

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, S/Y Emma said:

De som er ærlige, får bryderiet med å oppsøke en slik stasjon for å få scannet QR-koden sin.

De som driter i det, slipper elegant unna.

Så hvorfor har vi denne ordningen i utgangspunktet?

 

Det er meningsløst, ikke bare vår tidsbruk, men også å "plage" politi med slike trivielle ting som å scanne QR-koder.  Ankommer man Oslo skal man ringe politiet - NRK har i dag en sak ute på at det i praksis kan være vanskelig å komme igjennom på dét nummeret, politiet har vel nok å gjøre om de ikke i tillegg skal scanne QR-koder.  (ref https://www.nrk.no/vestland/tre-av-ti-far-ikkje-svar-nar-dei-ringer-politiet_-_-vil-pafore-dyra-mykje-liding-1.15566419)

 

Realiteten er vel at man har laget et regelverk hvor man mener at at all trafikk inn og ut av landet skal kontrolleres.  Regelverket ble hasteinnført rundt jul, og da var det vel ikke mange som tenkte på at at det også eksisterer fritidsbåter som krysser grensen.  Denne trafikken har vært såpass insignifikant at man i realiteten har sett det gjennom fingrene til nå - men nå som trafikken øker har det vært nødvendig å presisere at grensen de-jure er like stengt for båtfolk som for andre folk - antageligvis ikke primært for å tvinge folk til å ta turen innom Sponvika ifbm registrering av QR-kode, men for å gi et inntrykk (ovenfor befolkningen generelt sett) at regjeringen har kontroll på ting, og at det ikke er fritt frem for å krysse grensen med båt.

Link to post
Share on other sites

Noen hevder at "bare de stopper én koronasyk fra å spre smitte, så er det verd det" - men man må aldri glemme kostnadene ved slike tiltak, samt alternative kostnader ved tilsvarende tiltak for å hindre smitte.

 

Et argument for strenge grensekontroller er å holde delta-varianten ute, men deltasmitten er vel for lengst etablert i Norge - og fullvaksinerte (som altså kan reise inn uten noe som helst kontrolltiltak utover fremvising av QR-kode) kan også bidra med delta-import.

 

En av de første rapportene jeg så om delta-utbrudd i Norge ble forøvrig sporet ned til en karantenehotellarbeider.

 

Forøvrig, det fremstår som relativt innlysende på meg at formålet med mange av kontrolltiltakene er å indirekte hindre importsmitte - gjøre det minst mulig attraktivt å dra ut på ferie og komme hjem igjen.  Å tvinge båtfolket til å oppsøke Sponvika og scanne en QR-kode der kan jo også sees på som et indirekte tiltak mot importsmitte - det virker i utgangspunktet meningsløst, men det gjør at det fremstår som litt mindre attriakivt å krysse grensen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...