Jump to content

Truffet stein med kjølen - forslag til reparasjon..?


Arne Henriksen

Recommended Posts

Guest Thostr

Bra @Arne Henriksen da har du jo kjøpt deg tid og kan finne ut hva du gjør uten stress. Hva med å snakke med Selfa Arctic om hvordan du skal få båten dit? De har erfaring, kunnskap og nettverk som kan hjelpe deg videre. Jeg tenker fortsatt at en midlertidig reparasjon er tingen, epoxy fortykket med glassfiber-kapp. Fylle igjen det som finnes av sprekker. Men antakelig best å ha en påhenger på brakett for framdrift ved motor og for å unngå vibrasjoner rundt sted for midlertidig reparasjon. Der hvor du ligger er det jo greit å få båten ut for å få verifisert at den holder seg flytende før du påbegynner turen til Rødskjær. 

 

Hvis båten ikke er for bred så går det jo an å tenke seg trailer-transport til Selfa også. Men da må jo båten avmastes. Ikke sikkert det er noe problem med tilgang på mobilkran hvor du er. 

 

Du får prøve å finne noen lyspunkter. Blir jo nord-norge-ferie til neste år også kanskje, i hjemlige farvann. Det kan jo bli topp, med nyreparert båt som du har lengtet etter i et nesten et år :-)

 

Edit: jeg tror kanskje ikke båten din har så store strukturelle skader. Glassfiberskaden på kjølen indikerer dette. Den har tatt av mye av kreftene, og skadene er jo begrensede. Er jo vanskelig å si selvsagt, men at du har innstøpt ballast tror jeg har hjulpet mye og at skaden primært er lokalisert til der hvor du har lekkasjen. 

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror det skal holde hardt å få reparert båten på en fullverdig måte til den prisen.  Men da går i alle fall ikke selskapet for kondemnering. Og med den taksten kan det virke som om det er dødfødt på å få utbetalt pengene og gjøre jobben selv, da tror jeg det er fort gjort å gå på en smell. 

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Komodo said:

Og med den taksten kan det virke som om det er dødfødt på å få utbetalt pengene og gjøre jobben selv, da tror jeg det er fort gjort å gå på en smell. 

Om jeg skulle gjøre dette selv er det jo ikke mye kostnader til selve reparasjonen, ut over selve arbeidet som er noe dritt.
En vinkelsliper med flapdisker, epoxy, glassfiber og timer - er vel hovedsaklig det når motor først er ute?

Naturligvis under forutsetning at det ikke dukker opp noe annet gøy underveis, da vil tross alt et verksted stå mye sterkere.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Med den taksten ville jeg latt forsikringselskapet ta ansvar for reparasjonen slik at de har risikoen. Og i tillegg for egen regning engasjert en uavhengig fagperson som kan bekrefte at arbeidet som utføres har tilstrekkelig kvalitet. Verkstedet som skal utføre jobben kan fort komme i en tidsskvis, og da er det greit å ha noen til å passe på at de ikke tar snarveier. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Med en foreløpig takst viser selskapet hva de ser for seg at skaden vil koste å utbedre. 

Om dette aksepteres vil selskapet enten anbefale verksted eller godta verksted som du velger. 

Når jobben påbegynnes vil det firma som tar jobben kunne melde inn tillegg som avdekkes etter hvert. Er det et seriøst verksted vil de ikke gjøre ting halvveis bare for å holde seg innenfor angitte timer. 

Skulle du etter at båten er ferdig, finne at det er støv, lekkasjer, uferdig jobb eller dårlig utført jobb etc, kan du bare reklamere. Så det burde være grei deal.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 9 minutter siden:

Om jeg skulle gjøre dette selv er det jo ikke mye kostnader til selve reparasjonen,

Ja, men det forutsetter at du ikke verdsetter fritiden din. Og selv om du gjør jobben selv vil det påløpe en del kostnader til forflytning, kranløft, ut og inn med motor osv, og i tillegg kan du banne på at det dukker opp mer når du først er i gang. Her tror jeg fort selskapet kan gå på en skrell når timene først begynner å rulle. 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 4 minutter siden:

Har jo aldri hatt vett å verdsette fritiden min..  ;-) 

Der er du i alle fall ikke alene :lol:

 

Arne Henriksen skrev 4 minutter siden:

Tror kanskje jeg skal gjøre det denne gangen.

Ja, med den taksten tror jeg det er lurt. Hadde taksten vært veldig høy hadde saken vært en annen. 

Link to post
Share on other sites

Tror du bør kontrollere området bak kjølen for å forsikre deg om at det ikke er begynnende delaminering i tverr stivere å bunnstokk (der de er laminert fast mot bunnen) fort å gå på en smell der. Taksten var for meg overraskende lav. Det kan jo også inndikere at skaden ikke er så omfattende å det er jo bra. 

Om et verksted avdekker mer vil det bli et tillegg på skadetakst.

Godtar du taksten tror jeg du er låst til den selv om det blir avdekket mere skade.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke skjønne hvordan man skal kunne gjøre en slik jobb på en god uke. Det må være overmennesker oppi området der. Nimbus'en på siden av meg hadde en 30 cm lang knusing i kjølen. Plastgubben har holdt på over en uke. Iført romdrakt med friskluft, inntelting av ardeissted inne i båten og avsug med dia 100 mm slange. Han begynner å bli ferdig. Og jobben på båten din er garantert mer omfattende. Mye mer omfattende.

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 57 minutter siden:

Godtar du taksten tror jeg du er låst til den selv om det blir avdekket mere skade.

Er det virkelig slik? Jeg trodde forsikringsselskapet dekket reparasjon av skaden, uavhengig av hva en takstmann har avdekket før reparasjonen begynner. Det kan vel ikke være slik at selskapet begrenser sin utbetaling til den taksten som er sendt ut nå, og at Arne Henriksen selv må dekke det som dukker opp av skjulte skader av egen lomme?

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Komodo said:

Er det virkelig slik? Jeg trodde forsikringsselskapet dekket reparasjon av skaden, uavhengig av hva en takstmann har avdekket før reparasjonen begynner. Det kan vel ikke være slik at selskapet begrenser sin utbetaling til den taksten som er sendt ut nå, og at Arne Henriksen selv må dekke det som dukker opp av skjulte skader av egen lomme?

Mnei, det vil vel være i tilfelle at jeg godtar beløpet og får det utbetalt direkte. Da godkjenner jeg nok at dette er det de skal dekke? Ellers står jo følgende i starten av taksten;  "Avvik må godkjennes som tillegg"

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

@Komodo Jo desverre så er det praksis. Om eier godtar en takst  som i dette tilfelle er dokumentert med bilder uten at et verksted eller takstmann fysisk har sett på skaden. 

Om båten blir levert til et repprasjonsverksted er det en videre dialog mellom takstmann og verksted. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Just now, Knude said:

Om båten blir levert til et repprasjonsverksted er det en videre dialog mellom takstmann og verksted. 

Ja, det er min forståelse også. I mailen fra takstmannen ba han om at verkstedet fikk kontaktinformasjon til ham, så de kunne ta videre kommunikasjon. Problemet er jo at jeg ikke finner noen som kan ta jobben. Fikk svar hos en og han hadde ikke tid før langt inni 2022...

Ellers er det mye mobilsvar når jeg ringer rundt, eller så har de sluttet med sånt for mange år siden, eller...

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

37 minutes ago, Hulda said:

Jeg kan ikke skjønne hvordan man skal kunne gjøre en slik jobb på en god uke. Det må være overmennesker oppi området der. Nimbus'en på siden av meg hadde en 30 cm lang knusing i kjølen. Plastgubben har holdt på over en uke. Iført romdrakt med friskluft, inntelting av ardeissted inne i båten og avsug med dia 100 mm slange. Han begynner å bli ferdig. Og jobben på båten din er garantert mer omfattende. Mye mer omfattende.

Jeg kan heller ikke skjønne det. OK, om jeg sto på verkstedet og de kunne styre alt direkte, løfte ut motor, ta båten inn i sitt vanlige lokale og alt gikk smooth så kanskje. Men når båten står et annet sted, motorløft må rekvireres utenom, osv osv.

Men samtidig vet jeg ikke helt hvordan jeg skal formulerer DET til takstmannen - men er også redd for at om man finner noen som kan vurdere jobben gidder de ikke siden det er for smått/feiltaksert med potensiale for krangling?

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg ville jeg ha spilt ballen over til forsikringsselskapet. La dem finne et verksted de mener har riktig kompetanse, og la de ta diskusjonen med verkstedet om taksten viser seg å være urealistisk. 

 

Om du begynner å blande deg borti dette blir det fort at alle parter peker på hverandre når ting begynner å tilspisse seg. Da er det ikke greit å vite hvem som blir sittende med svarteper. 

 

Som andre også har vært inne på kan heller ikke jeg forstå annet enn at taksten er alt for lav. Bare demontering og montering av motor og drev vil ta halvparten av timene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Thostr said:

Du får prøve å finne noen lyspunkter. Blir jo nord-norge-ferie til neste år også kanskje, i hjemlige farvann. Det kan jo bli topp, med nyreparert båt som du har lengtet etter i et nesten et år :-)

Nei, dersom ikke båten er ferdig før neste sommer har jeg forlengst begynt å ræle selv med dette. 
Sommerseilferie i LoVe utgår nok som det ser ut, dette var året det passet å gjøre det på.... og i dag kom sola.. :-|

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Først vil jeg si at jeg virkelig føler med deg nå, og ønsker deg lykke til både med oppgjør med forsikring

og eventuellt senere reparasjon av båten din.

 

Jeg har hatt samme båt, der har det ved opptak blitt spurt om den tåler å stå på kjølen

noe jeg har regna med den tåler, så det er blitt gjort. men forsiktig satt ned fra krana.

 

Her ser man vel at om ikke bedding for motor og drev er skikkelig innstøpt vil de rett og slett kunne løsne fra

bunnen av båten når den flekser, noe den gjør ved belastning, om det ikke utvises ytterste forsiktighet.

 

Min båt ble sågar løftet med stropp under seildrevet en gang. vi så det ikke før den kom godt over kaikanten.

den ble da sluppet ned og stroppen flytta, men støpen på bedding og drev tålte denne voldtekten godt.

 

Jeg tenker at du skal være glad for at det avdekkes at denne støpen kanskje ikke var 100% godt utført med

skikkelig binding til skroget  siden det løsna nå ved denne landkjenningen, og at du får gjort dette på nytt

skikkeligere om du fortsatt skal ha båten. ikke noe særlig om dette begynner  å dingle om man er ute å seiler.

 

Men som sagt lykke til!

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

14 minutes ago, dude said:

Jeg tenker at du skal være glad for at det avdekkes at denne støpen kanskje ikke var 100% godt utført med

skikkelig binding til skroget  siden det løsna nå ved denne landkjenningen, og at du får gjort dette på nytt

skikkeligere om du fortsatt skal ha båten. ikke noe særlig om dette begynner  å dingle om man er ute å seiler.

Takk!

Ja, jeg har nok tenkt mine tanker om hvordan dette var utført opprinnelig. Halvfabrikat/hjemmebygg kan være overdimensjonert Hulda-nivå, eller det kan være noe helt annet.

 

At beddingen løsner så "lett" er ikke direkte betryggende - og hadde den sluppet tilsvarende midt i Hadselfjorden på vei til Melbu, som den gjorde når båten kom på slippvogna hadde jeg nok fått testet gummibåt/flåte...  

 

Så neste gang skal det gjøres skikkelig.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg synest òg dette er trist, og håpar det ordnar seg på beste måte.

 

Eg er einig med dude, i at beddinga ser ut til å vera dårleg festa.

 

Om det var min båt trur eg at eg hadde ønska kondemnering, og kjøpt vraket for å plukka av brukbart utstyr, og kondemndert skroget. Om det er bly i kjølen har blyet òg ein verdi.

 

Men dette er lett å sei når ein ikkje er eigar, og båten ikkje har affeksjonsverdi.

 

Uansett. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hei Arne,

Hvis du får båten tilbake til Trøndelag har du noen ulike muligheter som nok kan være kjappere. Selfa Dora, Levanger bil og båt og evt Pettersen på Byneset. 
Jeg vil anbefale deg å la forsikringsselskapet ta regningen å fikse båten.

Mvh Malviking

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...