Jump to content

Regler for båtferie til Sverige er nå ?


btt

Recommended Posts

Vel, for oss som bruker 7,5 timer hjem fra Strömstad blir det en lang dag innom Sponvika med eventuell venting der. Men må vi, så må vi. Og vi må innom Strömstad for å få "svenskepillen" til skipshunden og så vente der et døgn før vi kan krysse grensen til Norge. Så husk på den regelen dere med hund.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

willmasta skrev 48 minutter siden:

Politiet utfører oppgaver de blir pålagt av lovgivende myndighet. Så for alt vi vet er de like oppgitt som deg over systemet. Ikke skyt budbringeren😉

 

Det har vi hørt i 50 år. Det er politiet som har ansvar for å endre en praksis som ikke gagner publikum. Sitter man stilletiende og ser  på er man en del av systemet. Bilistene som passerer Svinsesund og bor feks i Fredrikstad får være glade de ikke må til Oslo for å vise vaksinepasset. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 26 minutter siden:

Nå har du sovet i timen igjen Uglesett. Hvis du leser lengre tilbake i tråden ser du at jeg har regnet ut at det er en omvei på 1 time om man går i 7 knop. Forutsetning er en som kommer fra Strømstad og skal til Onsøy eller lengre. Ingen grunn til å krisemaksimere den omveien altså. 

Tollen kunne organisere dette på samme måtte som de gjør når de jakter på ulovlig  innførsel av alkohol i fritidsbåter. Kommer man fra Koster og skal stampe inn/ut sekken og kontrollere i  Sponvika går det minst 3 timer . Har man et langt strekk både før og etter kan det bli i meste laget for både liten/stor og ung / gammel. 

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 10 minutter siden:

 Kommer man fra Koster og skal stampe inn/ut sekken og kontrollere i  Sponvika går det minst 3 timer . Har man et langt strekk både før og etter kan det bli i meste laget for både liten/stor og ung / gammel. 

Du har litt tungt for det i dag Uglesett. Har du sett kartet i linken jeg la ut?

Link to post
Share on other sites

Man kan vel synes dette er noe tull. Skal jeg fra Strömstad til Utgårdkilen for å tanke noen hundre liter diesel, går det fire timer ekstra. Dustete for å tråkke på en norsk brygge og dra kortet. Enda værre om jeg skulle rett over grensen til Sandø. Slik er reglene. Da får jeg heller tanke etter 01.09.2021. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 30 minutter siden:

Du har litt tungt for det i dag Uglesett. Har du sett kartet i linken jeg la ut?

Nå er jeg helt uenig med deg. Jeg opererer med at frem og tilbake er like langt ..du fram og til Onsøy.

 

ps..Jeg må i tillegg legge til Sponvika...Svalbard på hjemreisen etter å ha vist koronapasset  i Ringdalsfjorden hvor Tollen ligger lunt for vind og båtbølger.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 21 timer siden:

 

Glimrende ordtak, som også får fram hvor dødfødt tiltaket i Sponvika er...

 

 

Hulda skrev 46 minutter siden:

Man kan vel synes dette er noe tull…….



ja Checkpoint Erna (/ Svinesund )minner om DDR-tiden med timer på grenseovergangen…….

 

spes sen Sverige har lavere smittetall enn Norge idag og sen uker tilbake………dette er politikk ikke smittevern

att forhindre norske seilere att seile i Bohuslän

 

image.png.684e2b3afe6a94d3a8dcb5a83c20316c.png

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 1 time siden:

Det har vi hørt i 50 år. Det er politiet som har ansvar for å endre en praksis som ikke gagner publikum. Sitter man stilletiende og ser  på er man en del av systemet. Bilistene som passerer Svinsesund og bor feks i Fredrikstad får være glade de ikke må til Oslo for å vise vaksinepasset. 

Det er lov å være uenig, men det disse utspillene har vel lite med gjeldende regelverk å gjøre. Artig forøvrig at du har hjemmehavn Svalbard og 21-25 fot motorbåt. Tipper du kanskje ikke skal til Koster på ferie uansett? 

Link to post
Share on other sites

goggen000 skrev 25 minutter siden:

Enig som jeg har hevdet før dette er overgrep fra myndighetene. Proteksjonisme i verste fall. Har vi blitt en kommunist stat? Disse tiltakene skulle vær i 2020

 

Hadde vi vært en "kommuniststat" eller diktatur eller noe slikt hadde du nok ikke fått skrive slike kommentarer. Så svaret er vel at nei, vi er ikke blitt en kommuniststat. Men det er jo rimelig å si at det virker litt urimelig knotete slik det er lagt opp ja.

Link to post
Share on other sites

Skal man dra skandinavisk sammenligning, har Danmark og Norge hatt sammenfallende håndtering av pandemien. Sverige har valgt en annen tilnærming. Sverige er dobbelt så stort som Norge, og har hatt en dødsrate som er 20-gangen. At smitten nå kun divergerer med noen hundre kan fort endre seg. Slik sett har jeg forståelse for at Norge spenner beina under Huldas planer om dieselfylling. 

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 11 timer siden:

ja Checkpoint Erna (/ Svinesund )minner om DDR-tiden med timer på grenseovergangen…….

Det er i så fall en dårlig kopi for utover lange køer var kontrollen nærmest en vits når vi passerte Svinesund med bil i går kveld.
Etter 45 minutter i kø var det vår tur til å bli kontrollert.
Politimannen sto på to meter avstand da jeg viste han mobilen med corona passet på.
Siden han ikke hadde mulighet til å se hva som stod spurte han om jeg var full vaksinert noe jeg bekreftet.
Han spurte så etter legitimasjon i fra begge, som også ble vist på to meters avstand.
Så sa han til datteren min.
Du er vel over 12 år du?
Da må du testes på Covid sentret.

Over 12 år ja...Han så jo legitimasjon på att hun var 16 år men ett håndholdt lite kort på  2 meters hold er vel nærmest umulig å lese for de fleste av oss.
Så ble vi vinket videre.

Så vidt jeg vet skal man ta Covid test bare hvis man kommer i fra gule eller røde områder.
Nå kom vi riktig nok i fra Kjøben som er gult men det viste ikke politiet fordi de ikke sjekket innreise skjemaet som min datter hadde på mobilen.
200-300 meter etter kontrollen kunne man ta av til Covid sentret eller kjøre ut på E-6 igjen.
Vi valgte det siste og venninnen i baksete så politiet ikke.
Vi hadde reisefølge av en annen bil der omstendighetene var de samme men de valgte å dra til covid sentret så da tok grensepasseringen noe over 2 timer totalt.

Jeg har satt min datter og venninnen i hjemme karantene i 7 dager men de kan teste seg ut av den etter 3 dager slik gjeldene regelverker er.


 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Skal man dra skandinavisk sammenligning, har Danmark og Norge hatt sammenfallende håndtering av pandemien.

Det er nok riktig men når vi passerte grensen inn til Danmark over Øresundbroen var den pip åpen uten ett menneske i uniform å se.
Riktig nok hadde de rigget til ei vaktbu ute på broen og innsnevring til ett felt forbi.
Når vi kjørte forbi på lørdag så hang bua i kranen på en lastebil så det så ut som de rigget ned.

Det virket også som de i Kjøbenhavn hadde en noe annen tilnærming til smittespredning enn her hjemme da nesten ingen brukte ansiktsmaske.
Men for å spise inne eller komme inn på Tivoli etc så måtte man fremvise koranapass eller ha negativ test.

Det eneste jeg reagerte på var att til tross for 6 heiser på hotellet vill gjerne folk presse seg inn i heisen i sammen med meg eller oss.
Det var store oppslag att det var anbefalt å kjøre heis alene så jeg jaget bort sikkert ett ti talls mennesker.
Jeg var nok veldig hyggelig i begynnelsen men de siste fikk nok en mer direkte avvisning når de prøvde seg.
De var stort sett dansker og noe lignende tror jeg ikke hadde skjedd i Norge i en like stor grad.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kontrollvirksomheten virker halvhjertet og målet er at det hele skal virke troverdig utad. Politiet/tollen ønsker ryggdekning.Tolletaten gjør et tappert forsøk på å få vekk fokuset på det som skjer ved grensene ved å opplyse om de er dypt bekymret over båter som ikke er ce merket og de setter nå inn superraske farkoster med 500 hk som skal ta de som bytter en motordel som koster mer enn 6000 i Sverige og de som har en kartong vin for mye. Nå er det bare å gjøre sine innkjøp i EU . Fyll opp bilen og båten. Gunga har et poeng.

Link to post
Share on other sites

19 hours ago, NilsPils said:

Der er litt vanskelig å si seg uenig i at man skal følge lovpålagte regler. Men for oss som har vaksine og papirene i orden er dette kun en byråkratisk ordning som ikke gir noen form for økt smittevern, som jo egentlig skulle være hensikten.

Som nevnt, hovedhensikten med både karantenehotell og plikt til å oppsøke politi for å få scannet en QR-kode er antageligvis for å oppmuntre folk til å holde seg innenlands - verdien ifht å stoppe direkte smittespredning er tvilsom (det sier seg selv at jeg er mindre smittefarlig om jeg rir ut karantenen for anker enn dersom jeg oppholder meg på et hotell).

 

Disse forskriftene er så vidt jeg vet hjemlet i lovverk for smittevern.  Når lovene ikke er direkte hensiktsmessige for å stoppe smittespredning så er det noe usikkert om det faktisk er lovlig grunnlag for disse forskriftene.

 

Det har vært mye spekulasjon omkring hvorvidt karantenehotellforskriften har gyldig juridisk grunnlag. Rett meg gjerne om jeg tar feil, men så vidt jeg vet har det ikke vært noen rettsaker så langt hvor noen er blitt dømt for brudd på hotellkaranteneplikten.  Disse sakene ender som hovedregel enten ved at politiet henlegger saken (eller unnlater å etterforske saken), eller ved at mistenkte godtar et forenklet forelegg.

 

For de som er vaksinert og således ikke forventes å gjøre annet enn å vise frem QR-kode i Sponvika antar jeg at risikoen for straffesanksjoner ved unnlatelse av å scanne QR-koden er helt insignifikant.

 

Forøvrig er det risiko for at vaksinerte bidrar til spredning av delta-varianten, så skal man kjøre et strengt test-regime på grensen, bør også de fullvaksinerte testes.

 

En ting som skremmer meg litt - i over 50 år har det vært mulig å passere svenskegrensen uten at det blir registrert noe sted, dette er nå endret ved hjelp av en liten forskrift.  Den innreiseregistreringen man selv skal gjøre lagres bare i to uker, GDPR setter begrensninger her - men politiets registrering av grensepassering er unntatt GDPR, dette er data som så vidt jeg vet lagres veldig mye lengre enn to uker.  Vi er heldige, og lever i et land med relativt lite korrupsjon, et relativt velfungerende demokrati, og (sammenlignet med mange andre land) kan vi stort sett stole på byråkrater og politikere.  Det er imidlertid ingen garanti at situasjonen vil være den samme om ti, femti eller hundre år - antall fungerende demokratier i verden skrumper stadig inn.  Derfor er det svært viktig å være kritisk mot lovgivning som gjør det enklere å ta politiske dissidenter.

19 hours ago, NilsPils said:

Egentlig er jeg heller litt imponert (eller skremt . . ?) over hvor lovlydige nordmenn er til å følge regler som ikke betyr noe i praksis.

 

Enig :-)

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 50 minutter siden:

men politiets registrering av grensepassering er unntatt GDPR, dette er data som så vidt jeg vet lagres veldig mye lengre enn to uker. 

 

Grensen er bare et av mange steder du blir overvåket. Vi som kjører bil får registrert alle bompasseringene. Hos meg ramler det jevnlig inn en regning i banken der både kona og jeg får vite både hvor og når vi har passert. Dette lagres og administreres av bomselskapene, som hverken er politi eller stat. Så vidt jeg husker å ha lest ble dette også brukt av av myndighetene som bevis mot Karew i en skattesak.

 

Strorebror ser deg. Hvor i herrens navn er datatilsynet? Jeg savner Georg Apenes . . .

 

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 1 minutt siden:

 

 Dette lagres og administreres av bomselskapene, som hverken er politi eller stat. 

 

Strorebror ser deg. Hvor i herrens navn er datatilsynet? 

 

https://www.datatilsynet.no/contentassets/0c61777547e74a6e90ad4555a1728869/varsel-om-vedtak-om-palegg-og-overtredelsesgebyr_statens-vegvesen.pdf

 

Med andre ord er de vel "på banen"?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 15 timer siden:

Man kan vel synes dette er noe tull. Skal jeg fra Strömstad til Utgårdkilen for å tanke noen hundre liter diesel, går det fire timer ekstra.

Det poenget ser jeg. Mitt regnestykke, og kartlinken som jeg la inn lenger opp hvis du så den, var myntet på @Lars H. sin kommentar om at det blir en lang omvei dersom man kommer f.eks. fra Strømstad og skal videre nordover. Men som for deg blir det også for oss en vesentlig større ulempe å reise innom Sponvika før vi drar til hjemhavn. Tviler nok på at det blir noen kryssing over til Sverige på oss nå i år, men det har ikke bare med omveien om Sponvika å gjøre. Men si fra hvis du skal til Utgårdskilen og fylle diesel, da kan du gjerne ta med noen brett med Pripps til meg :giggle:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg i utgangspunktet ingen Sverigeplaner i år, og når jeg nærmer meg inde Oslofjord i midten/slutten av september, så er det vel meget store sjanser for at reglene er endret.

 

Jeg er i tillegg fullvaksinert, men i båten har jeg både stoffmunnbind, engangsmunnbind og Antibac i omtrent alle slags varianter...

 

Men jeg har begynt å leke med tanken å ta en svipptur innom Sverige når jeg nærmer meg Stavern-traktene igjen.

Om det da er Sponvika-kontroll som fortsatt gjelder, så kan jeg alltids stikke innom og ta en svipptur til Halden - lenge siden jeg har vært der nå.

 

Har ikke det travelt med å komme hjem, så en liten omvei for meg er helt i orden.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 5 timer siden:

Strorebror ser deg. Hvor i herrens navn er datatilsynet? Jeg savner Georg Apenes . . .

 

 

Kan berolige deg med at disse opplysningene kunne brukes fordi det var en politietterforskning og straffesak. Myndigheter som skatteetaten får ikke rutinemessig lister over dine eller andres bompasseringer. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kortfattet sammendrag: riktig prosedyre for ankomst Oslo nå er angivelig å skrive mail til grense.oslo@politiet.no, med melding om båtnavn, antall personer om bord, forventet ankomsttid og sted, samt vaksineringsstatus.  Jeg kommer til å oppdatere etterhvert.

 

Vi ankommer straks Oslo, og forsøker å gjøre dette på lovlig måte nå.

 

(I Göteborg var det plutselig to tullpersoner ombord i båten min.  Jeg antar at det skyldtes at jeg hadde en mørkhudet gjest ombord - hun sa at situasjoner som dette var ganske dagligdagse for henne.  Det virket på meg som at de hadde fått svar på alt de ønsket å vite da hun var ferdig i telefonsamtalen sin og kunne fortelle dem med ren Stockholms-aksent at hun bare var gjest ombord og ikke hadde krysset noen landegrenser.  Jeg ble to ganger spurt om jeg hadde kjæledyr ombord, og jeg ble også spurt om jeg hadde alkohol og tobakk ombord.  I sannhet hadde jeg antageligvis mer enn lovlig kvote, varer fruen har kjøpt på systembolaget, som siden har blitt smuglet til Norge og tilbake til Sverige.  De nøyde seg med å høre at det meste av alkohol ombord var kjøpt på systembolaget og at det ikke var snakk om store kvanta.  Noen år tidligere var jeg på akkurat samme sted, da ko det også tullfolk på brygga for å inspisere en annen båt - de passerte rett forbi uten å reagere på at vi faktisk hadde en kanin godt synlig ute i cockpit).

 

Omtrent på grense i sjø ble vi stoppet av en patruljebåt, de spurte noen spørsmål og ferdig med det - det holdt å si at vi har hatt corona og at vi skal til Oslo (jeg tror ikke de registrerte noen detaljer, så antatt fortsatt trivielt å snike seg unna).  Fruen har imidlertid ikke noe sertifikat, og det er dessuten mer enn seks måneder siden hun hadde korona, så hun trenger å testes ifbm innreise hvis jeg har forstått reglene riktig.

 

Ved passering av Håøya ringte jeg opp politiet, slik det ble skrevet her at man skulle gjøre.  Jeg kom da til feil politidistrikt (hun som tok telefonen trodde jeg måtte tilbake til Sponvika, men satte meg etterhvert over til Oslo politidistrikt).  Der ble jeg etterhvert satt over, med instruks om å sende epost ... det er ca to timer siden, og jeg har ikke fått svar enda.  Forventet ankomst ble angitt til kl 16, som er om en halvtime.  Vi ligger nå i styrefart innover Oslofjorden og venter på epostsvar fra politiet.

Link to post
Share on other sites

Det var (omtrent) null stress å få grensepasseringen unnagjort i "Oslo" (bortsett fra at politiet ikke fant frem til gjestehavna i Sandvika - samt at jeg enda ikke helt har vent meg til at all politi nå går rundt konstant bevæpnet).  Svært mye mer behagelig enn å prøve å besøke Sponvika - tror jeg - og sikkert også langt mer behagelig enn å stå i kø over Svinesund eller Gardermoen.   Fasit er å skrive mail til grense.oslo@politiet.no i god tid før ankomst.  Det var ikke særlig til kontroll, utenom å scanne QR-koder og raskt titte på passene til de voksne (over 12).  Angående testing ble vi henvist til kommunens testtilbud.

 

Vår alternative plan var å gi f... i denne registreringsprosedyren, men å allikevel benytte oss av kommunens testtilbud.  Koronaforebygningsmessig ville det ikke medført noe som helst forskjell.  Bortsett fra at politibetjentene sikkert kunne ha gjort mer fornuftig arbeid enn å lete etter båten og scanne QR-koder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...