Jump to content

MDG vil totalfrede Oslofjorden.

pipe

Recommended Posts

Rasmus Hansen og MDG vil totalfrede Oslofjorden.
All bruk av Oslofjorden skal forbys.
Til og med bading er han skeptisk til om man kan tillate.
Hagebåt foreningen vil nok vokse seg stor men tros alt er vi heldige som fortsatt kan nyte en kopp kaffe i båten selv om den står i hagen,
Være er det for alle som ikke har en hage å sette båten i.
De må antagelig nyte kaffen på opplagsplassene på land i båtforeningen,

– En må starte med å verne hele fjorden. Absolutt hele. Deretter kan en undersøke punkt for punkt hva som ikke skader og åpne for det, sier han, og legger til at til og med bading kanskje bør settes på pause mens man gjør undersøkelser.

https://www.nettavisen.no/nyheter/mdg-vil-totalfrede-oslofjorden/s/12-95-3424167663

Redigert av pipe (see edit history)
altera mulier skrev 5 minutter siden:

...............................som Fanden leser Bibelen :rolleyes:

Skjønner jo att MDG kan bli så store som de har blitt når mange ikke tror på politikken de sier de vil føre.
Nesten ingen vil vel stemme på ett parti som vil hindre noen å bade samt har ett ønske om att kjøpekraften til nordmenn skal kuttes drastisk slik att vi ikke har råd til å forbruke.
Når man ikke tror på dette så er det jo greit å stemme på de for hvem vil vel ikke redde kloden?

pipe skrev 23 minutter siden:

samt har ett ønske om att kjøpekraften til nordmenn skal kuttes drastisk slik att vi ikke har råd til å forbruke.

:lol: Jøss......................har du lest partiprogrammet til Rødt.................eller SV :crazy: ( = økte skatter slik at kjøpekraften til nordmenn kuttes drastisk.............. :rolleyes: )

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Captain A skrev 11 minutter siden:

Er vel MGD alder på dei som fester i nygårdsparken og andre parker

Man ser jo korleis dei bryr seg om miljø …

JA............................at de ikke kan rydde opp etter seg, ta med seg tomflaskene etc, men greit for meg da - jeg samler sammen flaskene og panter dem i nærbutikken, får råd til ganske mange six-pack da gitt :lol:

Captain A skrev for 8 timer siden:

Er vel MGD alder på dei som fester i nygårdsparken og andre parker

Man ser jo korleis dei bryr seg om miljø …

MDG alder faktisk. Er vel også FPUalder, unge høyre alder, AUFalder også. 

Sist jeg sjekka fikk ikke MDG 100% oppslutning i skolevalgene.

Å stoppe opp og tenke litt er ikke dumt nei.

Deler av min generasjon (62+) peiser gjerne på og håper noen andre rydder etter "festen".

Derfor er det greit noen har utspill om miljøet mens vi venter på hva forskerne avdekker og kommer med forslag til endring/utbedring. Ikke alle liker det og vil helst fortsette.

Problemet er ofte at forskere lett blir "dyttet ut over sidelinjen" av politikere og markedskreftene.

De som husker Kurt Oddekalv husker han var skikkelig høyrøstet for å få saker frem i media, men ellers ganske så lavmælt.

Flere journalister sa etter hans død: Han hadde forstått hvordan få media til å våkne.

Så vi får bare håpe media blir holdt varm i saken om Oslofjorden.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Jeg mener at vi må gjøre det som trengs for å redde Oslofjorden. Personlig tror jeg ikke det betyr at man ikke kan bade der, men det får bli opp til forskere å avgjøre. At endringen er dramatisk de siste 15 årene er ihvertfall opplagt. Jeg merker meg særlig blåskjell og torsk, som før var mye av moroa. Når halve Norges befolkning bor rundt fjorden, kan det hende selv allmannaretten må innskjerpes. Jeg har ikke sett nyhetsinnslaget, men alle som stopper opp og tenker på Oslofjordens ve og vel bør møtes med noe annet enn latterliggjøring og hersketeknikker.

Det finns ikke piller mot møkkete vann.

Kjøpekraft er vel og bra når man har råd til det, helt enkelt. I Norge er vi vant til at alt det beste i livet er gratis. Sol, natur,luft,opplevelser,osv.

Hva skal vi med kjøpekraft om dette blir borte. 

Som guttunge opplevde jeg å pilke torsk på nesten min egen størrelse på isen utenfor Saltnes. Jeg fiska ål i Mossefossen sammen med min bestefar, og det var mengder av den. Dette er opplevelser som har brent seg fast i min bevissthet. Dessverre helt umulig for meg å gi mine barn eller barnebarn noe i nærheten av de opplevelsene her vi bor nå. 

Jeg husker høstturer når vi hadde jakt og fangst på agendaen. Så sent som for mindre enn 10 år siden. Da dekket vi opp med krabbe, torsk, hummer, fiskesuppee,ærfuglbryst og blåskjell. Nå drar vi på tur, sponser vinmonopolet, og spiser kaningryte med basis i en innført og uønsket art. Det er mildt sagt ikke helt det samme, bare forferdelig trist.

BØstrøm skrev for 3 timer siden:

Jeg husker høstturer når vi hadde jakt og fangst på agendaen. Så sent som for mindre enn 10 år siden. Da dekket vi opp med krabbe, torsk, hummer, fiskesuppee,ærfuglbryst og blåskjell. Nå drar vi på tur, sponser vinmonopolet, og spiser kaningryte med basis i en innført og uønsket art. Det er mildt sagt ikke helt det samme, bare forferdelig trist.

:thumbsup: Faren min "støvsugde" fjorden utenfor Larkollen med trollgarna sine, han fikk alt av torsk, sei, flyndre, hummer, krabbe - og mye tang. Vi rensa (dvs han) garna på skjæra innafor fyret før vi satte dem ut igjen. Vi fikk så mye fisk at når våre frysere var fulle (en 360 liters  hjemme i Oslo og en noe mindre på hytta i Larkollen) måtte min søster og jeg gå til naboene og spørre om de hadde lyst på fisk. Gratis. Ferdig renset og filetert og lagt i plastpose.. Alle takket ja. I familien spiste vi så mye fisk at vi spøkte med at en dag ville vi få gjeller. Mormor og morfar elsket fisk. Når de var ferdige med å spise lå knapt beina etter fisken igjen på tallerkenen. Mormor elsket torskehodet. Hun knakk hjernen og sugde ut massen. Og hun spiste øynene. Det er riktignok 50 - 60 år siden.

Jeg flyttet fra Oslo til hytta i Larkollen i 1993 (jeg har aldri angret på det :smiley: ) Jeg fisker ikke selv (jeg kan ikke ta livet av noe, lar myggen leve når den suger blodet mitt), men en god venn og nabo av meg  forteller at fjorden er DØD. For noen år siden kunne han få litt makrell, torsk og sei, men nå har han gitt opp. Og de fleste krabbeteinene hans er tomme når han trekker dem. 

Det vakte veldige protester da man for mange år siden forgiftet lakseelvene våre for å bli kvitt lakselusa. Det var illsinte avisoverskrifter i "alle" landets aviser. Men nå har laksen, etter mange år kommet tilbake til de fleste elvene har jeg lest et sted. Og laksen og elvene er friske. 

Kanskje det er noe slikt man man må gjøre med Oslofjorden? Kanskje det må brutale virkemidler til for å redde den? Kanskje man må slutte å tømme septiktanken rett i fjorden. Kanskje man må slutte å bade? Kanskje bøndene må slutte å sprøyte jordene for å få slutt på avrenningen? Det er ingen vits i å påstå at det ikke trengs å gjøre noe. Jeg mener å ha lest at det er tverrpolitisk enighet om at man må gjøre noe med fjorden. Endringer fra "normalen" vil alltid avstedkomme protester. Endringer i menneskets historie gjør at vi er der vi er i dag og ikke på steinalderstadiet. Å gjøre narr av et lovlig politisk parti (MDG) sier mer om den som gjør narr av partiet enn av partiprogrammet til partiet.

Redigert av altera mulier (see edit history)

Dette utspillet kan virke på grensen til tullete, så det blir litt vanskelig å ta det seriøst. Av alle andre så er det Sveinung Rotevatn som drar det hele ned på jorda, og løfter fram avrenning fra landbruket som en ekstern faktor som kanskje den viktigste.

Men MGD har egentlig et poeng. Noen ganger må man rett og slett ty til drastiske virkemidler for å klare å berge seg i land i tide. Oslofjorden er syk, og ingen er egentlig interessert i å ta et krafttak. Reke og krepsefiskere som tråler havbunnen ustanselig står på sitt, de driver bærekraftig, og bøndene står på sitt. Jeg har ingen tro på MGDs forslag om totalfredning av fjorden, men de har absolutt et poeng om at noe drastisk må til. Men hva?

En liten parallell anekdote: En tidligere kollega som bor i nærheten her er veldig ivrig hummerfisker. Jeg pleide å erte ham litt med hummerfisket, og han ble fly forbanna hver gang. Hvis ikke han fikk fisket hummer om høsten, så var ikke livet verd å leve lenger. Ja, sa jeg, men hvis hummeren blir borte, er det da verdt det bare for at du skal få drevet med hobbyen din og stelt i stand store hummerkalas? Forslaget mitt var at hummerbestanden i Oslofjorden burde totalfredes i 10 år, både for hobby og yrkesfiskere. Han ble så lynings at han ble helt svart i øya. Bare slike små episoder sier egentlig mye om hvor lite folk er interessert i å tilpasse seg. 

Komodo skrev 21 minutter siden:

Bare slike små episoder sier egentlig mye om hvor lite folk er interessert i å tilpasse seg. 

Å justere seg opp i frihet og velstand er sjelden noe problem. Derimot er det å gi avkall på goder og innskrenke frihet vanskelig og setter ofte sterke følelser i sving.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Objektivt sett : Hvordan er situasjonen i Oslofjorden nå?

Hva observeres?

Er fjorden "død" overalt?

Hva sier forskerne?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...