Jump to content

Ny kartplotter - Er norske Orca bedre enn røkla?


Honduras

Recommended Posts

Har gått Tabloidenes clickbait-skole, hvis du synes headingen er noe tendensiøs... :)

 

Har kjøpt en brukt båt, med en Garmin 512 plotter. Antar den er fra 2008 eller deromkring. Den klarer helt sikkert å vise kart en stund til, men når jeg hadde en Lowrance HDS 7 G3 i båten jeg akkurat solgte, så blir overgangen brutal. One giant leap backwards for mankind.... for å sitere Louis Armstrong...

 

Så oppgradering ligger i ønskelista for neste år.

Har likt Lowrance veldig godt. Skal man kanskje velge den dyrere innpakningen Simrad. Eller Raymarine.. eller Humminbird, eller noe helt annet.

 

Her kommer Orca inn... under "annet"

https://getorca.com

 

Noen som har erfaring med dette? Så lenge jeg starter med blanke ark kan man jo bli fristet av deres 10" skjerm osv.

Vet ikke noe om integrasjonen mot Etec eller andre motorer, som jeg kunne tenkt meg. Dette fungerte jo veldig fint på Lowrancen

3D Structurescan ?

 

Innspill?

Link to post
Share on other sites

Det er vel som alt annet rakkel du får kjøpt. Ser ingen fordeler med Orca fremfor Navionics, Embark eller andre appbaserte navigasjonsprogram. Eneste fordelen er vel at "Padden" som følger med er litt bedre tilpasset det maritime miljøet i forhold til en iPad eller android tablets.

Har ikke lest meg så mye opp på Orca, så rett meg gjerne om jeg tar feil.

Link to post
Share on other sites

Hvis du kun trenger en kartplotter, tror jeg du kommer langt med en IP67 padde og en eller annen kartplotter-app.

 

Hvis du trenger ekkolodd, er for deg radar, ais og mya andre dippedutter tror jeg du raskt havner på noe ala Lowrance.

 

Er du teknofreak og vil ha nmea2000-info inn på kartplotteren, men ikke annet stash er Orca kult.

 

Håper de åpner opp systemet sitt, og ikke prøver å gjøre alt selv. Da er jeg redd målgruppen deres blir litt liten til å ta opp kampen med de store. Hvis de ikke sikter mot å bare bli kjøpt opp av Garmin da.. 😏

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt en prototype på sommerferien, og har fått produksjonsversjonen nå. Jeg erstattet en liten og treg Raymarine plotter (C70). 

Orca Core: Liten sak på størrelse med en Apple TV/Express som tar seg av integrasjonen med båten. Det båten gir av info på NMEA2000-nettverket kan brukes, så som motordata, diverse sensorer som vind, logg, temperatur. Så skal autopilot etterhvert integreres. 
 

Orca Display: Er et spesielt solid Samsung nettbrett med Orcas eget deksel med feste og lading (som holder følge med strømforbruket). Det er vanntett, og med justerbar touch følsomhet for bruk med hansker, i regnvær etc. Håndtering av funksjoner og zoom blir som på en iPad. De viktigste funksjonene ligger også på egne knapper. Like mye som hardware, er det software de satser på. De skal ha bedre autoruting, rekkevidde på tanken etc. enn konkurrentene. Jeg har bare prøvd den som plotter i seilbåt. 
 

Kunne ønske meg litt bedre lesbarhet i sterk sol. Men den fungerer ellers bra, også greit i sol. 
 

Displayet tar du med deg som en iPad, og kan planlegge ruter og ha full oversikt inne i cabin når vinden uler og du lurer på om ankeret holder. Ankervakten skal integreres med telefon slik at all data og varsling kommer på 4G mens du er på land. 
 

Og forresten - har du først Core, så får du konto hos Orca (gratis første år) og du betaler for abonnement heller enn kartbrikker. Alt er tilgjengelig på alle enheter (telefoner og nettbrett) du og dine måtte ha med deg. NMEA-data kun i båten, alle andre funksjoner overalt. Kart lastes ned for offline bruk om du er ute der det ikke er dekning. De synkroniseres også slik at når hytta til kollegaen finnes på telefonen, så er den umiddelbart klar i plotteren om du skulle ønske å ta turen innom. 

Link to post
Share on other sites

Simrad NSS Evo3S er svært bra men dyr, Lowrance HDS Live har litt mindre prosessorkraft og RAM, men tilnærmet identisk funksjonalitet og er en del rimeligere. Jeg har NSS12 Evo3S, NSS12 Evo3 og HDS-9 Live. Med Simrad og Lowrance så er avansert ekkoloddfunksjonalitet som StructureScan 3D, LiveSight og ActiveTarget tilgjengelig. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg løfter denne, regner med at det er noe mer erfaring i bruk.

Hadde jeg hatt vernet styreplass hadde jeg vært storfornøyd med app på padde. I seilbåten med åpen cockpit er det ikke godt nok. Litt for dårlig lysstyrke og varmgang i sol er som regel overkommelig, men regn og våte fingre er det ikke. Har hatt noen ganske svette opplevelser i trange farvann - seil, frisk vind og begge henda på rattet- og kartet begynner å leve sitt eget liv. Hjelper lite med vanntett hylster, plasten klistrer seg til skjermen.

Hvordan er displayet/brettet til Orca i så måte?

 

Link to post
Share on other sites

De kommer jo med nytt display nu om noen få strakser.

Dette skal være ennå bedre enn det første, med mye bedre lysstyrke. Den er jo også vanntett, å skal om jeg ikke husker feil ha trådløs lading.

 

Venter sjøl på dette før jeg kjøper komplett Orca å hiver ut Garmin.

Nu har de jo fått på plass autopilot kontroll også, å de jobber på en løsning med Radar, men blir sikkert mot wifi radar(håper jeg)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Litt regn er null stress med Orca. Mye regn på lens gir dråper som flytter kartet, så da setter jeg på touch-lås. Har fortsatt zoom og nord/heading opp på fysiske knapper, og en bevegelse så er touch aktiv igjen. Dette gjelder Samsung-pad’en som er i salg, blir liknende på nye og mye mer lyssterke Displayet (har en prototype til testing, men foreløpig ikke prøvd mye pga vær/is).

358E14A4-0E7B-4FC4-9EDF-9BF0ECEB0892.jpeg.f663251f1680a82fc6d0d3c428d1171f.jpeg

iPad 6, Orca 1 (Samsung), Orca 2 prototype. Alle på maks lysstyrke. Vanskelig å fange på kamera, men Orca 2 har utrolig mye bedre lesbarhet fra alle vinkler, ikke bare lysstyrke. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Her er mer info om det nye Display 2. Ser jo lovende ut. Jeg har prøvd prototypen, og den har svært god lesbarhet. Så bildene under stemmer med min erfaring. Gleder meg til å få prøvd i skikkelig sol, siden Display 1 er ok men ikke Raymarine-nivå i sol. 
 

Mot iPad 

0B6EB3D8-8811-47B0-BDDE-E99857EFECBB.jpeg.c67099409344ade309f47d57803a017c.jpeg

 

Mot Raymarine (står ikke modell, utover at set er en Axiom 2021, ser ut til å være en 9"-variant)

35F25FE7-4924-441C-B235-4B63C8CEB79D.jpeg.10ff0477d9940d0b8e949382235cdbbf.jpeg

 

Mer å lese her, hvor de bl.a. forklarer hvordan kombinasjon av bakgrunnsbelysning (nits) og kontrast gir mer enn bare tallet nits (som er høyere på både iPad og Axiom). 
 

https://getorca.com/blog/orca_display_2_bright_screen/

 

Var forresten en tur nede i havna for å sjekke presenning og fortøyninger i vinden. Kjekt med vindrosa på mobilen. Og glad jeg ikke er i Lofoten idag (har aldri vært der, men det er jo naturligvis en drøm for mer sommerlige forhold). 
 


Redigert: Er ikke tilgjengelig enda, men gleder meg til jeg kan få instrumentene på mobilen når jeg er hjemme/borte fra båten. Dette kommer med ny versjon av ankervakt. 

5B824437-3CCC-4B4B-9911-B8123C8851A1.png

Redigert av lr-80 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En billigvariant her er Samsung Galaxy Active 3 tablet (us mil spec) med Navionics og nmea wifi bridge (kjøpes på amazon e.l for en båtlapp)
 

Litt mer knot å sette opp, men funker veldig bra, og man har en tablet som er 100% vanntett og går ikke varm i solen osv. Gull med AIS inn på kartet. 
 

ikke like kult som Orca, og Orca padden har helt sikkert bedre skjerm for bruk i direkte sollys

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, magnuje3 said:

En billigvariant her er Samsung Galaxy Active 3 tablet (us mil spec) med Navionics og nmea wifi bridge (kjøpes på amazon e.l for en båtlapp)


Det finnes ørti slike varianter, ikke sammenlignbart.

Men en sånn Galaxy med Orca app'en i stedet for Orca sin pad (som garantert blir DYR) og ellers likt oppsett kan være en rimeligere vei til mål. For min del må de uansett komme opp med en løsning for radar før jeg vurderer å fase ut B&G'ene.
 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Gamle Orca er en Galaxy Tab Active Pro (SM-T545). Bra den, og fungerer godt nok. Men har savnet litt bedre lesbarhet i sterk sol. 
 

Den nye blir etter sigende omtrent samme pris eller noe dyrere - dvs 15 lapper med Core. Sammenliknet med f.eks. 9" Axiom tenker jeg den er bedre på mange områder, men de må implementere radar om det ikke er på plass. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Testa Orca-appen litt nå. Det er fine kart, men blir ikke helt fortrolig med navigeringen inne i appen. Av og til litt mye trykking og av og til lukker jeg programmet når jeg forsøker å avslutte aktiv navigering, eller gå til et annet skjermbilde.

 

Var uten dekning i helga, og selv om kartet var bøffra, plages jeg med å få laga rute.

 

Foreløpig er det et program for de som bare skal ut av havna og slenge ut kaffedreggen i umiddelbar nærhet i "enkle navigasjonsforhold". For meg :-)

 

Men kartene er klasseledende i mine øyne.

Og hadde jeg vært sjef Garmin eller Navico, hadde jeg vært litt stressa... For hvis Orca knekket noen flere koder og får fortsette så blir det veldig bra.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev for 2 timer siden:

Testa Orca-appen litt nå. Det er fine kart, men blir ikke helt fortrolig med navigeringen inne i appen. Av og til litt mye trykking og av og til lukker jeg programmet når jeg forsøker å avslutte aktiv navigering, eller gå til et annet skjermbilde.

 

Var uten dekning i helga, og selv om kartet var bøffra, plages jeg med å få laga rute.

 

Foreløpig er det et program for de som bare skal ut av havna og slenge ut kaffedreggen i umiddelbar nærhet i "enkle navigasjonsforhold". For meg :-)

 

Men kartene er klasseledende i mine øyne.

Og hadde jeg vært sjef Garmin eller Navico, hadde jeg vært litt stressa... For hvis Orca knekket noen flere koder og får fortsette så blir det veldig bra.

Om du kun har app på ipad/nettbrett å ikke har deres Core, så er det vel ikke mulig å bruke systemet offline så langt jeg husker.

 

Å når jeg setter mobil i flymodus, så slutter orca app å fungere. 

 

Å når jeg ellers følger med på deres facebook forum, så er det ganske så avansert å mye muligheter når en har komplett system.

Autopilt er jo også full integrert nå. Men igjen, det krever en kjøper deres Core.

 

App er jo gratis, så er jo ikke noe å si til det er noen begrensninger på den.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hadde sesongstart i helga, og Orca er «ny» siden i fjor. Avanserte seilfunksjoner prøves ut, og jeg har også fått en prototype av nye display på prøve. De som sier at det ikke gir mer en Navionics på Pad vet ikke hva de snakker om. Her snakker vi seilruter som er tilpasset båtens ytelse (begynner med polardiagram og modifiserer når den ser hvordan en faktisk seiler i gitt vind/vindvinkel). 
2A527C75-DEB9-4157-8A78-3CA64773E4FA.jpeg.f0d9f5a646b40df9c7d6c9405ee7dc18.jpeg
Ny til venstre. I min båt i skarp mars-sol. 
 

D081C18C-6CE5-4118-9663-94D5E6A32FE7.jpeg.b6f1b2e2d7cf514512115452af891fba.jpeg

Ny til venstre. 
 

6A98C8B1-3AFE-4DD8-BD15-CE19782CD860.jpeg.5524eda3a839fb3db488751e31d10842.jpeg

Her er det visning av vindrose med masse info, og under er ytelse opp mot target boat speed beregnet fra polardiagrammet. 

 

Fritt konfigurerbare instrumenter (swipe for å bytte mellom dine favorittvinduer). Velg kart og enkelte instrumenter som tar liten plass, via større plass opp til full skjerm som her. Det er lett å lese med fire instrumenter på hver av de to nederst her om den er montert på styreposisjon. Instrumentene er kategorisert innen vind, vanndybde/logg, navigasjon/rutevalg og «sailing performance».

 

8B9F5F58-4BA2-4BDF-A097-3700C15834CB.png.ecf8b8842154ecd141df5bb70a091a0a.png
Orca lærer min båt sin ytelse og foreslår en slik rute under rådende forhold (basert på værmelding). Under «details» får en et diagram nederst med grafisk visning av vind, bølger og strøm langs den delen av ruta som er innenfor aktuell zoom. Zoom går like lett som på iPad, og det er naturligvis fysiske knapper til dette om det er krøkkete med hansker eller regn. 

Redigert av lr-80 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

lr-80 skrev for 14 timer siden:

Orca er «ny» siden i fjor. Avanserte seilfunksjoner prøves ut, og jeg har også fått en prototype av nye display på prøve.

Venter i spenning på at pris på Display2 slippes, noe som er lovet i.l.a. mars. Har du fått noen antagelse eller forhåndstips?

 

Dersom det blir stor prisforskjell, blir spørsmålet om 1'eren gjør nytta. Jeg går ut fra at den funksjonaliteten du beskriver i hovedsak ligger i Core, er det riktig? Hvilke andre egenskaper enn bedre lysstyrke går man glipp av på 1'rn?

Link to post
Share on other sites

Steihy skrev 47 minutter siden:

Venter i spenning på at pris på Display2 slippes, noe som er lovet i.l.a. mars. Har du fått noen antagelse eller forhåndstips?

De har ikke gått ut med prisen ennå, men hadde mål om samme eller nesten samme pris. 
 

 

Steihy skrev 52 minutter siden:

Jeg går ut fra at den funksjonaliteten du beskriver i hovedsak ligger i Core, er det riktig? Hvilke andre egenskaper enn bedre lysstyrke går man glipp av på 1'rn?

Det er mulig den har bedre prosessor etc, men den viktigste forskjellen er nok lesbarhet og nytt ladefeste med superrask trådløslding. Alle andre funksjoner er like, og en må naturligvis ha Core for å snakke med båtens sensorer. 
Jeg har Core og gammelt Display og ville personlig ikke oppgradert, men skulle jeg kjøpe nytt ville jeg ventet på 2 selv om det skulle bli noe dyrere. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

2. februar chattet Jorge i Orca at de planla lansering (pris og forhåndsbestilling) tidlig i mars. Det gikk altså ikke. Nå er det ennå to dager igjen av 1. kvartal, den opprinnelige "fristen" som har stått på hjemmesida hele tida, så jeg kunne jo vente...men, utålmodig pga båtabstinens.

 

Har noen inside info om det blir forsinkelser?

Link to post
Share on other sites

You will get exclusive early access to pre-order Orca Display 2 on Wednesday the 29th of March at 18:00 CET. This is 24 hours before the general public.

The Orca Display 2 is €999, and the optional Orca Charging Mount is €299.

 

How do I access the pre-order?

You will receive a personal link via e-mail on the 29th of March at 18:00 CET.

 

When will I receive my pre-order?

To deliver Display 2 as quickly as possible, pre-orders will be shipped in batches as they are manufactured. Shipping estimates for Display 2 are:

  • Batch 1 – Late April
  • Batch 2 – Mid-May
  • Batch 3 – Early June
  • Batch 4 – Late June
  • Batch 5 – Late July

Pre-orders will be assigned to batches on a first-come-first-serve basis. The earlier you pre-order, the earlier you’ll get your Display 2.


Which countries and regions will be open for pre-order?

  • E.U.
  • The U.S.
  • Norway
  • Great Britain
  • New Zealand


Other questions about the pre-order?

Reply to this e-mail and we'll get back to you in a few hours.


 

All the best,

the Orca team

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jaja, der røyk sparegrisen. Fikk link på en av de to adressene jeg hadde lagt inn. Kjøpte Core og display. 16 498,-. Feiga ut på lader/holder pga pris, men regner med at jeg klarer å overtale meg til at jeg trenger den også utpå forsommeren en gang.

 

Fikk kvittering som antyder levering midt i mai. Batch 2. 

Link to post
Share on other sites

Steihy skrev 1 time siden:

Jaja, der røyk sparegrisen. Fikk link på en av de to adressene jeg hadde lagt inn. Kjøpte Core og display. 16 498,-. Feiga ut på lader/holder pga pris, men regner med at jeg klarer å overtale meg til at jeg trenger den også utpå forsommeren en gang.

 

Fikk kvittering som antyder levering midt i mai. Batch 2. 

Du må sjekke om det er inkludert feste uten lading, hvis ikke vil jeg sterkt anbefale å bestille dette, det er klønete om det ikke er festet.
 

Nye Display er veldig bra, langt bedre lesbarhet men jeg klarer ikke forsvare prisen opp fra Display 1 for min lommebok. Jeg hadde kjøpt hele pakka om jeg ikke hadde Orca fra før. Min har jeg opplevd å gå strømtom selv om den står i laderen, men den nye laderen har betydelig kraftigere ytelse. Bilde er fra test tidligere i vår, programvaren er like god på begge men du ser kvalitetsforskjellen på skjermen! C42D9DC4-82E4-493B-88B9-9F6DFBBF7F04.jpeg.3371d59c275803997c3ad00a3ccc6398.jpeg

Redigert av lr-80 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden den ikke støtter radar ennå, så blir dette for dyrt.

Må jo hive ut Garmin da å beholde axiom, samt kjøpe nye nye nmea2000 svinger(for å få in dybde) Når Garmin Svinger ikke fungere mot Orca/Axiom.

Da blir det totalt 24-25000. Det kan ikke på noen måte forsvares, når både Garmin å Axiom fungere som de skal.

 

Så blir å bruke mobil/ipad om en trenger å se på ruter før en går ut på tur.

 

Men er å en anne issue. Å betale 25000 nå idag, å så kommer kanskje utstyr midt/slutten av mai, er for min del ikke aktuelt. Er en vare ikke på lager, så skal den ikke betales heller. Da skal betaling først skje når varen er på lager å sendes.

 

Nå har Orca reklamert med Display 2 i lange tider, men vært veldig uklare på når den faktisk kom i salg, så har lite tro på at en kan stole på Batch 2 faktisk sendes midt mai. Skal lite til å det blir Juni eller ennå senere.

 

De gjør en kjempe jobb, å dette er nesten garantert fremtiden, men de er et lite ny startet firma i denne industrien. Så å betale flere måneder på forskudd er ikke aktuelt. Men ja er imponert av jobben de gjør, å kartet er mye bedre enn vanlig Navionics feks. Men ikke vert så  mye, når en alt har systemer som fungere.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...