Jump to content

Regler for båtferie til Sverige er nå ?


btt

Recommended Posts

Nå må du'kke dramatisere goggen. Hadde det vært Nord-Korea ville du blitt skutt på veien ut. Du ville blitt skutt på veien tilbake. Og mens du var ute, så ville du kunne fått hemmelige agenter etter deg som ville skyte deg. Men jeg er enig i essensen, det kommer til å bli et himla kaos om det blåser frisk bris inn i hølet der, regnet spruter og 20 båter skal klareres inn.

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 15 timer siden:

Nei ikke nå som Sverige er ett grønt land bortsett i fra at man må fylle ut det digitale innreise skjema på nett hvis man ikke er vaksinert.

Mente jeg leste at man må fylle ut skjema uansett, men at man slipper test på stedet om man er fullvaksinert. 

 

Jeg lurer vel mest på om jeg blir stoppet hvis jeg drar rett fra Koster til Oslo som er hjemmehavn og melder meg der?

Link to post
Share on other sites

Nei, fullvaksinerte behøver ikke å fylle ut skjema. Men skal man kjøre papirløst, og ikke fikle med å logge seg inn på helsenorge med bank- eller annen ID, må man laste ned helsenorge app. der man kan klikke på linken til sertifikatet slik at det materialiserer seg foran øynene på kontrolløren. Slik var det ikke da jeg var over for et par uker siden, da var det greit om man hadde tatt et foto av sertifikatet på mobilen, eller lesebrettet, eller PC'en.

 

Første gangen jeg lastet ned app'en, fungerte den ikke, var et eller annet feil hos helsenorge. Testet den i dag, og den kjører. Skal til Norge og kjøpe maling i morgen.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 47 minutter siden:

Nei, fullvaksinerte behøver ikke å fylle ut skjema.

Det er riktig som Hulda sier, dette finner man selv også på regjeringen.no Dersom du er en av de som kan reise inn til Norge, må du sette deg inn i hvilke krav som gjelder. Det er er obligatorisk testing, innreisereiseregistrering, karantene og eventuelt karantenehotell for flere av de som kan reise inn i Norge, men det er unntak: Fullvaksinerte, eller de som har gjennomgått koronasykdom i løpet av de siste seks månedene, og som kan dokumentere dette gjennom et verifiserbart koronasertifikat som er koblet til EUs løsning, slipper karantene, test før ankomst, test på grensen og krav til å registrere seg ved innreise. 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 9 minutter siden:

Fullvaksinerte, eller de som har gjennomgått koronasykdom i løpet av de siste seks månedene, og som kan dokumentere dette gjennom et verifiserbart koronasertifikat som er koblet til EUs løsning, slipper (…) og krav til å registrere seg ved innreise. 


Så fullvaksinerte trenger ikke stoppe i Sponvika? Det er jo positivt.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Man MÅ jo ikke gjennom Sponvika. Etter regelverket kan jo fritidsbåter sjekke inn også i Oslo (og Sandefjord, Kristiansand, Stavanger osv.)

 

Noen som har vurdert det? Har man båt i Vestfold eller indre Oslofjord kan jo Sandefjord eller Oslo være et alternativ. Så lenge man er på vei dit er det vel heller ikke ulovlig å oppholde seg i Oslofjorden.  

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Fanafjord skrev 6 minutter siden:

Man MÅ jo ikke gjennom Sponvika. Etter regelverket kan en jo fritidsbåter sjekke inn i Norge også i Oslo (og Sandefjord, Kristiansand, Stavanger osv.) Noen som har vurdert det? Har man båt i Vestfold eller indre Oslofjord kan jo Sandefjord eller Oslo være et alternativ. Så lenge man er på vei dit er det vel heller ikke ulovlig å oppholde seg i Oslofjorden.  

Er omtrent 100nm mellom Sandefjord og Kristiansand, ganske kjekt om man hører til Arendal feks...

Link to post
Share on other sites

Jeg selv planlegger Danmarkstur fra Vestland. Jeg tenker at jeg sjekker inn i Stavanger eller Bergen etter jeg kommer tilbake. Regner med at det er veldig få fritidsbåter som kommer denne veien at Politiet har neppe et eget opplegg for oss. 

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...