Jump to content

Truffet stein med kjølen - forslag til reparasjon..?


Arne Henriksen

Recommended Posts

Arne Henriksen skrev for 9 timer siden:

Det virker ikke akkurat som dette vil gå av seg selv, var nok noe optimistisk...   :worry:

 

Samsvarer denne tilbakemeldingen fra forsikringsselskapet med vilkårene i forsikringsavtalen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
9 hours ago, Arne Henriksen said:

Tja.

Det virker ikke akkurat som dette vil gå av seg selv, var nok noe optimistisk...   :worry:
 

 

Hva med å bare fikse det selv? Dvs få inn folk til å slipe og ta ut motoren, og så gjøre glassfiber-støpingen selv og få motoren demontert igjen. Altså styre unna de virkelige tunge delene av arbeidet som kan settes ut, og så gjøre det essensielle arbeidet selv. Er jo avhengig av tid, kompetanse og kapasitet selvsagt. Jeg hadde nok gått denne ruten, også for å spare tid og redusere tid brukt på byråkrati og frustrasjon. 

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Brigg said:

 

Samsvarer denne tilbakemeldingen fra forsikringsselskapet med vilkårene i forsikringsavtalen?

Hvem som skal styre reparasjonen står ikke omtalt såvidt jeg kan se.
Ergo har de sikkert dekning for å dytte dette til meg...

5.1 KASKO
5.1.1 FORSIKRINGEN OMFATTER

Når det fremgår av forsikringsbeviset at denne dekningen er avtalt, omfatter forsikringen:
- Skade på båten i forbindelse med hærverk.
- Skade oppstått ved sammenstøt, støtning, stranding, kantring, synking eller brudd på mast eller bom.
- Skade ved at boblehavn svikter, såfremt båten mot betaling er i opplag hos tredjemann.
- Annen skade oppstått ved tilfeldig, plutselig og ytre påvirkning.
- Redning jf. punkt 5.2 nedenfor. (Gjelder ikke vannjet, vannscooter, kano, kajakk og seilbrett.)
Forsikringen gjelder for skader som oppstår under transport til lands og til vanns.
Etter erstatningsmessig skade dekkes også
- Assistanse og transport av båt til nærmeste verksted.
- Rimelige utgifter til hjemtransport av båten etter tyveri.
Transport skal godkjennes av Frende på forhånd.
5.1.2 FORSIKRINGEN OMFATTER IKKE
- Skade på seil alene som er en følge av vind.
- Tap eller skade som er en følge av berøring med is.
- Tap eller skade som er en følge av frost, issprenging eller nedbør.
- Tap eller skade som er en følge av snøras fra tak eller at overdekning bryter sammen, med mindre båten mot betalt
tilsyn er i opplag hos tredjemann.
- Tap, skade eller utgift som er en følge av forurenset infi sert eller feilaktig drivstoff, uansett årsak, også om varmgang
fører til brann.
- Skade på motor alene, med mindre skaden er en følge av brann, lynnedslag, eksplosjon, tyveri, hærverk, sammenstøt, eller at skroget også har vært utsatt for kantring, eller synking eller ved brudd på mast eller bom.
- Varmgang i motor og drivverk uansett årsak.
- Kostnader med å utbedre produksjonsfeil, konstruksjonsfeil, materialfeil, materialtretthet, slitasje, tæring, råte,
korrosjon eller lignende forhold. Følgeskade av slike forhold er omfattet såfremt båten var i sjødyktig stand og
kravene i sikkerhetsforskriftene er oppfylt jf. punkt 14.3.
- Skade som leverandør eller reparatør er ansvarlig for i henhold til garanti eller annet rettsgrunnlag. Fører kravet ikke
frem, omfattes skaden så langt det følger av vilkårene. Frende overtar i så fall sikredes krav mot leverandør eller reparatør.
- Tap eller skade som skyldes mangelfull eller ufagmessig utbedring av tidligere skade.

5.2. REDNING
5.2.1 FORSIKRINGEN OMFATTER

De redningstiltak som er angitt i punkt 5.2.2 til 5.2.5 nedenfor ved:
- Erstatningsmessig skade på båten.
- Akutt sykdom, ulykke eller død som rammer fører eller passasjer og som medfører at båtreisen ikke kan fortsette.
Legeerklæring må foreligge.
Dersom plutselig og uforutsett uhell fører til at båten ikke kan seiles eller kjøres videre, erstattes nødvendige og rimelige utgifter til slep til nærmeste trygge havn.
5.2.2 BERGING OG TAUING
Forsikringen dekker rimelige og nødvendige omkostninger til:
- Assistanse og berging herunder bergelønn iht. punkt 4.1.
- Transport av skadet båt fra skadestedet og til nærmeste verksted, eller til reparasjon på stedet dersom det er rimeligere.
- Fjerning av vrak med inntil 10% av båtens forsikringssum, når dette er pålagt av offentlig myndighet.
Transport skal godkjennes av Frende på forhånd.
5.2.3 HJEMTRANSPORT AV FØRER OG PASSASJER
Forsikringen dekker merutgifter til hjemtransport av fører og passasjer når båten er etterlatt som følge av forhold angitt i punkt 5.2.1 og etter annet plutselig og uforutsett uhell som fører til at båten ikke kan seiles eller kjøres videre.
Merutgifter til hjemreise dekkes med rimeligste kommunikasjonsmiddel.
Forsikringen dekker merutgifter til annen nødvendig lokalbefordring dvs. transport til lokalt overnattingssted, sykehus, lege e.l.

5.2.4 HOTELLOPPHOLD I STEDET FOR HJEMREISE
Forsikringen dekker merutgifter til hotellopphold for fører og passasjerer istedenfor hjemtransport, når båten innen rimelig
tid repareres på stedet, og dette er avtalt med Frende.
5.2.5 HJEMTRANSPORT AV BÅT
Forsikringen dekker merutgifter til hjemtransport av båt som befi nner seg i Norge og Sverige, jf. punkt 2, 1.strekpunkt,
når båten er etterlatt som følge av forhold angitt i punkt 5.2.1. Erstatningen er begrenset til båtens verdi på tidspunktet
for hjemtransport.
5.2.6. EGENANDEL
I erstatningsoppgjøret fratrekkes en egenandel på kr 500.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Thostr said:

Hva med å bare fikse det selv? Dvs få inn folk til å slipe og ta ut motoren, og så gjøre glassfiber-støpingen selv og få motoren demontert igjen. Altså styre unna de virkelige tunge delene av arbeidet som kan settes ut, og så gjøre det essensielle arbeidet selv. Er jo avhengig av tid, kompetanse og kapasitet selvsagt. Jeg hadde nok gått denne ruten, også for å spare tid og redusere tid brukt på byråkrati og frustrasjon. 

Well, 3 ting taler mot dette foreløpig. 
- Jeg har fått en lav takst som jeg mener ikke dekker reparasjonen og ihvertfall har potensiale for å droppe noen bomber underveis. Starter jeg på jobben kan jeg neppe komme til forsikringsselskapet og kreve mer penger underveis.

- Glassfiberjobben er den delen som er enklest å gjøre, og finne folk til å ta og fikse profesjonelt.
Drittjobben er slipingen, innpakking av det som ikke skal dekkes i slipestøv (altså resten av båten) og motor ut/inn og det er der det uansett må inn ekstern hjelp.

 

- Båten står i Vesterålen og jeg sitter i Trondheim.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Det rent juridiske får andre svare på. Derimot kan jeg redegjøre litt om hvordan dette normalt praktiseres. Har jobbet med dette hos verksted/produsent. 

Det er eier av båten som tar kontakt med verkstedene . Viktige momenter er jo når repprasjonen kan utføres å hvor.

Repprasjonen blir behandlet fra verkstedet som en "Pakke" innklusive transport,tildekking, demontering, osv.

Verksted tar kontakt med takstmann for videre diskusjon om detaljene.

Når det er ferdig blir oppdraget påbegynt .

 

Man må som båteier være aktiv for å få dette til. Det har også mange fordeler da båteier kan påvirke valg av verksted.

Merkostnader for transport til egen by blir jo stort sett dekket av forsikringen.

 

Det er sannsynligvis vanskelig å tenke seg at båten blir reppatert nå da det er lange ventelister alle plasser jeg kjenner til. 

 

Bulkesommer......? 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at det var praksis når jeg jobbet i if for mange år siden at det var kundene selv som kunne velge verksted. En var behjelpelig med å finne alternativer og kunne bistå med å booke time (bil) på enkelte verksteder, men var kunden selv som måtte si ok og ta endelig valg. 

 

De har ikke en takstmann i området båten ligger i som du kan kontakte når han er tilbake fra ferie da? De har gjerne kunnskap om verksteder etc som kan ta på seg denne type jobber og. Evt om du er KNBF medlem kan kanskje en telefon til besiktigelsespersonene i området gi noen tips? 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 4 timer siden:

Hvem som skal styre reparasjonen står ikke omtalt såvidt jeg kan se.
Ergo har de sikkert dekning for å dytte dette til meg...

 

Her tenker jeg motsatt. Om det ikke spesifikt fremkommer av vilkårene, som er avtalen mellom deg og selskapet, at du har et ansvar for prosessen så er det selskapets ansvar. 

 

Du er forsikret. Om du skal legge egen tid i dette bør du avtale hvilken timepris selskapet skal betale deg. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde aldri forventet at forsikringsselskapet ville lagt dette over på meg. Jeg forventer at dersom min båt skades og må fikses, så er det forsikringsselskapet som må gjøre alt vedr bringing, avtale med verksted og håndtere alle kostnader.

Jeg forventer at dersom det er noe annet som er "kjekt å gjøre" mens båten står på verksted, så avtales det mellom meg og verkstedet og faktureres utenom.

Jeg forventer ikke å se en eneste faktura fra verkstedet angående forsikringsskade, utenom for å kunne dokumentere hva som er gjort.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Vi får se hvordan dette går. Hatt en prat med ny takstmann nå, som sitter i Harstad
Han skulle stikke innom og se på skaden over helga, hørtes i utgangspunktet mer skeptisk til verdi og hva en reparasjon blir å koste enn han i Skien...  :-|

Han var ganske klar på at båten nok måtte avrigges og trailes til enten Selfa på Rødskjær eller Hovde i Henningsvær som visstnok også kunne ta slike jobber, hadde ikke noen tro på å løse dette der båten står nå.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

54 minutes ago, Hulda said:

Da begynner vi å snakke fornuft. Slik jeg ser det. 

Ja, vi er nok mer over på hvordan en sånn jobb løses om proffe skal ta den.
Og på samme tid - nærmere at det blir for dyrt til at det blir løst. 

Men må bare vente og se foreløpig - har sendt over en mail med bilder av båt og skade.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 3 timer siden:

 

Her tenker jeg motsatt. Om det ikke spesifikt fremkommer av vilkårene, som er avtalen mellom deg og selskapet, at du har et ansvar for prosessen så er det selskapets ansvar. 

 

Du er forsikret. Om du skal legge egen tid i dette bør du avtale hvilken timepris selskapet skal betale deg. 

Slik tenker jeg også.

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 5 timer siden:



Han var ganske klar på at båten nok måtte avrigges og trailes til enten Selfa på Rødskjær eller Hovde i Henningsvær som visstnok også kunne ta slike jobber, hadde ikke noen tro på å løse dette der båten står nå.

 

Hei.

 

I vår las eg ein rapport Selfa hadde skreve etter å ha reparert ein grunnstøytingsskade på ein Bav. 50. Rapporten gav eit særs godt inntrykk. M.a. var det detaljert beskreve korleis dei dekka til for å unngå støv i heile båten.

 

Prisen? 400 000. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Gode nyheter - omsider. Tok litt tid med ny takstmann, ferie og når han hadde tid å se på tingenes tilstand.

Han ringte meg fredag morgen, da var han nesten framme på Melbu og lurte på nøyaktig hvor båten var.

 

Hadde sjekket litt på Finn og hørtes ikke overbevist om verdi, var redd vi havnet på kondemnering. Hva jeg hadde gitt for den og hvor lenge jeg hadde hatt den... Men, han skulle ta en titt og regne på det gjennom helga, så skulle jeg få beskjed om status. Humøret sank vel enda litt da...

 

Så ringte han plutselig tilbake etter en halvtime - da hadde han vært ombord, syntes båten så meget bra ut og skjønte godt at jeg ville ha den videre så det måtte vi få ordnet - så nå kan jeg bare velge om den skal til Rødskjær eller Henningsvær for rep!  Jeg heller kanskje litt mot Henningsvær nå, mye kortere transport og litt mer "sentralt" enn Tjeldsundet.

Han ønsket at jeg bisto med å få av seil og rigg, så må vel planlegge en Vesterålstur igjen, men det skal jeg få til!  :-)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Gode nyheter. Hovde har solgt og jobbet en del med seilbåter, hva gjelder kompetanse på plastskader der kjenner jeg ikke til dette. Selfa trenger ingen nærmere presentasjon hva gjelder plastbåtbygging og plastskader.

Ser poenget mht. transportsituasjonen, ut over det er det ingen problem at Selfa ligger på Rødskjær da du ikke blir mye involvert selv i fasen mellom bringing og henting uansett.

 

Det viktigste er at totalomfang og reparasjonsmetode blir avklart. Ville nok som eier vært interessert i en solid dokumentasjonspakke på alle trinn i skadereparasjonen. Både av egeninterresse samt av hensyn til den dagen båten skal selges. Dette bør du sikre blir oppfulgt og forlange som punkt i avtalen med verkstedet uansett hvem som skal gjøre jobben.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ting tar tid, men nå er det bevegelse. :thumbsup:

Tar fly nordover lørdag morgen, og plukker av seil, bom, radarantenne og klargjør riggen i helga.
Så kommer kranbil mandag morgen og løfter av masten.

Deretter skal båten fraktes til Selfa Arctic på Rødskjær - etter at fraktselskapet har vært og kontrollmålt er vi havnet på at den er ca 4m høy. Svanehenger bygger 50cm gjør at dette skal gå gjennom den ene tunnelen på veien.
Til Henningsvær er vesentlig kortere, men også mye dårligere vei og flere tildels smale og lave tunneler så det utgikk.

Har aldri hatt av masten siden jeg fikk båten men har en spenningsmåler for å sjekke vantene, tenker å ta en runde først og notere status. Deretter, for å gjøre ting enkelt når den skal opp igjen - går det å bare slakke på ene siden?  Dette er jo ikke akkurat svære greier, masten er vel bare omkring 10m og bør jo være ganske robust sånn sett...

Akterstaget er justerbart med tau/blokk - så når jeg har løsnet under/overvant på enten sb/bb side nok skal jo forstaget være bare å plukke løst når kranbilen er på plass?

IMG_7284.JPG.e7083a245b6cd10be1ada63bbae808d3.JPG

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Holder oftest å slakke på ene siden,

sett tape på gjengene på strekkfiskene, innen du slakker,

så når du rigger på nytt, strekk til tapen ! Jeg måler aldrig, det viktige er att ikke vanten slakker i le da du krenger hardt !

 

må korrigere meg litt, jeg må slakke litt på andre siden, da jeg har doble undervant,

(masten står bare på de fire undervanten,)

aners får jeg ikke loss forstagen.

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...