Jump to content

Regler for båtferie til Sverige er nå ?


btt

Recommended Posts

Edh1 skrev 32 minutter siden:

Må man ankomme med båt til Sandefjord, eller kan vi ta bilen? Bor i Tønsberg og tenkte å kjøre rett fra båtplassen til Sandefjord havn. Noen som vet om vi kommer frem med bil/til fots? 

Det kan jeg ikke tenke meg er innenfor regelverket.
Kommer du deg over grensen uten å bli stoppet hadde jeg dratt hjem uten å si ifra hvis alle ombord er full vaksinerte eller har hatt covid 19.
Hvis ikke så går de det gjelder i hjemmekarantene i 10 dager men man kan teste seg ut av karantenen på dag 3.
Jeg brukte den siste varianten på ungene når vi kjørte over Svinesund og Politiet ikke brydde seg om registrering.
 

Link to post
Share on other sites

On 7/22/2021 at 12:19 PM, pipe said:

Det kan jeg ikke tenke meg er innenfor regelverket.

Dersom man klarerer det med rette myndigheter før man fortøyer i Tønsberg, så er det helt sikkert innafor.  Rent praktisk innebærer det jo ikke noe vesentlig forskjell - annet enn at politiet eventuelt ikke får kontrollert om det var flere passasjerer ombord - men det er strengt tatt ikke noe saklig argument, det er jo uansett null kontroll på om du setter noen av i Tønsberg før du drar til Sandefjord.

22 hours ago, Ms Fortuna said:

Så du oppfordrer folk til å ikke følge regelverket? 

 

Jeg undrer meg faktisk på om dette regelverket er innafor loven.  Så vidt jeg kan forstå er disse forskriftene hjemlet i smittevernslovverk, men så vidt jeg kan skjønne har disse reglene ingen smittevernseffekt.

Link to post
Share on other sites

Vi undres over ulike ting her i verden, jeg undres over hvorfor det er så forbaska viktig å måtte reise utelands? Jeg undres over hvorfor mange må opponere mot lover og regler? Jeg undres over hvordan det skulle gått om det var opp til oss alle å selv vurdere smittevernseffekt? 

Link to post
Share on other sites

Ms Fortuna skrev for 23 timer siden:

Så du oppfordrer folk til å ikke følge regelverket? 

 

Folk for ta det som de vil jeg skrev bare hva jeg ville ha gjort.
Basert på sunn fornuft og egne opplevelse av politiet som ikke følger reglene for kontroll og registrering på Svinesund.

Link to post
Share on other sites

26 minutes ago, Ms Fortuna said:

Vi undres over ulike ting her i verden, jeg undres over hvorfor det er så forbaska viktig å måtte reise utelands?

 

Eller man kan snu på flisa og undre seg over hvorfor det er så forbarska viktig å komme seg tilbake til Norge igjen etter å ha dratt utenlands :-)  (Det er jo nettopp det som er problemet - hjemturene, ikke utenlandsturene).  Mitt nåværende norgesbesøk skyldes primært at vi måtte på politihuset for å søke om å få ett av passene fornyet.

 

Jeg undres ellers litt over det samme - svært mange som tar turen over grensa nå som "proppen" har løsnet.  Jeg synes det er litt respektløst å dra over grensa dersom eneste formål for turen er å besøke matbutikk og systembolag, man skaper jo kø og kaos for de som har mer legitime grunner for å krysse grensa.

 

Selv har jeg barn på skole både i Oslo og i utland.  De fleste turene jeg har hatt utenlands i koronatiden, samt de fleste turene tilbake til Norge har hatt begrunnelse i samvær med egne barn.  Det mener jeg er legitim begrunnelse for å krysse landegrenser, også i koronatiden.

 

Etter å ha hatt korona i april (og den fikk jeg i Norge, av alle steder - til tross for minimal sosial omgang, bruk av munnbind og generelt forsiktig adferd) føltes det egentlig relativt meningsløst å gå med munnbind overalt.  I Sverige er ikke bruken av ansiktsmaske like utbredt (jeg handlet mat i Hamburgsund i september i fjor - inne i butikken var det et barn som stirret på seg og måtte spørre pappa'n sin om den rare greia jeg hadde rundt munnen - det var veldig tydelig at han aldri hadde sett noe slikt før), så det var veldig befriende å slippe å bruke slikt etter å ha krysset over til Sverige igjen i mai.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...