Jump to content

Truffet stein med kjølen - forslag til reparasjon..?


Arne Henriksen

Recommended Posts

Hei!  Panisk skrik om tips og hjelp...:nonod:
 

Brukte forrige uke på å seile 400nm fra Hommelvik til Vesterålen - lang tur i drittvær, regn, kuling og skit men nå skulle man kose seg i nord.

Men naturligvis, på hjemplassen der jeg vokste opp og har rælet rundt i egen båt fra jeg var 7 år klarte jeg å dunke borti en stein (springfjære i morges)..


Hadde vel ca 3 knop når det smalt - og smalt gjorde det tli gangs.
 

Etter å ha sjekket at det ikke kom inn vann, gikk veien rett til Melbu og fikk avtalt å ta opp båten på slippen der for å sjekke nærmere.

Mens jeg ventet på floa la jeg plutselig merke til at lensepumpa gikk med jevnle mellomrom, og ble enda mer deprimert.  Lette rundt men klarte ikke å finne ut hvor det kom inn - virket som det var i underkant av motorfundamentet.

Da vi begynte å dra båten opp på slippen og vekten kom på kjølen ble det plutselig mye verre, lensepumpa klarte ikke å ta unna men måtte bare kjøre på ellers hadde den sunket der i slippvogna.

 

Skaden i forkant av kjølen er minimal - nesten ikke nødvendig å gjøre mer enn å slipe litt flisete glassfiber. For å gjøre en lang historie kort - kjølen har blitt presset opp i bakkant og hele motorfundamentet har løsnet fra skroget så vannet kom inn rundt hullet for seildrevet.

 

Har hatt jevnlig kontakt med forsikringsselskapet Frende og fått tildelt en takstmann som ikke er på ferie (men han er i Skien) så dette må tas via bilder, mail og telefon.

IMG_2457.jpeg.3b065b41494769ffbcb4a23e3f80b016.jpeg



Her ser man tydelig glippa mellom fundament og skrog...

IMG_2461.jpeg.22a499b21b1164a6cf18d0b57651eab0.jpeg



Styrbord side av fundamentet er løs hele veien, henger såvidt fast litt bakerst på babord..   Får hånda mellom fundament og skrog på styrbord side.

IMG_2470.jpeg.14bf8eac00bfd7b6d876f67c567fafc5.jpeg          IMG_2471.jpeg.004dfc772e4cf9cb791d289771a3fe9b.jpeg


I tillegg er skottet bak motorrommet løst fra skroget, den lille støpen der har sluppet. Samme på siden av motor.
Det er naturligvis ikke optimalt at båten står som dette så må finne en løsning hvor man får vekten av kjølen i morgen.  

Så nå venter jeg bare på dommen fra forsikringsselskapet...  Båten er kaskoforsikret for 200' :-|

Mulige løsninger som jeg kan se - fyll gjerne på:
- Steg en er å få løftet båten av slippen med bil/mobilkran og satt den i en krybbe, støtte opp og få vekten av kjølen.

- Skru ut motor/drev. Bør være en "enkel" sak, har hatt løs motor før og skiftet belg på drevet.
   Taket på overbygget er avtagbart og da mener jeg motor kan løftes rett opp og ut med en lastebilkran.
- Skjære løs, slipe til ren glassfiber og støpe fast igjen fundament og skott.
  Jævlig jobb med masse støv og krøkkete tilkomst, spesielt skottet bak motor hvor man må ned gjennom luker som ikke er skapt for mennesker, ihvertfall ikke folk over 50...
- Sette sammen i motsatt rekkefølge.


Har drodlet om å plukke av drevet, støpe igjen hullet som en midlertidig reparasjon og SEILE båten hjem igjen uten motor, alternativt med en påhenger på brakett.

Ut fra mengden potensielt drittvær, motvind, blikkstille og lengden på reisen (Folda og Vestfjorden var ikke direkte grei med meg på turen nord) er den tanken lagt død. Spesielt siden hele skroget er ganske fleksete nå uten avstivninger fra motorfundament og skott rundt kjølområdet.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gjort som ditt første forslag. Fikset det skikkelig med en gang. Med mindre forsikringsselskapet skulle finne på å kondemndere den, da har du jo en ny utfordring...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kjedelig sak (been there, done that), men det virker litt uklart om du har fått avklart om det er delaminering i selve skroget, eller om det kun er fleksen i skutebunn som har skubbet opp drev/motorbedding.

Er det delaminering må nok motor og noe innredning ut slik at en får utbedret skaden (fra innsiden), og trolig må og kjølen slippes ned for å utbedre rundt skadested, og i så fall ruller 200k fort unna.

Er det derimot kun beddingen som har løsnet er det mere oppnåelig å utbedre (jeg hadde et lignende utfall når jeg ved ett uhell hadde løftestropp under drevet).

 

Men la først forsikringselskapet komme med dommen før du går i gang, og det er viktig å få en fagmann til å vurdere delaminering i skroget.

Redigert av Bergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, index said:

... Med mindre forsikringsselskapet skulle finne på å kondemndere den, da har du jo en ny utfordring...

Ja, er nettopp den tanken som plager meg mest og ut fra alder og type skade er det vel dessverre ikke usannsynlig.
Hvilke alternativer har man da? Kjøpe tilbake vraket?  

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Bergen said:

Kjedelig sak (been there, done that), men det virker litt uklart om du har fått avklart om det er delaminering i selve skroget, eller om det kun er fleksen i skutebunn som har skubbet opp drev/motoredding.

Jeg ser ingen ting som tyder på at selve skroget har sprekker - det var en oppsprekking i bakkant av kjøl på utsiden som jeg først trodde var der vannet kom inn, men når jeg slipte ned til glassfiberen der virker det egentlig kompakt og greit.
Capture.JPG.062b63ebfefef27ad30be22782816e84.JPGCapture1.JPG.79fffcebfef09f396e723e0a9a6a2a18.JPG

Det er ikke sandwich men ren glassfiber rett gjennom i hele skroget, meg bekjent. Når det gjelder å få fagmann ut og sjekke - ja, du skjønner nå ståa når takstmannen sitter i Skien.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 8 minutter siden:

Hvilke alternativer har man da? Kjøpe tilbake vraket?  

 

Ja, hvis de vil selge det. Og så spørs det om de vil forsikre den igjen etterpå.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En dreven plastreperatør hører fort om det er delaminering ved å slå med en hammer og lytte på lyden om den indikerer delaminering.

 

Jeg hadde en lignende grunnstøtning, og her var det heller ikke noe synlig skade i skrog på utsiden, men det var mye delaminering lenger oppe i glassfiber og reparasjonen oversteg din forsikringssum med god margin.

 

Men det er lov å håpe at skutebunn har vært såpass fleksibel at ingenting har delaminert, men kun skubbet opp motorbedding🤞

Link to post
Share on other sites

24 minutes ago, alf-inge said:

Før du kan konkludere med at alt er OK i bakkant av kjølen, er det lurt å sjekke grundig også på innsiden av skroget over og rundt bakre del av kjølen. Her kan det være oppsprekking, selv om ingenting vises i laminatet utvendig.

Ja... her kommer man uansett ikke til før motoren og fundament er ute.
Deppa.no...

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
53 minutes ago, Arne Henriksen said:

Ja... her kommer man uansett ikke til før motoren og fundament er ute.
Deppa.no...

 

Ja kjedelig. Husk også at laminatet i forkant av kjølen har vært i kraftig kompresjon og sannsynligvis også har skader.  At det er innplastet ballast er forøvrig svært positivt siden laminatet på kollisjonsstedet vil ta en god del av belastningen. Er det mye skader på laminatet ved kjølen der du traff? 

 

Jeg tenker at dette kanskje ikke er verdt å bruke ferietiden din på, ihvertfall full reparasjon? Jeg vil tro at dette blir en nokså omfattende reparasjon gitt beskrivelsene jeg har lest i tråden. Hva med å bare la forsikringsselskapet ta seg av det hele? Nærmeste skikkelige plastverksted er vel Rødskjær / Evenskjær hvor Selfa Arctic holder til. Du kan jo kanskje tilby deg å gjøre en midlertidig reparasjon god nok til at båten kan fraktes til et skikkelig plastverksted? Gitt at det er realistisk da ut fra tid og ressuser du har tilgjengelig. Seile / påhenger er vel da fremkomstmidler, om du ikke kan plaste fast motoren slik at du kan bruke den når du ikke seiler.

 

Ellers er det vel bare å være glad for at ikke båten sank, og at det 'bare' er snakk om materielle skader som helt klart kan utbedres.

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig kjedelig.

Jeg har lite peiling på glassfiber. Det jeg ser av båter rundt meg som har vært nedpå, er det rett og slett flaksen som skiller mellom lette- og store reparasjoner. Knuseskader i bakkant av kjøl er typisk skader som er strukturelt risikable og som drar på en del jobb.

 

Ved siden av meg nå ligger en ca. 30 fot Nimbus motorbåt. Han gikk på så vidt det var ute på Koster. Han trodde det kun var å skifte rorjernet. Helt til gutta oppdaget en våt flekk midt under båten. Det blir rundt to ukers jobb med sliping og nye glassfibermatter innvendig. Innreding demontering/montering. Er uflaksen til stede, blir disse skadene omfattende. Selv om de knapt vises utvendig.

 

For ditt vedkommende vil jeg anta at kjølen må avlastes før arbeide kan starte.

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Thostr said:

Ja kjedelig. Husk også at laminatet i forkant av kjølen har vært i kraftig kompresjon og sannsynligvis også har skader.  At det er innplastet ballast er forøvrig svært positivt siden laminatet på kollisjonsstedet vil ta en god del av belastningen. Er det mye skader på laminatet ved kjølen der du traff? ....


Skaden på treffstedet er minimal. ... slipte av her og det virker som hel laminat/ingen gjennomgående skade.
image.png.7a87a46ee623d7eb8bd4825f2b7b531d.png

 

Ellers mye enig. Selfa Rødskjær er nok mitt beste håp for en skikkelig reparasjon, men båten må jo dit på et vis.

Jeg har ikke verktøy tilgjengelig her for å plukke ut motor/drev - men det kan naturligvis fikses..
Båten kan ikke settes ut som den er nå, og eneste midlertidige reparasjonen jeg kan se er den jeg nevnte med å plukke av drevet og plaste igjen hullet.

Alternativet er å få en mobilkran, løfte båten av slippvogna og sette den i en vugge/få avlastet kjølen mens forsikringsselskapet og jeg blir enige.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Med last på kjølen er det lettere å se sprekker innvendig. Mye vil gå tilbake å være vanskelig å se når skroget blir satt i krybbe. Du må regne med mye knusing i laminat i bakkant av kjøl, sprekker i overgang bunnstokk/skrog lenre bakover. 

Desverre er denne skaden kostbar å reparere siden det er mye demontering kanskje av innstøpte dørker aktenfor kjøl. 

 

 Fort for at dette blir kondemnering siden det ryker på fryktelig mye timer til borti Kr.1000,- pr. Time.

 

Hva med å få transportert båten hjem som dekkslast på en frakte båt? Bruke vinter å vår med noe leid hjelp for å reparere skaden . Her er mye sliping/ skruing som du kan utføre selv om det viser seg at den ikke er lønnsom å repparere kostnaddsmessig.

 

Tror ikke det er noen god løsning å tette hullet til seildtevet å seile denne hjem. 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Takk for svar alle sammen.

@Knude - ja, jeg er redd for det samme,

Hadde dette vært bilen ville jeg sagt - ta skiten og send meg pengene, men her har jeg omtrent bodd siden jeg kjøpte båten i 2015, utallige timer på å få vekk dieselstank, bytte og oppgradere så den kunne være en grei turbåt. Syntes omsider jeg begynte å komme i mål og at ting funka så godt som det gjorde på turen fra Trøndelag og opp hit var jo bare en bekreftelse.

Er derfor lite gira på å gi opp helt ennå - og det er heller ikke mye lignende løsninger å få tak i under en million..
Dekkslast hjem er den nest beste løsningen - ser ikke svart på å få fikset det jeg har sett til nå, det er mye jobb men løsbart om båten sto på land 10 min fra hjemmet.

Får høre hva takstmannen sier først..:worry:

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Leit dette. 

 

Arne Henriksen skrev 1 time siden:

men løsbart om båten sto på land 10 min fra hjemmet.

 

Er vel ikke verre enn at du flytter til Vesterålen for en periode. Kanskje du har mulighet for å ta med hjemmekontoret oppover?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

26 minutes ago, Brigg said:

Er vel ikke verre enn at du flytter til Vesterålen for en periode.
Kanskje du har mulighet for å ta med hjemmekontoret oppover?

Hjemmekontoret er med, sånn sett.
Jeg har en innklemt jobbeuke fra helga, planen var å gjøre det fra en øyhoppende tilværelse herfra og sørover kysten. Jaja....:sad:

Kan ikke bestemme noe før jeg vet mer fra takstmann/forsikringsselskap.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Hva som er faktisk verdi på en gammel båt avhenger vel hovedsaklig av hvem du treffer på.
Den er langt under innkjøpspris og forbedringer jeg har gjort, men det vil det jo alltid være.

Problemet er at det finnes "ingen" slike båter i markedet, og ihvertfall ikke med det utstyret og det oppsettet jeg etterhvert har fått på plass.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Hvis du får et tilbud på oppgjør fra forsikringsselskapet ved kondemnering, så husk at dette er en hestehandel. Hvis du ikke er fornøyd med tilbudet du får, kan du gi et svar hvor du dokumenterer oppgraderinger som er gjort, og viser til tilstanden på tilsvarende båter som ligger på Finn.no. Du må i så tilfelle antagelig dokumentere at din båt var i en vesentlig bedre stand enn tilsvarende båter i tilsvarende alder. 

Link to post
Share on other sites

@Komodo lurt å ta en forhandling på et eventuelt forsikringsoppgjør men verdi summen som man har satt selv er begrensningen oppad uansett hvor fin båten er eller?

 

@Arne Henriksen om du velger å blende hullet til seildrevet så ville jeg ha støpt et lokk på bunnen med voks rundt kanten. Så kilet det av. Litt tettemasse rundt kanten å skru den fast.  Gjorde selv det i en akterspeile på ny båt som skulle slepes vannveen til kunden. Hullet var for et DPE drev som du lett kryper igjennom.

 

Uansett veldig kjedelig med en sånn hendelse. Var det meg så hadde jeg tatt båten hjem for repprasjon uansett oppgjøret.

Det er ikke lett å få noen nå til å ta en så omfattende jobb på kort varsel selv der du er nå. Verksteder på sør/Østlandet  har jobber i boka for resten av høsten. Kanskje samme der du er....

Uansett lykke til.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 4 minutter siden:

@Komodo lurt å ta en forhandling på et eventuelt forsikringsoppgjør men verdi summen som man har satt selv er begrensningen oppad uansett hvor fin båten er eller?

Ja, det er klart. Men selskapene ønsker alltid minst mulig utbetalinger, og det er ikke alltid man trenger å ta til takke med det første tilbudet man får. 

Link to post
Share on other sites

Har snakket med ansvarlig hos båtforeningen og jeg kan stå en uke eller to på slippen her.
Blir det krise har de også en krybbe som man kan få kranet båten over til, og der kunne jeg stå så lenge jeg ønsket...

Må bare få avklart hva forsikringen sier og gjør her først. 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...