Jump to content

Truffet stein med kjølen - forslag til reparasjon..?


Arne Henriksen

Recommended Posts

Guest Thostr
13 hours ago, Arne Henriksen said:

Takk! 
Det får nå bli som det blir, må bare håpe at båten blir bedre etter reparasjonen enn den var før.
 

 

Dette er jo selve plastbåteierens trøst, at båten blir sterkere enn opprinnelig etter reparasjon. Og det er jo ikke galt, gitt at det gjøres bra håndverk. Dette er den viktigste grunnen til at plastbåter varer "evig" og bør tas vare på og brukes i mange generasjoner. Så selv om det er utrolig upraktisk og slitsomt og kjedelig å ha fått en slik skade, så trenger det ikke å være mer enn en en "fartshump" i båtens levetid (og din).

 

Du får holde oss oppdatert. 

Link to post
Share on other sites

Trist å lese om grunnstøting og skadet båt - typisk at det skal skje i kjent farvann...

For å tenke positivt var det godt at du fikk båten i havn og opp på slipp før det ble alt for mye vann på feil side av skroget:diving:.

 

Synes skadetakst var overraskende lav, så det er vel bare å levere nøkler og overlate resten til forsikringsselskapet. Ulempen er selvfølgelig at utbedring kan ta tid, så får håpe alt går så smidig som mulig.

 

Link to post
Share on other sites

Denne saken ville jeg rett og slett latt forsikringsselskapet tatt videre. Og med tanke på at den neppe vil bli klar denne sesongen (om den i det hele tatt blir reparert når verkstedet har fått sett på den), ville jeg ha vurdert å kjøpe en rimelig erstatningsbåt for å få det meste ut av det som er igjen av sesongen. Om båten blir klar til våren er det jo en ypperlig tid å selge erstatningsbåten på;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fant linken til hjemmesiden din i profilen din. Imponerende mye jobb du har gjort med båten, så skjønner godt du vil ha den reparert igjen. Vil tro at du greit hadde fikset jobben selv også, men synes vel taksten du får utbetalt, er for lav. Enig med de som sier du bør la selskapet bære den risikoen, med mindre den blir kondemnert, eller du ikke får noen til å ta det innen rimelig tid. Føler med deg. Har selv uforskyldt fått båten delvis ødelagt/satt ut av spill rett før sesongstart. Håper det ordner seg greit. 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 7 minutter siden:

Problemet mitt er at det jeg klikker på ikke er "rimelige erstatningsbåter" ...  :worry:

 

Ja, det er jo ofte sånn! Kanskje like godt å kjøpe en du har lyst på, og heller vurdere til våren hvilken som skal selges...:wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 32 minutter siden:

synes vel taksten du får utbetalt, er for lav. Enig med de som sier du bør la selskapet bære den risikoen, med mindre den blir kondemnert

 

Her er det gjerne slik (desverre) at selv om verkstedet som reparerer vil være direkte, og forsikringsselskapet indirekte ansvarlige for at reparasjonen holder mål, så er det Arne som i praksis vil måtte ta dette ansvaret først, der og da om noe oppstår senere. Derfor mistenker jeg nok at han ikke vil la noen andre enn seg selv ordne dette etter minstespec "Huldametoden"

 

Jeg har selv latt båten min gå til kondemnasjon fordi et amatørmessig verksted ikke ville bytte en  motor som hadde vært under saltvann, og senere stått over en uke på land uten at førstehjelp ble tatt, til tross for bildedokumentasjon.  Jeg kunne rett og slett ikke risikere at den sluttet å virke i et kritisk øyeblikk senere, selv om jeg kunne få "garanti" for at dette ikke skulle skje, og at de ville ta det på seg i såfall. De kunne liksom ikke fortelle hva denne garanti bestod i om den stoppet halvveis til Shetland f,eks.

 

Der pleier å være, kan være vilkår i forsikring om hjemtransport av skadet båt om den ikke lar seg reparere innen rimelig tid, samt selvsagt også hjemtransport av fører og passasjerer. Kanskje er det lettere å få reparasjonen gjort hjemme?

 

Om du lar dem kondemnere den uten at du vil bli sittende med "vraket" må du for all del si fra, da tar jeg lett over der den ligger om den kan ligge så jeg får reparert den der. Tror dette må være en av de beste båter av denne type utfra det jeg har lest om den og det som er blitt gjort.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke så godt å tippe hva ballastkjølen er laget av. Med 1100 kg får både bly og jern god plass. Går man tilbake til 80-tallet, ble blant annet HR Misil og andre støpt i ett og så ble støpt jernkjøl låret ned i skroget. Vet ikke om noen av disse som hadde bly. 

 

Godt du har kommet i krybbe. Og merk, det blir sommer til neste år også. Man kommer gjennom første delen. Dette fikser du :-)

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 3 minutter siden:

Dette fikser du :-)

 

Ingen tvil hos meg. Dette kan fikses for lite penger, men med noen innsatstimer.

Synd og skam hvis en ellers fin båt som dette blir kondemnert. Lykke til . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er verksted og forsikringsselskap som må bli enige om hva som må gjøres og hva det vil koste.

 

At selskapet har gått for reparasjon og ikke kondemnering taler til din fordel. Hvis det ikke er verksted der båten ligger på land kan den fraktes med bil til verksted.

 

Jeg har vært gjennom dette og jeg overlot alt til selskapet. Jeg bare oppga hvor jeg ville ha båten reparert og passet på at verksted hadde mulighet til å ta den.

 

Båten ble rigget ned og fraktet med bil. Takstmann gikk gjennom båten sammen med verksmester og jeg var til stede under siste del av befaringen der jeg påpekte en del ting de ikke hadde fått med seg. Alt ordnet seg. jeg aner ikke hva som ble sluttsummen og det har jeg heller ikke følt noe behov for å vite. Da båten var reparert gikk vi gjennom alt som var gjort og jeg aksepterte reparasjonen før jeg overtok båten.

 

Det er ikke du som båteier som skal stri med. dette.

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje slik at du har tyngre "stuff" inni der enn jeg har da. om der bare er

betong i kjølen min. så da må det fylles høyere for å få rett vekt kanskje?

 

Bly er fort borti fem ganger så høy tetthet/egenvekt som betong og stål er roughly tre ganger

så tungt.

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev for 7 timer siden:

Bly/ jern, tenkte det bare litt rundt det. Blir jo sagt at bly tar opp energien og sparer skroget for store skader.  

Ikke når det er plastret inn. Ved utvendig ballast, tror jeg man balanserer på en nokså fin egg vedr. fordel bly fremfor andre materialer.

Link to post
Share on other sites

Tilbake til saken:

Hvorfor skal eier ta stilling til en takst?

 

Er det ikke forsikringsselskapet som må godkjenne taksten og si "Ja, vi vil reparere båten "? Og dersom taksten har vist seg å være for lav så er det forsikringsselskapet som må ta risikoen.

 

Jeg hadde nektet å ta stilling til taksten. Jeg hadde sagt til mitt forsikringsselskap at jeg vil ha båten reparert av profesjonelle aktører, og jeg vil selvfølgelig ha garanti på jobben. 

 

Så er det opp til forsikringsselskapet å velge sted for reparasjon. 

 

Hvis selskapet da hadde valgt å kondemnere båten så hadde jeg meldt min interesse for å kjøpe vraket og deretter sette det i stand for egne penger. 

 

En venn av meg har vært takstmann for bolig og bygg, og en svært anerkjent en også. I forbindelse med en husbrann (ulmebrann) hos noen venner av meg spurte jeg om hva som lønner seg. Lønner det seg å la forsikringsselskapet håndtere alt, eller få utbetalt pengene og fikse selv? Han var svært tydelig på at det alltid lønner seg å la forsikringsselskapet håndtere alt, både fordi man selv vil bruke ufattelig nye tid på å administrere håndverkere (elektrikere, rørleggere og andre som må inn i bildet) og at forsikringsselskapet vil velge gode håndverkere slik at man unngår ettersaker/ reklamasjon/ misnøye. 

 

Vil anta at det samme gjelder båter. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 1 time siden:

Hvis selskapet da hadde valgt å kondemnere båten så hadde jeg meldt min interesse for å kjøpe vraket og deretter sette det i stand for egne penger. 

Man får normalt ikke kjøpe kondemnerte ting i fra selskapet selv om det var ditt egent.
Det er flere gode grunner til att selskapene er tjent med en slik praksis.
Men vet det gjøres unntak hvis man kan argumentere for att man har ett sterkt forholdt til objektet eller att objektet er unikt.
Så vraker man Golfen sin skal det endel til å få kjøpt den av selskapet men det er tilsvarende lettere å få beholde en veteran bil.

Dette er min erfaring i fra en bransje som er nær takstmenn og forsikringselskap men erfaringen er to ti år gammel så ikke sikkert det er slik det virker nå om dagen .
Men fornuften sier att det er liten grunn til å tro forsikringsselskapene har blitt mer liberale for argumentene til selskapene står minst like sterkt i dag om ikke enda sterkere.


Nå tror jeg riktig nok att TS får kjøpe sin egen båt som han har lagt ned mye tid i fordi han kan argumentere for att han har ett sterkt forhold til den båten.
Men blir feks en tusen brødre DC kondemnert skal det endel til å få beholde denne selv.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev 33 minutter siden:

Man får normalt ikke kjøpe kondemnerte ting i fra selskapet selv om det var ditt egent.

 

Men det ver ikke uvanlig at man får godtgjørelse (materialer og timelønn) fra forsikringsselskapet for å utføre en reparasjon selv. Der har jeg positiv erfaring.

 

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

 . . . fordi man selv vil bruke ufattelig nye tid på å administrere håndverkere (elektrikere, rørleggere og andre som må inn i bildet) . . .

 

Jeg ser ikke helt at det kan være aktuell problemstilling her dersom man skulle gjøre jobben selv.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, dude said:

Det er kanskje slik at du har tyngre "stuff" inni der enn jeg har da. om der bare er

betong i kjølen min. så da må det fylles høyere for å få rett vekt kanskje?

Jeg ble litt overrasket at det er forskjell på dette  - min er en Brenning, halvfabrikat/hjemmemekk etter at en Ove Brenne tok over formene fra Sandvik og produserte endel båter.

 

Mener å ha hørt at Sandvik støpte inn ballasten i halvfabrikat-båtene de leverte, for å ha kontroll på at det ble rett.

Lurer også litt på vekta - i dokumentasjon fra Sandvik oppgis 3300-3500kg, mens heisdude'n påstå min veide 4500-4600kg. Det er vel ikke usannsynlig at jeg har et tonn med ræl og utstyr mer enn en standard båt, ville bare trodd det ville gjøre større utslag på vannlinja.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Grand Banks jr said:

Tilbake til saken:

Hvorfor skal eier ta stilling til en takst?


Det har jo ikke noe å si for meg med mindre jeg skulle ta pengene og fikse skaden selv. Som takstmannen sa, finner de mer skade når de begynner jobben og det blir 40 tusen dyrere så må vi jo bare dekke det.  Jeg spurte ikke hva limit var.

Uansett skal forsikringsselskapet få håndtere dette, jeg skal begrense meg til å mase på dem. ;-)

Ellers tusen takk for kommentarer og forslag, jeg noterer meg det som skrives selv om jeg ikke svarer alle.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Tja.

Det virker ikke akkurat som dette vil gå av seg selv, var nok noe optimistisk...   :worry:
 

Quote

Jeg skjønner problemet ditt med verksted og kapasitet. Takstmann kan bidra med rådgivning, men oppgaven er vurdering av kostnader og årsak til skaden. Det er båteier som er oppdragsgiver ovenfor verksted.


 

Quote

Normal praksis er at du/båteier oppretter kontakt med et verksted og at de har dialog med takstmann for vurdering av årsak og reparasjonskostnader. Takstmann kan bistå med rådgivning vedrørende valg av verksted men det er du som må bestille reparasjon.

 

Du kan sende inn kvitteringer for utlegg til oss i forbindelse med skaden på din båt.

 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...