Jump to content

Fikk et tykt tau i propellen og KBW21 gearet har satt seg fast. Stor reparasjon?


Olevine

Recommended Posts

Da ble det bråstopp på båtferien. Vi ville flytte på oss pga mye vind, og like før ankeret var oppe ble gearet satt i revers for å komme klar av grunna vi lå ved. Det var bare ca 1.5 m dypt der ankeret lå. Men så ble det stopp og før jeg skjønte hva som skjedde smalt det i propellen. Motoren stoppet og jeg så at det hang et ca 25 mm tykt tau i ankeret. Dette hadde så blitt dradd over propellen og lå oppå akselen. 

Etterpå får jeg ikke gearet i fri med kontrollspaken, men måtte ta tak i armen på gearkassa for å fri det. Forover er ikke mulig. Noen som har en ide om hvor stor jobb dette kan bli? 

Vi ble tauet vekk og fikk fortøyd et roligere sted, etter å først fått hjelp til å kutte tauet av en hyggelig mann. Sånn ligger vi og venter på at RS kommer og henter oss i morgen. Har snakket med forsikringsselskapet og regner med at det er en forsikringssak.

 

Link to post
Share on other sites

Hvis tauet fortsatt ligger rundt akselen, kan du bare glemme å få den i gir. Motoren har blitt kvelt og alt står i spenn.

Var gjennom akkurat samme greia i våres, og klarte ikke å rikke girhendelen før tauet var fjernet. Ingen problem med gir eller motor etterpå.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Så var vi i gang igjen. Det var så enkelt at det nesten er flaut, en løs skrue i kontrollboksen. Fiksa på under en time i går, og etter en kort testtur for å sjekke for vibrasjoner, og deretter to timers tur vestover ser alt ut til å være i orden. 

Mistet bare noen av de fine dagene på sjøen. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Et spm: jeg fikk samme problem, tau i propell, dykket ned kuttet og frigjort aksling og propell. Men jeg lurer på om sinkanoden som hang på akslingen er løsnet. Er det noe som må festes eller er det ok å dra videre? Det er flere anoder på flapser og jeg er usikker om jeg klarer å feste den ordentlig under vann. Marsjfart på båten er 14 kn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...