function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Ny kartplotter - Er norske Orca bedre enn røkla?


Honduras

Recommended Posts

Arne Henriksen skrev for 2 timer siden:

Hvis du kjøper med kredittkort så er vel generelt pengene sikret om det skulle bli noe tull. Men enig at det er rar måte å drive business på, de bør begynne å komme forbi startup-stadiet nå.

Er et enkelt prinsipp jeg har, om at jeg ikke ønsker å være bank for andre. Å ja er sikret med kredittkort, men står fast på mine prinsipper.

Har jeg ikke vare inne når folk bestiller hos meg, så utsettes også betaling til varen er på lager å kan sendes. 

Men ikke umulig jeg kjøper en Core å bruker med Ipad Pro. 

Skal teste ut noget mot flowmåler. Men trenger kun Core til det. Er jo kun dager med sterk sol Ipad har problem med varmgang.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har B&G radar og forwardscan så inntil det er støtte for slikt er det dessverre uaktuelt, samme hvor bra løsningen ellers virker. Har vurdert Core/iPad-oppsett lenge, men kan ikke lengre godgjøre å bruke penger på enda en løsning etter at jeg på et eller annet vis har endt opp med 12" B&G-plottere inne og ute..

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Ser jo de reklamere veldig aktivt på Facebook. Å fremdeles er det Pre-order, å nå med levering om 1,5 måned. 

Sjøl om det er imponerende hva de får til. Så er je ikke så sikker på dette med pre-order å lang leveringstid etter betaling er rette veien å gå.

Burde fått inn investorer så de kunne selge fra lager, som er normalt for nettbutikker.

Å be kunder over hele verden være banken deres er et dårlig konsept.

 

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 3 timer siden:

Ser jo de reklamere veldig aktivt på Facebook. Å fremdeles er det Pre-order, å nå med levering om 1,5 måned. 

Sjøl om det er imponerende hva de får til. Så er je ikke så sikker på dette med pre-order å lang leveringstid etter betaling er rette veien å gå.

Burde fått inn investorer så de kunne selge fra lager, som er normalt for nettbutikker.

Å be kunder over hele verden være banken deres er et dårlig konsept.

 

 

 

Sjekk regnskapet deres.. Ser ikke så fett ut. 
 

Link to post
Share on other sites

oystein_k skrev 21 minutter siden:

Sjekk regnskapet deres.. Ser ikke så fett ut. 
 

Har vel ikke komt noe fra 2022 ennå. Men klart det ikke er gull når de er i oppstarts fasen å bruker mye på utvikling. 

Men de burde ha fått med investorer med tyngde skal de kjøre dette fult ut mot de store kjente.

 

Har faktisk bestilt en Core nå nettopp(den er på lager å sendes mandag) Men denne er kjøpt på firma, da den skal brukes for å teste ut nye flowmålere i tillegg. Blir å bruke Ipad mot denne. Får kjøpe et greit cover til ipad, så sole ikke varmer direkte på baksiden av ipad når den sitter i holderen.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Autopilot er bekreftet av mange fungere topp med Orca. Radar jobber de med å integrere, men usikkert når det kommer.

Mrn skal du ha Radar/auotpilot mot en vanlig plotter, så er en nød å ha alt fra samme produsent. Da blird et fyrt når en må bytte ute en eldre del som ikke fungere å ny del ikke fungere mot gamle systemet. Er det som jeg ser som stor fordel med Orca, at en kan bruke utstyr fra ulike fabrikanter mot deres system, så lenge det er N2K kompatibelt.

Men har en fungerende utstyr/system ombord, så blir det unødvendig dyrt uansett hvis en vil bytte.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Da skjønner jeg mer.. jeg bytter det meste nå fordi det var veldig gammelt. 
Blir ny plotter, instrumenter, givere og radar i år. Autopilot neste år.

Blir spennende å se hvordan Orca utvikler seg fremover. Er nok bra for etablerte å få seg en utfordrer som tenker nytt.

 

 

Link to post
Share on other sites

D3A00618-852E-44FC-B28A-1B488748A2C6.jpeg.653eff20cca5f1b408d7f0745bae5274.jpeg
Orca lager ikke givere, men har all info på N2K, inkludert (også eldre) autopiloter, og AIS. Selv har jeg ingen av delene, men kystnært har jeg glede av nettbasert AIS. Mange vil nok velge Orca når de skal bytte en eldre plotter, og beholde annen elektronikk. Etter å ha brukt den et par sesonger ville jeg savnet mange (og stadig nye) funksjoner om jeg skulle bytte til en av de andre. 

Når det er sagt, så tror jeg at de etablerte vil følge etter på mange områder. Men tviler på at jeg kan gi beskjed om ønsker til f.eks. Raymarine i selve plotterprogramvaren deres, og få tilbakemelding i løpet av uka, og implementert i ny oppdatering til kommende helgetur. Slik har det vært med min Orca. 

 

Forrige helg seilte jeg 70 nm, med Orcas sail routing. Traff ikke helt på slag og vindvinkler, men det er nå kommet en kalibrering for updraft fra storseilet som jeg gleder meg til å teste. Uansett, jeg hadde lagt inn polardiagram og plotteren traff innenfor 10 minutter på ETA på begge dagsetappene i helga. 

Redigert av lr-80 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jo jeg tatt sjansen og bestilt. Det hadde jeg ikke gjort dersom hele systemet hadde vært helt ferskt, nå er det bare displayet. Leser mot- og forestillinger med interesse, og må si jeg er ganske spent. Liker appen, godt utgangspunkt. 

 

I motsetning til flere her har jeg ingenting som må byttes ut. Orca vil funke med alle giverne og autopiloten. Hadde en relativt avansert Raymarine plotter, ca 15 modell, i forrige båten. Brukte den nesten aldri. Hadde jeg hatt innendørs styreplass, hadde jeg aldri vurdert annet enn nettbrett, men det funker ikke i regn eller sprut. I hvert fall ikke med noen av de cover eller beskyttere jeg har prøvd. Det er et behov det kan være lett å glemme for alle som har styrehus. Har hatt et par ekle opplevelser i urent, ukjent farvann. Orca ser ut til å kombinere nettbrettets funksjonalitet med plotterens robusthet og "sjødyktighet".

 

Noe av grunnen til at de etablerte er trauste og tungvinte er at målgruppa har vennet seg til hvordan ting skal være, og er skeptiske til radikale endringer. Det gjelder ikke bare båt, men vi er nok ganske tradisjonelle. Det kan jo være en av grunnene til at det har vært vanskelig å skaffe investorer, det er usannsynlig at de ikke har prøvd.

 

Og så er det fint at de har vært lydhøre for tilbakemeldinger og forslag. Dersom de velger å opprettholde det nivået om de får betydelig markedsandel i stedet for å ta ut utbytte, vil være virkelig radikalt.

 

Første test er om det blir levert som avtalt. Så tar vi det derfra.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tenkte å kaste inn noen erfaringer med Orca. Jeg har brukt dette i et snaut år, og er meget imponert. Som det nevnes er kartene meget gode, brukervennlighet og funksjonalitet er overlegen. Jeg prøvde kun med appen før jeg fikk Core installert, og da er man selvfølgelig henstilt til GPS-funksjonalitet på nettbrettet. Den ytelsen var variabel, men det er ikke Orca sin feil. Med Core ble det andre boller.

 

Nattbildet er veldig bra, og logikken til autoruting var god og blir stadig forbedret. For meg stod valget mellom å oppgradere elektronikken om bord eller å prøve dette, og da var det et lett valg. Jeg kan fortsette å bruke den gamle radaren, og har koblet AIS til Core via NMEA2000.

 

Orca utvikler hele tiden løsningen, og jeg må ofte oppdatere Orca Core. En gang gikk dette galt, men jeg fikk hjelp umiddelbart fra Orca.

 

De har en loggmodul som er utrolig artig. Jeg kan gå tilbake på gamle turer, og får da til og med se hvor andre fartøy befant seg mens jeg kjørte.

 

 

Link to post
Share on other sites

largo skrev for 3 timer siden:

Tenkte å kaste inn noen erfaringer med Orca. Jeg har brukt dette i et snaut år, og er meget imponert. Som det nevnes er kartene meget gode, brukervennlighet og funksjonalitet er overlegen. Jeg prøvde kun med appen før jeg fikk Core installert, og da er man selvfølgelig henstilt til GPS-funksjonalitet på nettbrettet. Den ytelsen var variabel, men det er ikke Orca sin feil. Med Core ble det andre boller.

 

Nattbildet er veldig bra, og logikken til autoruting var god og blir stadig forbedret. For meg stod valget mellom å oppgradere elektronikken om bord eller å prøve dette, og da var det et lett valg. Jeg kan fortsette å bruke den gamle radaren, og har koblet AIS til Core via NMEA2000.

 

Orca utvikler hele tiden løsningen, og jeg må ofte oppdatere Orca Core. En gang gikk dette galt, men jeg fikk hjelp umiddelbart fra Orca.

 

De har en loggmodul som er utrolig artig. Jeg kan gå tilbake på gamle turer, og får da til og med se hvor andre fartøy befant seg mens jeg kjørte.

 

 

Er det mulig å eksportere loggene i ett eller annet format?

 

/RR

Link to post
Share on other sites

Koblet opp Orca Core i båten idag, da jeg ville teste diesel flowmeter.

Kjøpte Core uten display, da jeg har nye stor ipad pro.

Et kabel å koble til var alt, det var n2k kabel. Så paret den seg automatisk med app på ipad å oppdaterte til nyeste programvare via ipad.

Tok ikke mange minuttene dette. 

Hadde alt lagt onn båt onfo i app fra før.

Så uten mer om å men, så var alt oppe på app. AIS å autopilot kom opp med en gang.

Diesel forbruket kom også opp på instrumt linjen i topp av app.

 

Så er kjempe fornøyd så langt.

IMG20230411183317.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Range Rover skrev for 10 timer siden:

Er det mulig å eksportere loggene i ett eller annet format?

 

/RR

Nei, jeg har ikke greid å finne en slik mulighet og jeg mener at det har blitt spilt inn til Orca gjennom deres forum på Facebook. Det bør kunne gå an, så jeg ser ikke bort fra at funksjonaliteten kommer på plass etter hvert, men jeg tror de har fokusert utviklingskreftene på å få på plass en del funksjoner som har vært mer etterspurt.

Link to post
Share on other sites

Betryggende å lese gode brukererfaringer. På brukerbloggen rapporteres en del utviklingsutfordringer, særlig i forbindelse med oppdateringer. Det virker som problemene blir raskt løst, og at folk er veldig fornøyde.

 

I likhet med flere her synes også jeg at forretningsmodellen er noe sær. Full betaling på forskudd, jeg får ikke Core før Display2 er ferdig selv om Core er på lager og jeg har betalt for den, etc...Core funker jo godt sammen med nettbrett, jeg har nå bedt om å få den asap, så får vi se.

 

De har lagt opp til et leveringsskjema basert på produksjonskapasitet, der det på forhånd er beregnet når de forskjellige partiene - batchene - skal være ferdige. Det er ikke sagt noe om hvor store partiene er, eller om produksjonen er avhengig av bestillingsvolum. Det er litt merkelig at batch 1, til levering i april, var fulltegnet i det forhåndsbestillingen ble åpnet, altså i realiteten ikke tilgjengelig for oss som sto på liste. Batch 1 må ha vært veldig liten, muligens symbolsk. Og så holder de enda på å fylle batch 2, to uker etter at bestillingen åpnet.

 

Så min - forhåpentligvis ubegrunnede - frykt, er at bestillingene er for få til å sette i gang produksjon, og at det blir forsinkelser.

 

Er det noen som vet om noen faktisk fikk bestille i batch 1? Som vet noe mer om fremdriften?

 

Redigert av Steihy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
Tosa87 skrev 1 time siden:

Har folket mottatt bestillingene sine og testet?

Vurderer å kjøpe selv.

Noen som har fått radar til å virke inn på orca? Ser dem reklamerer for at det nå skal gå.

Har som tidligere nevnt brukt dette. 

Hele fjorårets sesong med kun gratis versjonen. I år med deres Core installert, å følgelig det meste av båtens instrumenter oppe på plotter.

Har Orca Core første generasjon, så har kun wifi radar tilgjengelig, da denne ikke har Ethernet kabel, noen nye Orca Core har. Men så er min Radar også Wifi only, så ingen mulighet for kabel til denne.

Men ja har fått radar til å fungere på Orca. Men siden jeg har wifi only, så er jeg nød å ha Axiom kjørende også for å bruke radar på Orca. Det slipper en med kablet Radar.

Brukt Radar svært lite(kun testet det) Men det fungere ja.

 

Har kjøpt deres Display2 også, å ja det er utrolig bra bilde/lysstyrke på dette sjøl i direkte sollys.

Men siden jeg har 1 år gammel Ipad 12.9pro, så bruker jeg stort set denne i stedet, da den er så mye større, å dermed bedre når en vil ha mer info enn kun kart på samme skjermbilde.

Så Display2 blir nok solgt i vinter.

Solgt blir nok også Axiom å Quantum radar, da jeg har fått nok av Raymarine(både produkter å deres totale mangel på service) Så blir nok en Garmin Radar før neste sesong. 

PR idag støtter Orca kun Raymarine Quantum radar, men jobber på å støtte flere. så tenker neste sesong så er det støtte for flere fabrikanter.

 

Bruker Orca mot Garmin Autopilot, å dette fungere helt supert. Noen små bugs har det vært, men i det store hele, så fungere systemet bra. 

Eneste som ikke fungere bra pr nå, er dere Trip funksjon. Her har de bommet. så denne holder de på å redesigne totalt nå.

 

Skulle jeg kjøpt idag, så hadde jeg ikke kjøpt deres display, men mindre en har display ute i direkte sollys.

Bruker en display inne i styrhus eller tilsvarende hvor diisplay ikke står i direkte sollys, så hadde jeg gått for Ipad eller Samsung brett i 12" eller mere.

Men har du display ute i åpent cockpit eller ute på dekk, i direkte sol, så er Display2 bra, da det ikke har problemer med at det blir for varmt, som feks Ipad sliter med.

 

AIS fungere også topp, både internett basert å den stasjonære AIS ombord fungere topp på skjermen.

Så skal det sies at jeg ikke bruker Orca i offline, da jeg har simkort i både Ipad å Display2. Så begge er online. Men med premium, så trengs ikke dette, da kart lastes ned å lagres.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Så den oppdateringen kom ja.

Men for  min del, gidde jeg ikke styre med montering av wifi ombord. Holder med en info Smart Boat levere til mobilen.

 

Men måtte ha hjelp til å finne ut hvorfor Orca kødda til autopilot nå etter å ikke ha vært i bruk siden oktober.

Helt suveren support, hvor de guider en til den info de trenger fra systemet. Å løsningen fant de også, sjøl om ingen skjønner hvordan dette plutselig ble et problem, når det fungerte uten problemer i oktober. Men fikset ble det på kort tid.

Så da blir det nok ennå en happy sesong med Orca som hoved navigasjon i Baljen2

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...